Encyklopedia Gier Top Gry Premiery Beta testy Screeny Download Redakcja poleca Katalog firm Słownik PC PS5 XSX PS4 Xbox One Switch Andro iOS

Quantic Dream

Firma producent wydawca

Francuskie studio deweloperskie z siedzibą w Paryżu, którego szefem od momentu założenia jest David Cage. Od 2005 roku zespół blisko współpracował z Sony, tworząc gry przeznaczone na PlayStation 3 i PlayStation 4. W styczniu 2019 roku chińska firma NetEase wykupiła jednak mniejszościowe udziały w studiu, przez co jego projekty pojawiły się także na innych platformach. Od 2021 roku NetEase jest właścicielem francuskiego studia.

Historia

Oryginalny styl…

Francuskie studio Quantic Dream zostało założone w czerwcu 1997 roku przez Davida Cage'a. Zespół początkowo zajmował się głównie wykorzystaniem technologii motion capture w produkcjach filmowych, jednak stosunkowo szybko postanowił wkroczyć do branży gier wideo. I zrobił to w naprawdę niecodziennym stylu, gdyż na potrzeby swojej debiutanckiej produkcji, czyli Omikron: The Nomad Soul (wydanej na pecetach i konsoli Sega DreamCast w 1999 roku), nawiązał współpracę ze sławnym muzykiem Davidem Bowie, który nie tylko skomponował soundtrack do tej gry, lecz także użyczył głosu jej głównemu bohaterowi – Bozowi. Tytuł w ciekawy sposób łączył aspekty przygodówki, RPG-a i gry akcji, a ponadto nie brakowało w nim elementów zaczerpniętych z klasycznych bijatyk czy nawet pierwszoosobowych strzelanek. Pomimo że pozycja znacznie różniła się od późniejszych dzieł Quantic Dream, bez trudu można odnaleźć w niej zalążek koncepcji, które przyświecały zespołowi Cage’a w kolejnych latach; mowa przede wszystkim o odgrywającej rolę pierwszoplanową nieliniowej warstwie fabularnej.

…filmowa rozgrywka…

Prace nad swoim kolejnym dziełem studio rozpoczęło stosunkowo późno, bo dopiero w 2002 roku. Fahrenheit (w Stanach Zjednoczonych znany pod nazwą Indigo Prophecy) trafił do sprzedaży w 2005 roku, na komputerach osobistych i konsolach PlayStation 2 oraz Xbox. Patrząc na ten tytuł z dzisiejszej perspektywy, śmiało można stwierdzić, że to właśnie w tym momencie David Cage i jego podwładni obrali ścieżkę, którą mieli podążać przez kolejne lata. Cechą charakterystyczną Fahrenheita była bowiem filmowa rozgrywka i (podobnie jak miało to miejsce w przypadku wspomnianego wcześniej Omikronu) nieliniowa fabuła, którą poznawaliśmy z perspektywy dwóch postaci stojących po przeciwnych stronach barykady.

Kolejna gra Quantic Dream ukazała się pięć lat później. Mowa o Heavy Rain, wydanym przez Sony Computer Entertainment (obecnie Sony Interactive Entertainment) wyłącznie na konsolę PlayStation 3. Tytuł zachował cechy swoich poprzedników, aczkolwiek tym, co wyróżniało go na tle dostępnych wówczas pozycji, była niezwykle wysoka jakość oprawy graficznej. Jako ciekawostkę należy dodać, że gra została zapowiedziana jeszcze w 2005 roku, wraz z drugą odsłoną cyklu Omikron (która początkowo miała nosić podtytuł Exodus, by później zyskać miano Karma) oraz jeszcze jedną produkcją zwaną Infraworld. Podczas gdy prace nad tą ostatnią zostały wstrzymane po zaledwie kilku miesiącach (koncepcja wymyślona przez Quantic Dream nie sprostała oczekiwaniom wydawców), ekipa pracująca nad Omikronem 2 dopiero po jakimś czasie została oddelegowana do ukończenia Heavy Rain. Co więcej, opowieść o Zabójcy z origami nigdy nie miała doczekać się kontynuacji, gdyż Cage był przeciwny takiemu „dojeniu marki”.

