Encyklopedia Gier Top Gry Daty premier Beta testy Screeny Redakcja poleca Katalog firm Słownik PC PS4 PS3 Xbox One Xbox 360 Switch Android iOS

Gry Strategiczne po premierze

Wielka Encyklopedia Gier GRYOnline.pl

Gry po premierze z gatunku strategiczne ułożone według popularności.

Gry strategiczne. Gatunek gier, w których zwycięstwo uzależnione jest od strategii i taktyki, jaką obierze gracz. Głównym zadaniem w tych grach jest odpowiednie dowodzenie podległymi zasobami (oddziałami wojskowymi, pracownikami cywilnymi etc.), aby pokonać przeciwnika lub osiągnięć inny wyznaczony cel. Rozgrywka może być prowadzona w turach lub w czasie rzeczywistym (RTS – Real-time strategy). Gatunek ten reprezentują także różnego rodzaju gry ekonomiczne i tzw. tycoony.

Po premierze 2884
Strategiczne
Tematyki
Czas
PlayStation
Sony PlayStation 479Sony PlayStation 368Sony PlayStation 247Sony PlayStation 16PlayStation Portable36PlayStation Vita38
Xbox
Microsoft XBOX ONE62Microsoft Xbox 36095Microsoft Xbox24
Mobile
Android303Apple iOS374Windows Phone41
Nintendo
Nintendo Switch3Nintendo Wii28Nintendo DS100Nintendo Wii U12Nintendo 3DS9Game Boy Advance16Nintendo GameCube9
Sid Meier's Civilization III
Sid Meier's Civilization III

Strategiczne 31 października 2001

Trzecia pełnoprawna odsłona popularnej serii turowych gier strategicznych. Za jej powstanie odpowiada założone przez Sida Meiera po odejściu z Microprose studio Firaxis Games. Podobnie jak w poprzednich odsłonach cyklu, w Civilization III obejmujemy pieczę nad wybraną cywilizacją, a naszym zadaniem jest poprowadzenie jej poprzez kolejne ery rozwoju, począwszy od roku 4000 p.n.e. aż do czasów współczesnych. Do naszych obowiązków należy m.in. systematyczne powiększanie kontrolowanego terenu, wznoszenie i rozbudowa miast, szkolenie jednostek militarnych i osadników, rozwój nowych technologii oraz prowadzenie wojen bądź nawiązywanie stosunków dyplomatycznych z innymi nacjami. Do zwycięstwa prowadzi kilka dróg, a nie tylko podbój militarny. Sid Meier’s Civilization III oferuje 16 grywalnych cywilizacji, z których każda odznacza się unikalnym charakterem i umiejętnościami. W trójce wprowadzono dowódców armii oraz rzadkie surowce strategiczne, konieczne do produkcji konkretnych broni lub technologii. Oprawa graficzna uległa znacznej poprawie, a zabawie towarzyszy profesjonalna ścieżka dźwiękowa.

PC

Total War: Warhammer II
Total War: Warhammer II

Strategiczne 28 września 2017

Kolejna odsłona popularnego cyklu gier strategicznych tworzonych przez studio Creative Assembly. W przeciwieństwie do pierwszej części serii, tym razem gracze nie trafiają do Starego Świata, lecz udają się w podróż na zachód, by rozegrać wojnę na czterech kontynentach zwanych Ulthuan, Naggaroth, Południowe Ziemie oraz Lustria. W konflikcie biorą udział cztery rasy, czyli elfy wysokiego rodu, mroczne elfy, jaszczuroludzie oraz skaveni. Poszczególne frakcje walczą o kontrolę nad Wielkim Wirem, który mogą wzmacniać lub rozpraszać przy pomocy rozmaitych rytuałów. Rozgrywka w Total War: Warhammer II ponownie wspiera się na dwóch filarach. Podczas gdy na mapie strategicznej przemieszczamy armie, zarządzamy gospodarką i rozbudowujemy miasta (wszystko to w trybie turowym), bitwy toczone są w czasie rzeczywistym na oddzielnym ekranie. Każde z ugrupowań ma unikalne mechaniki, jednostki i bohaterów. Ponadto posiadacze pierwszej i drugiej części serii mogą pobrać olbrzymią mapę będącą połączeniem terenów dostępnych w obu grach. W ten sposób otrzymują możliwość rozegrania kampanii w epickiej skali, kontrolując dowolną frakcję z jedynki lub dwójki.

