Forum Gry Hobby Sprzęt Rozmawiamy Archiwum Regulamin

tvgry.pl Jak żyją postacie w grach, czyli AI w otwartym świecie

21.10.2014 18:59
Lateralus
1
Lateralus
136
Last Of The Wilds

Szkoda że czytane z kartki, takie to sztuczne... albo mi się wydaje :/

21.10.2014 19:39
ludendorf4411
2
odpowiedz
ludendorf4411
8
Legionista

Dobra robota, miło się Ciebie słucha. Czekam na kolejne materiały z Twojej strony.

21.10.2014 19:46
😉
3
odpowiedz
zanonimizowany1039838
1
Junior

"From Past to Present" w tle -> i momentalnie zamiast skupić się na materiale odpływam w Skyrimowych wspomnieniach.

21.10.2014 19:49
AraszTVGRY
4
odpowiedz
AraszTVGRY
39
Retrognat

tvgry.plRedakcja

@Lateralus
Staram się jak najmniej czytać. Bardzo bym chciał posiadać umiejętność płynnego mówienia przez 10 minut na taki temat, bez zająknięcia się, bez przerw, bez "yyyy" i do tego z pamięci, mając w głowie wszystkie techniczne szczegóły. Niestety takowej umiejętności nie posiadam, więc tworząc takie materiały muszę korzystać ze skryptu.

21.10.2014 20:04
5
odpowiedz
zanonimizowany529304
44
Centurion

Mi czytanie nie przeszkadza. Twoje materiały są przemyślane i merytoryczne. Od dłuższego czasu jesteś dla mnie nr 1 na tvgry.pl. Wolę to niż słabe żarty, albo ciągłe powtarzanie się i odbieganie od tematu niezależnie od tego jak bardzo spontanicznie i naturalnie by to nie brzmiało.

21.10.2014 20:34
6
odpowiedz
zanonimizowany879063
36
Konsul

Arasz, tu nie chodzi o sam fakt, że czytasz z kartki. Dzięki temu możesz zachować lepszy poziom merytoryczny, robisz mniej błędów językowych i nie powtarzasz kilka razy tego samego (co często robi Marcin (jeżeli nie pomyliłem imion). Też zwróciłem na to uwagę w tym filmiku, ale tylko dlatego, że nigdy wcześniej nie robiłeś tego aż tak sztucznie - nawet pytanie na końcu zadałeś jakby to mówił Mokujin z Tekkena (nie pamiętam, czy on w ogóle mówił, ale wiesz o co mi chodzi).
Może brzmiałoby lepiej, gdybyś sobie rozrysował intonację na kartce, co robi wielu początkujących lektorów. Ale mniejsza z tym, bo to i tak drobnostki. Osobiście wolę gdy czytacie z kartek niż gdy gadacie zupełnie od rzeczy, co ślina na język przyniesie i do tego silicie się na przygłupie żarty (akurat zapomniałem jak ma na imię ten z was, który się w tym specjalizuje - kiedyś zastępował heda we fleszach).

21.10.2014 21:05
7
odpowiedz
zanonimizowany971161
19
Konsul

Nie ma się co czepiać. Lepiej, jak ktoś zrobi materiał czytany z kartki, ale sensowny, niż jak ma przez pół czasu nagrywania zastanawiać się, co chciał powiedzieć i będzie powtarzał w kółko jedno zdanie, albo się śmiał z jakiejś scenki.

