Tak wygląda granie w rozdzielczości 16K
A czy to się trochę nie mija z celem? Rozumie 4k, jestem w stanie przełknąć 8k, ale 16k? Przecież nawet przy 100 calowym ekranie, siedząc od niego te 50-60cm (jak normalnie od monitora FHD), pojedyncze piksele będą tak małe, że już prawie nie do zauważenia. Z moich obliczeń na poziomie szkoły podstawowej wynika, że każdy piksel będzie miał 0.16 milimetra (0.016 centymetra) szerokości (przy 100 calowym ekranie).
Pozostaje też problem objęcia tego wszystkiego wzrokiem - 250 centymetrów (100 cali) szerokości z odległości 50-60 centymetrów jest niemożliwe do oglądania bez ciągłego przewracania wzrokiem. Jeśli odsunąć się znów od ekranu by było łatwiej to ogarnąć, to piksele stają się mniej widoczne, a przy mniejszym i możliwym do ogarnięcia z 60cm ekranie (np 50 cali) piksele stają się jeszcze mniejsze (0.08mm).
Jak dla mnie jest to kompletnie bezużyteczny bajer i marnowanie mocy obliczeniowej / prądu. To byłby fajny bajer, ale moc obliczeniowa konieczna, by grać w tym w miarę komfortowo, będzie pewnie nieosiągalna jeszcze długie lata - w tekście nawet wspomniane jest, iż do renderowania jest 64 razy więcej pikseli, niż w przypadku FHD i prawie 16 razy więcej niż w przypadku 4k.
@skdd zdajesz sobie sprawę, że przy 30" ekranie, pojedyncze piksele na rozdzielczości 16k są niemożliwe do zauważenia? Każdy piksel miałby 0.04mm szerokości i 0.08mm wysokości - dla porównania, dla FHD jest to 0.39mm szerokości i 0.69mm wysokości piksela. Przy takiej rozdzielczości nie ma znaczenia, czy grasz na 8k czy na 16k.
"Z pewnością też 16K nie wejdzie do powszechnego użytku w najbliższych latach (o ile w ogóle wejdzie), ale cóż, dobrze wiedzieć, że nawet dziś da się cokolwiek uruchomić w takiej rozdzielczości."
Za jakieś 15-20 lat 16K to będzie standard ale nie trzeba będzie 16 monitorów a wystarczy 1 mający pewnie z 26-30"
Teraz można pomarzyć o takiej rozdzielczości, już nie mówiąc o komfortowym graniu.
Na tyle, na ile 1080p bylo potrzebne po 720p, na tyle na ile 720p bylo potrzebne po 576p i tak dalej.
Z tym, że różnice między 720p a 1080p zobaczysz na dowolnym monitorze, który ma więcej jak 15 cali. Różnicy między nawet 4k a 16k już nie, bo to nie jest kwestia dwukrotnego zwiększenia ilości pikseli (z 1 miliona na 2 miliony), tylko niemalże szesnastokrotnego (z 8 milionów do ponad 130 milionów pikseli). Jednak spora różnica, nie?
16K? W żadnym wypadku. A komu to potrzebne?
Dla mnie na monitorze 24" wystarcza mi 1080p, jednak podejrzewam że w przypadku takiego VR, rozdzielczość ma ogromne znaczenie. VR jest specyficzne, bo nie liczy się aż tak jakość tekstur, cieni i modeli, ale właśnie rozdzielczość i fps'y.
A czy to się trochę nie mija z celem? Rozumie 4k, jestem w stanie przełknąć 8k, ale 16k? Przecież nawet przy 100 calowym ekranie, siedząc od niego te 50-60cm (jak normalnie od monitora FHD), pojedyncze piksele będą tak małe, że już prawie nie do zauważenia. Z moich obliczeń na poziomie szkoły podstawowej wynika, że każdy piksel będzie miał 0.16 milimetra (0.016 centymetra) szerokości (przy 100 calowym ekranie).
