Forum Gry Hobby Sprzęt Rozmawiamy Archiwum Regulamin

Forum: Ludus televisificus authentica - czyli gry dla semi-hardcore'ów, Mk.I

01.10.2016 14:13
📄
1
1
zanonimizowany930719
83
Senator

Ludus televisificus authentica - czyli gry dla semi-hardcore'ów, Mk.I

*Streszczenie tematyki:

Wątek ma być poświęcony grom skierowanym do "entuzjastów", ludzi którzy lubią gry których tłem jest historia, sztuka, uzbrojenie, lub np. taktyka. Innymi słowy chodzi o takie tytuły, które w jakimś stopniu odwołują się do znanego nam świata i odwzorowują dany temat w sposób, który tworzy ciekawą iluzję "realnego" motywu przewodniego.

Różnice między grą "wiarygodną", a zupełnie "z czapy" mogą być bardzo cienkie. Określenie granic jest trudne, dlatego ustalenie ram pozostawiam czytelnikom odwołując się do ich rozsądku. Jako przykład "strzelenia kulą w płot" podam Super Meat Boy'a. Jeżeli ktoś będzie chciał uznać tę grę za w jakiś sposób "wiarygodną", bo słyszał o rzeźniku, który bawił się tuszą świni i robił z niej "żyjące" maskotki, to nie, nie tędy droga;-)
---

*Wstęp

Inspiracją założenia przeze mnie tego (seryjnego, mam nadzieję), wątku był dla mnie ten artykuł DMa.

http://gameplay.pl/news.asp?ID=100507

To tekst o grze, która łączy ze sobą treści skierowane raczej do "entuzjastów", z drugiej była ona na tyle przystępna, że każdy zainteresowany tematem nie powinien był się od niej odbić.

O takich grach właśnie ma być ten wątek, tytułach które są skierowane do ludzi o mniej lub bardziej konkretnych zainteresowaniach, ale nie wymagających przeczytania 560 stronnicowej instrukcji przed uruchomieniem.

Z drugiej strony jeżeli znajdą się tu ludzie, którzy posiadają w domu "semi-profesjonalny" symulator Boeinga 777, wraz z wolantem, przepustnicą i odpowiednikami połowy prawdziwego kokpitu, to też nie widzę przeciwwskazań, by o tym rozmawiać:-) Innymi słowy, figurkowy bitewniak odwołujący się do bitwy o Stalingrad, gdzie promień rażenia pocisku artyleryjskiego mierzy się linijką? Proszę bardzo.

Zresztą wszelkie odwołania do rzeczywistości, czy historii są tu mile widziane. Jeżeli ktoś uzna, że np. Apotheon jest warty wspomnienia ze względu na "wiarygodność" oddania przez developerów sztuki starożytnej Grecji, to także - proszę bardzo:-)

Dlaczego taki rozstrzał zarówno gatunkowy, jaki ten dotyczący "hardcore'owości" ? Pokazuję i objaśniam:-):

1. Zwiększenie potencjalnej ilości ludzi zainteresowanych tym wątkiem. Stąd taka podwórkowa "łacina" w tytule wątku, nie chodzi mi o to by sprawdzać ile jest hardcore'a w hardcorze:-)

2. "realizm" to pojęcie które raczej w grach nie istnieje. Zresztą użycie takich określeń jak "wiarygodny", czy "autentyczny" jest w tym przypadku problematyczne, a nie chcę zawężać dyskusji do jednej gry, w którą grało 5 osób na świecie.

* O co chodzi?

Wychodzi nowy symulator rumuńskiego poduszkowca, turówka w stylu Jagged Alliance, a może RPG z "settingiem" podczas hiszpańskiej wojny domowej? Piszcie!

W wątku mile widziane będą zarówno opisy wrażeń z rozgrywek, jak i newsy ze świata gier.

* Gatunki?

Bez znaczenia, ale ze względu na charakter wątku największy nacisk będzie pewnie położony na strategie, symulacje, RPGi i niektóre FPSy.

*Zasady?

Prócz pisania mniej lub bardziej na temat i przestrzegania regulaminu forum? Nie ma żadnych:-) Jeżeli uznacie, że trzeba zmienić formułę wątku, to jestem otwarty na propozycje.

* Przykłady?

Sprawa wybitnie indywidualna. Oto moje typy, wybór wydaje się przypadkowy, ale każdy z tych tytułów w mniejszym lub większym stopniu zawiera cechy wymienione we wstępie:

- 7,62 High Calibre
https://www.gry-online.pl/gry/762-high-calibre/zc1c6b

- Men of War
https://www.gry-online.pl/gry/men-of-war/zd2227

- Red Orchestra 2
https://www.gry-online.pl/gry/red-orchestra-2-heroes-of-stalingrad/zc2073#pc

- Tom Clancy's Rainbow Six 3: Raven Shield
https://www.gry-online.pl/gry/tom-clancys-rainbow-six-3-raven-shield/zd1561

- Apache: Air Assault
https://www.gry-online.pl/gry/apache-air-assault/z631b#pc

- Close Combat
https://www.gry-online.pl/gry/close-combat/z0af9#pc

- Twilight Struggle
https://www.gry-online.pl/gry/twilight-struggle/zc40ce#pc

- Che Guevara
https://www.gry-online.pl/gry/che-guevara/z81403

- Vietnam '65
https://www.gry-online.pl/gry/vietnam-65/z23fe4

- Republika: Rewolucja
https://www.gry-online.pl/gry/republic-the-revolution/zf1d46#pc

- Lock On: Modern Air Combat
https://www.gry-online.pl/gry/lock-on-modern-air-combat/zb1d15

- PeaceMaker
https://www.gry-online.pl/gry/peacemaker/ze1fa6#pc

- Dark Seed
https://www.gry-online.pl/gry/dark-seed/z217df#pc

- Tormentum: Dark Sorrow
https://www.gry-online.pl/gry/tormentum-dark-sorrow/zf3ddd#pc
---

Zapraszam do dyskusji:-)

post wyedytowany przez zanonimizowany930719 2016-10-01 14:27:49
02.10.2016 09:42
2
odpowiedz
zanonimizowany1074990
29
Generał

Ano, sam chętnie poznam więcej najbardziej dogłębnie odwzorowujących swój temat gier, zwłaszcza strategii i symulacji pola walki. Ode mnie lista mi znanych (osobiście grałem w część z nich):

The Operational Art of War 3 (moje osobiste optimum jeśli chodzi o gry "żetonem po heksach" jeśli chodzi o złożoność i uniwersalność)

https://www.gry-online.pl/gry/norm-kogers-the-operational-art-of-war-iii/z02c74#pc

Graviteam Tactics: Mius-Front

https://www.gry-online.pl/gry/graviteam-tactics-mius-front/z146be#pc

Combat Mission: Black Sea

https://www.gry-online.pl/gry/combat-mission-black-sea/z03efb#pc

War in the Pacific: Admiral's Edition

https://www.gry-online.pl/gry/war-in-the-pacific-admirals-edition/za23b3#pc

Harpoon 3

https://www.gry-online.pl/gry/harpoon-3-advanced-naval-warfare/z9fab#pc

No i gry Paradosku rzecz jasna - Hearts of Iron, Europa Universalis, Crusader Kings etc.

https://www.gry-online.pl/gry/hearts-of-iron-iv/z93bd0#pc

(wielu może preferować wcześniejsze odsłony serii HoI)

https://www.gry-online.pl/gry/europa-universalis-iv/z4329f#pc

https://www.gry-online.pl/gry/crusader-kings-ii/ze2b55#pc

Odnośnie strategii ogólnie warto poszperać tu:

http://www.matrixgames.com/store/

Kerbal Space Program

https://www.gry-online.pl/gry/kerbal-space-program/z73220#pc

Take On Mars

https://www.gry-online.pl/gry/take-on-mars/z337a8#pc

Arma 3 (Seria-fenomen. W żadnej innej grze tyle nie przesiedziałem, głównie klecąc własne scenariusze, bo w tym tkwi jej sedno zwłaszcza, jeśli obczaimy wszechstronny język skryptowy. Arma może stać się hobby na lata)

https://www.gry-online.pl/gry/arma-iii/zc2acf#pc

Jej ocena ma się zupełnie nijak do jej wartości moim zdaniem, bo jej największa miodność nie leży tam, gdzie zapewne szukali jej oceniający. No i BI to jedno z tych studiów, które nie osiadają na laurach i szlifują grę przez lata po premierze - od tamtej pory mnóstwo się zmieniło.