21.10.2014 21:52
KaToKaMasz
8
odpowiedz
KaToKaMasz
34
Chorąży

Bardzo dobry materiał. Czytanie z kartki to żaden problem, a jak już wspomniał Oskar, nawet plus. Czasem zdarzy się, że jest tak nie fajnie ucięty, to drobne błędy, które mnie osobiście nie irytują. A przecież nie ma sensu nagrywać jeszcze raz tego samego fragmentu, aby uniknąć przeskoku podczas montażu.
Temat ciekawy. Nawet nie wiedziałem, że jest to jakaś specjalna technologia (ta występująca w grach Bethesdy). Aczkolwiek muszę przyznać, że ten system wysyłania zabójców, albo oprychów nie działa tak dobrze. W Skyrimie spotkałem się raz z zabójcą i raz z grupą najemników. W zasadzie to tą grupę widziałem nie raz, a właściwie za każdy razem, kiedy zaczynałem i docierałem do Białej Grani. Może to tylko przypadek, ale odniosłem wrażenie, że jest to w jakiś sposób ustawione i ma na celu pokazania, jaki ten świat jest niby wyjątkowy. Albo słabo kradłem w dalszej części. Chociaż staram się okradać każdego, kogo napotkam, aby uzbierać punkty. Oprócz tego spotkałem jeszcze kilkukrotnie złodzieja. Jeśli chodzi o dialogi, to przedostatnia gra z serii The Elder Scrolls wygrywa z Gothiciem, ale te też sprawiają, że w pełni pochłania nas świat gry. Jest to piękne zjawisko, ale jak powiedziałeś, ciężko tego dokonać. Natomiast przeciwnicy to zupełnie inna para kaloszy. Wprawdzie samo ich poruszanie się rozmowy (czasem irytujące, ponieważ się powtarzają) sprawiają dobre wrażenie. Ale podczas walki już tak nie jest. A najśmieszniej wygląda to podczas cichego eliminowania naszych przeciwników, za pomocą łuku. Myślę, że wszyscy wiedzą o czym mówię. W Gothicu nie różnią się one od tych napotkanych na ulicy, ale wydaje mi się, że to trochę inny poziom, a gra też ma już trochę latek. Teoretycznie można oceniać postępy na podstawie serii Risen, ale osobiście uważam, że ta gra znacznie różni się od pierwowzoru. Jestem ciekaw, jak to by wyglądało, gdyby Piranha postanowiła powrócić do swojej starej dobrej gry. Pomijając fakt, że musieliby wprowadzić masę zmian i wyjaśnień w fabule. Interesuje mnie właśnie otaczający nas świat. Na pewno przydałoby im się do tego nowe narzędzie, przy tworzeniu gry. Pożyjemy zobaczymy.
Pozdrawiam

21.10.2014 21:57
9
odpowiedz
fabuluss
53
Centurion

Bardzo fajny materiał :) I ta niezapomniana, epicka muzyka. Skyrim, Oblivion. Gdyby nie taka muzyka gra wcale nie była by taka super. Uwielbiam muzykę filmowa czy z gier. Ten nowy pop mnie dobija śpiewaniem. Już wolę lata 60,70,80. Trochę zboczyłem z tematu ale piwko poszło :P

21.10.2014 23:11
10
odpowiedz
zanonimizowany619836
71
Generał

git materiał..w ogole nie czuc ze czytasz z kartki, gdybym sie nie dowiedział z komentarzy to bym nawet nie wiedział.

21.10.2014 23:15
Bezi2598
11
odpowiedz
Bezi2598
140
Legend

LordSettlers
Chciałeś być złośliwy, ale ci to strasznie nie wyszło. Według ciebie materiały na tvgry powinny wyglądać jak materiały jutuberów takich jak rock rojo i inni? Improwizują, robią długie materiały, a i tak nic ciekawego się nie dowiesz.

21.10.2014 23:33
madmec
12
odpowiedz
madmec
88
Generał

Co do Skyrima, to wplyw na swiat jest malo odczuwalny. Ok, sa komentarze przechodniow na pomniejsze tematy, ale nie ma odzwierciedlenia tego kim sie stalismy poprzez glowne questy i zdobyte doswiadczenie. Powiedzmy, ze zostalem arcymagiem, ide do jakiegos miasteczka do lokalnego maga, ktory oferuje standardowe opcje dialogowe. Chociaz wlasnie stoi przed nim arcymag z Winterhold!