…fotorealistyczna grafika…

Po premierze Heavy Rain do Quantic Dream przyszyto łatkę specjalistów od wyciskania ostatnich soków z docelowych platform. Dowodem na to było demo technologiczne zwane Kara, opublikowane przez paryskie studio w marcu 2012 roku. Film, w którym główną rolę odegrała Valorie Curry (aktorka wcielała się w samoświadomego androida), prezentował możliwości nowego silnika graficznego, opracowanego przez ekipę Davida Cage'a z myślą o konsoli PlayStation 3. Niemniej, gracze czekający na kontynuację opowieści o tytułowej Karze musieli uzbroić się w cierpliwość...

...gdyż Beyond: Dwie Dusze, czyli kolejne dzieło ekipy Davida Cage’a wydane na PlayStation 3 w październiku 2013 roku podejmowało zgoła odmienne wątki, koncentrując się na zjawiskach paranormalnych. Główna bohaterka gry, czyli Jodie Holmes grana przez Ellen Page, od urodzenia była związana z Aidenem – tajemniczą istotą, która przeniknęła do naszej rzeczywistości. W grze wystąpili również inni znani aktorzy, na czele z Willemem Dafoe, który wcielił się w mentora i opiekuna protagonistki, Nathana Dawkinsa. Podobnie jak Heavy Rain i Fahrenheit, tytuł cechował się unikalną mechaniką rozgrywki upodabniającą zabawę do seansu filmowego oraz nieliniową fabułą – podejmowane przez nas decyzje prowadziły do różnych zakończeń opowieści; oczywiście gra zwracała na siebie uwagę również za sprawą olśniewającej grafiki.

…i granie na emocjach

Luty 2013 roku przyniósł prezentację kolejnego dema technologicznego opracowanego przez Quantic Dream – The Dark Sorcerer przedstawiał możliwości drzemiące w PlayStation 4. Z uwagi na fakt, że o Karze nikt wówczas nie wspominał, wydawało się, iż koncepcja została całkowicie zapomniana. Taki stan rzeczy trwał do marca 2013 roku, kiedy to Francuzi po raz pierwszy zaprezentowali światu swój pierwszy projekt przygotowywany z myślą o czwartej konsoli stacjonarnej Sony. Akcja Detroit: Become Human została osadzona po wydarzeniach zaprezentowanych w Karze – tytuł przenosił graczy do futurystycznej wersji tytułowego Detroit, gdzie mieli okazję poznać bliżej nie tylko samą Karę, lecz także inne androidy obdarzone samoświadomością (między innymi pracującego w policji Connora). Oczywiście i w tym przypadku główną rolę odgrywała nieliniowa warstwa fabularna (w trakcie zmagań gracze mogli dowiedzieć się o powodach, przez które wybrane maszyny zaczęły zachowywać się jak ludzie, wykazywać emocje czy nawet popełniać przestępstwa), a całość ponownie okraszono niesamowitej jakości grafiką.

Nim jednak omawiana produkcja trafiła do sprzedaży, zespół postanowił odświeżyć trzy starsze produkcje ze swojego portfolio. W 2015 i 2016 roku Fahrenheit: Indigo Prophecy Remastered trafiło na urządzenia mobilne i pecety, z kolei zremasterowane Heavy Rain i Beyond: Dwie Dusze pojawiły się na PlayStation 4.

