Forum Gry Hobby Sprzęt Rozmawiamy Archiwum Regulamin

Forum: Growa dyskusja tygodnia – Mafia III

03.07.2017 14:14
T_bone
1
T_bone
254
CMDR

GRYOnline.plNewsroom

Image

Growa dyskusja tygodnia – Mafia III

Witajcie w wątku, w którym wracamy do nieco starszych tytułów/serii, żeby uzyskać świeże spojrzenie na ich fenomen.

Mafia III, czyli jedno z większych rozczarowań 2016 roku. Gra nie tylko okazała się przepełniona bugami, zaliczyła kiepski start na PC, ale także zaprezentowała sandboksy od najgorszej strony serwując graczom wtórne zadania. Osobiście uważam, że Mafia III jest świetnym przekładem tego, co się dzieje, gdy duży wydawca (2K Games) po rozebraniu oryginalnego studia odpowiedzialnego za serię (Illusion Softworks) próbuje tworzyć kolejne odsłony przy pomocy nowej ekipy (Hangar 13). Inny przykład takiego działania? Reboot Medal of Honor i historia studia Danger Close.

Ubolewam głównie dlatego, że Illusion Softworks odpowiadało za wspaniałe Hidden & Dangerous.

W naszej recenzji Czarny Wilk podsumował Mafię III następująco:

„Dawno nie grałem w wysokobudżetową grę, która byłaby aż tak nierówna jak Mafia III. Elementy zrealizowane fantastycznie mieszają się tu z fuszerką, widać też, że niektóre decyzje podjęte na etapie projektowania produkcji nie zostały do końca przemyślane. To, co dla mnie zawsze było najważniejsze w serii, czyli klimat i fabuła, choć tym razem w zupełnie innym tonie, wciąż stoi na najwyższym poziomie. By jednak się tym cieszyć, trzeba grze wybaczyć naprawdę wiele”.
6/10

U.V Impaler napisał, że Mafia III to „Jeden z najlepszych prologów od lat i jeden z najnudniejszych sandboksów w historii”.

Oczekiwania wobec tej produkcji były ogromne, średnio w naszej encyklopedii trzymały się na poziomie 8.9/10. Z racji stanu wersji PC wielu graczy było rozwścieczonych, oceny szybko powędrowały w dół i dziś po 3100 głosach średnia trzyma poziom 4.8/10.
*Uwaga odnośnie wykresu po prawej: statystyki dotyczą średniej oceny w całym okresie oceniania i z racji wieku gry mogą być odrobinę nieścisłe.

Nieco ponad pół roku po premierze grę można kupić za około 60 zł (PC), wypuszczono dwa większe DLC, a trzecie pt. Sign of the Times ma się ukazać w lipcu. Opublikowany 8 lutego 2017 raport Take-Two Interactive prezentował stan sprzedaży jako „poniżej oczekiwań” mimo początkowych sukcesów.

Rozgrzewające pytania:

- Co cię najbardziej zirytowało w nowej Mafii? Strona techniczna czy coś innego? Przypomina ci się jakaś szczególnie frustrująca misja/bug?

- Próbowałeś wrócić do gry? Czy łatki znacząco poprawiły rozgrywkę?

- Który element gry (może poza fabułą, żeby było trudniej ;)) przypadł Ci do gustu najbardziej?

- Jaki wybrałbyś dalszy kierunek fabularny serii? Powrót do Lost Heaven i lat 30.? Może Miami, lata 60. i klimaty walki Bobby’ego Kennedy'ego ze zorganizowaną przestępczością? Czasy współczesne niczym w The Sopranos?

- Co uważasz za największą siłę całej serii, wyróżniającą ją spośród podobnych marek? Fabułę? Dbałość o szczegóły, np. zachowanie policji w jedynce?

Poprzednie wątki:
Dragon Age: Inkwizycja - https://www.gry-online.pl/S043.asp?ID=14345812&N=1
Pillars of Eternity - https://www.gry-online.pl/S043.asp?ID=14340279&N=1
Fallout 4 - https://www.gry-online.pl/S043.asp?ID=14323991&N=1
Darkest Dungeon - https://www.gry-online.pl/S043.asp?ID=14329003&N=1

post wyedytowany przez T_bone 2017-07-04 14:13:14
03.07.2017 14:22
U.V. Impaler
2
2
odpowiedz
U.V. Impaler
224
Hurt me plenty

„Jeden z najlepszych prologów od lat i jeden z najnudniejszych sandboksów w historii”

Podpisuję się pod tym.