Buzz Aldrin's Space Program Manager

https://www.gry-online.pl/gry/buzz-aldrins-space-program-manager/za25a2#pc

Nexus: Jupiter Incident

(to już SF, ale w miarę "hard", na Steamie można bodaj dorwać w wersji zremasterowanej, rozgrywka w nieco podobnym stylu jak Start Trek: Starfleet Command. Z naciskiem na "nieco")

https://www.gry-online.pl/gry/nexus-the-jupiter-incident/zf156c#pc

Capitalism II: Capitalism Lab

https://www.gry-online.pl/gry/capitalism-ii-capitalism-lab/zb34b2#pc

Democracy 3

Na ile mi wiadomo na dziś nie ma naprawdę dobrego (miarodajnego) politycznego symulatora rządzenia krajem. każdy, którego tknąłem, miał u podstaw zaszyta tezę - pogląd twórcy na to, którędy wiedzie droga do sukcesu. I dziwnym trafem zwykle był to taki czy inny socjalizm. Przyczyny takiego rzeczystanu to temat na odrębną dyskusję. Ta gra wyjątkiem nie jest, ale jakoś się wyróżnia. Może i w tym, że ponoć używa sieci neuronowych.

https://www.gry-online.pl/gry/democracy-3/z6358f#pc

Kingdom Come: Deliverance [PC]

Powstający erpeg z naciskiem na autentyzm średniowiecznych realiów życia.

https://www.gry-online.pl/gry/kingdom-come-deliverance/zc3b4c#pc

Sub Command: Akula Seawolf 688(I)

https://www.gry-online.pl/gry/sub-command-akula-seawolf-688i/z2247e#pc

Steel Beasts Pro

https://www.esimgames.com/?page_id=823
https://www.gry-online.pl/gry/steel-beasts/z0f4f#pc

VBS3 (ale to już nie gra rozrywkowa, tylko symulacyjne narzędzie treningowe (wywodzące się z tych samych korzeni, co Arma) - taktyczny symulator pola walki. Drogi jak jasny pieron i mało rozrywkowy. Raczej dla instytucji niż osób prywatnych.

https://bisimulations.com/virtual-battlespace-3

I jeszcze na zasadzie ciekawostki:

Plague Inc: Evolved

Symulator zarazy. Gra niezbyt rozbudowana (powstała na urządzenia mobilne), ale niektóre jej mechanizmy ponoć zainteresowały profesjonałów od modelowania rozprzestrzeniania się zarazków.

https://www.gry-online.pl/gry/plague-inc-evolved/zd3bd4#pc

Framsticks (to nie tyle gra, co para-naukowy sandboks - znacie więcej takich?)

http://www.framsticks.com/

Ogólnie przydałby się gdzieś na portalu "Kącik hardkora" eksplorujący pogranicza gier rozrywkowych i "poważnych".

post wyedytowany przez zanonimizowany1074990 2016-10-02 09:53:25
02.10.2016 12:05
T_bone
3
odpowiedz
T_bone
255
CMDR

GRYOnline.plNewsroom

Image

Też dorzucę kilka "łatwych w obsłudze ale głębokich" produkcji, które nie odstraszają graficznie (czyt. nie mają grafiki z painta jak to: http://ep.yimg.com/ay/yhst-12000246778232/rule-the-waves-digital-download-8.gif )

Unity of Command-
Najlepsza strategia o froncie wschodnim. Wyobraźcie sobie Panzer General, w którym linie zaopatrzenia mają kluczowe znacznie, plus nie przesuwamy po mapie "Tygrysów o wartości punktowej 10" tylko prawdziwe dywizje.
http://store.steampowered.com/app/218090/

Ultimate General: Gettysburg-
Taktyczna gra o najważniejszej bitwie wojny secesyjnej autorstwa moda do Total War "DarthMod". Myślcie - Sid Meier's Gettysburg!
http://store.steampowered.com/app/306660/?snr=1_5_1100__1100

Battle of the Bulge-
Przyzwoita strategia traktująca o "Wacht am Rhein", szału nie ma ale tanie:
http://store.steampowered.com/app/365560/

Squad-
Sieciowy FPS, w którym komunikacja i współpraca to podstawa zwycięstwa:
http://store.steampowered.com/app/393380/

Seria Wargame-
Najlepszy RTS od twórców R.U.S.E, setki czołgów, samolotów i śmigłowców niczym w starym dobrym Steel Panthers.
http://www.wargame-ab.com/

Seria Strike Fighters-
Jeśli ktoś się zastanawiał co się stało z całym nurtem semi-simów od Jane's pokroju U.S Navy Fighters to tu ma odpowiedź... Strike Fighters prezentuje ten same poziom skomplikowania, czyli jest dość łatwo a nie za łatwo. Do tego każda gra ma kampanię działającą na zasadzie generatora misji.
https://store.thirdwire.com/project_sf2na.htm

Naval Action-
Jedyna gra pozwalająca przeprowadzać akcje morskie rodem z powieści Aubrey–Maturin. Po spędzeniu z nią 400-tu godzin mogę chyba powiedzieć, że jest dobra:
http://store.steampowered.com/app/311310/

Atlantic Fleet-
Jakby ktoś chciał odtworzyć w turach starcie morskie Bismarck vs Hood to tu ma okazję.
http://store.steampowered.com/app/420440/

Dla "Ultra hardcorów lubiących google earth":
Command: Modern Air / Naval Operations -
Następca starego Harpoona tylko, że o wiele bardziej złożony. Wersja Professional stosowana przez U.S Navy. Cena to tylko 325 zł więc może być ciężko uzasadnić przed żoną tą całą zabawę w admirała.
http://store.steampowered.com/app/321410/

P.S Powodzenia w rozwijaniu wątku, przypomina mi forum GOLa z początków istnienia serwisu.

post wyedytowany przez T_bone 2016-10-02 12:07:51
02.10.2016 16:35
4
odpowiedz
zanonimizowany930719
83
Senator
Wideo

O kurdę, jednak trochę zażarło, przyznam, że zaskoczony jestem o_O

@<Rydygier>

Ja mam problem z dużą skalą, zwykle nie ogarniam poziomu "sztabowego":-) Dlatego zawsze idę w stronę jak najmniejszej skali taktycznej.

Lubię wszystko co jeździ, lata, pełza, łazi i strzela, ale najbliżej mi do broni strzeleckiej, co automatycznie nakierowuje mnie na FPSy, w które lamię niemiłosiernie. Na szczęście parę gier "dla siebie" mam (w tym wspominane wcześniej 7.62).

Prawdopodobnie właśnie ze względu na skalę zawsze cholernie mi pasowała seria Soldiers, a później Men of War. Choć z drugiej strony wszelkie "autentyzmy", czy "wiarygodności" należy wziąć tu w bardzo szeroki nawias.

Fakt, że mało jest gier w których balistyka jest aż tak rozbudowana (dzięki za brak tych pasków HP), ale takie rozwiązania prowadzą też do dzikich akcji i niezłych absurdów. Można narzekać, ale już sam fakt, że do takiego Tygrysa można sobie pykać z lekkiego działka przeciwlotniczego bez efektu (aż do spalenia wszystkich podzespołów w komputerze), jest IMO godny odnotowania.