PC

Sid Meier's Civilization VI
Sid Meier's Civilization VI

Strategiczne 21 października 2016

Szósta odsłona legendarnego cyklu turowych strategii, pozwalających na pokierowanie wybraną cywilizacją na przestrzeni kilku tysięcy lat jej rozwoju. Za powstanie gry odpowiada tradycyjnie studio Firaxis Games, a patronat nad produkcją objął sam twórca serii, Sid Meier. Pod względem mechaniki, Civilization VI łączy sprawdzone rozwiązania poprzednich części cyklu, jednak w grze pojawiło się także kilka rewolucyjnych zmian. Najważniejszą z nich stanowi nowy sposób rozwijania miast, które teraz zajmować mogą więcej niż jedno pole i składać się z czterech rodzajów dzielnic: przemysłowej, naukowej, handlowej oraz wojskowej. Modyfikacji uległ system rozwoju technologii, w którym do każdego wynalazku przypisany został dodatkowy miniquest, zapewniający przydatną premię. Istotne zmiany dotknęły także system dyplomacji oraz mechanikę walki, łagodzącą nieco obostrzenia wprowadzone w piątej części serii. Całość uzupełnia tradycyjnie rozbudowany i w pełni konfigurowalny tryb wieloosobowy.

PC

Europa Universalis IV
Europa Universalis IV

Strategiczne 13 sierpnia 2013

Czwarta odsłona cieszącego się dużą popularnością cyklu gier strategicznych Europa Universalis. Tytuł wyprodukowany został przez ekipę deweloperską Paradox Development Studio. Zgodnie ze schematem serii, Europa Universalis IV pozwala pokierować rozwojem wybranej nacji na przestrzeni kilku wieków. Tym razem ramy historyczne wyznaczone są datami 11 listopada 1444 roku oraz 2 stycznia 1821 roku Rozgrywka opiera się na klasycznych regułach gatunku 4X (eksploracja, ekspansja, eksploatacja i eksterminacja), a do obowiązków gracza należy m.in. zarządzanie podległymi prowincjami, opracowywanie nowych technologii, dowodzenie armiami oraz prowadzenie działań dyplomatycznych. Poza opcją zmagań z komputerową sztuczną inteligencją, gra oferuje również sieciowy tryb zabawy wieloosobowej dla maksymalnie 32 uczestników.

PC

Total War: Warhammer
Total War: Warhammer

Strategiczne 24 maja 2016

Kolejna odsłona cyklu epickich gier strategicznych, zapoczątkowanego przez studio Creative Assembly w 2000 roku. Po serii tytułów osadzonych w różnych okresach historycznych, twórcy zabierają nas do jednego z najpopularniejszych światów fantasy, wykreowanego przez firmę Games Workshop. W znanym uniwersum Warhammera różne rasy toczą ze sobą ustawiczną walkę o władzę i panowanie nad światem, jednocześnie są one nieświadome faktu, że prawdziwe zagrożenie stanowi nadciągająca z północy potężna siła. W Total War: Warhammer możemy stanąć po stronie jednej z ras, takich jak ludzie, orki, gobliny, krasnoludy czy wampiry. Poza wprowadzeniem do zabawy elementów fantastycznych, rozgrywka nie odbiega w znaczącym stopniu od rozwiązań znanych z poprzednich części serii, a jej sednem są w dalszym ciągu epickie potyczki, rozgrywane w czasie rzeczywistym. W przerwie pomiędzy bitwami zajmujemy się prowadzoną w trybie turowym rozbudową państwa, rozwijaniem ekonomii i nawiązywaniem stosunków dyplomatycznych.

