Budowa miasta - Gry

Wielka Encyklopedia Gier GRYOnline.pl

Gry o tematyce budowa miasta ułożone według popularności.

PC
PC Windows73WWW6
PlayStation
Sony PlayStation 45Sony PlayStation 32
Sony PlayStation 2
PlayStation Portable
PlayStation Vita2
Xbox
Microsoft XBOX ONE3Microsoft Xbox 3605
Microsoft Xbox
Mobile
Android14Apple iOS14Windows Phone4
Nintendo
Nintendo Switch
Nintendo Wii2Nintendo DS5
Nintendo Wii U
Nintendo 3DS
Game Boy Advance1
Nintendo GameCube
Akcji
Zręcznościowe
Bijatyki
RPG1 Strategiczne83
Przygodowe
Sportowe
Wyścigi
Symulacje
Logiczne1
Towarzyskie
MMO5
Life is Feudal: Forest Village
Life is Feudal: Forest Village

Strategiczne 2017 (wczesny dostęp od 26 sierpnia 2016)

Gra strategiczna typu city builder stworzona przez studio Mindillusion, w której przejmujemy kontrolę nad wczesnośredniowieczną osadą. Podczas zabawy musimy odpowiednio balansować dwa aspekty rozgrywki, jakimi są ekspansja i przetrwanie w niegościnnym środowisku. Oprócz zajmowania terenu, konstruowania nowych budynków i ulepszania już posiadanych, gracze muszą zatem zadbać między innymi o ciepłe ubrania na zimę dla poddanych i zapewnienie im zbalansowanego jadłospisu. To ostatnie możliwe jest dzięki uprawie zróżnicowanych gatunków roślin, hodowli zwierząt i magazynowaniu żywności; zaniedbanie tego doprowadzi do groźnych epidemii. Oprócz tego wioska nękana jest przez drapieżniki, a także różnego rodzaju klęski żywiołowe, takie jak trąby powietrzne czy choćby burze z piorunami mogącymi wywołać pożar. Wszystkie te wydarzenia mają wpływ na morale osadników, które odzwierciedlone jest przez specjalny wskaźnik — niezadowoleni z życia ludzie nie są zdolni do produktywnej pracy. Life is Feudal: Forest Village rozgrywa się w trójwymiarowym środowisku, a interesującym aspektem rozgrywki jest możliwość przełączenia kamery z rzutu izometrycznego na widok z oczu dowolnego osadnika.

PC

SimCity
SimCity

Strategiczne 5 marca 2013

Piąta odsłona popularnego cyklu strategii ekonomiczno-managerskich SimCity. Gra wyprodukowana została przez studio EA Maxis (znane m.in. z The Sims oraz Spore) przy wsparciu wydawniczym koncernu Electronic Arts. Zgodnie z konwencją serii, gracz wciela się w rolę zarządcy wirtualnego miasta, a jego zadaniem jest zbudowanie tętniącej życiem metropolii. Realizacja celu wymaga rozwiązywania złożonych problemów planistycznych, ekonomicznych i społecznych, a także szybkiego reagowania na rozmaite zdarzenia losowe (np. katastrofy naturalne). Na tle wcześniejszych gier z cyklu, SimCity wyróżnia się zastosowaniem nowoczesnego silnika Glassbox oraz rozbudowanym panelem społecznościowym CityLog (wzorowanym na podobnych systemach funkcjonujących w grach z serii Need for Speed i Battlefield).

PC

Cities: Skylines
Cities: Skylines

Strategiczne 10 marca 2015

Należąca do popularnego gatunku city builderów strategia ekonomiczna, za której powstanie odpowiada fińskie studio Colossal Order – twórcy cyklu Cities In Motion. Gra jest swoistą odpowiedzią na kultowe SimCity studia Maxis i w odróżnieniu od poprzednich produkcji Finów, nie ogranicza się jedynie do transportu miejskiego, pozwalając zbudować od podstaw prężnie funkcjonujące wirtualne miasto. Rozgrywka toczy się na mapach o wielkości 36 km kwadratowych, na których, wznosząc kolejne budynki i łącząc je siecią dróg, tworzymy swoją własną wymarzoną metropolię i troszczymy się o dobro jej mieszkańców. Istotnym elementem gry jest aspekt ekonomiczny: podczas zabawy dbamy o budżet miasta, pozyskując pieniądze z podatków i nawiązujemy kontakty handlowe z sąsiednimi metropoliami. Dbamy także o rozwój komunikacji miejskiej, dzięki której nasi mieszkańcy mogą sprawnie się przemieszczać. Produkcja oferuje wysokiej jakości, trójwymiarową oprawę graficzną oraz pełne wsparcie dla modderów.

