Forum Gry Hobby Sprzęt Rozmawiamy Archiwum Regulamin

Forum: Jakie fajne gry tylko na PC polecacie?

21.08.2015 18:07
1
UnluckyPage71
63
Konsul

Jakie fajne gry tylko na PC polecacie?

Możecie polecić mi jakieś porządne, dobre gry w które pogram tylko na komputerze?

21.08.2015 18:11
Szymon_1904
2
odpowiedz
Szymon_1904
79
Rivski pogromca

Chodzi Ci o exclusive'y na PC'ty?

21.08.2015 18:13
3
odpowiedz
UnluckyPage71
63
Konsul

Tak, chodzi o exclusivy na PC.

21.08.2015 18:40
4
odpowiedz
UnluckyPage71
63
Konsul

Można liczyć o jakieś odpowiedzi?

21.08.2015 18:52
DanuelX
5
odpowiedz
DanuelX
82
Kopalny

wow

21.08.2015 19:08
AIDIDPl
6
odpowiedz
AIDIDPl
172
PC-towiec

Starcraft II, Crysis 1 + dodatek, Company of Heroes 2 (i 1), Total War jakiś, głównie to RTS-y strategie...Wiedźmin 1, gry F2P jak Team Fortress 2, Planetside 2, MMO jakieś...

22.08.2015 13:53
7
odpowiedz
UnluckyPage71
63
Konsul

Możecie polecić mi jeszcze jakieś gry? Lubię eRPGi, w jakąś dobrą strategię też bym zagrał (Co myślicie np o Civiliation 5 albo Beyond Earth? Będzie to dobry wybór?), strzelanki tylko bez strzelania z przyłożenia (i najlepiej nie takie szare i ponure jak Battlefield bo można aż od tego zwymotować). Myślałem o Half Life, albo Half Life 2. Bardzo lubię także gry wyścigowe.

22.08.2015 15:07
Dede0601
8
odpowiedz
Dede0601
55
Generał

Cave Story +

23.08.2015 15:31
9
odpowiedz
zanonimizowany813590
57
Generał

No dobra. Ale dlaczego warunkiem jest to, że gra ma być wyłącznie na PC?

24.08.2015 16:59
10
odpowiedz
UnluckyPage71
63
Konsul

Po prawie w nic na PC nie grałem.

24.08.2015 17:00
11
odpowiedz
UnluckyPage71
63
Konsul

A w multiplatformowe gry wolę grać na moim Xboxie 360.

24.08.2015 17:53
Matysiak G
12
odpowiedz
Matysiak G
154
bozon Higgsa

Jakiś przedział czasowy? Czy mogą być też starocie?

24.08.2015 18:01
Raiden
13
odpowiedz
Raiden
140
Generał

Jeżeli szukasz gier na PC, to warto skorzystać z przewagi klaw+mysz oraz modów. Mam rozumieć, że gry przygodowe ciebie nie interesują? Więc je, póki co, pominę.

Z nowszych:
Chivalry: Medieval Warfare (niby nie jest to gra na wyłączność, ale jednak jest - myszka+klaw.),
Red Orchestra 2 + dodatek,
Endless Legend
Banner saga
Pillars of Eternity
Elite: Dangerous
a z już polecanych Wiedźmin i PlanetSide 2.

Poza tym klasyka:
Akcja:
Diablo 1 i 2
Half-Life 2 (polecam także mody, będące oddzielnymi grami: Mission Improbable, MINERVA: Metastasis; CUBE; Other Life)
Portal
Mafia: The City of Lost Heaven
gry serii Star Wars: Jedi Knight (nowsze to Outcast i Academy)
STALKER (w szczególności Cień Czarnobyla)

RPG:
seria Gothic
Planescape Torment
SW: Knights of The old Republic (druga część koniecznie z modem TSL:RCM)
Vampire The Masquerade: Bloodline
seria Fallout (wiem, 3 i NV są na też na konsolach, ale warto ograć poprzednie)
Mount & Blade

Strategia/taktyka
Rainbow Six 3: Raven Shield (polecam mod Raven Shield 2.0)
SWAT 4
Heroes of Might and Magic 1-3, 6
Europa Universalis III/IV
Total War
SimCity 4
Faraon z dodatkiem Cleopatra
Black & White
Silent Storm
Gorky 17

Cała masa indyków (ciężko powiedzieć, co ciebie zainteresuje):
może Invisible, Inc.