Pozostaje też problem objęcia tego wszystkiego wzrokiem - 250 centymetrów (100 cali) szerokości z odległości 50-60 centymetrów jest niemożliwe do oglądania bez ciągłego przewracania wzrokiem. Jeśli odsunąć się znów od ekranu by było łatwiej to ogarnąć, to piksele stają się mniej widoczne, a przy mniejszym i możliwym do ogarnięcia z 60cm ekranie (np 50 cali) piksele stają się jeszcze mniejsze (0.08mm).
Jak dla mnie jest to kompletnie bezużyteczny bajer i marnowanie mocy obliczeniowej / prądu. To byłby fajny bajer, ale moc obliczeniowa konieczna, by grać w tym w miarę komfortowo, będzie pewnie nieosiągalna jeszcze długie lata - w tekście nawet wspomniane jest, iż do renderowania jest 64 razy więcej pikseli, niż w przypadku FHD i prawie 16 razy więcej niż w przypadku 4k.
@skdd zdajesz sobie sprawę, że przy 30" ekranie, pojedyncze piksele na rozdzielczości 16k są niemożliwe do zauważenia? Każdy piksel miałby 0.04mm szerokości i 0.08mm wysokości - dla porównania, dla FHD jest to 0.39mm szerokości i 0.69mm wysokości piksela. Przy takiej rozdzielczości nie ma znaczenia, czy grasz na 8k czy na 16k.
Tak, to tylko bajer, dlatego nikt normalny nie robi tego w domu, a jedynie tenże pan, entuzjasta, chciał zrobić ciekawy film na ten temat i po wszystkim rozłożyć to stanowisko.
A zdajesz sobie sprawę,że on co jakiś czas takie projekty robi dla zabawy nie? Nic tu nie miało być na serio,tylko sprawdzenie czy da się i jeżeli tak to będzie można odpalić jakąś memową gierkę na tym. Nie ma to niczemu służyć i wydaje mi się,że oni odsyłają monitory do ACER'a po skończeniu projektu. Nie wiem jak z biurkiem.
Dla mnie mija się z celem granie nawet na 4K.
I tak gram na komputerze siedząc blisko więc
monitor starcza 19 cali 1280x1024 i wygodne granie.
A na przykład gdy podłączam pod tv Led 42 cali 1920x1080 to
dla mnie takie granie jest dużo mniej przyjemne.
Znacznie gorszy odbiór.
HL2 pozamiatal!
Gdyby tylko monitory mialy ciensza ramke, to az bym sam na czyms takim zagral z przyjemnoscia...
Do domowego użytku to maksymalnie 8K na dużych 65-100 calowych telewizorach, monitorach się sprawdzi.
Wyższe rozdzielczości jak 16K a nawet i jeszcze większe to zastosowanie widzę głównie salach kinowych, gdzie ekrany mają po kilka tysięcy cali.
Jak marketingowcy przekonali ludzi, że FullHD i wyżej w smartfonie ma sens, to i takie 16k przejdzie bez problemu w TV/monitorze.
Mi wystarczy rozdzielczość, w której grafika komputerowa renderowana w czasie rzeczywistym nie będzie wyświetlać tego spapranego efektu aliasingu. Jeśli wszystkie obiekty i ich krawędzie będą dostatecznie wygładzone i nie poszarpane to w zupełności to wystarczy, bo poziom detali na pewno będzie równie zadowalający. Czyli coś między 4K-8K...
Ale na razie niech standardem stanie się 4K i w TV, komputerach i na konsolach też. I żeby był sprzęt, który spokojnie wyświetli na jednej karcie grafiki najnowsze gry w 4K 60fps na ultra. Do tego trzeba będzie mocnego GPU ale jak tak patrze to 1080Ti już jest bardzo blisko tego. Zapewne następna generacja kart Nvidii czyli 1180 powinna już dać rade takim grom jak Ansel w 40K/60fps/max settings.
4K w grach na komputery jako standard to już nie jest odległa przyszłość. Podobnie będzie i z 8K i jak będzie taka potrzeba to 12K i 16K.