W każdym razie to fajna seria i nie mogę się doczekać następnych części i gier tworzonych na tym samym silniku, czyli tworów mniej lub bardziej oficjalnie nawiązujących do oryginału:

- Gates of Hell
https://www.gry-online.pl/gry/gates-of-hell/z545ff#pc

- Battle of Empires: 1914-1918
https://www.gry-online.pl/gry/battle-of-empires-1914-1918/z33f19#pc

- Call to Arms
https://www.gry-online.pl/gry/call-to-arms/z334e7#pc
---

Graviteam Tactics: Mius-Front? Koniecznie muszę spróbować. Z tej serii jest jeszcze coś wartego uwagi?

---

Combat Mission: Black Sea? Jak wyżej:-)

---

Harpoon 3 - To ciekawe, bo w sklepie Matrixa widziałem wersję firmowaną nazwiskiem L. Bonda (tak, mniej więcej wiem jaka jest historia serii)...

---

Arma 3 - Heh, moje podejście do "dwójki" zakończyło się po tym jak nieskutecznie próbowałem usiec czołg z PPK, chyba nawet nie zdążyłem wycelować:-))

Mody to inna sprawa, ale najpierw musiałbym zrobić do serii następne podejście.

---

Buzz Aldrin's Space Program Manager - Grafika jak na taki (pod)gatunek miażdży. Ciekaw jestem, czy ta gra prawidłowo kojarzy mi się z czymś takim jak Buzz Aldrin's race into the space:-)

---

Democracy 3 - Iluminaci, każdy sprzedawany komputer ma wbudowane algorytmy odpowiedzialne za zaszczepienie marksizmu;-)

---

VBS3 - Taaak, widziałem kiedyś "dwójkę" na jakimś filmiku, balistyka powalała.

---

Framsticks - To się może przydać chyba nawet studentom polibudy;-)

---

Ogólnie przydałby się gdzieś na portalu "Kącik hardkora" eksplorujący pogranicza gier rozrywkowych i "poważnych

Ano, bardzo dobry pomysł. Widziałbym coś takiego na tv.gry.

T-bone, Łosiu i Hed robili (czasem wspólnie) materiały o hardkorowych grach, więc to mogłoby wypalić, ale tu chodzi o oglądalność, więc no, ekhem, wiadomo;-)) Materiał byłby dobry jak zawsze, ale i tak ilość kliknięć i odsłon doszłaby po miesiącu do całych dziesięciu;-)

@T_bone

Paint, nie Paint, czy to przez "wysoko rozwinięte aspekty strategiczne", w tej grze nie ma takich parametrów jak opancerzenie statków?;-)

Unity of Command- chyba był jakiś krótki materiał o tej grze na tv.gry. Mam na wishliście, ustrzelę jak tylko się w jakimś bundle'u pojawi.

Ultimate General: Gettysburg - materiał z Gettysburga pamiętam już za to dobrze. T-Bone vs Łosiu, co za bitwa!:-)

Squad - było, było. Zresztą ostatnio jeszcze coś podobnego się pojawiło chyba...

Seria Wargame - R.U.S.E, hmm, mimo słów krytyki jakie pojawiają się wobec tej gry tu i ówdzie, uważam ją za sympatycznego RTSa. Wargame, grałem jedynie w EE, więc dwie następne części mam przed sobą i cieszę się z tego powodu:-) Fakt, nie mogę sobie przypomnieć żadnego nowego "modern military" RTS, który oferowałby takie zatrzęsienie jednostek. W dodatku mają one sporo parametrów i całość działa nieco bardziej skomplikowanie niż "papier, nożyce i kamień";-)

Seria Strike Fighters - z początku przeczytałem "Strike Commander":-)) ale i tak brzmi ciekawie, choć pewnie wyłożyłbym się na samej próbie utrzymania F-14 w zasięgu operacyjnym.

P.S Powodzenia w rozwijaniu wątku (...)

Dzięki, choć nie liczę na nie wiadomo jakie efekty.

---

Parę obserwowanych przeze mnie gier (albo dodanych do steamowej wishlisty), może coś kogoś zainteresuje:

- Iron Front: Digital War Edition
https://www.youtube.com/watch?v=2ymwY-79IYQ

Gra niebezpiecznie przypomina mi chwilami Heroes & Generals, ale to może tylko takie pierwsze wrażenie.

- Crash Dive
https://www.gry-online.pl/gry/crash-dive/z246dd#pc

- Fire Fight
http://www.windowsgames.co.uk/ff.html

Tak, wiem, abominacja siakaś:-)

- Mu Cartographer
https://titouanmillet.itch.io/mu-cartographer

Dziwne, ciekawe, ale nie wiem czy hardore'owe.

- Divided We Fall
https://www.gry-online.pl/gry/divided-we-fall/z040d8#pc

Szkoda, że tylko multi.

- Cartel Smash
https://www.gry-online.pl/gry/cartel-smash/z8340a#pc

:-)

- Team Assault: Baptism of Fire
http://www.matrixgames.com/products/408/details/Team.Assault:.Baptism.of.Fire

post wyedytowany przez zanonimizowany930719 2016-10-02 16:41:35
02.10.2016 17:53
5
odpowiedz
zanonimizowany1074990
29
Generał

Mius-Front to, o ile wiem (nie grałem), aktualnie szczytowe osiągniecie studia, stanowiące ulepszenie i rozwinięcie koncepcji obecnych w poprzednich tytułach, które ponoć też spoko, np.:

https://www.gry-online.pl/gry/achtung-panzer-kharkov-1943/zd252d#pc
https://www.gry-online.pl/gry/graviteam-tactics-operation-star/z62ff8#pc

Wedle opisu - stworzyli też symulatory czołgów.

Heh, moje podejście do "dwójki" zakończyło się po tym jak nieskutecznie próbowałem usiec czołg z PPK, chyba nawet nie zdążyłem wycelować:-))
Mody to inna sprawa, ale najpierw musiałbym zrobić do serii następne podejście.

No, w Armie łatwo o szybki zgon, żartów nie ma. To nie zręcznościowa strzelanka. Sam odbiłem się od serii co najmniej dwukrotnie. Ale w końcu wsiąkłem. Ba, przekonałem się, że wolę modować (pisać skrypty) niż grać. Notabene - Wspomniany Iron Front to był total conversion mod do Arma 2, który wybił się na niepodległość, ale popremierowy rozwój zamarł (coś z wydawcą). Później, drogą zakulisowych negocjacji udało się wskrzesić projekt jako mod do Army 2 dla posiadaczy gry IF wzbogacony dodatkową zawartością od grupy moderów (miałem w tym swój skromny udział), potem też przeniesiony na silnik Army 3, a ostatnio pojawiła się wersja "preview" IF Arma 3 lite - samodzielnego, darmowego moda nie wymagającego posiadania IF.

https://forums.bistudio.com/topic/190809-iron-front-in-arm3-lite-preview-versions/

Tak, że poniekąd z pierwszej ręki wiem, że projekt po perturbacjach żyje i wrócił do moddingowych korzeni w pewnym sensie, jako mod Arma 3.

- Mu Cartographer

Bardzo oryginalny pomysł.

post wyedytowany przez zanonimizowany1074990 2016-10-02 17:58:34
02.10.2016 18:45
T_bone
6
odpowiedz
T_bone
255
CMDR

GRYOnline.plNewsroom

Gry Graviteam są świetne o ile poświęci się trochę czasu na poznanie topornego intrefejsu, ich największa wada to takie sobie A.I.
Symulator czołgów od tego studia (kierujemy T-62 i M-60) to prawdziwa perełka - http://store.steampowered.com/app/286280/

Z innej beczki, to ( http://store.steampowered.com/app/377300/?snr=1_7_7_comingsoon_150_5 ) może być ciekawa gierka "taktyczna", chociaż może też się skończyć wybrakowanym shooterem, w czasach early access nigdy nie wiadomo.