03.07.2017 14:36
kęsik
😱
3
1
odpowiedz
kęsik
147
Legend

- Co cię najbardziej zirytowało w nowej Mafii? Strona techniczna czy coś innego? Przypomina ci się jakaś szczególnie frustrująca misja/bug?

Mnie najbardziej irytowało, że przez całą grę robiłem to samo. Ciągle kradłem samochody, ciężarówki, łodzie. Cały czas przejmowałem dzielnice robiąc dokładnie te same misje tylko w innych częściach miasta. Ale nawet wewnątrz jednej dzielnicy dwa razy leciałeś do tego samego miejsca. Nudne to jak cholera było. Strona techniczna też. Na moim RX 480 jeszcze nie grałem w grę która chodziłaby gorzej niż Mafia 3. Nawet Gothic 3 chodzi 100 razy lepiej.

- Próbowałeś wrócić do gry? Czy łatki znacząco poprawiły rozgrywkę?

Grałem parę miesięcy po premierze więc coś tam niby miało być już poprawione. Jeżeli to już była poprawiona wersja to albo nic nie poprawili albo strach się bać jak wyglądała gra na premierę. Żadne łatki tego nie naprawią.

- Który element gry (może poza fabułą, żeby było trudniej ;)) przypadł Ci do gustu najbardziej?

Gameplay ogólnie był w porządku. Strzelanie miało jakiś tam niezły feeling i było całkiem dobrze zrobione. Soundtrack też niczego sobie.

- Jaki wybrałbyś dalszy kierunek fabularny serii? Powrót do Lost Heaven i lat 30.? Może Miami, lata 60. i klimaty walki Bobby’ego Kennedy'ego ze zorganizowaną przestępczością? Czasy współczesne niczym w The Sopranos?

Chętnie widziałbym grę dziejącą się na przestrzeli lat, np zaczynamy 1935 i kończymy 1960. Ta sama postać, dwa duże miasta i Mafia z prawdziwego zdarzenia a nie jakiś gang rabusiów.

- Co uważasz za największą siłę całej serii, wyróżniającą ją spośród podobnych marek? Fabułę? Dbałość o szczegóły, np. zachowanie policji w jedynce?

Przede wszystkim klimat. Większość gier tego typu dzieje się w czasach współczesnych więc gra dziejąca się w latach 30 będzie zawsze bardziej unikatowa a jeżeli klimat tamtych czasów zostanie dobrze przedstawiony to czyni to grę wyjątkową. Taka była Mafia 1, z dwójką było już trochę gorzej ale nadal nieźle. No a potem wyszła trójka...

post wyedytowany przez kęsik 2017-07-03 14:39:35
03.07.2017 15:39
adam11$13
4
odpowiedz
adam11$13
117
EDGElord

Co cię najbardziej zirytowało w nowej Mafii? Strona techniczna czy coś innego? Przypomina ci się jakaś szczególnie frustrująca misja/bug?

Wtórnoooość - oczywiście chodzi mi o przejmowanie dzielnic i interesów. Te same schematy, głupie AI, częste powtarzanie tych samych lokacji... Nuda w luj.

Próbowałeś wrócić do gry? Czy łatki znacząco poprawiły rozgrywkę?

Grę przeszedłem zaraz po premierze więc grałem przed wszelkimi patchami - po przejściu fabuły, gra poszła pod młotek i sayonara.

Jaki wybrałbyś dalszy kierunek fabularny serii? Powrót do Lost Heaven i lat 30.? Może Miami, lata 60. i klimaty walki Bobby’ego Kennedy'ego ze zorganizowaną przestępczością? Czasy współczesne niczym w The Sopranos?

Może lata 80? Coś na kształt Vice City czy Scarface'a tyle, że jeszcze więcej, jeszcze ładniej? Wtedy trzeba byłoby znaleźć inny temat niż mafia sycylijska/włoska.

Co uważasz za największą siłę całej serii, wyróżniającą ją spośród podobnych marek? Fabułę? Dbałość o szczegóły, np. zachowanie policji w jedynce?

W przypadku trzeciej części - klimat i ten soundtrack - o tak... przejażdżka amerykańskim krążownikiem ku zachodzącemu słońcu przy dźwiękach The Doors to jest to...