Po pewnym czasie w Skyrim nasza postac powinna stac sie znanym bohaterem, obiektem podziwu i zazdrosci, ale tego nie widac. Zreszta samo AI jest problemem, ale gorsze jest to, ze NPCe plota trzy po trzy, wyjasniajac wszystko i o wiele wiecej niz chcialbym wiedziec, nie zostawiajac wiele tajemnic do samodzielnej eksploracji czy domyslow.

22.10.2014 00:10
Velfrig
13
odpowiedz
Velfrig
56
Pretorianin

Dla mnie seria Elder Scrolls zawsze był wyznacznikiem funkcjonowania NPCów, jak i największym żartem jednocześnie. Część elementów tak jak mówisz jest godna podziwu ale niektóre reakcje "komputerowych istot" są zwyczajnie odrealnione przez co sprawiają wiele śmiechu. Jak dla mnie wszystkie nowe gry powinny mieć system życia otaczającego świata na tyle rozbudowany by sprawiał on wrażenie rzeczywistych i sensownych działań. Z drugiej strony są to lata pracy, pieniędzy i mnóstwo miejsca na dysku.
Arasz, jak zwykle dobrze się słuchało.
Pozdrawiam.

22.10.2014 00:24
Cobrasss
14
odpowiedz
Cobrasss
197
Senator

W Freelancerze życie mieszkańców na planetach czy ludzi w stacjach raczej ukazane dokładniej, ale już w przestrzeni kosmicznej można dostrzec że NPCy coś robią

Np Więc nie myśl że mając kontrabandę że wlecisz do jakiegoś regionu bez skanowania jak niby nic, co prawda można uciec z tej kontroli ale to już dla bardziej sprytniejszych rozwiązanie :P.

22.10.2014 08:19
15
odpowiedz
phobosx
20
Legionista

@LordSettlers Jaki z ciebie kmiot... Napisz skargę do TVP że wiadomości też czytają z kartki. A teraz odkryje przed tobą tajemnice wszechświata - tak robią dziennikarze by treści przekazywane były rzeczowe, to nie jest mikroblog gwiazdki internetu pełen "eeeeee" i "yyyyyyy" gadającej co ślina przyniesie na jęzor.

22.10.2014 08:21
👍
16
odpowiedz
zanonimizowany579358
105
Senator

Dla mnie Gothic to mistrzostwo pod tym względem. Gra powstała 13 lat temu, a nawet dzisiaj niewiele jest erpegów, które mogą mu w tej kwestii podskoczyć. Sami twórcy z Piranha Bytes zaczęli ten element w Risenach zaniedbywać. Liczę na to, że Wiedźmin 3 wreszcie zrealizuje żywe światy na miarę 2015 roku.

22.10.2014 09:22
17
odpowiedz
zanonimizowany922542
50
Pretorianin

Ciekawy materiał. Do dziś pamiętam jak pierwszy raz zagrałem w Gothica, ten żyjący świat zrobił na mnie przeogromne wrażenie.

22.10.2014 14:09
18
odpowiedz
luki349
30
Chorąży

Gothic :D
wyciągasz miecz przed strażnikiem, a ten z tekstem: "jeśli szukasz kłopotów, to trafiłeś na właściwego człowieka."

22.10.2014 16:05
19
odpowiedz
piotreksik23
112
Konsul

Świetny materiał, ale ten "system" z "Obliviona" to nie było skalowanie do potrzeb, co powodowało, że zwykli bandyci wyskakiwali w deadrycznych zbrojach?

22.10.2014 17:13
Alt3ir
20
odpowiedz
Alt3ir
88
PlayForFun

madmec - 100% racji, dokładnie to samo zawsze mnie irytuje w znakomitej większości RPGów. Zaczynamy grę, wypełzliśmy z jakiejś nieznanej nikomu dziury, nikt nas nigdy nie widział, mamy na sobie dziurawą koszulinę a za pasem kawałek kijka ? Ok, nic dziwnego ,że wszyscy traktują nas jak kmiota.