24.08.2015 19:24
baksleszek
14
odpowiedz
baksleszek
39
Mustard Race

Mafia: The City of Lost Heaven wyszła na konsole też.

24.08.2015 19:36
Raiden
15
odpowiedz
Raiden
140
Generał

@baksleszek
"Mafia: The City of Lost Heaven wyszła na konsole też."
prawda, ale w okrojonej wersji (były to czasy gdy gry jeszcze z PC porotwano na konsole a nie w drugą stronę). Ucierpiała sztuczna inteligencja, model jazdy, liczba elementów otoczenia (ludzi na ulicach, samochodów) oraz grafika. Poza tym, model strzelania był dedykowany PC (kalw. i mysz) - strzał w konkretne części ciała, prędkość poruszania się przeciwników, sekwencje strzelanin samochodowych itd.
EDIT: Swoją drogą, podawałem gry także multiplatformowe, zakładając, że autor grał głównie na Xbox 360, a te tytuł może ograć dzięki wspaniałomyślności M$ i ich narzędziu DirectX z pełną* wsteczną kompatybilnością poprzednich wersji oprogramowania.

25.08.2015 08:41
16
odpowiedz
UnluckyPage71
63
Konsul

@Matysiak G Jakiś przedział czasowy? Czy mogą być też starocie? Nie robi mi to różnicy, a zazwyczaj starsze gry są lepsze od tych nowych.
@Raiden Jeżeli szukasz gier na PC, to warto skorzystać z przewagi klaw+mysz oraz modów. Mam rozumieć, że gry przygodowe ciebie nie interesują? Więc je, póki co, pominę. Jakoś się nie interesowałem za bardzo tymi grami, nigdy mnie do nich nie ciągnęło, ale jeśli przygodówka którą mi zaproponujesz zapewnia sporo dobrej rozrywki do może być.

Grałem głównie w Action RPGi, i chciałem sobie pograć w jakiegoś starego Klasycznego eRPGa. Jak przeglądam opisy takich gier, bądź ich recenzje to widzę/słyszę że "gra opiera się na zasadach (którejś z) edycji Dungeons and Dragons". Możecie mi wyjaśnić na czym to Dungeons and Dragons polega?

25.08.2015 23:53
17
odpowiedz
UnluckyPage71
63
Konsul

.

26.08.2015 10:48
Matysiak G
18
odpowiedz
Matysiak G
154
bozon Higgsa

Użyj wikipedii. To jest papierowy system rpg i tłumaczenie o co chodzi to nie robota na forum.

Z klasycznych RPG to oczywiście Fallout, Baldurs Gate, Planescape Torment, Arcanum of Steam and Magic Obscura, Neverwinter Nights, a z nowszych Drakensang the Dark Eye lub Pillars of Eternity. Spróbuj też serię Gothic, choć 1 i 2 potrafią się sypać na nowszych windowsach. Modowany Morrorwind też jest spoko (wiem że był na xboxie).

26.08.2015 14:45
19
odpowiedz
zanonimizowany813590
57
Generał

Jak przeglądam opisy takich gier, bądź ich recenzje to widzę/słyszę że "gra opiera się na zasadach (którejś z) edycji Dungeons and Dragons". Możecie mi wyjaśnić na czym to Dungeons and Dragons polega?

Jak powszechnie wiadomo cRPGi (computer role playing game) wywodzą się z gier RPG, tudzież fier fabularnych, jak kto woli. Są to papierowe systemy, gdzie kilku Graczy i Mistrz Gry zbierają się przy stole, aby przeżyć przygody w świecie fantazji. Jednym z takich systemów jest właśnie D&D.

Ale wracając do tematu.
chciałem sobie pograć w jakiegoś starego Klasycznego eRPGa

I niech zgadnę: spośród dziesiątek gier, nie możesz żadnej wybrać? No dobra, niech będzie:
1. Planescape Torment - bez owijania w bawełnę; najlepsza fabuła w historii cRPGów.
2. Fallout 1 i 2 - świetny postapokaliptyczny klimat.
3. The Elder Scrolls III Morrowind - najlepszy sandbox w jakiego grałem.
4. Vampire the Masquerade: Bloodlines - idealnie odwzorowany klimat Maskarady.
5. Baldur's Gate - świetna gra z masą dziur w mechanice.
6. Arcanum: Przypowieść o Maszynach i Magyi - unikalny otoczka steampunku.
7. Seria Might&Magic - owiana już kultem.
8. Pillars of Eternity - wskrzeszenie cRPGów z lat 90' w nowym wydaniu.
9. Betrayal at Krondor - świetny, ale już zapomniany cRPG
10. Wiedźmin - smakowity kąsek dla fanów Sagi.