PCXONE

Banished
Banished

Strategiczne 18 lutego 2014

Banished to strategia ekonomiczna z elementami RTS. Gra jest debiutanckim dziełem Luke'a Hodorowicza, założyciela niezależnego studia Shining Rock Software LLC. Gracze mają okazję stanąć na czele niewielkiej grupy ludzi, którzy wypędzeni ze swojego kraju próbują osiedlić się w nowym miejscu i zbudować podwaliny potężnego królestwa. Zadanie to wymaga w pierwszej kolejności zapewnienia warunków niezbędnych do przetrwania małej społeczności, a następnie systematycznego kierowania jej rozwojem. W rozgrywce duży nacisk położony został na racjonalne gospodarowanie surowcami oraz systematyczną troskę o poddanych, którym zagrażają m.in. głód, choroby oraz niekorzystne zjawiska pogodowe (susze, mroźne zimy i inne). Wraz z postępami w grze rośnie wielkość osady i poziom trudności zabawy.

PC

Urban Empire
Urban Empire

Strategiczne 20 stycznia 2017

Opracowana przez znane z serii Rescue, fińskie studio Fragment Productions strategia ekonomiczna, traktująca o zarządzaniu miastem na przestrzeni dwóch kolejnych wieków, począwszy od roku 1820. W grze Urban Empire kierujemy całym rodem, z którego wywodzą się kolejni włodarze miasta, a do naszych obowiązków należy rozbudowa infrastruktury, zagospodarowanie kolejnych dzielnic miasta, napędzanie rozwoju ekonomicznego oraz dbanie o zadowolenie mieszkańców. Zabawę urozmaica zaś fakt, że wraz z upływem kolejnych dekad zmianom ulegają wykorzystywane technologie, a także warunki geopolityczne, cały czas dostarczając nam zupełnie nowych wyzwań. Ciekawy element stanowi też uwzględnienie nieoficjalnych aspektów bycia burmistrzem, dzięki czemu w toku rozgrywki możemy uciekać się do rozmaitych rozgrywek politycznych i osobistych oraz korumpowania i szantażowania nieprzychylnych nam osób.

PC

Anno 2070
Anno 2070

Strategiczne 17 listopada 2011

Kolejna odsłona popularnego cyklu gier ekonomicznych, opracowana we współpracy dotychczasowych twórców serii, Related Designs, z legendarnym studiem Blue Byte, a wszystko to pod czujnym okiem firmy Ubisoft. Piąta część serii po raz pierwszy w historii przenosi graczy w przyszłość, do tytułowego roku 2070, kiedy to zmiany klimatyczne na Ziemi spowodowały drastyczne podniesienie się poziomu wód, zmuszając ludzi do poszukiwania nowych, wyżej położonych terenów. Mechanika zabawy czerpie z typowych dla serii rozwiązań, lecz nie obyło się bez sporej liczby nowości. Naszym centrum dowodzenia jest ogromny statek, Arka, który ulepszany jest z misji na misję. Pojawiły się też 3 odmienne frakcje, różniące się głównie drzewkiem rozwoju. Pierwsza z nich preferuje przemysł i agresywną ekspansję, druga skupia się na ochronie środowiska, zaś trzecia stawia na nowoczesne technologie. Wśród trybów rozgrywki znajdziemy klasyczną kampanię, tryb ciągły lub rywalizację i kooperację wieloosobową.