Nie stanie się standardem, bo jest zbędny, jak obejrzysz dowolny film 1080p nie masz żadnego poszarpania, rozdzielczość nie ma żadnego znaczenia i nie determinuje jakości grafiki.
4k się robi, bo to proste, w żaden sposób nie podnosi to jakości grafiki, to jest wyzwanie, do poziomu filmu w 1080p daleko i żaden pc nawet w 4k ultra się do tego nie zbliża.
A jak się zbliży, to znaczy, że w 1080p tym bardziej pójdzie w jakości fotorealistycznej, nie do rozróżnienia od filmu, nie można być też bardziej rzeczywistym od rzeczywistości, oko ludzkie też nie ewoluuje, więc pewnego pięknego dnia cała branża się zawali, gdy nawet gra na low będzie wyglądała jak film, jak tu przekonać do zakupu kolejnej karty?
A no zostanie tylko 16k, głównie po to, że na wielkim wyświetlaczu to jedyne co można zrobić, o ile takie będą codziennością, czyli w cenie o zasięgu masowym.
Przecież wyraźnie zaznaczyłem że chodzi o renderowanie grafiki w czasie rzeczywistym, czyli gry. Do filmów nie potrzeba mi 4k. W filmie nie ma czegoś takiego jak aliasing, wiec wysokie rozdzielczości są zbędne przez to ze film jest renderowany.
W grafice komputerowej wyższe rozdzielczości niż full HD mają duże znaczenie i nie wmówisz mi że jest inaczej...
I już za niedługo 4k w grach PC będzie standardem, bo jak sam wspomniałeś trzeba te karty jakoś sprzedawać i razem z monitorami będą napędzać tą sprzedaż...
Nie muszę ci nic wmawiać, bo już to udowodniłem, to ty raczej nie udowodnisz, że jest inaczej, w grach też nie będzie aliasingu w 1080p jeżeli będziesz miał odpowiednią ilość mocy, obecnie jej brakuje.
Film nie jest renderowany, co to za bzdury. Jak już to efekty w filmach.
Więc ja nic nie wmawiam, ja stwierdzam fakty, skoro możesz siłą rzeczy obejrzeć fotorealistyczny serial w 1080p bez żadnego aliasingu to będziesz i mógł grę.
Ty chyba piszesz o używaniu 4k jako AA, to najgorsze i najmniej opłacane AA jakie istnieje.
Twoje mądrości w ogóle się nie sprawdzają. Dlatego więcej z tobą nie dyskutuję. Powiedziałem swoje.
8k też raczej nie wejdzie do grania, bo nie jesteśmy w stanie tego rozróżnić nawet na 100 calach, a zamiast 16k nie będzie monitorów nawet w biurach, tylko coś innego je zastapi, np bezprzewodowe vr wielkości 1/4 szkła kontaktowego
Wszystko fajne ale przydał by się jeden taki wielki monitor , przy takiej kratownicy ciulowo to wygląda.
Jak to komu to potrzebne?
A.l.e.X - oddaje Ci głos :p
Myślę, że nawet Alex będzie zdania, że 16k to przesada. Trzeba odpalić to na olbrzymim wyświetlaczu, by było cokolwiek widać różnicę, a wtedy i tak nie będzie w stanie objąć tego wzrokiem - wtedy trzeba się od monitora oddalić, co znów z kolei eliminuje jakikolwiek sens podbijania rozdzielczości, bo z większej odległości i tak nie zobaczysz pikseli.
Tak jak pisał kaszanka, 16k będzie tylko po to, by ludziom wciskać nowe karty graficzne - to, albo na siłę pieprzone optymalizacje gier, by wymagania rosły, a jakość grafiki już nie.
To trochę tak jak siedzieć w kinie w pierwszym rzędzie. No ale jak ktos lubi... :)
Kek, obudowy monitorów by mnie tylko wkur*****, wolę pod zwykły TV 50+ cali podpiąć komputer.