(Kolejność losowa)

...I cała masa innych...

PS. http://www.rpgcodex.net/forums/index.php?threads/rpg-codexs-top-50-crpgs-results-and-reviews.89680/

26.08.2015 16:59
20
odpowiedz
UnluckyPage71
63
Konsul

Użyj wikipedii. To jest papierowy system rpg i tłumaczenie o co chodzi to nie robota na forum.
Na Wikipedii nie znalazłem informacji na czym polega sam system Dungeons and Dragons, a jedynie o grze planszowej, i że jest do tego sporo podręczników.
Spróbuj też serię Gothic, choć 1 i 2 potrafią się sypać na nowszych windowsach. Modowany Morrorwind też jest spoko (wiem że był na xboxie). Grałem w Gothica 1 i 2 w dzieciństwie, i nie dotarłem dalej niż pierwszy rozdział. Niedawno zacząłem na starym komputerze grać jeszcze raz i zdążyłem dojść do 3 rozdziału w jedynce, i a w dwójce do drugiego ale komputer się zepsuł i muszę grać od nowa.
I niech zgadnę: spośród dziesiątek gier, nie możesz żadnej wybrać? No dobra, niech będzie: Nie mogę zdecydować którą wybrać, poza tym części z tych gier nie znam, i nie wiem czego się spodziewać po grach opartych na Dungeons and Dragons (np. Baldur's Gate, Icewind Dale, Neverwinter Nights).

26.08.2015 19:41
21
odpowiedz
zanonimizowany813590
57
Generał

Na Wikipedii nie znalazłem informacji na czym polega sam system Dungeons and Dragons, a jedynie o grze planszowej, i że jest do tego sporo podręczników.

Serio? https://pl.wikipedia.org/wiki/Dungeons_%26_Dragons

26.08.2015 23:16
22
odpowiedz
UnluckyPage71
63
Konsul

Nie zastałem tam informacji o uniwersum, systemie walki (dużo słyszę o jakimś systemie walki D&D), ani mechanikach gry. Pisało jedynie o planszówce tak na prawdę

27.08.2015 19:10
23
odpowiedz
UnluckyPage71
63
Konsul

.

28.08.2015 13:24
😁
24
odpowiedz
zanonimizowany813590
57
Generał

Naprawdę muszę cytować Wikipedię? Chyba umiesz czytać.

Nie zastałem tam informacji o uniwersum

Rozdział Najbardziej znane settingi D&D

systemie walki
Chyba od tego jest podręcznik. Gdyby wszystko było opisane na Wikipedii to nikt nie kupowałby podręczników.

ani mechanikach gry
Rozdział Mechanika gry

Pisało jedynie o planszówce tak na prawdę.

Zacytuj mi co najmniej pięć zdań z Wikipedii odnoszących się do planszowej wersji D&D, a dostaniesz medal.

28.08.2015 13:57
25
odpowiedz
UnluckyPage71
63
Konsul

Mogę zacytować nawet więcej.

28.08.2015 14:01
26
odpowiedz
UnluckyPage71
63
Konsul

Dungeons & Dragons, w skrócie D&D lub DnD[1] (ang. Lochy i Smoki) – najpopularniejsza i uważana za prekursora gatunku fabularna gra fantasy zaprojektowana przez Gary'ego Gygaxa i Dave'a Arnesona, po raz pierwszy opublikowana w 1974 przez Tactical Studies Rules (TSR). Aktualnie grę wydaje Wizards of the Coast, przedsiębiorstwo zależne od Hasbro. Wywodzi się ona z miniaturowych gier figurkowych, jako wariant gry Chainmail zawierającej zbliżony system gry[2]. Publikacja D&D jest szeroko uznawana za początek nowoczesnych gier RPG i, co więcej, całego przemysłu role-playing[3].