PC

Dungeons 3
Dungeons 3

Strategiczne 13 października 2017

Trzecia pełnoprawna odsłona osadzonego w realiach fantasy cyklu gier strategicznych studia Realmforge. Dungeons 3 kontynuuje wątki fabularne poprzednich części serii, a podczas zabawy wcielamy się we Władcę Podziemi, który po zjednoczeniu sił zła i położeniu fundamentów nowego imperium ciemności uznaje, że jego ambicje nie zostały w pełni zaspokojone. Postanawia więc zwerbować kapłankę mrocznych elfów, aby ta poprowadziła jego siły podczas podboju powierzchni. Tradycyjnie dla serii, rozgrywka stanowi hybrydę strategii ekonomicznej oraz wojennego RTS-a. Podczas zabawy musimy więc gromadzić surowce, konstruować nowe sekcje lochów, werbować potwory oraz inwestować w rozwój technologii. Równocześnie obejmujemy jednak dowództwo nad armiami, walczącymi na powierzchni z siłami dobra. W grze powracają wszystkie trzy frakcje z poprzednich odsłon serii, czyli Horda, Nieumarli oraz Demony, Tym razem jednak możemy korzystać z jednostek i technologii każdej z nich jednocześnie.

PCPS4XONE

Hearts of Iron IV
Hearts of Iron IV

Strategiczne 6 czerwca 2016

Czwarta pełnoprawna odsłona cyklu rozbudowanych strategii, który zadebiutował w 2002 roku jako spin-off popularnej serii Europa Universalis. Za powstanie obu gier od lat niezmiennie odpowiada ekipa Paradox Interactive. W grze pokierujemy polityką jednego z państw w okresie 1936-1948, a więc nie tylko podczas samej II wojny światowej. Do naszych obowiązków należy dbanie o stosunki międzynarodowe, zawierane sojusze, jak również rozwój wojska, wybór strategii i bezpośrednie działania militarne swojego narodu. Wzorem poprzednich edycji, rozgrywka łączy w sobie wiernie odwzorowane realia historyczne (w tym autentyczne postacie przywódców czy też wojska i technologie poszczególnych krajów) z możliwością swobodnego kreowania alternatywnej rzeczywistości. W porównaniu z wcześniejszymi odsłonami, ograniczono nieco mikrozarządzanie, skupiając się na ogólnej strategii. Dodano też cykl dobowy/roczny i wprowadzono możliwość grupowania prowincji w regiony, co znacznie ułatwiło zarządzanie.

PC

Oriental Empires
Oriental Empires

Strategiczne 14 września 2017

Osadzona w realiach starożytnych Chin turowa strategia 4X autorstwa studia Ntronium Games. Oriental Empires skupia się na drobiazgowym odtworzeniu historii chińskiego imperium na przestrzeni trzech tysięcy lat – od roku 1500 p.n.e. aż po rok 1500 n.e. Podczas zabawy wcielamy się w rolę przywódcy niewielkiego plemienia, a naszym zadaniem jest uczynienie z jego wioski potężnego imperium, co wymaga od nas m.in. uprawiania ziemi, gromadzenia surowców, wznoszenia nowych miast oraz werbowania i szkolenia armii. Konieczne jest również ustalanie prawa, prowadzenie badań nad nowymi technologiami czy zaspokajanie religijnych potrzeb poddanych. Celem ostatecznym jest doprowadzenie do uznania nas przez społeczeństwo za Syna Niebios i prawowitego władcę świata, jednak ponieważ nie tylko my mamy chrapkę na ten tytuł, najpierw konieczne będzie także podporządkowywanie sobie wrogich stronnictw - co możemy osiągnąć zarówno dzięki dyplomacji, jak i wielkim bitwom z udziałem tysięcy jednostek.

