Gry RPG po premierze

Wielka Encyklopedia Gier GRYOnline.pl

Gry po premierze z gatunku rpg ułożone według popularności.

RPG. Gatunek gier, w skład którego wchodzą wszelkie produkcje z przeważającą liczbą elementów rozwoju prowadzonego bohatera (bądź grupy bohaterów) i rozbudowanych statystykach postaci, a także cechujące się wielowątkową fabułą i wielowątkowymi questami. Zaliczmy do niej zarówno klasyczne gry RPG bazujące na walce turowej i zasadach rodem z "papierowych gier RPG" (Baldur's Gate, Fallout), jak i RPG akcji z dynamiczną walką toczoną w czasie rzeczywistym (seria Gothic) oraz jRPG, czyli bardzo charakterystyczne tytuły bazujące na stylistyce i kulturze państw dalekiego wschodu, w tym anime i mandze (cykle Final Fantasy i Kingdom Hearts).

Po premierze 2006
RPG
Tematyki
Czas
Mobile
Android200Apple iOS215Windows Phone12
Divinity: Original Sin II
Divinity: Original Sin II

RPG 14 września 2017

Bezpośrednia kontynuacja gry Divinity: Original Sin i jednocześnie piąta odsłona popularnej serii RPG, rozwijanej od 2002 roku przez belgijskie Larian Studios. Fabuła gry osadzona została ponownie w fantastycznej krainie Rivellon i opisuje wydarzenia umiejscowione chronologicznie tuż po Beyond Divinity. Tym razem wcielamy się w bohatera korzystającego z zakazanej mocy Źródła, a podczas rozgrywki nieustannie depczą nam po piętach wysłannicy Zakonu. Kontrolowana przez nas postać może należeć do jednej z kilku ras i odznaczać się indywidualną biografią, a czynniki te determinują w dużym stopniu stosunki z postaciami niezależnymi. Mechanika nie odbiega znacząco od poprzedniej odsłony, choć twórcy wprowadzili także kilka nowości, takich jak zmodyfikowany model walki, nowe kombinacje żywiołów i moce Źródła. W przeciwieństwie do swej poprzedniczki, produkcja odznacza się znacznie cięższym i poważniejszym klimatem.

PC

Wiedźmin 3: Dziki Gon
Wiedźmin 3: Dziki Gon

RPG 19 maja 2015

Gra action RPG, stanowiąca trzecią część przygód Geralta z Rivii. Podobnie jak we wcześniejszych odsłonach cyklu, Wiedźmin 3: Dziki Gon bazuje na motywach twórczości literackiej Andrzeja Sapkowskiego, jednak nie jest bezpośrednią adaptacją żadnej z jego książek. Fabuła gry koncentruje się na kilku wątkach dotyczących m.in. utraconej miłości Geralta, inwazji Nilfgaardu na Królestwa Północy oraz tytułowych, mitycznych łowów. Rozgrywka utrzymana jest w sandboksowym stylu, dając graczom dużą swobodę w eksplorowaniu rozległego świata (ponad 40-krotnie większego niż w Wiedźmin 2: Zabójcy Królów) i wykonywaniu setek pobocznych misji. Deweloperzy ze studia CD Projekt RED zadbali o solidną porcję nowości, w tym nowy silnik REDengine3, oferujący znakomitej jakości oprawę audiowizualną.

PCPS4XONE

The Elder Scrolls V: Skyrim
The Elder Scrolls V: Skyrim

RPG 11 listopada 2011

Zrealizowana z dużym rozmachem gra action-RPG, będąca piątą częścią popularnego cyklu The Elder Scrolls. Produkcja studia Bethesda Softworks pozwala graczom ponownie przenieść się do fantastycznego świata Nirn. Akcja The Elder Scrolls V: Skyrim osadzona została 200 lat po wydarzeniach przedstawionych w The Elder Scrolls IV: Oblivion. Główny bohater jest jednym z ostatnich łowców smoków (dovahkiin). Tymczasem wypełnia się proroctwo, zwiastujące przybycie boga zniszczenia - Alduina, który przyjmie postać jednego z tych mitycznych stworzeń. Rozgrywka stanowi połączenie elementów dynamicznej gry akcji oraz klasycznego cRPG z rozbudowanym systemem rozwoju postaci oraz rozległym światem o otwartej strukturze. Wysokiej jakości oprawa wizualna w grze generowana jest przez zmodyfikowany silnik Creation Engine.