PC

Anno 2205
Anno 2205

Strategiczne 3 listopada 2015

Szósta pełnoprawna odsłona popularnego cyklu strategii ekonomicznych, którego akcję osadzono początkowo w średniowieczu (1404-1701), by w końcu przenieść graczy w całkiem futurystyczne realia (Anno 2070). Produkcją tytułu zajęło się znane z serii The Settlers studio Blue Byte Software, które współpracowało już przy produkcji poprzednich odsłon cyklu. W Anno 2205 wcielamy się w zarządcę ogromnej metropolii przyszłości, a naszym zadaniem jest doprowadzić ją do rozkwitu, który umożliwi nam podróż w kosmos. Akcja gry toczy się początkowo na Ziemi, by w dalszej części rozgrywki przenieść się na powierzchnię księżyca, gdzie zakładamy kolonię zajmującą się wydobyciem i przetwarzaniem surowców. Mimo futurystycznych realiów, mechanika zabawy pozostała wierna sprawdzonym schematom serii. W toku rozgrywki wznosimy szereg zróżnicowanych budynków mieszkalnych i przemysłowych, a każda z budowli rozwija się samodzielnie, choć deweloperzy umożliwili także ręczne ulepszanie konstrukcji.

PC

Anno 1404
Anno 1404

Strategiczne 20 maja 2009

Czwarta pełnoprawna odsłona popularnego cyklu strategii ekonomicznych, zapoczątkowanych w 1998 roku. Za jej powstanie odpowiada już po raz drugi ekipa Related Designs, będąca częścią koncernu Ubisoft. Zgodnie z tytułem gry, akcja przenosi nas ponownie w czasy średniowiecza i wielkich odkryć geograficznych, a gracze wcielają się w role kolonistów, którym udało się dotrzeć do wschodnich wybrzeży Azji. Mechanika zabawy nie odbiega od standardów znanych miłośnikom serii. Poczynając od skromnej osady, założonej na jednej z niewielkich wysepek, mamy za zadanie dbać o rozwój naszej kolonii, przekształcając kolejne miasta w tętniące życiem metropolie. Anno 1404 oferuje rozbudowany model ekonomiczny, uwzględniający tworzenie skomplikowanych łańcuchów produkcyjnych oraz efektywny handel i dyplomację. Wśród całej masy pomniejszych nowości, wyróżnić należy głównie pojawiający się po raz pierwszy w historii serii tryb sandboksowy, pozwalający na swobodną zabawę bez ograniczeń fabularnych.

PCWiiNDS

Kingdoms and Castles
Kingdoms and Castles

Strategiczne 2017

Strategia ekonomiczna opracowana przez studio Lion Shield, założone przez byłych pracowników zespołu Maxis, czyli twórców serii SimCity. W odróżnieniu od tamtej marki, Kingdom and Castles osadzone jest w krainie fantasy. Gracz wciela się w zarządcę niewielkiej wioski, którą stopniowo rozwija i przekształca w prosperujące miasto z zamkiem zdolnym odpierać ataki wrogich armii. Podczas zabawy gracz gromadzi surowce, które wykorzystuje do stawiania nowych budynków. Konieczne jest także zapewnienie podwładnym wyżywienia poprzez organizowanie sprawnie działających gospodarstw rolnych. Trzeba przy tym wziąć pod uwagę zmienne pory roku, ponieważ brak odpowiednich zapasów na zimę może doprowadzić do klęski głodu. Ważne jest znalezienie równowagi pomiędzy zadowoleniem mieszkańców, a koniecznością ściągania z nich podatków. Rolą gracza jest też obrona miasta przed rajdami wikingów oraz atakami smoków. Aby przetrwać te wydarzenia, gracz musi budować zamki z murami obronnymi i wieżyczkami strażniczymi.

PC

Tropico 5
Tropico 5

Strategiczne 23 maja 2014

Piąta odsłona popularnej strategii ekonomicznej, przygotowana przez ekipę deweloperską studia Haemimont Games, które odpowiada za markę począwszy od trzeciej części cyklu. Produkcja stawia gracza w roli przywódcy niewielkiej tropikalnej wyspy, którą musi zarządzać od czasów kolonialnych do współczesności, a nawet niedalekiej przyszłości. Do naszych obowiązków należy tradycyjnie rozbudowa miasta i dbanie o jego przemysł oraz ekonomię. Trzeba także na bieżąco reagować na zmieniającą się sytuację, niwelując skutki klęsk żywiołowych, spełniając żądania społeczeństwa oraz prowadząc szeroko zakrojone działania dyplomatyczne. Nowa odsłona gry niesie ze sobą możliwość stworzenia własnej dynastii i obsadzanie najważniejszych stanowisk państwowych członkami własnej rodziny. Po raz pierwszy w historii serii udostępniono przeznaczony dla czterech graczy tryb wieloosobowy.