Gracze D&D tworzą swoje postacie biorące udział w wyimaginowanych przygodach w scenerii fantasy. Mistrz Podziemi (lub Mistrz Gry) spełnia rolę prowadzącego rozgrywkę; opisuje rzeczywistość widzianą przez poszczególne postaci i dba o porządek w trakcie rozgrywki, zajmuje się także scenerią gry. Podczas każdej sesji, gracze wysłuchują opisów otoczenia odgrywanych przez siebie postaci, a także dodatkowych informacji i potencjalnych wyborów od Mistrza Gry, następnie opisują reakcje postaci. Bohaterowie zwykle tworzą drużyny, które wzajemnie oddziałują na osoby zamieszkujące opisany świat (i siebie nawzajem). Wspólnie znajdują rozwiązania problemów, biorą udział w bitwach oraz zdobywają skarby i wiedzę[3]. Podczas gry postaci zyskują punkty doświadczenia, dzięki którym stają się coraz potężniejsze z sesji na sesję. D&D w przeciwieństwie do tradycyjnego wargaming przypisuje każdemu graczowi określoną fikcyjną postać, zamiast oddziału wojskowego. Miniaturowe figurki lub znaczniki, umieszczone na planszy z widoczną siatką, są często używane do przedstawienia tych bohaterów.

Wczesny sukces Dungeons & Dragons doprowadził do rozprzestrzenienia się podobnych systemów, takich jak Tunnels and Trolls[4], Traveller i RuneQuest[4]. Pomimo konkurencji, D&D dominuje na rynku gier role-playing, silnie utrzymując swoją pozycję[5]. W 1977, gra została podzielona na 2 wersje: prostszą Dungeons & Dragons i bardziej złożoną Advanced Dungeons & Dragons (w skrócie AD&D lub ADnD[1])[6]. 2. Edycja AD&D została opublikowana w 1989. W 2000, prostsza wersja gry została wycofana i skomplikowana wersja gry została przemianowana na Dungeons & Dragons wraz z wydaniem jej 3 edycji[7]. W czerwcu 2003 wydano edycję 3.5. Dungeons & Dragons – 4. Edycja, lub D&D4e, została opublikowana 6 czerwca 2008.[8] W 2012 r. linia wydawnicza 4. edycji została zamknięta, a WotC zapowiedział kolejną wersję, nazwaną D&D Next.[9]

Od 2006, Dungeons & Dragons pozostaje najpopularniejszą[10] i najlepiej sprzedającą się[11] grą RPG. Szacuje się, że 20 milionów osób grało w nią i wydało ponad miliard dolarów na książki oraz wyposażenie do niej.[12] Dungeons & Dragons poza grą jest znane z produktów marki D&D, odniesień w kulturze popularnej a także kontrowersji, które przyniosły grze rozgłos, szczególnie afera w latach osiemdziesiątych XX. wieku, fałszywie odwołujących D&D do satanizmu i samobójstwa[13].
Dungeons & Dragons jest grą RPG, w której nie ma się na celu osiągnięcia wniosków końcowych. Zwykle rozgrywka ma miejsce w zamkniętym pomieszczeniu a jej uczestnicy siedzą przy stole. Zazwyczaj, każdy gracz kontroluje tylko jedną postać, reprezentującą indywidualny charakter w fikcyjnym świecie gry[14]. Grupa postaci graczy (PG) jest nazywana 'drużyną' poszukiwaczy przygód, w której zwykle każdy jej członek ma określoną specjalność[15]. Podczas sesji, każdy gracz kieruje działaniami swojego bohatera i jego interakcją z pozostałymi postaciami w grze[16][17]. Gra często jest odgrywana jako seria spotkań jako kompletna fabuła, a następnie wiele powiązanych fabuł, określanych razem jako 'kampanię'[18]. Rezultaty podejmowanych przez drużynę decyzji oraz przebieg fabuły są określone przez Mistrza Podziemi (MP, ang. DM) zgodnie z regułami gry oraz ich interpretacją Mistrza[19]. MP wybiera i opisuje różnorodnych bohaterów niezależnych (BN, lub ang. NPC) napotykanych przez drużynę, otoczenie, w którym dochodzi do spotkania, oraz jego następstwa, na podstawie wyborów i działań podejmowanych przez graczy[20][17]. Spotkania często przybierają formę walk z potworami – ogólny termin używany w D&D do przedstawienia potencjalnie wrogich istot takich jak zwierzęta lub mityczne stwory. Rozległe zasady gry, które obejmują rozmaite tematy takie jak stosunki społeczne[21], użycie magii[22], walkę[16], i oddziaływanie środowiska na bohaterów graczy[23]—pomagają Mistrzowi Podziemi w podejmowaniu decyzji. MP może odstąpić od zasad określonych przez podręczniki[24] lub stworzyć własne, jeśli uważa to za konieczne[25].