Wątpię czy za 15 lat to będzie. Na razie to daleko trochę do codziennego użytku z 4k, a co dopiero 16k :V
Ostatnia rozdzielczość jaka będzie miała jakiś sens do użytku domowego to 4k, ale do tego nadal jest bardzo daleko. Wyższe rozdzielczości nie mają sensu, bo tak jak już ktoś powiedział, będzie to zwyczajne marnowanie mocy obliczeniowej na rzecz zwiększenia szczegółowości tekstur, w której różnica gołym okiem nie będzie widoczna na monitorach o normalnej wielkości. Ja sam na 4k przejdę może za jakieś 5-7 lat, albo nawet jeszcze później. Na razie wystarczy mi 1080p na 24 calowym monitorze :P
Tak.
Minecraft w 16K, ludzkość tego potrzebowała.
Do czego to potrzebne? Do jednej prostej sprawy - całkowitego wyeliminowania AA. Przy takim zagęszczeniu piksluf na cm nie ma mowy o jakimkolwiek ząbkowaniu widocznym gołym okiem.
Dla mnie 42 to mało
Ja mam 24 cale i jak na razie tyle mi wystarczy.
jaki sens.. taaaa, porn biznes szybko sie tym zainteresuje...
Tak, na pewno pierwszą grą którą chciałbym zobaczyć w 16K jest Minecraft. Ja pier....
16 pixeli ... Tylko mnie denerwowałby ekran podzielony na kwadraty przez wiele monitorów? Osobiście wolę zagrać w trochę mniejszej rozdzielczości na jednym monitorze, niż męczyć się z czymś takim ...
To by było dobra jak byśmy chcieli zrobić własną sale kinową i do grania ale fajnie by było jakby był 1 ekran 16k. Na razie to nie ma sensu przy dzisiejszych możliwościach
Czy wy nie rozumiecie dzbany, że nie wszystko musi mieć utylitarny charakter? Że takie projekty mają na celu pokazać, że odtwarzanie mediów w rozdzielczości 16k jest możliwe, a nie pożądane i konieczne?
Żeby zrozumieć intencje autora polecam obejrzeć resztę playlisty HOLY $H!T, na której znajdują się takie perełki jak karta graficzna za 7000$ od firmy Red służąca do renderowania filmików lub unboxing dysków o łącznej pojemności 1 petabajta (1000 tb) itp - inne rzeczy bez których normalny człowiek się obejdzie i nie musi narzekać na fakt ich istnienia.
Wzięli by się porządnie za wirtualną rzeczywistość zamiast rozwijać takie bzdety jak 4k czy te 16k. Dla mnie to właśnie wirtualna rzeczywistość jest przyszłością jaką bym chciał zobaczyć, a nie ogromy monitor od którego można dostać skrętu szyi.
Biorą się, a więcej niż 4K nigdy w grach nie ujrzy światła dziennego. Chyba, że liczymy 8K w VR czyli 2 ekrany, po 4K każdy, to fakt, takie 8K, to nie dość, że będzie na pewno, to jeszcze nie jest to odległa przyszłość. Dzisiaj telewizorów 8K w PL nie kupisz, a te co są, to średnio się nadają jako monitor komputerowy, natomiast w konsolach (nawet xbox one x), by się zwyczajnie nudził, nie wspominając o tym, że co z tego, że nawet istnieje na świecie całe 5 telewizorów 8K, skoro .... nie ma treści 8K. Można zrobić co najwyżej 4K i DSR z niego, ale to max, co dzisiaj wyciśniemy w grach i to tylko na PC.
I po co to ? Co to daje? :/ dla mnie jest to pokazanie czegos czego sam gosciu nie rozumie :/ do mnie przerost formy nad trescia, kazdy sie teraz rozczula nad grafika czy ma 60 klatek czy 1000 klatek, dawniej liczyla sie sama gra fabula a teraz tylko grafika a fabula moze byc o kant tylka rozbita :/ wiekszosc starszych graczy wie o czym mowie, teraz nic wiecej tylko zasob portfela kto ma lepszy sprzet :/
Już kupiłem 16 ście monitorów i zaraz będę grał w grę ;) A tak na poważnie.Teraz się można z tego pośmiać, ale kiedyś (jeśli dożyjemy) to będą się śmiać z Nas ;)
Z takimi grubaśnymi ramkami tych monitorów, to już wolę 1080p na zwykłym 45-55" telewizorku...