02.10.2016 20:15
7
odpowiedz
2 odpowiedzi
zanonimizowany930719
83
Senator

@<Rydygier>

No właśnie, Achtung Panzer było niezłe, ale na Steamie recenzje były bodajże "mixed", a Graviteamy wydają się pozytywnym skokiem jakościowym.

No, w Armie łatwo o szybki zgon, żartów nie ma. To nie zręcznościowa strzelanka.

Trochę jak w życiu, chcesz się obrócić, i spojrzeć w inną stronę, to głowę też trzeba obrócić:-D Bawiło mnie to już na misji treningowej. Herezja, Operation Flashpoint jakoś mnie ominęło:-)

No to gratulacje, co tam swojego dorzuciłeś?

Bardzo oryginalny pomysł.

Steam to taki growy odpowiednik światowej sieci, morze gówna, ale jak się chce, to można znaleźć sporą ilość pereł.

@T_bone

To nawet dobrze, nie będę dostawać od kompa ustawicznych batów. Gorzej jak po paru misjach AI zacznie irytować.

Steel Armor: Blaze of War Taak, dawno czegoś takiego nie było. "Szkoda", że nie ma opcji multi, bo zawsze można by było powiedzieć: "dawaj, zagramy w czołgi";-)

Thunder Tier One - zależy od kierunku w jaki skręcą twórcy, gra może reprezentować przewagę Cannon Foddera, albo Breach & Clear. Na dwoje babka wróżyła:-)

---

Słuchajcie tak a propos DCSów, tam potrzebuję sekwencji 3 skrótów klawiszowych żeby katapultować się z Ka-50, czy da się ustawić jakiś "ludzki", casualowy w miarę model lotu?

02.10.2016 21:09
T_bone
7.1
T_bone
255
CMDR

GRYOnline.plNewsroom

Wideo

Tja, DCS ma "game mode" i wygląda on tak - https://www.youtube.com/watch?v=N69x-TH4z9s
Problem w tym, że DCS nie ma dobrych elementów growych (np. dynamiczna kampania jak w Longbow) jak wywalisz symulacje to jest tak sobie ;)
Może warto spróbować Air Missions: Hind?
http://store.steampowered.com/app/423490/

02.10.2016 21:53
7.2
zanonimizowany1074990
29
Generał
Wideo

Steam to taki growy odpowiednik światowej sieci, morze gówna, ale jak się chce, to można znaleźć sporą ilość pereł.

No, jednak trzeba w tym celu wytrwale nurkować w morzu gówna, a gwarancji nie ma. :) Steamowi brakuje bardziej efektywnych metod odsiewania ziarna od plew tak w sklepie, jak i w zawartości warsztatu danej gry. Nie, żebym wiedział, jak to ulepszyć. Stąd cieszą takie własnie wątli, gdzie ludzie mogą dzielić się odkryciami.

co tam swojego dorzuciłeś?

W sumie mogę się pochwalić, ale muszę się trochę rozpisać, by objaśnić, za co z góry przepraszam...

Przede wszystkim dwie rzeczy:

Zaadoptowałem pod IF mój skrypt Hetman, który swoją drogą napisałem kiedyś pod Armę. Normalnie, jeśli sobie w Armie, w edytorze poustawiasz jednostki, one będą se stać jak kołki i tyle. Ewentualnie strzelać, jeśli widzą wroga i manewrować na poziomie drużyny/zespołu, ale to tyle. Hetman działa tu jak głównodowodzący armii - AI poziomu dowódcy polowego, który używa tego, co poustawiane, autonomicznie organizuje w spójną siłę - "armię" i używa jej by zająć wyznaczone obszary i pokonać wykrytych wrogów. Dba o zwiad, transport, wsparcie logistyczne i artyleryjskie, star asie przydzielać danym jednostkom zadania, do których się nadają itp. itd. Taka jest w uproszczeniu idea przynajmniej, bo w praktyce bywa różnie. Co ciekawe, taki mózg mogą otrzymać obie strony konfliktu.

Pierwszy z brzegu przykład jego wykorzystania w innym scenariuszu, w samej Armie:

https://youtu.be/LXKcZbA1VxI

Jeśli ustawisz się jako szeregowy podwładny, masz to fajne uczucie bycia zaledwie trybikiem w maszynie wojny, która nie kręci się wokół ciebie i może cię mimochodem przemielić.

Druga rzecz - dawno temu jeden moder napisał dla Army misje zmieniająca FPS w RTS (kamera z lotu ptaka, budowa bazy, zajmowanie punktów strategicznych...) tyle, że nie dokończył - brakowało tam AI oponenta a kilka rzeczy było w stanie mocno roboczym. Wystaraliśmy się o zgodę na adaptację tego do IF, zrobiłem, co trzeba, zaimplementowało się kilka własnych pomysłów, dodało grafiki i dźwięki w stylu 2WŚ i przede wszystkim - AI oponenta, to odpowiedzialne za budowę bazy i sił zbrojnych oraz to odpowiedzialne za podbój planszy.

Z tym, że to było robione pod Armę 2. Pod 3 dopiero to adaptują, a ja niestety nie mam za zbytnio mocy przerobowych, by w tym aktywnie pomagać:

https://www.youtube.com/watch?v=oglxor1226k

http://ironfront.forumchitchat.com/post/ragnarok44-ifa3-development-8248018

Poza tym rzeczy drobne:

- w Armie (oraz IF) nie ma czegoś takiego, jak bombowce zrucające swobodnie spadające bomby. To jest uproszczone i bomby zachowują się jak pociski naprowadzane. Zwłaszcza w czasach 2WŚ to kicha jest. Napisałem więc skrypt, który sprawia, że bombowce zrzucają swobodnie spadające bomby i przede wszystkim "uczy" pilotów, jak to robić, by trafiać.

- W Armie symulacja obrażeń od odłamków w eksplozjach jest mocno uproszczona - jeśli postać stoi w danym promieniu od miejsca wybuchu, otrzymuje dane obrażenia i tyle. Oskryptowałem to tak, by eksplozje faktycznie generowały raniące odłamki, które mogą trafić kogoś lub nie. Ale to jest ciężkawe dla CPU, bo balistyka każdego odłamka jest symulowana z osobna.

- Na koniec pobawiłem się trochę wizualiami i stworzyłem mały moduł który stylizuje grafikę na stare nagrania z czasów wojny. Efekt może być lepszy lub gorszy zależnie od ustawień grafiki i monitora, a pod Armą 3 i tak pewnie trzeba by przerabiać parametry, ale...

https://youtu.be/BNyKgp9UIFw
https://youtu.be/No6d_uCeOy8
https://youtu.be/u_W6Vf9lgxw

(cała stylizacja robiona w locie, w grze, skryptami, nie post processingiem nagrania; te demka zawierają też dynamiczne oskryptowanie kamery - sama se wybiera, co pokazać i z jakiego ujęcia)

I to chyba tyle. Dlatego tak lubię bawić się skryptami w Armie - bardzo różnorodne, fajne rzeczy można osiągnąć. Tyle, że nie tak łatwo obczaić.

post wyedytowany przez zanonimizowany1074990 2016-10-02 21:56:21
02.10.2016 21:24
HETRIX22
8
odpowiedz
HETRIX22
196
PLEBS

Lemur80
dziwna prośba bo blackshark jest naszpikowany tego typu skrótami, więc w czym problem.

Od siebie obowiązkowy:
Mechwarrior 4 Mercenaries
to zdaje się najlepsza część serii, nie wspominając o mekpak, który daje mu olbrzymie możliwości. Ten Mechwarrior online choć dobrze wykonany mnie nie przekonuje przez to, że trzeba wywalić troche kasy lub dużo czasu, żeby zrobić mecha takiego jakiego się chce.