W przypadku całej serii - fabuła oraz przedstawione realia.

post wyedytowany przez adam11$13 2017-07-03 15:42:25
03.07.2017 15:59
DM
5
odpowiedz
3 odpowiedzi
DM
210
AFO Neptune

GRYOnline.plTeam

Akurat przykład Medal of honor jest moim zadaniem nie trafiony, bo pierwszy restart był świetny ale padł ofiarą nagonki za zbyt dosłowne odniesienia do wojny z terrorem, przez co ukryto powiązania z faktami. Recenzenci nie wychwycili, że cała gra to prawdziwa historia i porównali wszystko do Call of Duty. Z czasem grę doceniono co widać choćby po późniejszych opiniach w forumowym wątku.

W drugiej części autorzy poszli w stronę call of Duty i fikcyjnej historii i to już nie miało prawa się udać.

Tak samo skopiowanie GTA nie miało prawa udać się w Mafii bez doświadczenia i rozmachu Rockstara
Mafia 3 przegrała też na starcie przez odejście od klimatu włoskich mafiozow w płaszczach i z Tommy gunem. Gdyby zrobić z tego nową markę - potraktowano by ją łagodniej. No i to niebo...

post wyedytowany przez DM 2017-07-03 16:04:35
03.07.2017 19:19
T_bone
5.1
T_bone
254
CMDR

GRYOnline.plNewsroom

Sorry DM, też lubię Medala 2010 ale poza fabułą i "autentycznością" gra miała sporo problemów, które dyskwalifikowały ją u szerokiej publiczności. UV to ładnie podsumował w recenzji - krótka kampania składająca się oklepanych zagrywek. 2010 - 2012 to był okres kiedy ludzie zaczęli mieć dość tunelowych strzelanek przerywanych "grab my hand" momentami. Do tego oceniając całość trzeba mieć na uwadze multi, które było popłuczynami po Battlefield: Bad Company 2. Pamiętam, że powtarzając kampanię rok temu przypomniało mi się jakie mdłości miałem od FOV zastosowanym w tej grze...
Ale tak jak mówię, lubię tą grę za klimat, po przeczytaniu Not a Good Day to Die byłem pod jeszcze większym wrażeniem -
https://www.amazon.com/Not-Good-Day-Die-Operation/dp/0425207870
Mimo to rozumiem czemu została tak a nie inaczej odebrana przez branżę, i nie zgadzam się, że to kwestia nagonki za ukazanie trwającej wojny.
Recenzja Gamespotu miała podobne zarzuty jak GOL https://www.gamespot.com/reviews/medal-of-honor-review/1900-6281806/
Poza tym oceny w okolicach 7 to dobry wynik, po prostu niewystarczający dla segmentu rekinów AAA.

post wyedytowany przez T_bone 2017-07-03 19:23:35
04.07.2017 08:54
U.V. Impaler
5.2
U.V. Impaler
224
Hurt me plenty

Bazuję teraz na mglistych wspomnieniach, grę widziałem lata temu, a recenzji sobie nie przypomniałem, ale myślę, że głównym problemem MoH-a z 2010 roku było po prostu to, że nie dorastał do pięt CoD-owi, a usilnie go kopiował. :) Oczywiście znane mi są DM Twoje zarzuty dotyczące zarówno realizmu, jak i samej fabuły, która jest wirtualnym nawiązaniem do autentycznej misji, a o czym siedem lat temu nie wiedziałem, ale nie przesadzajmy - pieczołowicie odwzorowane wydarzenia i odpicowane mundury to trochę za mało, żeby przykryć taki sobie gameplay. Patrzysz na to inaczej, bo masz hopla na tym punkcie. :)

04.07.2017 11:30
DM
5.3
DM
210
AFO Neptune

GRYOnline.plTeam

UV - nie piję do Twojej recenzji :) Pamiętam, że bardziej mnie wtedy Della czy Gonciarza wnioski w filmiku zabolały i ogólny wydźwięk w zagranicznych recenzjach, co mocno kontrastowało z anglojęzycznymi opiniami weteranów itp. na które natrafiałem.

Nie chodzi mi też o detale związane z realizmem, ale właśnie o gameplay - gra świetnie, w odpowiednich dawkach żonglowała strzelaniem FPP, snajpieniem, naprowadzaniem laserowym, prowadzeniem quadów, lataniem śmigłowcem i w Modern Warfare wypadło to moim zdaniem o wiele słabiej. CoD miał jednak lepsze skrypty, bardziej filmową fabułę, dłuższą, różnorodne lokacje i hajp na Modern Warfare był wtedy jeszcze silny, przez co MoH oberwał rykoszetem.