PCPS4XONEX360

Faraon
Faraon

Strategiczne 30 października 1999

Kultowa strategia ekonomiczna stworzona przez studio Impressions Games i wydana przez firmę Sierra Entertainment. Faraon rozgrywa się w dolinie Nilu na przestrzeni kilkunastu stuleci p.n.e. – od epoki wielkich piramid, po czasy Nowego Państwa. Jako faraon, władca Egiptu, gracz musi przekształcić lokalne wioski w potężne metropolie oraz zaspokajać potrzeby swoich poddanych, a także wynieść swój naród ponad inne. Dużą rolę w rozwoju państwa odgrywa rolnictwo, które jest uzależnione od nieprzewidywalnych wylewów Nilu. Gracz rozbudowuje miasta, wznosi słynne budynki (np. piramidy, Sfinksa czy też świątynie Luksoru), a także nadzoruje handel, religię i kulturę. Oprócz zarządzania metropoliami, produkcja oferuje też strategiczną walkę na lądzie i morzu. Faraon zawiera kilka kampanii dla jednego gracza, składających się z kilkudziesięciu misji. Gra odznacza się szczegółową, dwuwymiarową grafiką ukazaną w widoku izometrycznym.

PC

Zeus: Pan Olimpu
Zeus: Pan Olimpu

Strategiczne 17 października 2000

Zeus: Pan Olimpu to wzbogacona o wątki mitologiczne i silnie rozbudowany aspekt ekonomiczny strategia czasu rzeczywistego (RTS), stworzona przez ekipę studia Impressions Games. Gracze mają okazję zakładać starożytne greckie miasta, kierować ich rozwojem i spełniać zachcianki kapryśnych bogów. Tytuł doczekał się pełnej polskiej wersji językowej i zyskał rekomendację Ministerstwa Edukacji Narodowej jako materiał dydaktyczny do nauki historii.

PC

Constructor HD
Constructor HD

Strategiczne 28 kwietnia 2017

Remake bestsellerowej strategii ekonomicznej z 1997 roku, przygotowany przez twórców oryginału z brytyjskiego studia System 3 Software. W grze wcielamy się w rolę właściciela firmy budowlanej, a naszym celem jest rozwój biznesu i wyeliminowanie depczącej nam po piętach konkurencji. Podczas zabawy musimy dbać o zapasy surowców, takich jak beton czy drewno, i wznosić dostosowane do wymagań klientów domy, których sprzedaż lub wynajem zapewni nam odpowiedni zysk. Cechą charakterystyczną tytułu jest możliwość skorzystania z szeregu nie zawsze zgodnych z prawem metod osłabienia konkurencji. Możemy opłacać protestujących hipisów, psychopatów, złodziei i sabotażystów, a na późniejszych etapach gry korzystać także z usług mafii. Odświeżona wersja Constructora to przede wszystkim podrasowana do rozdzielczości HD grafika. Twórcy postanowili nie ingerować w klasyczną mechanikę zabawy, nie zapominając także o sporej dawce humoru towarzyszącego naszym zmaganiom.

PCPS4XONESwitch

Anno 1404: Wenecja
Anno 1404: Wenecja

Strategiczne 25 lutego 2010

Oficjalny dodatek do wydanej w 2009 roku strategii ekonomicznej Anno 1404, będącej czwartą odsłoną serii zapoczątkowanej ponad dekadę wcześniej przez studio Max Design. Rozszerzenie wprowadza do gry tytułową kulturę wenecką, a wraz z nią nowe statki handlowe, możliwość sabotowania postępów przeciwnika oraz instytucję rady miejskiej, którą możemy manipulować i kupować w niej miejsca, aby bez rozlewu krwi przejąć kontrolę nad cudzą metropolią. Dodatkowo Anno 1404: Wenecja oferuje łącznie trzysta całkiem nowych misji typu wyścig handlowy oraz załadunek statków, sześćdziesiąt dodatkowych przedmiotów, a także możliwość odkrycia i eksploracji niedostępnego wcześniej rodzaju lądu – wyspy wulkanicznej. Największą nowością jest zaś wprowadzenie nieobecnego w podstawce trybu wieloosobowego dla 4 osób, w którym gracze mogą rywalizować między sobą lub zawiązać sojusz w walce z przeciwnikiem sterowanym przez komputer.