02.10.2016 21:54
9
odpowiedz
zanonimizowany930719
83
Senator

@T_bone

No faktycznie, jakoś bez rewelki.

Air Missions: Hind? Ha, już miałem dodane do WL:-) Nie czepiam się, ale czy tylko mi się wydaje, że rakiety niekierowane z zasobników są... trochę kierowane??

@HETRIX22

Jaka prośba, jaki problem?:-)

Jeżeli chodzi o mechy, to jestem ciekaw BattleTecha od Harebrained Schemes:

https://www.gry-online.pl/gry/battletech/z143d6#pc

02.10.2016 22:14
10
odpowiedz
1 odpowiedź
zanonimizowany930719
83
Senator

C.D.

No, jednak trzeba w tym celu wytrwale nurkować w morzu gówna, a gwarancji nie ma. :) Steamowi brakuje bardziej efektywnych metod odsiewania ziarna od plew tak w sklepie, jak i w zawartości warsztatu danej gry. Nie, żebym wiedział, jak to ulepszyć. Stąd cieszą takie własnie wątli, gdzie ludzie mogą dzielić się odkryciami.

Ja też nie wiem:-) Ta "personalizacja" to śmiech taki trochę, ale chyba miało się coś poważniej zmienić?

W każdym razie kiedyś dodałem sobie do WL gierkę gdzie główną rolę odgrywa groźna przestrzeń kosmiczna, dźwięki i coś w rodzaju radaru... No nie odgrzebię tego na WL:-) Zresztą o Hindzie od T_bone'a też już kompletnie zapomniałem.

W sumie mogę się pochwalić, ale muszę się trochę rozpisać, by objaśnić, za co z góry przepraszam...

Wow, to kawał roboty. Z braku czasu filmiki przejrzałem pobieżnie, ale rozumiem, że:

1. Twój skrypt Hetman pozwala na użycie w czasie rzeczywistym czegoś w stylu artificial HQ. Co, tak jak napisałeś, pozwala na uczestniczenie w iluzji "prawdziwych" działań wojennych, skoro np. śmigłowce nie wylatają za drzew gdy zatriggeruje się je wyglądając zza okna danej chatki, tylko pojawią się tam, gdzie faktycznie będą potrzebne?

2. Ten skrypt pozwala między innymi na rozegranie, a właściwie obserwację dłuższej potyczki tylko AI vs AI? Dobrze zrozumiałem?

3. Jakimś tam rozwiązaniem (może) byłoby wykorzystanie samolotów z rakietami niekierowanymi, ale to dotyczyłoby bardzo ograniczonej liczby scenariuszy.

Sorry, że tak trochę po łebkach podchodzę do sprawy, jutro postaram się obejrzeć więcej tych filmików. W każdym razie dobra robota!

EDIT:

Odnośnie tej symulacji obrażeń, super sprawa. Jak dotąd chyba tylko w jednej grze spotkałem się z niemalże identycznym rozwiązaniem. Mam na myśli to umęczone przeze mnie 7,62. Tam wybuch głupiego granatu generował nie tyle strefę wybuchu i obrażeń (choć taka też była), co po prostu odłamki, kilkadziesiąt odłamków, gdzie każdy był generowany odrębnie, niezależnie, a wszystkie "rozchodziły" się promieniście od centrum eksplozji. Parę takich eksplozji potrafiło nieźle umęczyć PC-ta, a właściwie CPU (dodam, że ok. 4 lat młodszego od samej gry).

post wyedytowany przez zanonimizowany930719 2016-10-02 22:25:17
02.10.2016 22:38
10.1
zanonimizowany1074990
29
Generał

Odnośnie Hetmana, on nie tyle stwarza iluzję, co faktycznie używa jednostek na mapie jak spójnej armii. Ma wyznaczone cele do zdobycia, a ponadto reaguje na wykrytą obecność wroga. Powiedzmy - wysyła mały zespół jako zwiad w okolice obszaru, który chce zająć, reszcie każe czekać. Zwiad wykrywa w rejonie, powiedzmy, wrogi czołg. Hetman przegląda, co ma do dyspozycji i wysyła przeciwko czołgowi najbardziej adekwatne siły. Może się też zdecydować na manewr flankujący, misję ogniową artylerii, jeśli dostępna Itd. Może też przejść w tryb defensywny. Ma zaimplementowany wpływ morale na decyzje, osobowość (skłonność do danych zachowań) i parę innych sztuczek. Hetman pracuje w cyklach - co jakiś czas orientuje się, jaka jest sytuacja, co ma, o jakich zagrożeniach wiadomo itd. I na tej podstawie decyduje, co robić, wydaje rozkazy podległym pojazdom i drużynom.

W efekcie jeśli gracz słyszy w oddali strzały, widzi eksplozje czy zostaje ostrzelany/zaatakowany lub... otrzymuje wsparcie - nie jest to "graczocentryczny" teatrzyk/fejk, ani triggerowany event, a skutek faktycznych działań bojowych mających miejsce na mapie. Jako dodatkowy bajer w radiu słychać komunikaty radiowe od dowodzonych grup oddające ich faktyczne działania i sytuację - paru gości mi to nagrywało. Możesz ustawić się jako szeregowiec, część dowodzonych sił, który nie wie, co się właściwie dzieje, tylko podąża za drużynowym, możesz zostać dowódcą drużyny lub pojazdu i otrzymywać od Hetmana własne rozkazy, które wykonujesz, jak chcesz, możesz grać przeciwko niemu, a możesz też zostać neutralnym widzem i obserwować, jak AI walczy z AI. System jest dość elastyczny.

post wyedytowany przez zanonimizowany1074990 2016-10-02 22:42:00
05.10.2016 22:15
11
odpowiedz
1 odpowiedź
zanonimizowany930719
83
Senator

@<Rydygier>

Stworzyłeś Skynet, pakuj manatki:-D

To jest niesamowite... Powiedz mi, zaprojektowałeś Hetmana sam, przy pomocy tego, co bebechy Army i narzędzia do modowania oferują na starcie, czy trzeba było się wgryzać głębiej?

Brzmi to wszystko imponująco, to już coś więcej niż Arma, to niemalże symulacja pola walki (a może już nią jest). Inspirowałeś się VBS jakoś? Goście z WAT-u już się interesowali? Można się uśmiechać, ale podejrzewam, że wojsko (vide wspomniane VBS), jest żywo zainteresowane takimi algorytmami...

05.10.2016 23:26
11.1
zanonimizowany1074990
29
Generał

Do stworzenia czegoś takiego w zupełności wystarcza dostarczany przez Armę (i VBS, a jakże) język skryptowy SQF (czyli w teorii notepad, a w praktyce notepad++ itp.). Gdy zacząłem się nim bawić (przełamawszy pierwsze lody, co jest najtrudniejsze zwłaszcza, gdy nie jest się programistą) i spojrzałem na grę przez pryzmat jego możliwości bardzo szybko pojawiła się myśl "kurczę, czemu w Armie nie ma czegoś takiego?". Aż się prosi przecież, żeby coś ożywiło te żołnierzyki ustawione w edytorze. No i bach. VBS nie był moją inspiracją. Wówczas nawet nie wiedziałem, że istnieje coś takiego, ponadto VBS nie zawiera nic w tym stylu.

Pierwsza wersja Hetmana była uboga i zawierała mnóstwo błędów (literalnie w toku nadal uczyłem się niektórych podstaw i kod do dziś nosi pewne wady genetyczne na poziomie projektu nabyte u zarania), ale pojawił się odzew który, niejako w dialogu z fanami podrzucającymi pomysły i życzenia, pozwolił na długofalowy rozwój.

Wbrew pozorom nie jest to aż taki znowu kosmos, gdy rozłożyć na czynniki pierwsze i przeanalizować je z osobna. Są też wady i ograniczenia. Długo i wielorako można by go ulepszać. Nie jest też jedyny w szufladce AI tego poziomu.

