Forum Gry Hobby Sprzęt Rozmawiamy Archiwum Regulamin

Forum: Komputer - czy sprosta wymaganiom?

10.05.2017 06:26
1
gajdar922
3
Legionista

Komputer - czy sprosta wymaganiom?

Witajcie, parę dni temu kupiłem komputer o podzespołach: intel i5 3,2 (do 3,6), karta graficzna gtx 1060, 16gb raju.
No i teraz moje pytanie, przetestowałem go na paru tytułach takich jak far cry 4, ghost recon, tom clancys the division i przy ustawieniach maksymalnych, coś kształtują się w przedziale 40-60, w gta v na ultra jest gorzej bo w przedziale 18-25.
Moje pytanie brzmi, czy postawiłem zbyt duże wymagania temu komputerowi, czy jednak może z nim jest nie tak?

10.05.2017 09:44
2
odpowiedz
Olimps
14
Chorąży

Jest wszystko tak jak powinno byc.
Gta V moze az tak nie ogarniac na ultra, to zejdz na bardzo wysokie nie poczujesz roznicy.
Od 1060 nie mozna za wiele wymagac, tak najgorsza nie jest ale najlepsza tez nie. Przy 1070 juz bys nie mial watpliwosci

10.05.2017 09:47
blood
3
odpowiedz
1 odpowiedź
blood
241
Legend

Kiedyś jak człowiek kupił GPU za 700 zł to był spokój, teraz widzę że żeby pograć w nowe gry to trzeba wydać 2000 :F

10.05.2017 09:55
Crod4312
3.1
Crod4312
150
Legend

Jeśli chcesz grać ze wszystkimi suwakami w prawo, AA i inne post procesy to tak musisz kupić GPU za 2k. Jeśli wystarczą ci detale b.wysokie+jakieś pierdoły to 1060 jest wystarczająca. Autor wątku po prostu przesadził z detalami bo 1060 to nie jest karta do absolutnego ultra, a do mieszanki b.wysokich i ultra.

10.05.2017 10:33
4
odpowiedz
gajdar922
3
Legionista

Dziękuję za szybkie odpowiedzi :)
Kierowałem się opiniami tej karty, że wszystko chodzi na ultra i klatki poniżej 70fps nie schodzą. Widocznie dobry piar.
Pozostaje zmienić ustawienia z very high na high i poczekać rok, dwa i kupić lepszą kartę. Chociaż jak dla mnie 2 tyś za kartę to wysoka cena :p

10.05.2017 12:17
5
odpowiedz
zanonimizowany1224758
3
Pretorianin

GTX1060 to karta do mieszanki Ultra i High, trzeba wybierać ustawienia z głową. Jak GTA V zbiło do 18fps to pewnie walnąłeś MSAAx8 czego nawet GTX1070 nie ogarnia.
Poczytaj więcej co robi dana opcja graficzna, jaki ma impakt na FPSy i wygląd gry. Niektóre ustawienia mają znikomy wpływ na wygląd, a przy tym mordują kartę graficzną, np. God Rays w Fallout 4 albo Grass Quality w GTA V.
Tutaj Nvidia odwala dobrą robotę, bo na ich stronie masz poradniki do gier z dokładnymi opisami co robi dana opcja i jak zachowuje się przy tym karta graficzna, szczerze polecam: geforce.com/whats-new/guides/grand-theft-auto-v-pc-graphics-and-performance-guide#grand-theft-auto-v-grass-quality

post wyedytowany przez zanonimizowany1224758 2017-05-10 12:17:16
10.05.2017 17:18
6
odpowiedz
1 odpowiedź
gajdar922
3
Legionista

Dziękuję bardzo, za chwilę biorę się za studiowanie tego :)
Ale mam jeszcze pytanie, ustawiłem w Ghost Recon Wildlands ustawienia bardzo wysokie, FPS 50-60, a ramu w karcie wykorzystuje tylko 3GB, przy ustawieniach ultra wykorzystuje 4GB czyli i tak 2GB zostaje zapasu, a FPS 30-60.
Więc jak to jest faktycznie z tym ramem w karcie?