PC

Bomber Crew
Bomber Crew

Strategiczne 19 października 2017

Hybryda gry strategicznej i symulatora, wzbogacona dodatkowo o elementy RPG. Dzieło studia Runner Duck pozwala graczowi wcielić się w drugowojennego kapitana dowodzącego załogą bombowca. Na wykonanie czeka tutaj szereg misji polegających na eliminacji ważnych strategicznie celów militarnych i gospodarczych czy przeprowadzaniu zwiadów głęboko za liniami wroga. Sama rozgrywka składa się natomiast z dwóch części. Etap przygotowawczy polega na doborze i szkoleniu załogi – z uwagi na fakt, że na pokładzie bombowca musi się znaleźć pilot, mechanik, strzelcy, radiowy, nawigator czy wreszcie ładowniczy, warto zadbać o doświadczonych specjalistów, bowiem ich śmierć na polu walki jest permanentna. Kiedy natomiast znajdziemy się w powietrzu, musimy mieć na uwadze zarówno podwładnych, jak i samolot, którego kolejne elementy stopniowo zaczynają się psuć; celna seria po ogonie czy płonący silnik powodują utratę sterowności, toteż podczas misji nieustannie mamy na głowie rzeczy wymagające naprawy. Po realizacji zadania (znajdując się nad celem, wcielamy się w operatora przyrządów, którego obowiązkiem jest wykonanie fotografii lub spuszczenie ładunków) trzeba jeszcze wrócić bezpiecznie do domu – pod warunkiem, że wystarczy nam na to paliwa. Bomber Crew przykuwa uwagę za sprawą bogatej w kolory oprawy graficznej oraz dynamicznego systemu uszkodzeń poszycia, dokładnie odwzorowującego obrażenia odniesione przez naszą jednostkę.

PC

Command & Conquer: Red Alert
Command & Conquer: Red Alert

Strategiczne 9 listopada 1996

Kontynuacja entuzjastycznie przyjętej strategii RTS firmy Westwood Studios. W odróżnieniu od całkowicie fikcyjnej fabuły pierwowzoru, tym razem twórcy postanowili zaserwować graczom alternatywną wizję rzeczywistości, w której Stalin po dojściu do władzy postanawia „wyzwolić” świat z rąk imperialistów i podporządkować go sowieckiej władzy. Opowiadając się po jednej ze stron konfliktu, gracze ruszają na Zachód zjednoczeni pod czerwonym sztandarem lub w szeregach aliantów próbują zapobiec sowieckiej inwazji. W zależności od dokonanego wyboru, do dyspozycji mamy odmienne typy jednostek i uzbrojenia, przekładające się na nieco inną strategię rozgrywki. W odróżnieniu od pierwowzoru, zasób dostępnych środków zagłady został nieco urealniony, choć nie zabrakło również prototypowych typów uzbrojenia jak np. rażąca zbliżających się wrogów cewka Tesli. W każdej z kampanii czeka na nas 14 zróżnicowanych misji, zaś najlepsi mogą spróbować swoich sił w rozgrywce wieloosobowej.

PC

Might & Magic: Heroes VII
Might & Magic: Heroes VII

Strategiczne 29 września 2015

Siódma odsłona jednej z najpopularniejszych turowych strategii fantasy, zapoczątkowanej w 1995 roku. Za powstanie gry odpowiada niemieckie studio Limbic Entertainment, które ma na swoim koncie dodatki do poprzedniej części serii oraz RPG-owy Might & Magic X: Legacy. Akcja gry przenosi nas do targanego wojną domową Imperium, w którym młody książę Ivan utworzył Radę Cieni, złożoną z przedstawicieli sześciu różnych frakcji. Mechanika zabawy nawiązuje do wcześniejszych odsłon cyklu i wykorzystuje wiele rozwiązań, nieobecnych w szóstej części gry. Wzbogacono m.in. okrojony uprzednio model ekonomiczny i przywrócono ekran miasta, z wszystkimi charakterystycznymi cechami poszczególnych frakcji. Mapy są znacznie większe i kładą większy nacisk na eksplorację, a typowy dla serii turowy model walki został nieco zmodyfikowany. Podczas bitwy korzystamy m.in. z katapult, wyrzutni i namiotów medyków, a areny bitew wypełnione są większą ilością rozmaitych obiektów i przeszkód.