PCX360PS3

Wiedźmin 2: Zabójcy Królów
Wiedźmin 2: Zabójcy Królów

RPG 17 maja 2011

Gra z gatunku RPG akcji, stanowiąca drugą część przygód Geralta z Rivii. Podobnie jak pierwowzór z 2007 roku, Wiedźmin 2: Zabójcy Królów jest dziełem studia CD Projekt RED. Fabuła gry kontynuuje wątek udaremnionego zamachu na króla Foltesta. Wraz z pojawieniem się tajemniczego mężczyzny zwanego Królobójcą tytułowy wiedźmin uwikłany zostaje w skomplikowaną intrygę polityczną, w której ważą się losy kilku królestw. Deweloperzy starali się wiernie odtworzyć świat znany z literackiej twórczości Andrzeja Sapkowskiego, wzbogacając go o nowe elementy. W rozgrywce duży nacisk położono na wybory moralne prowadzące do jednego z 16 możliwych zakończeń, a także gruntownie przebudowany, dynamiczny system walki. Wiedźmin 2: Zabójcy Królów wyróżnia się znakomitej jakości oprawą wizualną, generowaną przez autorski silnik RED Engine.

PCX360

Divinity: Grzech Pierworodny
Divinity: Grzech Pierworodny

RPG 30 czerwca 2014

Divinity: Original Sin to wyprodukowana przez belgijskie studio Larian gra cRPG, stanowiąca kolejną odsłonę marki Divinity. Akcja osadzona została przed wydarzeniami przedstawionymi w Divine Divinity (2002). Fabuła ukazuje perypetie pary młodych Łowców Źródła, którzy muszą zgłębić arkana zakazanej magii i przeciwdziałać jej skutkom. Rozgrywka bazuje na klasycznych mechanizmach cRPG. Gracz kieruje poczynaniami drużyny złożonej z maksymalnie czterech herosów, z którymi wykonuje zlecane misje, eksploruje lokacje i walczy z wrogami. Wraz z nabywanym doświadczeniem, postaci mogą zwiększać posiadane atrybuty psycho-fizyczne i opanowywać nowe umiejętności. Poza trybem jednoosobowym Divinity: Original Sin oferuje również możliwość zabawy w kooperacji z drugim graczem za pośrednictwem sieci LAN lub Internet.

PC

Fallout 4
Fallout 4

RPG 10 listopada 2015

Czwarta pełnoprawna odsłona cyklu post-apokaliptycznych gier RPG, znajdującego się od 2008 w rękach firmy Bethesda. W Fallout 4 wcielamy się w postać własnoręcznie wykreowanego bohatera, który po 200 latach odosobnienia jako jedyny ocalały wychodzi z przeciwatomowego schronu i rozpoczyna walkę o przetrwanie w niegościnnym świecie po katastrofie nuklearnej. Akcję gry obserwujemy z perspektywy pierwszo- lub trzeciosobowej, a w mechanice rozgrywki powracają charakterystyczne elementy serii, takie jak system atrybutów SPECIAL, system celowania VATS oraz nieodłączny organizer zwany PipBoy. Pojawia się też możliwość przygarnięcia psa i wydawania mu prostych komend. W Fallout 4 największy nacisk położony został na pełną swobodę działania oraz kształtowania przebiegu rozgrywki. Ogromną ewolucję przeszedł też system rzemiosła, pozwalający na recykling elementów otoczenia i wykorzystanie ich do stworzenia nowych broni, narzędzi, a nawet budynków, które pełnić będą rolę naszego schronienia.

PCPS4XONE

Dragon Age: Inkwizycja
Dragon Age: Inkwizycja

RPG 18 listopada 2014

Dragon Age: Inquisition jest trzecią częścią cyklu cRPG, zapoczątkowanego w 2009 roku grą Dragon Age: Origins. Dewelopingu tytułu kolejny raz podjęło się studio BioWare we współpracy z koncernem Electronic Arts. Akcja gry osadzona została w fantastycznym świecie Thedas, a głównym motywem fabuły jest inwazja demonów. Gracz staje na czele Inkwizycji z zadaniem powstrzymania bestii z Pustki oraz odkrycia, kto stoi za ich sprowadzeniem do świata śmiertelników. Rozgrywka opiera się na klasycznych rozwiązaniach cRPG z naciskiem na eksplorowanie lokacji, taktyczną walkę, tworzenie i rozwój drużyny, a także podejmowanie wyborów moralnych wpływających na dalszy bieg fabuły. Od strony technicznej Dragon Age: Inquisition bazuje na możliwościach silnika Frostbite 3 (znanego chociażby z Battlefield 4), zapewniającego wysokiej jakości oprawę audiowizualną.