PC

SimCity 4
SimCity 4

Strategiczne 9 stycznia 2003

SimCity 4 to czwarta część rozwijanego przez firmę Maxis cyklu strategii ekonomicznych. Zadanie graczy polega na tworzeniu tętniących życiem metropolii i rozwiązywaniu ich problemów. W przeciwieństwie do wcześniejszych odsłon serii, twórcy postarali się o większą interakcję pomiędzy miastami, co stawia dodatkowe wyzwania przed ich budowniczymi.

PC

Soviet City
Soviet City

Strategiczne sierpień 2017 (wczesny dostęp od 31 marca 2016)

Kontrowersyjna gra z gatunku city builder, przedstawiająca absurdy i okrucieństwo radzieckiego ustroju komunistycznego. Produkcję stworzyło polskie studio Chicken in The Corn, twórcy mrocznej przygodówki 1heart. W Soviet City wcielamy się w sowieckiego burmistrza, którego zadaniem jest rozwój miasta i utrzymanie rządów silnej ręki. Wymaga to nie tylko wznoszenia budynków i odpowiednich infrastruktur. Ważnym czynnikiem jest umiejętne korzystanie z różnych metod wpływania na mieszkańców – a nawet terroru – tak, aby realizować założenia ustroju, a jednocześnie nie doprowadzić do wybuchu buntu. A zatem do właściwego funkcjonowania miasta konieczne jest nie tylko sprawne zarządzanie, ale także sprawowanie nieustannej kontroli nad obywatelami, a nawet uciekanie się do bezwzględnego zastraszania. Soviet City zawiera wyłącznie tryb dla jednego gracza, nastawiony na krótkie sesje, z których każda oferuje losowo wygenerowane miasto i nieco odmienne cele. Ponurą tematykę podkreśla ciemna, brunatna kolorystyka i klimatyczna oprawa dźwiękowa.

PC

Anno 1701
Anno 1701

Strategiczne 26 października 2006

Anno 1701 to pozycja, która zainteresuje przede wszystkim miłośników mozolnego rozwijania i rozbudowywania zamorskich posiadłości oraz rośnięcia w potęgę poprzez zręczne, ekonomiczne manewry.

PCNDS

Cezar IV
Cezar IV

Strategiczne 26 września 2006

Caesar IV to kolejna, czwarta już odsłona popularnego cyklu strategii-ekonomicznych, skupiających się na aspektach rozbudowy oraz zarządzania wirtualnym miastem w czasach starożytnego Imperium Rzymskiego.

PC

Cities: Skylines - Mass Transit
Cities: Skylines - Mass Transit

Strategiczne 2017

Czwarte rozszerzenie do Cities: Skylines, opracowane przez fińskie studio Colossal Order. DLC wymaga do działania podstawowej wersji gry. Dodatek rozbudowuje aspekty związane z komunikacją miejską, poszerzając rozgrywkę o nowe metody transportu ludności. Dzięki niemu mieszkańcy wirtualnych metropolii mogą korzystać z dobrodziejstw niesionych przez promy, kolejki linowe, koleje jednoszynowe, a nawet podróżować na pokładach sterowców. Istotną rolę odgrywają również centra komunikacyjne, czyli specjalne budynki pozwalające na szybkie przesiadki i wygodne zmiany metod podróżowania. Listę nowości wprowadzonych w Cities: Skylines - Mass Transit zamykają nowe typy dróg, mostów i kanałów, a także kolejne budynki i plany polityczne. Jej dopełnieniem są bonusowe scenariusze stawiające przed graczami wyzwania związane z zarządzaniem ruchem oraz rozwiązywaniem problemów komunikacyjnych.