PC

Sid Meier's Civilization V
Sid Meier's Civilization V

Strategiczne 21 września 2010

Rozbudowana strategia turowa, stanowiąca piątą odsłonę sygnowanego nazwiskiem Sida Meiera cyklu Civilization. Produkcją Sid Meier's Civilization V zajęło się studio Firaxis Games przy wsparciu wydawniczym koncernu Take Two Interactive. Zgodnie ze schematem serii, gracze ponownie mają okazję wcielić się w role przywódców i pokierować rozwojem wybranych nacji na przestrzeni kilku tysięcy lat. Mechanika rozgrywki nie ulegała radykalnym modyfikacjom, a wprowadzone nowe rozwiązania (np. neutralne państwa-miasta, siatka heksagonalna na mapie świata oraz ograniczenie do jednego oddziału na polu) są w większości efektem ewolucji wcześniejszych pomysłów. Widocznych zmian doczekała się natomiast oprawa wizualna Sid Meier's Civilization V, generowana przez zupełnie nowy silnik graficzny.

PC

Total War: Rome II
Total War: Rome II

Strategiczne 3 września 2013

Widowiskowa gra strategiczna, wyprodukowana przez brytyjskie studio deweloperskie Creative Assembly. Total War: Rome II pozwala graczom wcielić się w role przywódców państw z okresu starożytnego Rzymu i stanąć do walki o władzę oraz terytoria. Wzorem wcześniejszych gier z serii Total War (np. Total War: Shogun 2 oraz Empire: Total War) rozgrywka łączy elementy strategii turowej oraz czasu rzeczywistego (RTS). Do zadań graczy należy zarządzanie państwem i podległymi prowincjami, a także dowodzenie armiami. Atutem gry są spektakularne bitwy z udziałem tysięcy jednostek. Twórcy Total War: Rome II dołożyli starań o zachowanie historycznych realiów związanych m.in. z formacjami wojskowymi, ich uzbrojeniem oraz taktyką walki. Wysokiej jakości oprawa wizualna w grze jest zasługą zmodyfikowanego silnika Warscape Engine.

PC

Cities: Skylines
Cities: Skylines

Strategiczne 10 marca 2015

Należąca do popularnego gatunku city builderów strategia ekonomiczna, za której powstanie odpowiada fińskie studio Colossal Order – twórcy cyklu Cities In Motion. Gra jest swoistą odpowiedzią na kultowe SimCity studia Maxis i w odróżnieniu od poprzednich produkcji Finów, nie ogranicza się jedynie do transportu miejskiego, pozwalając zbudować od podstaw prężnie funkcjonujące wirtualne miasto. Rozgrywka toczy się na mapach o wielkości 36 km kwadratowych, na których, wznosząc kolejne budynki i łącząc je siecią dróg, tworzymy swoją własną wymarzoną metropolię i troszczymy się o dobro jej mieszkańców. Istotnym elementem gry jest aspekt ekonomiczny: podczas zabawy dbamy o budżet miasta, pozyskując pieniądze z podatków i nawiązujemy kontakty handlowe z sąsiednimi metropoliami. Dbamy także o rozwój komunikacji miejskiej, dzięki której nasi mieszkańcy mogą sprawnie się przemieszczać. Produkcja oferuje wysokiej jakości, trójwymiarową oprawę graficzną oraz pełne wsparcie dla modderów.