Wątpię, żeby 16K szybko się rozpowszechniło, to będzie bajer dla ludzi nie mających co robić z pieniędzmi.
Ja dopiero co przeniosłem się na 4k@60Hz, kolejny mój etap to czekać na kartę która da radę przy 4k@120Hz i kupno dobrego monitora bo TV teraz mi wystarcza, 8k czy 16k to raczej nie dla graczy
Nie musisz czekać. Dokup drugą do SLI i będziesz miał taką.
Nie Hydro2, chyba jeszcze nie dla Nas teraz myk...Spali się wszystko ;) No chyba ,że zaczniemy się bawić w jakieś zewnętrzne chłodzenie cieczą ;)
Lol, hydro jak zwykle w formie, 1080ti nie daje rady z 4k60, a ten mu radzi kupić drugą do 120 fps...
Tym bardziej, że SLI zostało już olane przez producentów gier jak i samą Nvidię.
Znacie takie pojęcie jak ciekawostka? To właśnie jest ciekawostka. Na razie nikomu taka rozdzielczość nie jest potrzeba. Na razie. Ale co będzie w przyszłości? Dawniej wystarczało 720p i 30 fpsów, a dziś full HD to już mało, 4k powoli wjeżdża nawet na konsolety. Dawniej oprawa graficzna Battlefield 3 była fotorealistyczna, a dziś? Dziś wygląda co najmniej przeciętnie.
Przyjdą czasy w których nawet 4k to będzie mało. Ludziom się znudzi i będą chcieli czegoś więcej. Zawsze tak jest, w każdej dziedzinie życia.
No właśnie... Nie nadejdą czasy kiedy 4K to będzie za mało. Fizyki nie oszukasz, przy normalnej odległości od monitora-telewizora nie będziesz widział różnicy pomiędzy 4K, a wyższymi rozdzielczościami. Chociaż pewnie marketingowcy już zacierają ręce, bo skoro udało im się wmówić ludziom, że potrzebują rozdzielczości większych niż FHD w 5 calowych smartfonach, to może i tutaj się uda nabrać ludzi na liczby (jak kiedyś z x-bitowymi konsolami).
Czy mnie matematyka nie myli i 16 monitorów 4K powinny dać obraz 64K ???
A moze to te upały...
A dwie pizze o średnicy 30 centymetrów są tak duże, jak jedna o średnicy 60. Policz sobie ilość pikseli przy 4k, a potem ilość przy 16k i będziesz mieć odpowiedź.
Dobra - mój błąd.
Nie wziąłem pod uwagę, żę nazewnictwo (2K, 4K, 16K) odnosi się do horyzntalnej ilości pikseli, a nie ich sumy na całej powierzchni wyświetlania.
Wychodzi ignorancja... :)
Łapka dla Ciebie.
I ci wszyscy ludzie którzy mówią, jak bardzo się to mija z celem, komu to potrzebne i dlaczego tak drogo. Masakra.
Chyba nie rozumiecie po co powstał ten film i kto go zrobił.
Jak dla mnie to w nietórych grach grafika jest nawet zbyt dobra,zbytnio wyrazista nienaturalna,trudno czasem posród tak wielu elementów cos dostrzec.inaczej wszystko wygląda w rzeczywistosci a przeciez producenci starają się oddac rzeczywistosc. A moze ja juz poprostu ślepne..;)
16 tysięcy pikselaen? A komu to potrzebne? A dlaczego? Jeszcze poprzedzielane grubymi krechami jakimi są ramy monitorów. Narysujcie sobie flamastrem 16 czarnych prostokątów na swoich monitorach i powiedzcie czy to ładne i wygodne xD Z tego powodu gra nawet na 2 czy 3 monitorach mi się nie podoba.