PCPS4XONEX360PS3

Mount & Blade: Warband
Mount & Blade: Warband

RPG 30 marca 2010

Samodzielny dodatek do popularnej gry Mount & Blade studia TaleWorlds, która zdobyła uznanie dzięki unikalnemu połączeniu elementów strategii i gier RPG akcji. Twórcy postanowili przychylić się do sugestii i oczekiwań społeczności graczy, wprowadzając w swej produkcji szereg nowości i usprawnień, urozmaicających rozgrywkę. Przede wszystkim znacznie poprawiono inteligencję poszczególnych dowódców i wasali oraz rozwinięto możliwości dyplomatyczne gracza, co pozwoliło na znacznie większą kontrolę nad swoimi włościami. Znacznej poprawie uległa też oprawa wizualna gry. Największą nowością jest jednak wprowadzenie opcji rozgrywki wieloosobowej, pozwalającej na jednoczesną zabawę nawet 64 graczy w siedmiu różnych trybach gry. W Warband zawarto wszystkie lokacje, dostępne w oryginalnej wersji Mount & Blade, wprowadzając jednocześnie zupełnie nową frakcję Sułtanatu Sarranidzkiego oraz szereg nowych zadań do wypełnienia.

PCPS4XONEAND

Mass Effect: Andromeda
Mass Effect: Andromeda

RPG 21 marca 2017

Czwarta pełnoprawna odsłona bestsellerowej serii RPG-ów osadzonych w realiach science fiction. Za produkcję Mass Effect: Andromeda odpowiedzialne jest studio deweloperskie firmy BioWare w Montrealu, które pomagało przy tworzeniu dwóch wcześniejszych odsłon cyklu. Fabuła gry rozgrywa się wiele lat po wydarzeniach ukazanych w oryginalnej trylogii Mass Effect i nie jest bezpośrednio powiązana z historią o zmaganiach komandora Sheparda z rasą Żniwiarzy. Tym razem wcielamy się bowiem w zupełnie nowego bohatera (ponownie może to być mężczyzna lub kobieta), a akcja gry osadzona została głównie w tytułowej galaktyce Andromedy. Zgodnie ze sprawdzonym schematem, twórcy postawili przede wszystkim na widowiskową akcję, obserwowaną z perspektywy trzeciej osoby, oraz wybory moralne mające wpływ na bieg wydarzeń. W warstwie technicznej Mass Effect: Andromeda bazuje na możliwościach silnika Frostbite 3, zapewniającego wysokiej jakości oprawę wizualną, dostosowaną do możliwości pecetów oraz konsol ósmej generacji.

PCPS4XONEWiiU

Wiedźmin 3: Krew i wino
Wiedźmin 3: Krew i wino

RPG 31 maja 2016

Drugie fabularne rozszerzenie DLC do wydanego w maju 2015 roku RPG akcji Wiedźmin 3: Dziki Gon rodzimego CD Projekt RED. Akcja dodatku zatytułowanego Krew i wino przenosi nas do całkiem nowej krainy Touissant, będącej jednym z niewielu państw wiedźmińskiego uniwersum, którego nie dotknęła wojenna pożoga. Poproszony o pomoc przez księżną Annę Henriettę, wiedźmin Geralt będzie musiał stawić czoła grasującemu w krainie mordercy. Poza głównym wątkiem fabularnym, dodatek oferuje także masę zadań pobocznych (w sumie ok. 90 misji) oraz nowe aktywności, takie jak udział w turniejach rycerskich czy rozbudowa winnicy pełniącej rolę siedziby bohatera, a całość obliczona jest na ok. 30 dodatkowych godzin rozgrywki i pozwala na rozwinięcie postaci do maks. 100. poziomu. W grze pojawiają się nowe potwory i postaci niezależne, dodatkowa talia kart do Gwinta, 30 niedostępnych wcześniej broni i 100 elementów pancerza. Jedną z kluczowych zmian jest także gruntownie przemodelowany interfejs użytkownika.