PCPS4XONE

Xenonauts
Xenonauts

Strategiczne 16 czerwca 2014

Utrzymana w realiach science-fiction strategia turowa, wzorowana na klasycznych produkcjach spod znaku UFO oraz X-COM. Za jej powstaniem stoi niezależne studio Goldhawk Interactive, wsparte udaną kampanią crowdfundingową. Akcja gry zaczyna się jesienią 1979 roku w chwili niespodziewanej inwazji, jaką nieznana rasa kosmitów przypuszcza na naszą planetę. Walkę z agresorem podejmuje specjalna organizacja Xenonauts, powołana przez połączone wspólną sprawą rządy wszystkich państw. Do zadań gracza należy nadzór nad grupą i realizowanymi przez nią zadaniami, poprzez zarządzanie bazą i prowadzenie badań nad nowymi technologiami. Integralną częścią naszych obowiązków będzie eliminacja wrogich jednostek, poprzez toczone w systemie turowym walki na powierzchni planety oraz rozgrywane w czasie rzeczywistym potyczki w przestrzeni kosmicznej. Produkcja oferuje losowo generowane mapy ze zniszczalnym otoczeniem, zaś charakterystyczny styl oprawy graficznej podkreśla zimnowojenne realia gry.

PC

Crusader Kings II: Mroczne Wieki
Crusader Kings II: Mroczne Wieki

Strategiczne 14 lutego 2012

Kontynuacja wydanej w 2004 roku rozbudowanej gry strategicznej Crusader Kings, stanowiącej osadzoną w realiach średniowiecznych spin-offową odsłonę popularnej serii Europa Universalis, rozwijanej od ponad dekady przez studio Paradox. Akcja gry osadzona jest w XI wieku, a my wcielamy się w dobrze sytuowanego chrześcijańskiego szlachcica, którego celem jest przeprowadzenie swojej dynastii przez mroczne czasy średniowiecza. Podczas zabawy odpowiedzialni jesteśmy za szereg aspektów funkcjonowania naszego królestwa: społecznych, militarnych, dyplomatycznych, religijnych czy feudalnych. Najbardziej zauważalną zmianą w porównaniu do poprzedniczki jest znaczące rozbudowanie aspektu psychologicznego, dzięki któremu większą rolę odgrywać będą relacje społeczne oraz indywidualne motywacje naszych poddanych. Inne zmiany dotknęły m.in. obecności baronów zarządzających prowincjami, usług nadwornego szpiega, zwiększenia roli kobiet czy rozbudowania stosunków z Kościołem.

PC

Age of Empires III
Age of Empires III

Strategiczne 18 października 2005

Trzecia pełnoprawna odsłona legendarnego cyklu strategii RTS, opracowanych i rozwijanych pod czujnym okiem firmy Microsoft. W przeciwieństwie do poprzednich części cyklu, których akcja osadzona była w starożytności i średniowieczu, tym razem prześledzimy czasy kilkusetletniego podboju Ameryki, zamykające się w przedziale od XVI do XIX wieku. Dzięki skupieniu się na szerszym i bardziej współczesnym horyzoncie czasowym, w grze możemy pokierować zarówno jednostkami wywodzącymi się ze średniowiecza, jak i korzystającymi z najnowszych osiągnięć techniki. Twórcy postawili na sprawdzoną mechanikę rozgrywki, poszerzając ją o szereg nowych elementów. Osią rozgrywki jest rozbudowana kampania fabularna, bazująca na wydarzeniach historycznych i fikcyjnych. W trybie rozgrywki wieloosobowej możemy zaś pokierować jedną z ośmiu grywalnych nacji, charakteryzujących się własnymi, unikalnymi cechami. Nowa odsłona gry to także efektowna, trójwymiarowa oprawa, wspomagana silnikiem fizycznym Havok.

