Od Gothica do Elexa – wizyta w studiu Piranha Bytes
Świetna sprawa ten Gothic , pamiętam jak się z kuzynem zagrywałem w dzieciństwie nie rozumiejąc z tej gry prawie nic i ginąc na każdym kroku. Po czasie grę przeszedłem i to nie raz i myśle ,że remake byłby cholernie ciężkim zadaniem z uwagi na papierową ale jednak unikatową mechanikę pierwszej części. I ta muzyczka :3
Cóż za zaskoczenie. :) Troszkę byłem rozczarowany filmikiem będącym zapowiedzią Elexa, bo było tam praktycznie to samo co w tekście, a obrazków ze studia było niewiele. Lubię oglądać kulisy prac nad jakąś grą. Jak wygląda ekipa, jaki klimat w niej panuje itp. itd. Aż przypomniał mi się ten filmik: https://www.youtube.com/watch?v=wCVqLJJCf7A
Oczywiście szkoda, że póki co Piranie nie planują powrotu do serii Gothic, niezależnie w jakiej formie. Z drugiej strony nie wiem czy ta ekipa podołałaby temu zadaniu i czy udałoby się jej stworzyć ten charakterystyczny klimat cechujący Gothiki, zwłaszcza "jedynkę" oraz "dwójkę". Po prostu udało się w tych grach zawrzeć jakiś pierwiastek, który świadczy o ich wyjątkowości i nie jest to elex. :P I fakt, tak jak mówi Bjorn, Gothic to gra, która swój status zyskiwała z wiekiem. Na początku nikt o niej nie słyszał, dopiero dużo, dużo po premierze coraz częściej zwracano uwagę na Gothica, jako na grę, która w pewnym sensie dała nieco od siebie jeśli chodzi o rozwój gatunku action RPG: w pełni udźwiękowione dialogi, zręcznościowa walka, interakcja obiektami i NPCami, reakcja postaci na nasze poczynania, cykl dobowy i pogodowy, cykl dnia NPCów. Trudno może w to uwierzyć, ale nawet dziś w wielu tych elementach nie udaje się przebić Gothiców, których współczynnik immersji wykracza poza wszelką skalę.
Najbardziej prawdopodobny jest remake, tym bardziej, że jest to dzisiaj modne i odświeża się nimal każdą grę, która ma więcej niż 5 lat. Jeśli ktoś jest zainteresowany to można sobie samemu odświeżyć G1 i G2. Dzisiaj troszkę pobawiłem się z G1, którego ściągnąłem ze Steama. Oto co trzeba zainstalować:
Playerkit: http://www.worldofgothic.de/dl/download_34.htm
SystemPack: https://yadi.sk/d/9XRgDn7lgauna/games/gothic/patches/systempack/g1classic-systempack-1.1.exe
Gothic DX11: http://forum.worldofplayers.de/forum/threads/1438917-D3D11-Renderer-f%C3%BCr-Gothic-2-%28alpha%29-14
DX11 dla G1: https://github.com/Degenerated1123/GD3D11/blob/master/PreviewBuilds/GD3D11_PreviewReleaseG1.zip
Carnage patch: http://themodders.org/index.php?topic=23472.0
Satti texture pack: http://www.moddb.com/mods/gothic-i-das-inoffizielle-addon/downloads/sattis-texturen-patch-142-fr-gothic-i
Normal Map Satti: http://www73.zippyshare.com/v/wTNHxsM2/file.html
SweetFX3: http://puu.sh/jFBEq/a91cdff781.rar
A oto efekt końcowy: http://imgur.com/a/pW7au
Może nie jest to pełnoprawny remaster ani remake, ale gra dzięki oświetleniu, cieniom, nowym teksturom nabiera nieco innego oblicza. Do tego dochodzi zasięg widzenia, dzięki czemu da się zobaczyć całą kolonię z najwyższego punktu i zdać sobie sprawę, że jest maleńka. :P Chyba jedyną wadą jest brak widocznej Magicznej Bariery, choć w podstawowej wersji też jest rzadko widoczna, więc to nie taka wielka strata.
PS. Bjorn, dawaj ten naszyjnik!!! :P
Swojego czasu zastosowałem to na G2+NK. Efekt świetny, ale nie wiem jaki trzeba mieć sprzęt, żeby nie cięło na każdym kroku. Testowałem to na swojej bardzo mocnej maszynie i7 6700K, Radeon R9 390, 16 GB DDR4 i nie ma szans na normalne granie. Jak się coś moduje to trzeba to optymalizować. Samo dodanie DX12 nic nie zmienia.
grając ostatnio w wiedźmina 3 miałem spostrzeżenie, że w gothicu postać sterowana przez gracza wykonywała dokładniejsze ruchy niż geralt... nie nazwałbym to papierową mechaniką :)
Z tego co pamiętam to ctrl + przód do podnoszenia przedmiotów jednak mógłby być dobrym przykładem papierowości.
Piranha to pewnik tylko szkoda, ze podbiera pomysły od większych, niekoniecznie lepszych studiów jak Ubisoft.