03.07.2017 16:22
😃
6
odpowiedz
3 odpowiedzi
zanonimizowany1191507
24
Legend

A według A.l.e.x.a jedna z najlepszych gier w historii

04.07.2017 08:22
T_bone
6.1
T_bone
254
CMDR

GRYOnline.plNewsroom

Chciałbym zobaczyć takie TOP10.

04.07.2017 08:42
Yoghurt
6.2
Yoghurt
101
Legend

Według Alexa każda gra jest jedną z najlepszych w historii, a do Top 10 ląduje, jak można pogrzebać w plikach .ini i podbić rozdzielczość do 16K.

04.07.2017 08:47
T_bone
6.3
T_bone
254
CMDR

GRYOnline.plNewsroom

Co kto lubi :> Moje jedyne dłuższe posiedzenie ze Skyrimem to było modowanie przez tydzień (ENB, grzybki i trawa 4K, nowe bestie itd.), pogranie przez kilka godzin, zabicie Yeti i ostatecznie kupienie Wiedźmina III.

04.07.2017 10:39
Yoghurt
7
odpowiedz
3 odpowiedzi
Yoghurt
101
Legend

Co cię najbardziej zirytowało w nowej Mafii? Strona techniczna czy coś innego? Przypomina ci się jakaś szczególnie frustrująca misja/bug?

Realia i fabuła wydawały się miłą odskocznią od typowo mafijnych klimatów, co mi się akurat podobało, natomiast technicznie do dziś Mafia III pozostawia wiele do życzenia. Najbardziej drażniły mnie bugi psujące immersję - zepsute skrypty, głupiejące AI (zwłaszcza policja poza misjami, której reakcje to czasem totalna loteria) i graficzne niedoróbki.

- Próbowałeś wrócić do gry? Czy łatki znacząco poprawiły rozgrywkę?

Nie skończyłem Mafii, bo znudziła mnie formuła powtarzalnego sandboxa i nie sądzę, by DLC miały mnie skłonić do powrotu.

- Który element gry (może poza fabułą, żeby było trudniej ;)) przypadł Ci do gustu najbardziej?

Mało eksploatowane realia - zarówno miejsce akcji jak i rewolucja przełomu lat 60/70 i podejście do segregacji to są rzeczy ostatnio bardzo rzadko widziane w dowolnym medium (chyba tylko Grisham i jego ekranizacje zagłębiały się bardziej w tych tematach na dłużej), a co dopiero w grach. Poza tym interakcje między członkami mafii też były pomyślane w fajny sposób i ten motyw jest wart rozwinięcia.

- Jaki wybrałbyś dalszy kierunek fabularny serii? Powrót do Lost Heaven i lat 30.? Może Miami, lata 60. i klimaty walki Bobby’ego Kennedy'ego ze zorganizowaną przestępczością? Czasy współczesne niczym w The Sopranos?

Sami twórcy odeszli od formuły opartej na włoskiej Mafii, a odświeżenie samej fabule wyszło na dobre (bo ile razy można operować tymi samymi stereotypami), więc sam widziałbym Mafię raczej jako antologię historii przestępczości zorganizowanej, a nie jako historyjkę o co i rusz nowym włoskim mafiozie.
Miło byłoby popatrzeć, jak twórcy skaczą z epoki do epoki i z miejsca na miejsce, niczym w Assasin's Creed - tu coś o irlandzkich bandach z dziewiętnastego wieku i o ich potomkach władających Bostonem, tutaj coś o Yakuzie lub Triadach na zachodnim wybrzeżu (gdzie są moje Sleeping Dogs 2?), tam co nieco o ruskich bandziorach (których zdecydowanie było za mało w GTA IV i ich wątek szybko rozmył się w za dużej piaskownicy), przeskok do Miami Vice i kubańskich gangoli, pograniczne walki karteli w Nowym Meksyku, rozprawa z Samoańczykami, praca dla izraelskich gangsterów Johnny'ego Attiasa albo dla żydów z rodziny Abergilów... historia przestępczości zorganizowanej na amerykańskiej ziemi jest tak długa i zawiła, że materiału starczyłoby na 20 gier.

- Co uważasz za największą siłę całej serii, wyróżniającą ją spośród podobnych marek? Fabułę? Dbałość o szczegóły, np. zachowanie policji w jedynce?