PC

Tropico 4
Tropico 4

Strategiczne 23 sierpnia 2011

Czwarta część zapoczątkowanej w 2001 roku serii humorystycznych strategii ekonomicznych, w których wcielamy się w bezwzględnego dyktatora niewielkiej bananowej republiki. Za jej powstanie odpowiada ponownie ekipa Haemimont Games, która przejęła pieczę nad cyklem wraz z przejęciem dotychczasowego wydawcy przez koncern THQ. Głównym celem rozgrywki jest dbanie o budżet kraju, dzięki wydobyciu surowców i wytwarzaniu rozmaitych dóbr. Istotnym elementem jest także zadowolenie obywateli, o które dbamy, wznosząc rozmaite budynki użyteczności publicznej. Aby zapanować nad chaosem politycznym, wykorzystać możemy wojsko, łapówki, zastraszenia a nawet publiczne egzekucje. W razie kryzysu możemy jednak wziąć pod uwagę postulaty opozycji, a w przypadku rozmaitych klęsk żywiołowych skorzystać z pomocy Czerwonego Krzyża. W czwartej odsłonie gry do naszej dyspozycji oddano jeszcze większą gamę wyspecjalizowanych budynków oraz system wymiany i handlu z sąsiednimi mocarstwami.

PCX360

Bit City
Bit City

Strategiczne 13 marca 2017

Nieskomplikowana strategia ekonomiczna, opracowana przez studio NimbleBit z myślą o urządzeniach mobilnych. Zabawę rozpoczynamy na pustych połaciach terenu, na których musimy wybudować od zera prężnie działającą metropolię. Na miasto składają się trzy rodzaje dzielnic – mieszkalna, usługowa oraz biznesowa. W każdej z nich stawiamy unikalne budynki, które następnie możemy ulepszać. Ponadto musimy zadbać o odpowiedni ruch, kupując nie tylko samochody, lecz także statki i samoloty. W miarę odnoszonych postępów rosną nasze zyski, co pozwala na dalszą rozbudowę i udoskonalanie metropolii. Po wykonaniu wszystkich celów misji przechodzimy na kolejną mapę, by zacząć wszystko od zera. Bit City cechuje się nie tylko przyjemną mechaniką, lecz także atrakcyjną, trójwymiarową oprawą graficzną. Gra dystrybuowana jest w modelu darmowym z mikropłatnościami – z powodzeniem można jednak bawić się, nie wydając przy tym ani grosza, jednak w tym przypadku osiągnięcie sukcesu wymaga sporej dozy cierpliwości.

ANDiOS

Kleopatra: Królowa Nilu
Kleopatra: Królowa Nilu

Strategiczne 28 lipca 2000

Oficjalne rozszerzenie do gry Faraon, kultowej strategii ekonomicznej od studia Impressions Games i firmy Sierra Entertainment, które ponownie przenosi gracza w świat starożytnego Egiptu. Tym razem, zgodnie z tytułem dodatku Kleopatra: Królowa Nilu, gracz przenosi się w nieco bliższe czasy, gdy w kraju rządziła królowa Kleopatra – najsłynniejsza kobieta w dziejach egipskiego imperium. Do zadań gracza należy odpieranie Rzymian, rozbudowa wspaniałych miast oraz wznoszenie historycznych monumentów, w tym słynnej Biblioteki Aleksandryjskiej czy niemniej sławnej latarni morskiej na Faros. Do dyspozycji gracza oddano 14 nowych scenariuszy historycznych (np. walka u boku Marka Antoniusza przeciwko Oktawianowi), a oprócz dodatkowych misji w rozszerzeniu Kleopatra: Królowa Nilu pojawiają się nieznane wcześniej gałęzie przemysłu, budynki i wynalazki. W grze musimy zmierzyć się z takimi rywalizującymi nacjami, jak Persowie, Macedończycy i Rzymianie, a także ze zwykłymi rabusiami. Inną nowością są klęski żywiołowe: gradobicia i szarańcze.

PC

Anno 1602: Tworzenie Nowego Świata
Anno 1602: Tworzenie Nowego Świata

Strategiczne 26 listopada 1998

Odpływasz z zaludnionego kontynetntu aby odkryć nowe lądy i zostać pionierem kolonizacji. Zasiedlając archipelagi wysp musisz rozbudować kolonie i obronić się przed nowym zagrożeniem.

PC

Cesarz: Narodziny Państwa Środka
Cesarz: Narodziny Państwa Środka

Strategiczne 11 września 2002

Strategia ekonomiczna, w której budujemy i zarządzamy miastami w antycznych Chinach. Gracz ma wpływ na wszelkie aspekty działalności starożytnego miasta, m.in. podatki, rozdzielanie plonów rolnych, siły militarne, budowa monumentalnych budowli. Całość zbudowano na silniku z Ceasar III.

PC