PCPS4XONE

Tyranny: Bastard's Wound
Tyranny: Bastard's Wound

RPG 7 września 2017

Niesamodzielne rozszerzenie do Tyranny, oryginalnej gry RPG opracowanej przez studio Obsidian Entertainment. Add-on przenosi graczy do nowego obszaru krainy Tiers, oddając w ich ręce los uchodźców, którzy uciekli przed bezwzględnym prawem stanowionym przez Kyros – zmuszeni do życia w ukryciu nieszczęśnicy założyli nielegalny obóz. Dodatek rozszerza również wątki fabularne Barika, Lantry'ego oraz Zwrotki, a także pozwala poznać nowe szczegóły na temat plemienia Zwierzyc. Oprócz szeregu misji fabularnych, w Tyranny: Bastard's Wound czekają na wykonanie świeże zadania poboczne. Co ciekawe, wraz z opisywanym DLC zadebiutowała darmowa aktualizacja, która wprowadziła więcej udźwiękowionych kwestii dialogowych i rozbudowała trzeci akt kampanii z podstawowej wersji gry. Ponadto gracze prowadzący do boju protagonistę wiernego Kyros mogą liczyć na nowe zakończenie fabuły.

PC

Pillars of Eternity
Pillars of Eternity

RPG 26 marca 2015

Pillars of Eternity to gra cRPG w klasycznym stylu, wyprodukowana przez studio Obisidian Entertainment przy wsparciu ze strony użytkowników platformy finansowania społecznościowego Kickstarter. Akcja gry osadzona została w pełnym magii świecie, zamieszkałym przez wiele fantastycznych stworzeń. Gracz kieruje poczynaniami bohatera, który z pomocą towarzyszy musi wykonać szereg niebezpiecznych zadań. Rozgrywka w Pillars of Eternity wzorowana jest na klasykach pokroju Baldur's Gate, Icewind Dale czy Planescape: Torment. Twórcy zdecydowali się sięgnąć po takie rozwiązania jak chociażby mechanika walki z systemem aktywnej pauzy. W grze nie brakuje również rozbudowanego systemu rozwoju postaci oraz bogatego asortymentu broni i elementów wyposażenia, którym bohaterowie mogą się posługiwać.

PCPS4XONE

Wiedźmin
Wiedźmin

RPG 26 października 2007

Oparta na motywach cyklu opowiadań i powieści Andrzeja Sapkowskiego gra RPG akcji autorstwa studia CD Projekt RED. Fabuła kampanii głównej osadzona została w roku 1270, pięć lat po zakończeniu wojny Królestw Północnych. Geralt, który utracił pamięć powraca do wiedźmińskiej twierdzy Kaer Morhen. Wkrótce zostaje ona zaatakowana przez bandę zwaną Salamandrą... Ruszając tropem napastników bohater wikła się w zawiłą intrygę związaną z działaniami Zakonu Płonącej Róży. Wykonując kolejne zadania gracz ma okazję odwiedzić szereg miejsc i napotkać postaci znane z kart powieści. Deweloperzy postarali się o sporych rozmiarów świat gry, który dynamicznie reaguje na poczynania głównego bohatera. Od strony technicznej Wiedźmin korzysta z gruntownie przebudowanego silnika Aurora Engine.

PC

Tyranny
Tyranny

RPG 10 listopada 2016

Klasyczna gra RPG stworzona przez weteranów gatunku, studio Obsidian Entertainment (twórców m.in. Pillars of Eternity). Tyranny osadzone jest w fantastycznym świecie Tiers, w którym odwieczna walka dobra ze złem zakończyła się zwycięstwem tego drugiego. Władzę totalną przejmuje potężny tyran o imieniu Kyros, a my wcielamy się w jednego z jego oficerów. Dla zwykłych ludzi jesteśmy sędzią i katem, pilnującym, aby realizowana była wola despoty. Gracz może jednak zdecydować, w jaki sposób będzie się odnosić do mieszkańców podbitej krainy – bezdusznie czy sprawiedliwie. Jak przystało na klasycznego RPG-a, Tyranny umożliwia stworzenie i rozwijanie własnej postaci, reprezentującej jedną z kilku dostępnych klas, a także skompletowanie towarzyszącej nam drużyny. Właściwa rozgrywka polega na eksploracji świata, wykonywaniu misji oraz walce z przeciwnikami. Starcia toczone są w czasie rzeczywistym z aktywną pauzą, przy czym ciekawą innowację stanowią grupowe kombinacje ataków. Pod względem stylu wizualnego, Tyranny nawiązuje do starej szkoły roleplayów, przy czym sama grafika jest szczegółowa i efektowna.