PC

Twierdza: Krzyżowiec
Twierdza: Krzyżowiec

Strategiczne 24 września 2002

Kontynuacja utrzymanej w średniowiecznych realiach strategii ekonomicznej Stronghold, opracowanej przez studio FireFly w 2001 roku. Tym razem akcja przenosi nas na Bliski Wschód, w czasy wypraw krzyżowych organizowanych na przełomie XI i XII wieku. Mechanika zabawy nie zmieniła się w znaczący sposób, zaś główną nowość stanowią zupełnie nowe, wschodnie tereny oraz kilka drobnych zmian w mechanice rozgrywki m.in. konieczność dbania o mocno ograniczone zapasy wody. Twórcy przygotowali cztery kampanie, w których możemy stanąć na czele dowodzonych przez Ryszarda Lwie Serce europejskich rycerzy lub arabskich wojowników pod przewodnictwem Saladyna. Szeroki wachlarz jednostek bojowych wzbogacono o całkiem nowe, charakterystyczne dla każdej ze stron. W grze pojawił się jeszcze większy asortyment wymyślnych machin oblężniczych oraz środków obronnych, stosowanych w konfrontacji z przeciwnikami. Wprowadzono także funkcjonalny edytor własnych scenariuszy oraz nowy tryb rozgrywki: skirmish mode.

PC

Stellaris
Stellaris

Strategiczne 9 maja 2016

Kosmiczna strategia czasu rzeczywistego z elementami RPG, opracowana przez firmę Paradox Interacive – twórców tak uznanych serii, jak Europa Universalis i Crusader Kings. Miejscem akcji gry jest generowana w sposób proceduralny, rozległa przestrzeń kosmiczna, a zadaniem graczy jest stworzenie własnego galaktycznego imperium. Przystępując do rozgrywki, możemy opowiedzieć się po stronie jednej z 7 grywalnych ras, różniących się między sobą pojęciem etyki, wyglądem oraz unikalnymi zdolnościami. Zabawa sprowadza się do przemierzania przestrzeni kosmicznej i ustawicznego rozwoju wybranej frakcji, a także zawierania sojuszy z innymi nacjami z wykorzystaniem zaawansowanego systemu dyplomacji. W grze nie zabrakło też rozlicznych potyczek z wrogo nastawionymi wspólnotami, które niejednokrotnie napotkamy podczas swej międzygwiezdnej podróży. Tytuł oferuje trzy niezależne drzewka technologiczne, tak więc w zależności od preferencji możemy postawić na rozwój społeczności, inżynierii lub fizyki.

PC

SimCity
SimCity

Strategiczne 5 marca 2013

Piąta odsłona popularnego cyklu strategii ekonomiczno-managerskich SimCity. Gra wyprodukowana została przez studio EA Maxis (znane m.in. z The Sims oraz Spore) przy wsparciu wydawniczym koncernu Electronic Arts. Zgodnie z konwencją serii, gracz wciela się w rolę zarządcy wirtualnego miasta, a jego zadaniem jest zbudowanie tętniącej życiem metropolii. Realizacja celu wymaga rozwiązywania złożonych problemów planistycznych, ekonomicznych i społecznych, a także szybkiego reagowania na rozmaite zdarzenia losowe (np. katastrofy naturalne). Na tle wcześniejszych gier z cyklu, SimCity wyróżnia się zastosowaniem nowoczesnego silnika Glassbox oraz rozbudowanym panelem społecznościowym CityLog (wzorowanym na podobnych systemach funkcjonujących w grach z serii Need for Speed i Battlefield).

PC

Halo Wars 2
Halo Wars 2

Strategiczne 17 lutego 2017

Kontynuacja osadzonej w realiach science fiction strategii czasu rzeczywistego, która ukazała się w 2009 roku na konsolach Xbox 360 jako spin-offowa odsłona cyklu strzelanin FPS Halo. Druga część serii wyprodukowana została we współpracy firmy 343 Industries (rozwijającej markę Halo po firmie Bungie Software) oraz studia Creative Assembly, znanego przede wszystkim z niezwykle popularnej serii strategicznej Total War. Fabuła Halo Wars opowiada zupełnie nowy rozdział w historii uniwersum, stanowiąc swego rodzaju uzupełnienie wydarzeń z serii macierzystej. Podczas zabawy prowadzimy Spartan, Guźce oraz inne klasyczne siły bojowe ze świata Halo do brutalnej walki przeciwko straszliwemu nowemu wrogowi. Podobnie jak poprzedniczka, tytuł stawia przede wszystkim na szybką i emocjonującą rozgrywkę, toczącą się na wielką skalę na rozległych mapach. W grze nie zabrakło oczywiście rozbudowanego trybu wieloosobowego, pozwalającego na dynamiczne potyczki PvP pomiędzy graczami.