Kontrowersje i nowe otwarcie

Na początku 2018 roku byli pracownicy studia Quantic Dream opowiedzieli redakcji dziennika Le Monde o realiach pracy firmie. Z ich wyznań wynikało, że zespół jest rządzony niemal autorytarnie, a niektórzy jego członkowie są wyśmiewani i poniżani oraz zmuszani do niepłatnych nadgodzin. Ponadto w jego szeregach miały krążyć seksistowskie, homofobiczne i rasistowskie dowcipy; David Cage był opisywany jako osoba nieszanująca swoich podwładnych, z kolei Guillaume'a de Fondaumiere'a oskarżono o molestowanie seksualne. W oficjalnym doświadczeniu studio kategorycznie zaprzeczyło tym doniesieniom, co później potwierdził także Simon Zhu z firmy NetEase, która miała okazję spędzić z omawianą ekipą trochę czasu i przyjrzeć się jej kulturze pracy.

NetEase nie pojawia się tutaj przypadkowo. Pod koniec stycznia 2019 roku Quantic Dream poinformowało bowiem, że owa firma wykupiła mniejszościowe udziały w studiu. Od tej pory zespół dowodzony przez Davida Cage'a i Guillaume'a de Fondaumiere'a miał tworzyć gry przeznaczone nie tylko na konsole PlayStation, lecz także na wszystkie pozostałe liczące się platformy. Na pierwsze owoce tej współpracy nie trzeba było długo czekać. W marcu 2019 roku poinformowano bowiem, że na komputerach osobistych pojawią się trzy gry tego studia, dotychczas dostępne wyłącznie na platformach Sony: Heavy Rain, Beyond: Two Souls oraz Detroit: Become Human. Niejako przy okazji Quantic Dream weszło również na rynek wydawniczy. Oprócz pecetowych wersji swoich hitów, jednymi z pierwszych projektów, które miały zasilić portfolio wydawnicze Francuzów, były gry Dustborn oraz Under the Waves.

W lutym 2021 roku opisywana firma otworzyła nowe studio w Montrealu, z kolei w grudniu, podczas gali The Game Awards, zaprezentowała światu swoje nowe dzieło. Mowa o Star Wars: Eclipse, czyli przygodowej grze akcji z otwartym światem, osadzonej w uniwersum Gwiezdnych wojen. Projekt był wówczas we wczesnej fazie rozwoju, a niedługo po jego zapowiedzi pojawiły się nieoficjalne doniesienia, zgodnie z którymi jego autorzy mieli napotkać szereg problemów, między innymi związanych z silnikiem graficznym oraz brakami kadrowymi. Niemniej, w kolejnych miesiącach twórcy coraz śmielej dzielili się konkretami na jego temat. Ponadto z czasem w Internecie pojawiły się plotki, że innymi przedsięwzięciami studia, opracowywanymi równolegle do Zaćmienia, będą: humorystyczna produkcja AAA z akcją osadzoną w średniowiecznym świecie fantasy, a także pozycja przygotowywana z myślą o urządzeniach mobilnych.

W sierpniu 2022 roku ogłoszono, że chiński gigant NetEase dokonał zakupu Quantic Dream. Suma, którą musiał zapłacić za francuską firmę, nie została jednak upubliczniona. Pod skrzydłami nowego właściciela studio miało zachować dotychczasową niezależność, z kolei z Quantic Dream na pokładzie, NetEase zamierzał wyraźniej zaznaczyć swoją obecność na konsolach.

Start inicjatywy Spotlight by Quantic Dream

Od tej pory w temacie Quantic Dream zapadła cisza, która została przerwana dopiero w czerwcu 2023 roku. Francuskie studio ogłosiło wówczas, że postanowiło ugruntować swoją pozycję na rynku wydawniczym. Inicjatywa, w ramach której zespół miał wydawać obiecujące produkcje niezależnych deweloperów, zyskała miano Spotlight by Quantic Dream. Pierwszymi pozycjami, które miały zostać wydane przez Francuzów, były wspomniane już gry Dustborn oraz Under the Waves, a także hack’n’slash zatytułowany Lysfanga: The Time Shift Warrior.


Plany wydawnicze na przyszłość

Dustborn2024

Współpracujący z Quantic Dream producenci gier

Lista producentów gier wydawanych przez Quantic Dream


Parallel Studio

Red Thread Games

Sand Door Studio