Najnowsze wersje reguł gry są szczegółowo opisane w trzech podręcznikach źródłowych: Podręczniku Gracza, Przewodniku Mistrza Podziemi i Księdze Potworów[16]. Zestaw Dungeons & Dragons Gra Przygodowa zawiera skrócone zasady dla początkujących, chcących poznać D&D[26].

Przedmioty niezbędne do gry to podręczniki, karta postaci dla każdego gracza oraz wielościenne kostki. Najnowsze edycje obejmują także, lecz nie wymagają, użycie figurek lub znaczników na powierzchni z siatką kartograficzną; przedmiotów, które były opcjonalne w starszych edycjach[27]. Dostępnych jest wiele fakultatywnych akcesoriów urozmaicających grę, takich jak rozszerzające podręczniki, gotowe fabuły i różnorodne światy[28].
Przed rozpoczęciem gry, każdy gracz tworzy swoją postać i zapisuje szczegóły (opisane niżej) na karcie postaci. Na początku, gracz wpisuje współczynniki określające cechy bohatera[29]: Siłę, Budowę, Zręczność, Inteligencję, Mądrość, i Charyzmę. Każda edycja gry proponuje różnorodne metody przyznawania tych statystyk; od 4. Edycji, gracze zwykle przypisują poszczególne wartości cech z listy lub „kupują” je za punkty[30]. Następnie, gracz wybiera rasę (gatunek) postaci, taki jak np. człowiek lub elf, klasę (zajęcie; pełnioną funkcję) taką jak np. wojownik lub czarodziej, charakter – moralno-etyczne poglądy, których skrótowa nazwa może składać się z określenia Dobry lub Zły, Chaotyczny lub Praworządny, a także wszelkich kombinacji ze słowem „Neutralny”, np. Chaotyczny Neutralny (w skrócie: CN), i wiele umiejętności i atrybutów poprawiających podstawowe zdolności postaci[31]. Dodatkowy wątek poboczny, nieokreślony specyficznymi zasadami, jest także często używany do późniejszego rozwinięcia bohatera[32].

Podczas gry, gracze opisują zaplanowane akcje swoich postaci, takie jak zadanie ciosu przeciwnikowi lub otwarcie zamku wytrychem, i rozmawiają, odgrywając swoją postać, z MP, który następnie opisuje rezultat działania lub odpowiedź[33]. Błahe czynności, takie jak podniesienie listu lub otwarcie niezaryglowanych drzwi, są zwykle automatycznie uznawane za udane. Rezultaty bardziej złożonych lub ryzykownych działań są określane przez rzut kością[17]. Czynniki wpływające na wynik działania to atuty i umiejętności postaci i poziom trudności zadania[16]. W okolicznościach, w których bohater nie ma kontroli nad przebiegiem wydarzeń, takich jak uruchomienie pułapki lub działanie efektu magicznego, można użyć rzutu ratunkowego, aby określić, czy otrzymane obrażenia są zredukowane lub udaje się ich uniknąć[16][34]. W tym przypadku na szansę na odniesienie sukcesu wpływa klasa postaci, jej poziom i (w 3. Edycji) zdolności[16][35].