10.05.2017 17:44
Jeyhard
6.1
Jeyhard
64
Generał

Wildlandsami w żadnym wypadku się nie sugeruj - gra ma spapraną optymalizację, na dwóch identycznych konfiguracjach potrafi chodzić całkiem inaczej. Jak chcesz porównania, lepiej poszukać jakiejś innej gry.

10.05.2017 17:58
7
odpowiedz
gajdar922
3
Legionista

Już mi nawet nie chodzi o konfigurację a zużycie ramu karty graficznej. W GTA V jest dokładnie to samo, ustawione ultra bez paru opcji, 1,5GB ramu zostaje niewykorzystane a 25-18 FPS. Czyli to zużycie ramu nie jest wyznacznikiem że będzie chodzić płynnie?

10.05.2017 18:06
Crod4312
8
odpowiedz
Crod4312
150
Legend

Nie. VRAM nie wpływa na ogólną wydajność gry. VRAM jest potrzebny do załadowania tekstur wysokiej rozdzielczości, aby nie pobierać ich cały czas z dysku czy zwykłego RAM'u.

10.05.2017 18:18
9
odpowiedz
zanonimizowany1224758
3
Pretorianin

"Czyli to zużycie ramu nie jest wyznacznikiem że będzie chodzić płynnie?"
Nie, VRAM głównie jest zapychany teksturami, a jakość tekstur wpływa minimalnie na wydajność. Ale ustawienia typu jakość cieni, jakość shaderów itp, dodatkowy zasięg rysowania już obciąża kartę całkiem mocno, a MSAA/SSAA wyciskają komputer jak gąbkę.
Tak jak mówiłem to nie jest karta na Ultra. Spróbuj ustawić coś takiego, ja na swoim RX470 daję radę w 70 klatkach podczas przejazdu po łące i 100+ w mieście:

Zakładka Graphics:
Distance Scaling i Population Density/Variety max
MSAA wyjeb
FXAA On
Tekstury max
Shadery high
Cienie very high (różnica jest taka że v.high włącza dynamiczne oświetlenie)
Refleksje very high
MSAA refleksji wywal
Woda high
Efekty cząsteczkowe high
Jakość trawy high to jest max, nie ma sensu iść wyżej, mała różnica a fpsy lecą w dół
Soft Shadows możesz dać Softest
Post FX very high
DoF On
AF X16
AO high
Tessallation high

Zakładka Advanced Graphics:
Long Shadows, High Res. Shadows, High Detail While Flying - wszystko Off
Najważniejsze Extended Distance Scaling OFF

post wyedytowany przez zanonimizowany1224758 2017-05-10 18:21:43
10.05.2017 18:46
10
1
odpowiedz
gajdar922
3
Legionista

No to już pojąłem :D Dzięki wielkie, ale przy okazji czegoś się nauczyłem, żeby nie ustawiać ustawień grafiki na pałę tylko to przemyśleć i ustawić z głową.

10.05.2017 22:25
11
odpowiedz
gajdar922
3
Legionista

Powiem szczerze, że posprawdzałem sobie na najmniejszych ustawieniach jakich jest to możliwe Far Cry 4 (100FPS) i Watch Dogs (80FPS). Jest jeszcze jedna rzecz która mnie martwi, na ekranie podczas grania pojawiają się paski poziome, tak jakby fragment obrazu pokazał się momentalnie później.

10.05.2017 23:14
12
odpowiedz
zanonimizowany1224758
3
Pretorianin

To się zwie screen-tearing'iem, dzieje się tak gry komputer dostarcza zbyt wiele klatek do wyświetlenia i monitor nie nadąża bo ma 60hz.
Powinieneś używać VSync aka Synchronizacja Pionowa, która blokuje klatki na 60 dzięki czemu eliminuje problem screen-tearingu i na dodatek zapobiega niepotrzebnemu męczeniu sprzętu (niższe temperatury, mniej obrotów wiatraków) - bo skoro masz monitor 60hz to nie ma sensu abyś grał na więcej niż 60 klatkach na sekundę, no chyba że w bardzo dynamiczne tytuły jak CS:GO, ale single player'owe gry to zostaw sobie z VSync włączonym ;)

10.05.2017 23:16
13
odpowiedz
gajdar922
3
Legionista

Wybaczcie, że tyle postów daję ale nie mogę edytować poprzednich bez abonamentu.
@abyzaki na Twoich ustawieniach gdzie bym nie był, mam od 58 do 63 FPS i ani grama więcej, ani mnie.