Co do WATu - nie uśmiecham się bo tak się składa że owszem, teoretycznie ich to zainteresowało. Np. Hetman jako oponent AI w ćwiczeniach itp. Tyle, że skrypt powstał w celach rozrywkowych i to rzutuje na jego przydatność. Oni by chcieli, by wiernie odwzorowywał realne doktryny i praktykę prowadzenia działań, czego rzecz jasna nie robi. Choćby dlatego, że brak mi wiedzy o detalach owych doktryn i praktyki. Efekty jego działań są w gruncie rzeczy niezbyt wyrafinowaną wypadkową najprostszych zasad taktyki ujętych w procedury algorytmu - flankowanie, ekonomia sił... Na potrzeby profesjonalne trzeba by wziąć sam pomysł, może niektóre elementy szkieletowe i de facto sklecić rzecz na nowo, inaczej. Dać się da i niewykluczone, że kiedyś to się stanie.

Cóż, w każdym razie to dobry przykład potencjału, jaki skrywa dla wytrwałych Arma. W samej A3 mam nabite ponad 2700 godzin, z czego mniejszość w grze. To nie tylko gra, a czasem może stać się nawet czymś więcej, niż hobby. Skryptowaniem zajmuję się od 5 lat i nadal uczę się nowych rzeczy (a język się rozwija i wzbogaca o nowe komendy).

Ale ja tu gadu gadu, chwalu chwalu, O Hetmanie i innych projektach mógłbym długo i namiętnie ale przecież ten wątek to nie mój blog deweloperski. :)

post wyedytowany przez zanonimizowany1074990 2016-10-05 23:36:15
05.10.2016 23:45
12
odpowiedz
1 odpowiedź
zanonimizowany930719
83
Senator

@<Rydygier>

Taka dygresja mi teraz przyszła do głowy, goście z Bohemia Interactive musieli się narazić komuś wysoko, skoro tak długo ich pracownicy siedzieli w pierdlu, w kraju, który jest wyraźnie po tej... właściwej stronie;-))

Domyślam się, że nie jest tak łatwo, ale IMHO wystarczyłby porucznik ze sztabu, ogarnięty gościu z IT jako konsultant, który znałby ograniczenia i możliwości skryptów Army i do roboty:-) Miałbyś grant:-) Kwestia budżetu, chęci, ogarnięcia tematu ze strony wojskowych/akademii technicznej... Serio, moim skromnym zdaniem AON/ASzW, lub WAT powinny być wniebowzięte, oczywiście w teorii. Taka "zabawa" na zajęciach - bardzo przydatna rzecz.

Ale ja tu gadu gadu, chwalu chwalu, O Hetmanie i innych projektach mógłbym długo i namiętnie ale przecież ten wątek to nie mój blog deweloperski. :)

Doceniam skromność, ale o to w tym wątku chodzi. Im więcej ludzi ukierunkowanych na "głębokie operacje" wykonywane na grach, tym lepiej. Szkoda, że to forum jest w dużej części martwe jeżeli o to chodzi. Są wątki poświęcone jedynie Close Combat, albo np. Combat Mission i ludzie piszą tam pewnie raz na parę tygodni. Logują się na GOLu by napisać jednego posta w ulubionym wątku i cześć. Nie mam pretensji, rozumiem, ale im więcej będzie tutaj takich pasjonatów, tym lepiej.

post wyedytowany przez zanonimizowany930719 2016-10-05 23:49:08
06.10.2016 14:45
12.1
zanonimizowany1074990
29
Generał

Tym bardziej, że WAT niektóre swoje projekty opiera na VBSie własnie. A że w kraju, o ile wiem, speców od tego tylu, co kot napłakał, to zdarza im się łowić freelancerów wśród polskich moderów Army. Ich jednakowoż też ledwie garstka, mnie wliczając. Tak, że to są kwestie otwarte i niewykluczone.

goście z Bohemia Interactive musieli się narazić komuś wysoko, skoro tak długo ich pracownicy siedzieli w pierdlu, w kraju, który jest wyraźnie po tej... właściwej stronie

Miałem bardzo ograniczony wgląd za kulisy afery i z tego, co zrozumiałem, prozaicznie zawinili głupotą. Poszli gdzie nie powinni fotografować sobie greckie obiekty wojskowe czy coś tego rodzaju, zdybano ich i aresztowano jako podejrzanych o szpiegostwo. Czemu siedzieli tyle czasu - nie wiem. Ale domniemywam, że w Grecji sytuacja była (i jest) na tyle napięta (spory z Turcją chociażby) że się w tych sprawach nie patyczkują. Może więc nie tyle podpadli, co nie mieli chodów lub nie umieli pociągnąć za odpowiednie sznurki. Sam byłem zdziwiony, że tyle czasu kiblowali. W końcu nie powinno być trudno oddalić od siebie takie podejrzenie. Ale, ale. Może faktycznie zrobiono im na złość. Obiło mi się o uszy, że Grecja, kraj żyjący w znacznej mierze z turystyki, niezbyt przychylnie patrzyła na to, że ich wyspy wykorzystano w grze jako ogarnięte wojną mapy. Po mojemu to powinno raczej nagonić turystów (co najmniej jeden Arma-fan pojechał na Lemnos i nacykał fotek, które wrzucił wraz z opisem wycieczki na BI Forums), niż zniechęcić, ale widać dbają o image kraju bezpiecznego i spokojnego.

Szkoda, że to forum jest w dużej części martwe jeżeli o to chodzi.

Choć jestem nowy na tym forum, to mam doświadczenia z innymi co najmniej równie leciwymi miejscami w necie i wniosek jest taki, że to w zasadzie normalne, że najwięcej najciekawszych aktywności ma miejsce w pierwszych latach, a potem to siada.

post wyedytowany przez zanonimizowany1074990 2016-10-06 14:47:06
08.10.2016 09:42
13
odpowiedz
zanonimizowany930719
83
Senator
Wideo

Tym bardziej, że WAT niektóre swoje projekty opiera na VBSie własnie. A że w kraju, o ile wiem, speców od tego tylu, co kot napłakał, to zdarza im się łowić freelancerów wśród polskich moderów Army. Ich jednakowoż też ledwie garstka, mnie wliczając. Tak, że to są kwestie otwarte i niewykluczone

Pod warunkiem w miarę "ludzkich" warunków pracy i wynagrodzenia, nie byłaby to chyba zła opcja?:-)

Miałem bardzo ograniczony wgląd za kulisy afery (...)

To tak jak ja:-) Pewnie masz rację, po pierwsze Grecja od pewnego czasu ma na pieńku z Europą, po drugie być może rzeczywiście VBS i okazjonalna współpraca z wojskiem zupełnie nie przełożyła się na zadbanie o "swoich". Z drugiej strony dziwię się, że Bohemia nie wyłożyła grubej kasy by wyciągnąć swoich pracowników z pierdla odpowiednio szybko. A może tak jak napisałem wyżej, skoro Grecja nieco dryfuje w stronę Rosji, to chodziło o zwykłe "zygu-zygu"?:-))

Choć jestem nowy na tym forum, to mam doświadczenia z innymi co najmniej równie leciwymi miejscami w necie i wniosek jest taki, że to w zasadzie normalne, że najwięcej najciekawszych aktywności ma miejsce w pierwszych latach, a potem to siada.

To prawda, ale IMHO tutaj chodzi też o zmiany jakie zaszły w samych internetach. Kiedyś, kiedyś, srata-tata... A może jednak coś w tym jest, że trochę to wszystko zgłupiało?

---

...and now something completely different.

Jak napisałem we wstępie - chcę by wątek nie dotyczył jedynie gier hardcore'owych, ale także tych, które przykładowo sprawnie oddają jakiś nastrój, lub odwołują się do czegoś w sposób co najmniej sugestywny.