Wraz z przebiegiem gry, każda postać rozwija się i zmienia z czasem, kiedy zdobywa doświadczenie. Bohaterowie zdobywają (a czasem też tracą) punkty doświadczenia (PD), umiejętności[36] i majątek, oraz mogą nawet zmienić sojusz[37] lub dodają poboczne klasy postaci[38]. Sposobem na rozwój postaci jest zdobywanie punktów doświadczenia (PD, ang. XP/EXP), które ma miejsce po pokonaniu wroga, lub wykonaniu trudnego zadania[39]. Zdobycie odpowiedniej ilości PD pozwala postaci na awans na kolejny poziom, który zapewnia bohaterowi poprawione zdolności klasowe, atuty i umiejętności[40]. Punkty doświadczenia można także stracić w niektórych okolicznościach, takich jak potyczki ze stworzeniami, które wysysają energię życiową, lub przez użycie pewnych magicznych mocy, wymagających zapłaty w PD[41].
Wyewoluowała ona ze strategicznej gry wojennej Chainmail, bazującej na planszach podzielonych na sześciokątne pola (powszechnie nazywane hexami). Trzecia edycja opiera się na mechanice d20 i pozwala na grę w różnorodnych światach fantasy. Gra była pierwotnie wydawana przez Tactical Studies Rules (TSR, później TSR Hobbies), wydawnictwo specjalizujące się w grach wojennych. W latach 90. firma straciła płynność finansową i została wykupiona przez firmę Wizards of the Coast (WotC), która tym samym nabyła prawa do marki Dungeons and Dragons.

WotC najpierw wydało ponowione wersje podręczników podstawowych drugiej edycji Advanced Dungeons and Dragons, kilka własnych dodatków, by na przełomie wieków wydać już własną trzecią edycję gry (przy czym warto zauważyć, że nazwa brzmi Dungeons and Dragons 3rd Edition, podczas gdy ewolucja szła w następującym toku: Dungeons and Dragons → Advanced Dungeons and Dragons → Advanced Dungeons and Dragons 2nd Edition; nie ma tu więc logicznej kontynuacji, bowiem nigdy nie było drugiej edycji Dungeons and Dragons jako takiego. 6 czerwca 2008 nastąpiła premiera najnowszej wersji gry Dungeons and Dragons 4th Edition. Wydanie piątej edycji planowane jest na 2014 rok.
Wydanie trzeciej edycji D&D miało również znaczny wpływ na cały świat gier fabularnych, bowiem mechanikę d20 o którą gra jest oparta, udostępnionej na Licencji Otwartej Gry (Open Gaming License), dzięki której inni wydawcy mogą wydawać własne dodatki kompatybilne z systemem bez konieczności występowania każdorazowo o licencję. Chcąc skorzystać z dużej popularności trzeciej edycji D&D, wydawcy innych gier fabularnych skonwertowali swoje gry na mechanikę d20, by stworzyć równoległą do opartych na własnej mechanice swoich gier linię d20. Wizards of the Coast wyłożyło również pewną sumę pieniędzy, by licencjonować jedne z bardziej kasowych tytułów (Gwiezdne Wojny oraz Zew Cthulhu), a następnie wydać pod sztandarem d20. Czwarta edycja korzysta z ograniczonej licencji GSL nie pozwalającej na wydawanie nowych systemów.

Edycja 3.5 została przygotowane przez Wydawnictwo ISA. Podstawowa wersja gry pozwala na wcielenie się w fikcyjną postać – może to być człowiek, lub przedstawiciel jednej z fantastycznych ras: (elf, półelf, krasnolud, niziołek, gnom, półork). Postać może rozwijać jedną z dostępnych klas postaci (profesji). Dostępne klasy to: wojownik, barbarzyńca, paladyn, mnich, czarodziej, zaklinacz, kapłan, druid, bard, łotrzyk czy tropiciel. Kolejne dodatki wprowadzają dodatkowe możliwości wyboru. Najpopularniejsze światy (lub z angielskiego settingi) w których może toczyć się rozgrywka to Zapomniane Krainy (Forgotten Realms), Greyhawk (podstawowy świat Edycji 3.0 i 3.5), Planescape, Smocza Lanca (Dragonlance), Dark Sun, Spelljammer, czy najnowszy, pochodzący od WotC Eberron. Trzecia edycja i mechanika d20 przyniosły równie wiele światów, często konwertowanych z innych gier – tak fabularnych jak Gasnące Słońca, Rokugan (świat gry Legenda 5 Kręgów) czy Deadlands jak i komputerowych np. Diablo II, Warcraft i Everquest.

Dungeons and Dragons revised, lub edycja 3.5 to nowe wydanie podręczników, z poprawionymi błędami oraz bardziej wyważonymi klasami podstawowymi. Klasa tropiciela została np. napisana właściwie od nowa, i praktycznie każda klasa korzysta z awansowania na kolejne poziomy. Uproszczono też nieco zasady walki, dodano kilka nowych czarów.

