Szukam monitora, który będzie się charakteryzował świetną czernią oraz bardzo nasyconymi kolorami, najlepiej asusa bo asus ma w opcjach bardzo fajną możliwość sterowania saturacją co podbija kolor prawie do oledowych, no ale ten model, który miałem ma słabą czerń według mnie. Inne parametry nie mają większego znaczenia. Jakieś propozycje?
Najlepiej jakbyś podał budżet, ale podpowiem że matryce VA mają najlepszą czerń
Może Samsung C27FG70FQUX 144hz, 1ms czasu reakcji, zgaduje że nie będzie używany do gier ale ten wydaje się dobry do wszystkiego i ma dobrą cenę
MałyOgr
Miałem ten monitor a w zasadzie jego 24 calową wersję, czerń dobra ale kolory słabiutkie.
Nie wiem co rozumiesz przez "nasycone" kolory?
Tak czy inaczej:
NEC Reference SV242
NEC PA242W
EIZO CG247X
Wszystkie powyższe to Full HD i mają najlepsze dostępne odwzorowanie kolorów.
Dodatkowo jeśli poważnie podchodzisz do tematu to dolicz kilka stówek na kalibrację, niebo a ziemia.
Kalibracja mi nie jest potrzebna bo ja lubię nienaturalne, przejaskrawione barwy, sam sobie potrafię to ustawić. A te monitory są za drogi, co prawda budżet nie ma znaczenia ale jeśli miałbym płacić 6000 zł to wolałbym już kupić OLEDa, sprawdzam czy są tańsze opcje.
Jak cena nie gra roli, to kup sobie Della UP2718Q z tej recenzji https://www.youtube.com/watch?v=Caz8ThPBa60
Co prawda matryca IPS, ale pełne strefowe podświetlenie daje bardzo dobrą czerń, a 1000 nitów pozwala na dobry HDR.
Monitor fabrycznie kalibrowany z bardzo dobrym pokryciem szerszych przestrzeni barw, tj. kolory będą dużo bardziej nasycone niż w typowym monitorze co ledwo spełnia normę sRGB czy rec.709.
Co prawda monitor 4K, ale na takiej matrycy możesz grać w 1080p bez jakiejkolwiek straty jakości, bo skaluje się całkowitoliczbowo, a w systemie możesz ustawić skalowanie 200% i wszystko będzie mieć taki sam rozmiar jak przy 1080p przy dużo wyższej ostrości i braku widocznych pikseli.
Mama ten monitor, jestem zadowolony.
Jakkolwiek ze skalowaniem nie jest najlepiej, ale to na wielu monitorach.
Jak będziesz chciał podpiąć 2 monitor np. HD to źle się będzi ean nim skalowało.
Jest taki problem w Windows że jak monitory maja dużą różnicę rozdzielczości to drugi ma tendencje do rozmazywania się.
Więc ja mam 4k bez skalowania i na nim gram, a pionowo ustawiony HD (również bez skalowania) mam do czytania.
W monitorze LG 24GM77 mam przycisk stabilizatora czerni, gdzie w każdej chwili reguluje się wyświetlanie czarnego.
kupować monitor 4K, żeby robić downscaling do 1080p...seems logical
Czasem lepiej jest zjechać z rozdzielczością do 1080p w grze niż z detalami. Zależy od gry i tego czy chcemy 60 fps czy nie.
Chodzi też o to, że 1080p skaluje się piksel w piksel na 4K, ba, 720p też skaluje się piksel w piksel, bo 1080p to 1 px = 4 px, a w 720p 1 px = 9 px.
Z ekonomicznego punktu widzenia jest to zakup nieprzemyślany. Kupować monitor z funkcjonalnością, której nie wykorzystamy. To już wolę taki z natywnym 1080p gdzie nie dopłacam za technologię, z której i tak nie będę korzystać.
A HDR? Oglądając recenzję Linusa wychodzi na to, że:
A: Windows nie radzi sobie z HDR
B: Filmy wymagają odbiorników TV z HDR Ready, na monitorze nie odpalisz
C: Gier z HDR jest póki co niewiele
Tak więc monitor, który na tę chwilę dla autora wątku ma 2 zbędne ficzery.
Kupować monitor z funkcjonalnością, której nie wykorzystamy.
System będzie pracował w 4K, co daje naprawdę sporo. Zyskujesz efekt high-dpi znany z maków i smartfonów.
Do tego możesz grać w 4K w starsze tytuły. Gry z 2012 i starsze działają na GF 970 czy 1060 w 4K przy maksymalnych detalach i w 60 fps. Możesz grać też w nowe gry w 4K o ile zadowolisz się 30 fps. Jakby nie patrzeć PS4 Pro wydajnościowo jest bliżej Geforce'a 960 niż 970, a tam 4K jakoś działa.
A: Windows nie radzi sobie z HDR
Oglądałeś nieuważnie. Windows radzi sobie z HDR, po prostu mapuje kolory sRGB na przestrzeń BT.2020. Można powiedzieć, że to ekrany HDR sobie z tym nie radzą, bo nie masz na rynku ekranu, który spełnia tą normę w 100% i skalują wszystko do przestrzeni mniejszej, efektywnie uzyskując wyblakły obraz SDR z Windows 10.
To tyczy się jednak tylko treści SDR. Gry takie jak Mass Effect: Andromeda, Resident Evil 7 czy Shadow Warrior 2 działają w HDR bez najmniejszych problemów i wyglądają świetnie. Praktycznie wszystkie nadchodzące gry AAA będą wspierać HDR, a w przyszłym roku także indyki. Już teraz wersja beta Unity3D wspiera tryb HDR, więc to kwestia czasu jak co bardziej popularne tytuły dostaną patche.
Filmy wymagają odbiorników TV z HDR Ready, na monitorze nie odpalisz
A monitor, to niby czym jest? Możesz podłączyć Xbox One S po HDMI i masz Netflixa, Amazon i Youtube'a w HDR, a do tego możesz odtwarzać BR UHD w HDR.
Kwestią czasu jest jak na PC zostanie to wdrożone. Już teraz Netflix działa w 4K i niebawem będzie też działał w HDR, jak tylko więcej monitorów się pojawi.
Gier z HDR jest póki co niewiele
Na PC jest ich mało. Na PS4 prawie wszystkie exclusive'y Sony mają tryb HDR dodany z łatą, nawet tytuły startowe.
Na PC też będzie coraz lepiej, bo ta funkcja jest w końcu zaimplementowana poprawnie w systemie. Rok temu był problem, bo twórcy gier musieli implementować HDR z poziomu sterownika, a rozwiązanie dla Nvidii nie działało na AMD.
Tak więc monitor, który na tę chwilę dla autora wątku ma 2 zbędne ficzery.
Monitora nie zmieniasz co roku. Ba, dobry monitor przeżyje dwie generacje sprzętu. Kupując sprzęt premium naprawdę nie warto brać urządzenia bez HDR. Ja osobiście jednak po prostu czekam na większy wybór modeli i bardziej przystępne ceny. Monitory HDR są jak na razie w cenie 60" TV ze średnio-wysokiej półki, a to stanowczo za drogo jak na ekrany 27-30".