Ogólny klimat - twórcy zawsze dokładali starań, by oddać atmosferę czasu i miejsca akcji swoich gier i za to im chwała. Seria potrafiła także zaskoczyć różnorodnością misji (tu trójka wypada blado na tle poprzedniczek, zwłaszcza jedynki). Główni bohaterowie byli też świetnie zarysowani, nie stawali się jedynie wydmuszką, w którą gracz wlewa swoją osobowość, ale mieli własny charakter, przekonania i wręcz wymuszali na odbiorcy pewne zachowania - w przeciwieństwie do innych sandboxów rozjeżdżanie przechodniów Tommym, Vito czy Clayem nie pasowało mi do ich osobowości, więc nie szalałem jak debil po mieście.

post wyedytowany przez Yoghurt 2017-07-04 10:47:37
04.07.2017 10:45
T_bone
7.1
T_bone
254
CMDR

GRYOnline.plNewsroom

Może cię zainteresować lektura :)
https://en.wikipedia.org/wiki/Underworld_USA_Trilogy

04.07.2017 10:49
Yoghurt
7.2
Yoghurt
101
Legend

A dowiem się wreszcie, co stało się z Jimmym Hoffą? :)

04.07.2017 14:11
T_bone
7.3
T_bone
254
CMDR

GRYOnline.plNewsroom

Pamiętam tylko, że gdzieś się tam przewija ;) Swego czasu były newsy o przeniesieniu American Tabloid na duży ekran przez J. Franco ale chyba nic z tego nie wyszło...
https://www.theguardian.com/film/2013/jan/23/james-franco-american-tabloid-adaptation

Z drugiej strony Masters of the Air też gdzieś tam w bólach powstaje więc kto tam wie.

04.07.2017 10:40
Czarny  Wilk
8
odpowiedz
Czarny Wilk
128
Generał

GRYOnline.pl

W końcu w tych dyskusjach trafiło na jakąś grę o której mogę się wypowiedzieć :D

- Co cię najbardziej zirytowało w nowej Mafii? Strona techniczna czy coś innego? Przypomina ci się jakaś szczególnie frustrująca misja/bug?
Chyba to, że jak wróciłem do gry po pół roku by wypróbować DLC, to wciąż był to tytuł paskudnie zabugowany, a dodane po premierze atrakcje dorzucały jeszcze więcej błędów i bardziej przeszkadzały niż pomagały.

- Próbowałeś wrócić do gry? Czy łatki znacząco poprawiły rozgrywkę?
Jak wyżej - bugów było więcej niż wcześniej. Łatki dodały przede wszystkim tryb wyścigowy, który dorzucał do puli kolejne błędy i zamiast zapewniać dodatkową zabawę, dorzucał sporo więcej irytacji. O DLC nie ma co mówić, bo było śmiesznie krótkie i kompletnie niewarte swojej ceny.

- Który element gry (może poza fabułą, żeby było trudniej ;)) przypadł Ci do gustu najbardziej?
Miasto pod względem projektu zrealizowano świetnie - te bagna z krokodylami, idylliczne domki jednorodzinne dla członków ku klux klanu, dzielnice przemysłowe... każdy skrawek terenu został przemyślany i różnił się od pozostałych lokacji.

- Jaki wybrałbyś dalszy kierunek fabularny serii? Powrót do Lost Heaven i lat 30.? Może Miami, lata 60. i klimaty walki Bobby’ego Kennedy'ego ze zorganizowaną przestępczością? Czasy współczesne niczym w The Sopranos?
Chciałbym to, co dostaliśmy w Mafii III, czyli stopniową degradację i upadek włoskich rodzin mafijnych - ale przedstawioną nie z perspektywy tego, kto do tego upadku prowadzi, ale od środka. Pokazanie, jak początkowa "sielanka" i bycie królem świata zamienia się w desperacką i skazaną na porażkę walkę o przetrwanie starych zasad i reguł.

- Co uważasz za największą siłę całej serii, wyróżniającą ją spośród podobnych marek? Fabułę? Dbałość o szczegóły, np. zachowanie policji w jedynce?
Szeroko pojęty klimat, na który składają się świetne historie, fantastycznie odwzorowywane miasta oraz dbałość o te wszystkie szczegóły jak mandaty za przekraczanie prędkości.

post wyedytowany przez Czarny Wilk 2017-07-04 10:40:57
04.07.2017 10:44
9
odpowiedz
alchemiakr
34
Konsul

Gra nie wyszła bo była robiona pod konsole + główny bohater.

Forum: Growa dyskusja tygodnia – Mafia III