Podręcznik Mistrza Podziemi wzbogacono o opis planów, przydatne mapy podłóg oraz wiele opcjonalnych zasad. W poprawionej wersji Księgi Potworów wiele bestii opisano na nowo, kierując się nie konwersją z oryginalnych zasad D&D, ale rolą potwora w świecie gry. Pojawiły się też zasady, które jednoznacznie kodyfikują możliwości grania potworami, oraz porady do tworzenia nowych stworzeń.

Poza podręcznikami podstawowymi wydano w Polsce książkę Czarci Foliał dodający wiele nowych potworów, a także Przewodnik gracza po Faerunie oraz DRAGONLANCE opis świata.

W pierwszym wydaniu Dungeons & Dragons występuje szereg nawiązań i aluzji do starożytnych mitologii (przede wszystkim greckiej i egipskiej), dzieł Roberta E. Howarda, Howarda Phillipsa Lovecrafta, Jacka Vance'a.
Gygax twierdził, że Władca Pierścieni był tylko w niewielkim stopniu inspiracją D&D (właściciele praw autorskich przeforsowali zmiany nazw: z hobbita na niziołka, enta na drzewca, i balroga na balora), nawiązania do którego włączył w celach marketingowych[42][43].
Wydane w Polsce podręczniki do 3 edycji Dungeons and Dragons

Podręcznik Gracza (Player's Handbook) – jeden z trzech podstawowych podręczników, zawiera wszelkie podstawowe zasady, niezbędny do gry. Wydano też poprawioną wersję do edycji '3.5'.
Księga Potworów (Monster Manual) – drugi z podstawowych podręczników, zawiera opis potworów z którymi mogą zmierzyć się gracze. Wydano też poprawioną wersję edycji 3.5
Przewodnik Mistrza Podziemi (Dungeon Master's Guide) – trzeci podstawowy podręcznik, zawierający materiały dla prowadzących grę. Wydano wersję 3.5

Bastion Straconych Dusz (Bastion of Broken Souls) – przygoda
Bezsłoneczna Cytadela (The Sunless Citadel) – przygoda
Bóstwa i Półbogowie (Deities and Demigods) – dodatek o bóstwach i religiach
Czarci Foliał – kolejny z serii bestiariuszy, dotyczący, jak sama nazwa wskazuje, czarcich stworów
D&D Gra Przygodowa (D&D Adventure Game) – „wersja demonstracyjna” gry, przeznaczona dla osób nie mających wcześniej styczności z grą Dungeons and Dragons
Ekran Mistrza Podziemi (Dungeon Master's Screen) – kartonowy ekran z tabelkami pomocnymi dla Mistrzów Podziemi
Głęboki Horyzont (Deep Horizon) – przygoda
Głos w Snach (The Speaker in Dreams) – przygoda
Kompendium Potworów: Potwory Faerunu (Monster Compendium: Monsters of Faerûn) – kolejny z serii bestiariuszy, dotyczący potworów występujących głównie w świecie Zapomnianych Krain
Krainy Wschodu (Oriental Adventures) – dodatek pozwalający rozgrywać przygody na fantastycznym dalekim wschodzie
Księga Broni i Ekwipunku (Arms and Equipment Guide) – dodatek traktujący o ekwipunku i uzbrojeniu
Księga i Krew (Tome and Blood: A Guidebook to Wizards and Sorcerers) – dodatek skupiający się na postaciach czarodziejów i zaklinaczy
Księga Planów (Manual of the Planes) – dodatek traktujący o planach równoległych
Księga Plugawego Mroku (Book of Vile Darkness) – dodatek skupiający się na naturze zła w grze
Księga Potworów II (Monster Manual II) – drugi z bestiariuszy, przedstawiający opis kolejnych potworów
Księga Wyzwań (Book of Challenges: Dungeon Rooms, Puzzles, and Traps) – dodatek z poradami dotyczącymi potyczek, pułapek itp. skierowany do mistrzów podziemi
Kuźnia Gniewu (The Forge of Fury) – przygoda
Miecz i Pięść (Sword and Fist: A Guidebook to Monks and Fighters) – dodatek skupiający się na postaciach mnichów i wojowników
Obrońcy Wiary (Defenders of the Faith: A Guidebook to Clerics and Paladins) – dodatek skupiający się na postaciach kapłanów i paladynów
Pieśń i Cisza (Song and Silence: A Guidebook to Bards and Rogues) – dodatek skupiający się na postaciach bardów i łotrzyków
Podręcznik Przygód Epickich (Epic Level Handbook) – dodatek skierowany do graczy, których postaci przekroczyły 20 poziom
Podręcznik Psioniki (Psionics Handbook) – dodatek zawierający informacje i zasady pomocne we wprowadzeniu do gry psioniki
Poradnik Budowniczego Twierdz (Stronghold Builder's Guidebook) – dodatek traktujący o zamkach i innych (często fantastycznych) budowlach
Powrót do Świątyni Złych Żywiołów (Return to the Temple of Elemental Evil) – „superprzygoda”, powiązana fabularnie z Temple of Elemental Evil z pierwszej edycji D&D. Pozwala na awans od 4 do 14 poziomu. Autor Monte Cook.
Serce Wieży Nocnego Kła (Heart of Nightfang Spire) – przygoda
Stojący Kamień (The Standing Stone) – przygoda
Władca Żelaznej Fortecy (Lord of the Iron Fortress) – przygoda
Władcy Dziczy (Masters of the Wild: A Guidebook to Barbarians, Druids, and Rangers) – dodatek skupiający się na postaciach barbarzyńców, druidów i tropicieli