PC

Fallout: New Vegas
Fallout: New Vegas

RPG 19 października 2010

Fallout: New Vegas jest poboczną odsłoną cyklu gier cRPG w postapokaliptycznym klimacie. Tytuł wyprodukowany został przez studio Obsidian Entertainment, założone przez byłych członków Black Isle Studios (producent Fallout i Fallout 2). Fabuła Fallout: New Vegas koncentruje się na konflikcie pomiędzy frakcjami New California Republic i Caesar’s Legion oraz mieszkańcami miasta New Vegas. Gracz wciela się w rolę kuriera, którego przed śmiercią ratuje zaprzyjaźniony robot – Victor. Rozgrywka opiera się na rozwiązaniach znanych z Fallout 3. Zależnie od decyzji gracza akcja może być prezentowana z perspektywy pierwszej (FPP) lub trzeciej osoby (TPP). Wykorzystano również sprawdzony system walki V.A.T.S. umożliwiający m.in. zatrzymanie upływu czasu i namierzanie konkretnych części ciała przeciwnika. Atrakcyjna oprawa wizualna gry generowana jest przez zmodyfikowany silnik Gamebryo, zastosowany np. w The Elder Scrolls IV: Oblivion.

PCX360PS3

Gothic 3
Gothic 3

RPG 13 października 2006

Trzecia odsłona jednej z najpopularniejszych serii gier RPG, zapoczątkowanej w 2001 roku przez nieznane wcześniej studio Piranha Bytes. Tytuł pozwala nam prześledzić dalsze losy Bezimiennego, przenosząc nas ponownie do znanego uniwersum fantasy, które w przeciwieństwie do poprzednich części gry zostało znacznie rozbudowane. Świat gry złożony jest z 3 odmiennych krain: królestwa Myrtany, skutego lodem Nordmaru oraz pustynnego Varrantu. Gracz może w dowolny sposób kształtować fabułę opowieści, wykonując kolejne z blisko 1000 przygotowanych zadań, dla każdej z dziesięciu dostępnych w grze frakcji. W zależności od tego po której stronie konfliktu finalnie się opowie, doprowadzi to do jednego z trzech możliwych zakończeń. Nowa część cyklu niesie ze sobą sporą ilość zmian w mechanice rozgrywki, m.in. nowe umiejętności, znacząco rozbudowujące możliwości rozwoju postaci, ulepszony ekran ekwipunku czy też uproszczenie systemu walki. Uwagę zwraca też spory rozmach w warstwie wizualnej.

PC

Guild Wars 2: Path of Fire
Guild Wars 2: Path of Fire

RPG 22 września 2017

Rozszerzenie do popularnej gry MMORPG Guild Wars 2 od studia ArenaNet. Akcja Guild Wars 2: Path of Fire toczy się po wydarzeniach zawartych we wcześniejszym DLC – Heart of Thorns. Tym razem gracze muszą obronić południowe królestwo Elona i pustynię Crystal Desert przed pochodem armii boga wojny i ognia Balthazara. Dodatek Guild Wars 2: Path of Fire wprowadza pięć dużych stref, które da się eksplorować zarówno pieszo, jak i na grzbiecie wybranego wierzchowca. Ten ostatni pomaga pokonywać szybciej duże odległości oraz dostać się w trudno dostępne miejsca, ale służy też nieocenioną pomocą w walce. Ponadto twórcy przygotowali dziewięć elitarnych specjalizacji dla bohaterów na osiemdziesiątym poziomie doświadczenia, a także nową siedzibę gildii oraz szereg broni i strojów. Guild Wars 2: Path of Fire wymaga do działania podstawowej wersji gry. Chcąc korzystać z nowych opcji rozwoju siedziby gildii, gracze muszą też posiadać rozszerzenie Heart of Thorns.