Dlatego chciałbym przypomnieć grę pt. Toy Soldiers. To jest dość prosty tower defence, ale o ciekawej, wciągającej i paradoksalnie całkiem rozbudowanej (?) rozgrywce.

Toy Soldiers to jakby na to nie patrzeć - gra casualowa, ale jedno robi w sposób bardzo przekonywujący. Świetnie oddaje klimat dziecięcych zabaw w żołnierzyki. Rozgrywka odbywa się tu na całkiem sporej wielkości dioramach, gdzie HQ to przerobione pudełka, a poza polem bitwy, makietami widać pokój gdzie to wszystko zostało ustawione. Czyli widzimy jakąś lampę biurkową, fragment stołu itd. Niby nic specjalnego, ale nostalgiczny klimat podobnych zabaw za smarkacza został oddany w bardzo sugestywny sposób.

Godne polecenia są przede wszystkim podstawowe Toy Soldiers, odnoszące się do I WŚ, oraz TS: Cold War, która bawi się popkulturą i militariami rodem z czasów Zimnej Wojny. Wszystkie części są zabawne, bardzo grywalne, ale to co IMO robią najlepiej, to sprawna manipulacja nostalgią, groteskowym oddaniem walk charakterystycznych dla danego konfliktu i sprawnym "ukrywaniem gry w grze".

https://www.youtube.com/watch?v=cQAfkPrh0Fg

post wyedytowany przez zanonimizowany930719 2016-10-08 10:09:23
08.10.2016 14:35
T_bone
📄
14
2
odpowiedz
T_bone
255
CMDR

GRYOnline.plNewsroom

Image

Okazyjne zastępowanie Łosia ma swoje plusy, dzięki temu przemyciłem ostatnio news o duchowym spadkobiercy Sid Meierowego Red Storm Rising czyli Cold Waters - https://www.gry-online.pl/newsroom/zapowiedziano-cold-waters-duchowego-spadkobierce-red-storm-rising-sida-meiera/z7188ae i tym samym zachciało mi się powrócić do przeszłości.

Jestem fanem RSR, zarówno książki Toma Clancy'ego jak i gry z 1988 roku, więc wiadomość o spadkobiercy to dobry pretekst żeby przyjrzeć się tej grze i zrobić mały After Action Report jak za dawnych lat.
Na początek ważna kwestia, co to w ogóle za gra i jak w nią grać?
Red Storm Rising to połączenie symulatora i strategii, wcielamy się w dowódce amerykańskiego okrętu podwodnego podczas konwencjonalnej części III wojny światowej a naszym ostatecznym celem jest pokonanie sowietów próbujących różnych sztuczek w strategicznie ważnym regionie GIUK (Grenlandia - Irlandia - Wielka Brytania). Nasze sukcesy i porażki wpływają na przebieg całej wojny, jeśli np. nie powstrzymamy desantu specnazu na Islandię to możemy mieć w przyszłości spore problemy. Trzeba dodać, że kampania jest dynamiczna więc można grać wiele razy i nigdy doświadczenie nie jest identyczne.

Jak w to zagrać?
Najprostsze ale niekonieczne dobre rozwiązanie... W przeglądarce ( https://archive.org/details/msdos_Red_Storm_Rising_1989 ). Problem w tym, że jest to wersja gorsza niż wydana w 1990 na Amigę. Grafika wersji pod DOS wygląda tak -
http://www.mobygames.com/game/dos/red-storm-rising/screenshots/gameShotId,439314/
a na AMIDZE dostajemy prawie Paper Please -
http://www.mobygames.com/game/amiga/red-storm-rising/screenshots/gameShotId,40779/

Po ujrzeniu opcji nr. 2 nie mogłem już wytrzymać wersji PC... Zanurzyłem się w mroczny świat emulatorów Amigi i dzięki Winuae ( http://www.winuae.net/ ) odpaliłem wersję AMIGA MASTER RACE.

Po starcie i małym intro ukazują się na creditsy wypełnione takimi nazwiskami jak Sid Meier, Tom Clancy czy Larry Bond. Szkoda czasu na mniejsze scenariusze, od razu wybieram III wojnę światową...
Pierwszy krok to wybór czasu akcji, który ma wpływ na to czym dysponuje gracz jak i sowieci - http://i.imgur.com/dbk0Xt7.png . Okręty typu SeaWolf dostajemy dopiero w 1996, z kolei w 1984 nie musimy się martwić o spotkanie z radzieckim lotniskowcem Admirał Kuzniecow. Mój wybór jest dość przypadkowy - rok 1992, dostaniemy większy wachlarz uzbrojenia.

Obejmuje dowództwo nad zmodernizowanym okrętem typu Los Angeles - USS Louisville ( http://navaltoday.com/wp-content/uploads/2012/02/USS-Louisville-Departs-for-Western-Pacific-Deployment.jpg ).
1 czerwca 1992, godzina 06:00 - Holy Loch, Szkocja
Nasze ściśle tajne rozkazy od COMSUBLANT (Dowództwo Sił Podwodnych na Atalantyku) kierują nas w stronę morza irlandzkiego gdzie będziemy polować na wilcze stado złożone z konwencjonalnych (diesel) okrętów podwodnych przeciwnika. Powinno być łatwo, ładujemy tyle torped Mk48 ADCAP ile się da i ruszamy na łowy.
http://i.imgur.com/56bcZwV.png

Początkowo skierowałem okręt na Islandię gdzie samoloty patrolowe wykryły jakieś kontakty. Mapa Europy robi się z godziny na godzinę co raz bardziej czerwona, nasze sukcesy to jedyna szansa na odwrócenie tego trendu -
http://imgur.com/a/fzv1Y

2 czerwca 1992, godzina 02:23 - gdzieś na południe od Islandii
Conn Sonar, Contact! Bearing 337!
http://imgur.com/a/p9OX8
Stanowiska bojowe! Jest i pierwszy przeciwnik i to blisko. Szybko identyfikujemy przeciwnika jako klasyczny okręt podwodny typu Tango ( https://s-media-cache-ak0.pinimg.com/originals/0f/08/54/0f0854fa25f8332f44a01bf1f73655df.png ). Dość przestarzała maszyna, powinno być łatwo.
Sytuacja jest bardzo "dynamiczna" z racji, że prawie wpadliśmy na siebie na głębokości 274 metrów. Dochodzi do chaotycznej wymiany torped...
http://imgur.com/a/JsS50
Tym razem byliśmy lepsi, ADCAP trafia Tango i okręt przeciwnika szybko idzie na dno.
http://imgur.com/a/Fcc14
To jednak nie koniec, wykrywamy niezbyt miły dla uszu dźwięk szybko płynącej torpedy, na północ od nas jest drugi Tango! http://imgur.com/a/rkDB7
Torpeda dała się raz zmylić ale nie na długo, po wykonaniu zwrotu była ona już dość zdeterminowana a my nie mieliśmy załadowanych środków zakłócających. Pobliska eksplozja wstrząsnęła okrętem http://imgur.com/a/tr2B8 .
Przeżyliśmy pomimo upierdliliwych uszkodzeń, wyrzutnia torped nr 4 nie funkcjonuje, podobnie jak holowana antena sonaru. Czas się odegrać, Tango odpala kolejną torpedę podobnie jak my... Tym razem przeciwnik miał zły namiar a my szczęście bowiem Mk48 nie dała się zmylić i trafiła bezpośrednio w cel. http://imgur.com/a/BZTrH

Wynika starcia to dwa zatopione radzieckie okręty i trochę uszkodzeń, mogło być lepiej ale dowództwo i tak nam gratuluje, informując przy okazji, że nie był to główny cel naszej misji - http://imgur.com/a/fFtKJ .
Z racji zniszczeń na naszej łajbie, decyduje się zawrócić do bazy w Szkocji, gdzie dopływamy 3 czerwca - http://imgur.com/a/G4tOv . Czas przeprowadzić naprawy, które zajmą co namniej 48 godzin...