W Polsce wydano także podręczniki do świata Zapomnianych Krain.
Najbardziej znane settingi D&D

Al'Qadim – setting do AD&D, przedstawiający fantastyczną wersję Arabii, czyli Krainę Losu – Zakharę, stylizowaną na świat znany z „Księgi tysiąca i jednej nocy”. Zakhara stanowi egzotyczną część Zapomnianych Krain, podobnie jak orientalny Kara-Tur albo mezoamerykańska Maztica. Nie jest już wydawany.
Birthright – bohaterowie tego świata są szlachcicami i jednym z ich zadań jest dowodzenie swoimi rodami szlacheckimi. Nie jest wydawany.
Dark Sun – świat zniszczony przez wojnę między ludźmi i innymi rasami. Bardzo powszechna jest w nim psionika. Oficjalnie reaktywowany w Dragon Magazine oraz na stronie Athas.org
Dragonlance – świat ukształtowany przez wojnę między Takhisis i Paladinem, bogami dobra i zła. Wydany w Polsce.
Zapomniane Krainy (Forgotten Realms) – najbardziej znany setting do D&D, wykorzystany między innymi w takich grach komputerowych jak Baldur's Gate, Icewind Dale, czy Neverwinter Nights. Wydany w Polsce.
Greyhawk – pierwszy wydany świat do AD&D. Wydany w Polsce.
Lankhmar – setting wydany w 1985 na podstawie książek Fritza Leibera, w Polsce stosunkowo mało popularny. Wznowiony w 1993 oraz, pod zmienioną nazwą ("New Adventures of Fafhrd and Gray Mouser"), w 1996 roku.
Mystara – pusty w środku świat pozbawiony bogów, naznaczony straszliwą zarazą. Nie jest już wydawany.
Planescape – świat umożliwiający rozgrywanie przygód w mieście łączącym wszystkie plany kosmologii D&D. Świat zastąpiła seria dodatków poświęcona rozmaitym planom.
Ravenloft – niewielki świat rządzony przez potężne wampiry. Setting horror. Wydany za granicą, nie ma polskiej wersji językowej.
Rokugan – konwersja Legendy Pięciu Kręgów na realia d20, zastąpiła Kara-Tur z Forgotten Realms i świat DragonFista. Wydano polską wersję podręcznika: Krainy Wschodu.
Spelljammer – przestrzeń kosmiczna D&D – magiczne podróże kosmiczne.
Eberron – najnowszy, quasi-steampunkowy świat D&D. Zakończyła się tam właśnie wielka wojna, która posunęła rozwój magii do przodu, wprowadzając magiczną kolej czy samoświadome golemy.

29.08.2015 16:07
27
odpowiedz
zanonimizowany813590
57
Generał

I w czym problem? Masz tutaj obszernie opisany cały system. Nawet żaden rozdział nie jest poświęcony planszowemu D&D.

Forum: Jakie fajne gry tylko na PC polecacie?