PC

Darkest Dungeon
Darkest Dungeon

RPG 19 stycznia 2016

Opracowana przez debiutujące studio Red Hook gra cRPG utrzymana w stylistyce dark fantasy. Jej akcja przenosi nas do mrocznego świata wzorowanego na epoce średniowiecza. Eksplorując ruiny starego zamku oraz ukryty pod nim system lochów, stawimy czoła siłom ciemności, które opanowały te ziemie w wyniku lekkomyślności ich ostatniego władcy. Zagłębiając się w przygodzie, odkryjemy ponurą przeszłość całego rodu, który sprowadził na ten świat zło. Rozgrywka sprowadza się do eksploracji wypełnionych pułapkami i potworami podziemi, zaś sama walka zrealizowana została w systemie turowym. Oryginalnym rozwiązaniem twórców jest specjalny system odpowiadający za stan psychiczny bohaterów. Każdy z członków drużyny posiada odmienną osobowość, a płynące z rozgrywki doświadczenia, wpływają na niego w nieco inny sposób. Podczas zabawy musimy więc cały czas monitorować samopoczucie, poziom strachu i stresu bohaterów, aby w razie potrzeby rozładowywać napięcie poprzez picie alkoholu bądź udział w bójkach.

PCPS4iOSPSV

Dark Souls III
Dark Souls III

RPG 24 marca 2016

Kolejna odsłona serii mrocznych RPG akcji, zapoczątkowanej i rozwijanej przez japońskie studio From Software. Tytuł osadzony jest w tym samym uniwersum fantasy i pod względem zawartości nie ustępuje pierwszej części cyklu, oferując zupełnie nową historię, w której odwiedzamy 12 niedostępnych wcześniej lokacji. Jednocześnie gra jest nieco bardziej rozbudowana fabularnie, a samej rozgrywce towarzyszy ponad godzina przerywników filmowych. W grze znajdziemy aż 12 klas postaci, 45 nowych przeciwników i 15 wymagających bossów, 100 broni, 40 zbroi oraz prawie 200 innych elementów ekwipunku. Jedną z najważniejszych nowości jest możliwość składania ofiar z ciał pokonanych wrogów, która pozwala m.in. na przyzywanie określonych postaci lub nawiedzenie gry innego gracza. Pojawiły się także nieobecne wcześniej techniki walki mieczem, których uczymy się stopniowo w miarę postępów w grze. Całość zachowała charakterystyczny klimat oraz typowy dla serii wysoki poziom trudności.

PCPS4XONE

Gothic II: Noc Kruka
Gothic II: Noc Kruka

RPG 22 sierpnia 2003

Oficjalne rozszerzenie do drugiej części serii RPG akcji Gothic. Dodatek wzbogaca dzieło studia Piranha Bytes o zupełnie nową historię fabularną, nie związaną z wydarzeniami opisanymi w grze podstawowej. Zadaniem Bezimiennego jest pomóc Magom Wody w pokonaniu znanego z pierwszego Gothica magnata imieniem Kruk. Pragnie on zdobyć potężny artefakt zwany Szponem Beliara, który ukryty został w świątyni boga Adanosa. Podczas gry odwiedzimy zarówno nowe, jak i te znane nam już lokacje, które dla potrzeb dodatku powiększono i wzbogacono o nowe sekretne miejsca. Autorzy wprowadzili całą masę dodatkowych zadań, potworów, ekwipunku oraz szereg nowych postaci niezależnych – także tych znanych z pierwszej części serii. Wybór profesji wzbogacił się o nowe alternatywy, znacznemu zwiększeniu uległ też poziom trudności rozgrywki. Poza kolejnymi usprawnieniami silnika oraz szaty graficznej, wyeliminowano także szereg błędów odkrytych w podstawowej wersji gry.

PC

Expeditions: Viking
Expeditions: Viking

RPG 27 kwietnia 2017

Osadzona w historycznych realiach klasyczna gra RPG z turowym systemem walki, będąca drugą odsłoną serii studia Logic Arists zapoczątkowanej w 2013 roku grą Expeditions: Conquistador. Akcja toczy się w drugiej połowie VIII wieku, a podczas zabawy wcielamy się w potomka wodza jednego z klanów wikingów, który z chwilą śmierci ojca przejmuje jego obowiązki. Zadaniem bohatera jest umocnienie władzy i zapewnienie bezpieczeństwa poddanym, w czym przeszkodzić mogą mu zakusy sąsiednich klanów oraz nielojalne osoby z najbliższego otoczenia. Podczas zabawy eksplorujemy historyczny świat (obszar dzisiejszej Danii i Brytanię) wraz z kilkuosobową drużyną i wikłamy się w lokalną politykę w taki sposób, by zapewniać korzyści zarządzanej przez siebie wiosce. Podczas potyczek akcję obserwujemy w trójwymiarowym widoku z góry, a całość toczy się na mapach podzielonych na heksagonalne pola w trybie turowym, odznaczającym się sporą głębią taktyczną. Fabuła Expeditions: Viking rozwija się w sposób nieliniowy, a wpływ na nią mają podejmowane przez nas decyzje – zarówno te strategiczne, jak i osobiste.