Lubię takie wywiady i wycieczki po studiach. Hed, czekam na więcej i mam nadzieję, że odwiedzisz Bethesde i uda ci się znaleźć jakieś materiały o nowym TES :) Ale nie zapomnij wziąć ze sobą Pazdana! ( U.V. ) xD
https://www.youtube.com/watch?v=eJZvkJtCCRY
Dla fanów i nie tylko trzyczęściowy "Gothic ...w pigułce ":
https://www.youtube.com/watch?v=yuvISO5qGG8
Co Wy macie z tym playerem albo czymś ?! , od dobrych kilku miesięcy zdecydowana większość materiałów co pare sekund mi sie zacina (tyczy sie to głównie "świeżych" materiałów, po 1-2 dniach od wrzucenia większość działa dobrze). Jest to mocno denerwujące, tym bardziej, że w tym właśnie momencie oglądam ten sam film na youtubie i tam działa max płynnie w HD
Remaster Gothica 1 porządny gdzie dodadzą kopanie rudy, kowalstwo jak w G2 i walki na arenie w starym obozie o boziu takie piękne, nie realne :(
Ach, Gothic. Gra dzieciństwa, gra legenda, gra ideał. Wszystkie gry Piranhi są genialne, nawet niezbyt lubiane Riseny przypadły mi bardzo do gustu.
Powinni zrobić remake Gothica zawierając w jednej grze pierwszą i drugą część oraz dodatek Noc Kruka. Zachować wszystko co było ale dodając np do questów więcej dróg ich wykonania i alternatywne zakończenia, trochę poszerzyć i uszczegółowić świat, więcej questów pobocznych, multiplayer, tryb kooperacyjny. Nie wiem czemu ale Gothica kochałem podczas gdy Risen w ogóle mnie nie zainteresował. Może rzeczywiście Risen nie dorastał do pięt Gothicowi a może to po prostu kwestia magii dzieciństwa.
Fajny wywiad i fajny domowy klimat panuje u Piranii w studiu, co może usprawiedliwiać trochę "niedoskonałości" ich ostatnich produkcji ;) Bjorn wydaje się świadomym tego czym jest Gothic, i kurcze, zrobią tego Elexa, i co potem? Elex 2? Risen 4? Mogliby zewrzeć szeregi, przełamać się i zrobić następnego Gothica, chociaż to byłoby mega trudne odtworzyć tamten klimat, ale czy niemożliwe? Ja nie chcę po Elexie kolejnego tworu "gothicopodobnego", bo ile można klepać gry na tym schemacie i mechanice? Pirania jednak klepie, więc niech wyklepie Gothica. Znów powrót do szaroburych realiów low fantasy, z piratami i plażami won, smażenie mięsa na patelni, uciekanie przed orkami, mocne postacie, dialogi z jajem i myślę, że mogłoby się udać. Bjorn, Twój naszyjnik zobowiązuje!
Trochę śmieszy mnie fakt, że niektórzy uważają, że jedyna prawdziwa ścieżka tworzenia gier to stanie się molochem i za przykład stawiają Redów. Tak jakby nie potrafili zrozumieć, iż nie każde studio musi liczyć kilkaset osób. Niekoniecznie marzeniem każdego twórcy w branży jest pracowanie w wielkim molochu jak Blizzard, Bethesda, Ubisoft, BioWare czy CD Projekt RED. Dla niektórych od prestiżu firmy i jej wielkości liczy się klimat oraz możliwość wkładu własnego do danej produkcji, a nie oszukujmy się, w kilkuset osobowych studiach większość jest tylko wyrobnikami i nie ma nic do powiedzenia w kwestii kształtu gry. Do tego dochodzą crunche z których taki CDP RED słynie. Tutaj są opinie osób, które pracowały w tej firmie: https://www.glassdoor.com/Reviews/CD-Projekt-RED-Reviews-E644250.htm
Jak widać niezbyt przychylne. Sporo ludzi odchodzi z takich olbrzymich firm by zająć się mniejszymi projektami, pewnie nie mogącymi nawet konkurować pod wieloma względami z tymi wysokobudżetowymi tytułami AAA produkowanymi przez kilkaset osób. Ale właśnie te mniejsze gry mają pewną magię, wyjątkowość. Gry tworzone przez kilka, kilkanaście, nawet kilkadziesiąt osób mają po prostu duszę, bo sposób pracy w takich ekipach jest inny i każdy członek ekipy może dać coś od siebie. Twórcy wtedy nie muszą sprzedać gry w kilku milionowych nakładach, często nawet kilka, kilkanaście tysięcy sprzedanych kopii sprawia, że projekt się zwraca. Mogą wtedy celować w niszę, stawiając na jakieś unikatowe rozwiązania, które dla dużych ekip są zbyt ryzykowne. Dlatego Piranie nie mają problemów z budżetem, bo w ich przypadku pewnie 100-200 tys. sprzedanych kopii gwarantuje, że projekt się zwraca.
ciekawy material.
ps.pan bjorn wyglada bardzo gotykowo. widzal bym go w roli wokalisty kapeli dark gothic ;) . szacun
Ważne w nowej wersji czy też wersjach jest dla mnie to, żeby była możliwość wczytania zapisanych stanów gry w następnych częściach. Jaką gildię wybraliśmy itp. No i świetnie by było gdyby powstały wznowienia 3 części wraz z dodatkiem Noc kruka :)
Powinni ruszyć dupe i powiekszyć studio .
Aktywować kickastera i zebrać kase od graczy
kupic lub zrobić nowy silnik i zacząć robić jakąś mniejszą produkcje na której by zarobili albo zebrać kasę pare razy raz na silnik raz na gothica 4 :D
Legendarne studio, które prezentuje się bardzo słabo :P Ale fajnie, że mają patent z tą firmą zewnętrzną i nie są krępowani przez wydawce :)