Ciąg dalszy, być może nastąpi jeśli wena się utrzyma :D

post wyedytowany przez T_bone 2016-10-08 14:36:56
09.10.2016 11:47
HETRIX22
15
odpowiedz
HETRIX22
196
PLEBS

KToś coś widział? Ktoś coś wie?
http://yoyosims.pl/recenzja-falcon-bms

09.10.2016 11:54
😊
16
odpowiedz
zanonimizowany939625
53
Generał
Wideo

Poza tym, że to ma już ładnych parę lat?:)

Wystarczy na GOG kupić Falcona 4.0 za grosze i wgrać BMS. A potem przez kilka miesięcy uczyć się obsługi. Obiecuję sobie, że kiedyś mi się uda.

https://www.youtube.com/watch?v=QcMOOOulhME

09.10.2016 13:43
T_bone
17
odpowiedz
T_bone
255
CMDR

GRYOnline.plNewsroom

W epoce YouTube o wiele łatwiej nauczyć się Falcona niż kiedyś :)

09.10.2016 23:21
18
odpowiedz
1 odpowiedź
zanonimizowany930719
83
Senator
Image

@T_bone

Jestem fanem RSR, zarówno książki Toma Clancy'ego jak i gry z 1988 roku, więc wiadomość o spadkobiercy to dobry pretekst żeby przyjrzeć się tej grze i zrobić mały After Action Report jak za dawnych lat.

Ja w ogóle jestem zdania, że Red Storm Rising to prawdopodobnie najlepsza książka Clancy'ego. Możliwe, że przeczytałem ją za późno by zajarać się tą grą (zresztą Harpoon też mnie nie nie "zahaczył" jakoś:-) Może przy Cold Waters uda się zmienić moje podejście do ogólnie pojętej "marynistyki".

Kurczę, RSS wydaje się całkiem złożoną, jeżeli chodzi o algorytmy i możliwości. Trochę żałuję, że na nią nie wpadłem nawet już po obejrzeniu The Hunt for the Red October po raz dziesiąty;-)

Niezły after action report. Podobny sposób narracji staraliśmy się utrzymywać (czasem) w wątkach poświęconym Brygadzie E-5 i 7.62:

http://forumarchiwum.gry-online.pl/S043archiwum.asp?ID=9220130

BTW, mógłbyś mi polecić jakiś rodzaj leksykonu poświęconego okrętom podwodnym? Mogą być czasy współczesne, może być Zimna Wojna. Zresztą nie musi być to leksykon...

Pamiętam, że ESPADON miał kiedyś serię świetnych albumów (wojska lądowe, śmigłowce i samoloty bojowe, oraz okręty podwodne właśnie). Interesują mnie głównie aspekty taktyczno-techniczne (uzbrojenie, zasięg, napęd, konstrukcja itp.), historia, oraz różnego rodzaju ciekawostki tyczące się budowy, załogi, wypadków etc.

O, o ten album mi chodziło. Miałeś z nim styczność? --->

---

Wczoraj odpaliłem DCS World. Nawet udało mi się włączyć silniki, zamknąć owiewkę, dokołować i wystartować:-) Niestety, przy waypointach rozbiłem maszynę:-D Podejrzewam, że w przypadku Falcona muszę wysyłać komunikaty do wieży kontrolnej jeszcze przed rozpoczęciem kołowania:-))

---

No i tak zupełnie przy okazji, dziś oglądałem naprawdę ciekawy dokument dotyczący m.in. AI, zjawiska militainment, no i oczywiście... gier. Polecam, dokument nazywa się Krieg & Spiele:-)):

http://www.bildersturm-film.de/krieg_spiele

post wyedytowany przez zanonimizowany930719 2016-10-09 23:34:55
10.10.2016 15:34
T_bone
18.1
T_bone
255
CMDR

GRYOnline.plNewsroom

Image

Tak :) Mam "Współczesne Okręty Podwodne" plus "Lotnictwo" i "Wojska Lądowe". Fajne "księgi", dość wyjątkowe bo łączą w sobie sporo informacji o technologii, taktyce z całą częścią encyklopedyczną. W sumie nie spotkałem się żadną nową książką - encyklopedią, którą mógłbym uznać za następce tej serii.
W skrócie - polecam, można przymknąć oko na pewne ogólniki, błędy merytoryczne, trzeba pamiętać, że "współczesne" oznacza w przypadku tej serii koniec zimnej wojny.

Wczoraj dopadłem przypadkowo książkę "Podwodni Myśliwi" --- https://www.rebis.com.pl/pl/book-podwodni-mysliwi-iain-ballantyne,HCHB06289.html . Zapowiada się dobrze, wpisy tego autora na War is Boring były zawsze ciekawe - https://warisboring.com/the-strange-tale-of-russias-secret-balaklava-beluga-submarine-be15b2bd76d6#.jkq6cqvxy

post wyedytowany przez T_bone 2016-10-10 15:34:50
14.10.2016 18:27
19
odpowiedz
zanonimizowany930719
83
Senator
Image

Tak :) Mam "Współczesne Okręty Podwodne" plus "Lotnictwo" i "Wojska Lądowe". Fajne "księgi", dość wyjątkowe bo łączą w sobie sporo informacji o technologii

Potwierdzam, w dodatku spoko tam informacji o zastosowaniu danego sprzętu i praktykowanych taktykach.

W skrócie - polecam, można przymknąć oko na pewne ogólniki, błędy merytoryczne, trzeba pamiętać, że "współczesne" oznacza w przypadku tej serii koniec zimnej wojny

Dzięki, dodałem sobie do listy:-) Tak myślałem, że ta "część" będzie raczej trzymać jakość pozostałych.

Wczoraj dopadłem przypadkowo książkę "Podwodni Myśliwi"

Oceny kniga (576 stron) ma dobre, więc do listy też dopisana.

Ja bardzo niedawno dorwałem "Podwodne dramaty: odtajniona historia radzieckich okrętów podwodnych o napędzie atomowym", autorstwa Lwa Żilcowa, Nikołaja Mormuła i Leonida Osipienko:

http://lubimyczytac.pl/ksiazka/111849/podwodne-dramaty-odtajniona-historia-radzieckich-okretow-podwodnych-o-napedzie-atomowym

http://historiaxxwieku.pl/podwodne-dramaty-odtajniona-historia-radzieckich-okretow-podwodnych-o-napedzie-jadrowym/

...ale jeszcze się do tej książki nie zabrałem, za duża kolejka.

post wyedytowany przez zanonimizowany930719 2016-10-14 18:28:43
20.10.2016 18:45
20
odpowiedz
1 odpowiedź
zanonimizowany1074990
29
Generał

Podniosę pytaniem z innej beczki.

Zna ktoś stawiające na realizm castle buildery?

Znaczy - bardziej stawiające na realizm, niż np. seria Stronghold i nie mniej lub bardziej - na swobodę. Takie, gdzie nacisk byłby położony na design i jego testowanie w realistycznym boju. Jest niby Medieval Engineers, ale po pierwsze jeszcze nie ma - early access, po drugie - mieszane oceny, a po trzecie - z filmów, które widziałem, gra skupia się na procesie samego budowania.

Jeśli nie ma - trzeba by taką grę-symulator zrobić, uważam.

20.10.2016 20:25
20.1
zanonimizowany930719
83
Senator

Być może jest coś takiego na Steamie, nie zdziwiłbym się, ale to nie moja tematyka (choć nie powiem, zagrałbym), więc nie pozostaje Ci chyba nic innego jak wpisywanie haseł w Google, ewentualnie szukanie na Steamie po tagach.

Forum: Ludus televisificus authentica - czyli gry dla semi-hardcore'ów, Mk.I