PC

Gothic
Gothic

RPG 15 marca 2001

Osadzona w realiach fantasy gra RPG akcji, opracowana przez debiutujące niemieckie studio Piranha Bytes, założone przez byłych członków prężnego w latach 90-tych Greenwood Entertainment. W grze wcielamy się w bezimiennego bohatera, który wraz z innymi skazanymi trafia do kolonii karnej na wyspie Khorinis. Jak się jednak okazuje, nie jest on kolejnym pospolitym przestępcą, a wybrańcem bogów mającym oswobodzić krainę od sił zła, rządzonych przez potężnego demona zwanego Śniącym. W trakcie swych przygód nasz protoplasta przyłączy się do jednego z trzech obozów i stanie przed szeregiem zadań, podczas których napotka ponad 200 postaci niezależnych oraz kilkadziesiąt rodzajów potworów. Wraz z awansem na kolejny poziom doświadczenia, Bezimienny rozwija swe współczynniki i nauczy się nowych umiejętności – zarówno bojowych, jak i magicznych. Atutem gry jest wysokiej jakości oprawa audio-wizualna, stworzona przy pomocy autorskiego silnika ZenGin.

PC

Bloodborne
Bloodborne

RPG 24 marca 2015

Klasyczne RPG akcji, stanowiące duchową kontynuację bestsellerowej serii Dark Souls oraz jej poprzedniczki, Demon’s Souls. Gra została opracowana przez twórcę wspomnianych produkcji – Hidetakiego Miyazakiego i jego studio From Software. Akcja tytułu przenosi nas do mrocznego uniwersum fantasy, utrzymanego w XIX-wiecznej, wiktoriańskiej stylistyce. Mieszkańców ponurej metropolii Yharnam dotknęła tajemnicza zaraza, zmieniająca ludzi w przerażające bestie. Celem zabawy będzie odkrycie skrywanych przez miasto tajemnic i ustalenie, kto lub co odpowiada za śmiertelną plagę. Mechanika rozgrywki nie odbiega od znanych z Dark Souls schematów, koncentrując się na zaawansowanym systemie walki, w którym prócz parowania ciosów, uników i szybkich kontrataków pojawiła się także możliwość skorzystania z broni palnej. Oprawa graficzna prezentuje wysoki poziom wykonania, a sam świat gry jest znacznie większy i bardziej otwarty, co stało się możliwe dzięki wykorzystaniu potencjału konsol nowej generacji.

PS4

Torment: Tides of Numenera
Torment: Tides of Numenera

RPG 28 lutego 2017

Opracowana na licencji stołowej gry fabularnej Numenera produkcja RPG, łącząca w sobie elementy fantasy i science fiction. Tytuł został stworzony przez niezależne studio inXile, znane głównie za sprawą znakomitego remake’u The Bard’s Tale oraz postapokaliptycznego Wasteland 2. Gra jest duchowym spadkobiercą jednego z klasyków gatunku, Planescape: Torment studia Black Isle z 1999 roku, zaś jej głównym projektantem był współtwórca pierwowzoru, Colin McComb. Akcja toczy się w bardzo odległej przyszłości, w której ludzkość żyje na poziomie cywilizacyjnym odpowiadającym późnemu średniowieczu, wykorzystując pozostałości wymarłych, bardziej zaawansowanych cywilizacji. Rozgrywka bazuje na fundamentach papierowej wersji systemu Numenera, zmodyfikowanych dla potrzeb gry. Ukazana w rzucie izometrycznym akcja toczy się w czasie rzeczywistym, zaś walki prowadzone są w systemie turowym. Istotnym elementem gry jest rozbudowany system wyborów moralnych, wpływających na otaczający nas świat i reakcje postaci niezależnych.

PCPS4XONE