Tylko że ten tak zwany screen-tearin dzieje się przy FPS w granicy 30-60.

post wyedytowany przez gajdar922 2017-05-10 23:18:15
11.05.2017 00:03
14
odpowiedz
zanonimizowany687448
20
Generał

Vsync nie blokuje klatek na 60, tylko synchronizuje z odświeżaniem monitora. Wbrew pozorom jest to spora różnica.
Znaczna większość monitorów wyświetla obraz z częstotliwością 60Hz, choć zdarzają się 50/75Hz i oczywiście coraz prężniej rozwijają się monitory +120Hz.
W przypadku monitora 60Hz, Vsync wymusi na karcie synchronizację z monitorem, więc ta będzie starała się wyświetlić 60 klatek na sekundę. Problem występuje, kiedy karta nie jest w stanie wyświetlić 60, a np. tylko 50 klatek. Wtedy obraz dalej musi być zsychronizowany, więc karta produkuje tylko 30klatek, wyświetlając jedną dwa razy.
Powoduje to, że w przypadku grania na granicy 60fps, obraz może zacząć bardzo mocno szarpać, bo co chwila będą przeskoki pomiędzy 30fps, a 60fps.
Dodatkowo, Vsync wprowadza bardzo negatywną cechę, mianowicie zwiększa input lag. W niektórych grach potrafi to być bardzo odczuwalne, więc wtedy lepiej to wyłączyć i pogodzić się z rozdarciami(albo po prostu ustawić limit klatek na 60fps, ale to nie zawsze działa).
Screen tearing występuje zawsze kiedy obraz nie jest zsychronizowany, chociaż najbardziej odczuwalny jest przy braku klatek, niż przy nadmiarze.

Nvidia posiada takie coś jak adaptive Vsync. Pozwala ono na synchronizację klatek, kiedy tych jest wystarczająco dużo i wyłącza synchronizację, kiedy ilość klatek spadnie poniżej tych 60fps. Pojawi się wtedy rwanie obrazu, ale gra pozostanie płynna.
Alternatywnie, są jeszcze technologie stworzone specjalnie w celu eliminacji problemów Vsynca, mianowicie FreeSync i G-Sync. Oba rozwiązania wymagają monitora zgodnego z nimi, ale eliminują problem rozrywanych klatek, nie wprowadzają znacznego input laga i wyświetlają tyle klatek ile karta produkuje(w określonym przedziale oczywiście). Pierwsze cię nie interesuje, bo działa tylko z kartami AMD, drugie natomiast jest stworzone przez Nvidię. Problem tylko taki, że o ile monitory z FreeSyncem są dość tanie, to te z G-Syncem wymagają już certyfikacji u Nvidii, więc cena znacznie rośnie.

11.05.2017 06:07
15
odpowiedz
zanonimizowany1191507
24
Legend

Screen tearing w 90% przypadków rozwiązuje ustawienie w opcjach gry borderless zamiast full screen.

12.05.2017 19:20
16
odpowiedz
gajdar922
3
Legionista

Udało mi się częściowo poprawić wydajność komputera poprzez aktualizację biosu.
Ale mam problem z Watch Dogs 2, na ustawieniach wysokich w mieście mam 60FPS (bo taki limit ustawiłem), ale mam problem dalej screen tearing występuje. Ustawiłem odświeżanie monitora na 60Hz, włączyłem synchronizację pionową i limit na 60FPS ale i tak dalej występuje.

Forum: Komputer - czy sprosta wymaganiom?