PCXONE

Civilization III: Złota Edycja
Civilization III: Złota Edycja

Strategiczne 14 września 2004

Sid Meier’s Civilization III: Złota edycja to zbiorcze wydanie turowej strategii Sid Meier’s Civilization III i obu dodatków do niej: Play the World i Conquests. Sid Meier's Civilization III to trzecia odsłona kultowej gry strategicznej, w której mamy sposobność stworzyć największą cywilizację na Ziemi. Dowódcy wojsk zdobywają doświadczenie w boju, dzięki czemu ich umiejętności walki wzrastają. Dwupoziomowa dyplomacja pozwala zaawansowanym graczom wykorzystywać wszystkie możliwości stosunków międzynarodowych. Dodatkowym atutem jest możliwość handlu złotem, wynalazkami, sojuszami, mapami, miastami, jednostkami i dobrami naturalnymi. Rozszerzenie Play the World uzupełniło rozgrywkę o kilka trybów zabawy wieloosobowej: Elimination, Domination, Regicide lub King of the Mountain. Z kolei Conquests wprowadza sporo nowej zawartości, w tym osiem cywilizacji i tyleż dedykowanych im kampanii, nowe cuda świata, elementy terenu, surowce, klęski żywiołowe, budynki i ulepszenia miast, opcje dyplomatyczne i typy rządów.

PC

Endless Legend
Endless Legend

Strategiczne 18 września 2014

Osadzona w realiach fantasy turowa gra strategiczna z gatunku 4X, za której powstanie odpowiada niezależne studio Amplitude, znane z kosmicznej strategii Endless Space. Akcja gry przenosi nas do fantastycznej krainy Auria, którą w odległej przeszłości nawiedził potężny kataklizm, doprowadzając do zagłady żyjących ówcześnie cywilizacji. W obliczu wydarzeń, mogących wskazywać na powtórną apokalipsę, obejmujemy dowództwo nad niewielką osadą z zadaniem przekształcenia jej w imperium. Do naszych obowiązków należy rozwijanie osady, dbanie o gospodarkę i rozwój technologii, a także prowadzenie działań dyplomatycznych oraz militarnych w stosunku do sąsiadujących nacji. Walka odbywa się w systemie turowym i mimo prostej mechaniki, kładzie duży nacisk na taktykę oraz wykorzystanie rzeźby terenu. Całości dopełniają elementy RPG, przejawiające się w licznych questach, a także możliwości rozwoju umiejętności bohaterów, w zamian za zdobyte punkty doświadczenia.

PC

Divided We Fall
Divided We Fall

Strategiczne 2 października 2017

Przygotowana przez KAVA Game Studio sieciowa gra strategiczna w realiach II wojny światowej. W Divided We Fall (znanej także pod pierwotną nazwą Call of Combat) przejmujemy kontrolę nad czteroosobowym oddziałem, który zostaje rzucony w sam środek działań militarnych. Działający w obrębie tej samej jednostki gracze starają się zaś wspólnie wykonywać zadania i realizować cele strategiczne wyznaczane przez dowódcę. W odróżnieniu od większości sieciowych strategii, na polu bitwy może znajdować się nawet do kilkudziesięciu graczy jednocześnie, choć dostępna jest także opcja pojedynków 1 vs. 1. W zależności od tego, po której stronie barykady się znajdujemy, cele misji mogą różnić się od siebie, jednak za każdym razem kluczem do sukcesu jest kooperacja między graczami i wspólne wykonywanie rozkazów. Poszczególne potyczki oglądamy w rzucie izometrycznym, jednak dla dowódców każdej ze stron zarezerwowana została również opcja spojrzenia na mapę z nieco bardziej taktycznej perspektywy.

PC