Jednak po spędzeniu "x" godzin w świecie gry, uratowaniu tamtejszego świata, wyrżnięciu całej populacji żyjących tam "złych" ludzi i potworów, udzieleniu pomocy setkom ludzi i przechadzaniu się po miasteczku w tak epickiej zbroi ,że aż razi od niej "niesamowitością" ( :P ), z gigantycznym kryształowym mieczem na plecach i aż emanując magią wciąż mogę być pewien iż w prawie każdym RPGu usłyszę od jakiegoś wioskowego wieśniaka tekst w stylu "chcesz wp***ol ? " , a gadając z byle jakim NPCkiem dalej będę czuł ,że jestem turystą - i do tego niezbyt ciekawym.

22.10.2014 17:13
Kaze_PL
😐
21
odpowiedz
Kaze_PL
37
Centurion

Velfrig a ile ważyła gra Gothic? Mnie śmieszy w tym materiale ze bethesda coś ulepszyła. Nic nie ulepszyła, a seria Elder Scrolls staje się z każdą częścią coraz uboższa i głupsza. Takie AI już pojawiło się w Gothicu (2001), a w serii eleder scrolls dopiero w Oblivionie (2006), które poza tym nie powalało na kolana, ale za to można było się poczuć jak bohater. W skyrimie bethesda poszła jeszcze bardziej wstecz, wyrzucając wiele ciekawych cech jakie posiadała seria, zamiast to rozwijać. Kolejna część w ogóle nic nie będzie miała z rpg, to będzie gra akcji dla przygłupich małolatów. AI w Skyrimie jest tym co powinno być już w Oblivionie. Dlatego AI w skyrimie to żaden plus, by tą grę uważać za coś wybitnego. Jedyne co Skyrim ma to ładną grafikę? A co z resztą? Sorry ale taki morrowind do dziś bije swoje poprzedniczki, oczywiście pod innymi względami, co dzisiejsza młodzież nie jest w stanie zrozumieć, gdyż dzisiaj wyznacznikiem dobrej gry jest ładna grafa i inne tego typu pierdoły :|
Pozdro.

22.10.2014 18:13
Mastyl
22
odpowiedz
Mastyl
161
Za godzinę pod Jubilatem

Po odpowiednim rozbudowaniu, RadiantAI sprawdzałoby się całkiem fajnie nawet w megaskomplikowanych grach. natomiast brakuje mi enginu generującego losowe i sensowne wypowiedzi.

22.10.2014 19:00
pieterkov
23
odpowiedz
pieterkov
143
Senator

Zapomnieliście o wiedźminie 1 i 2 - tam też npc się zachowywały zależnie od pory dnia, a nawet pogody ;)

22.10.2014 20:40
Velfrig
24
odpowiedz
Velfrig
56
Pretorianin

@Kaze_P
Gra Gothic ważyła, ile ważyła. Fakt, że mogliśmy w niej zaobserwować proste ale fajne skrypty życia istot chociaż były one jak już wspomniałem proste. Mi bardziej chodzi o funkcjonowanie nie tylko w trybie dnia i nocy bądź pracy lub odpoczynku. Chciałbym aby NPC reagowali dynamicznie na poczynania bohatera, by pojawiała się pewna losowość w ich zachowaniu, aby te reakcje zależały od charakteru postaci, by w razie wybicia drapieżników na jednym obszarze zwierzęta migrowały w grze i mógłbym tak w nieskończoność wymieniać. Takie zależności powodowałyby, iż gra stawała się doznaniem jedynym w swoim rodzaju. Tak jak wspomniałem we wcześniejszym komentarzu wiem ile zajmowałaby baza zawierające tak skomplikowane zależności nadające realizmu światu przedstawionemu oraz ile zajęłoby jej stworzenie dlatego jeszcze dużo przed nami.
Zgadzam się z Tobą w kwestii jakości takich klasyków jak Morrowind czy Gothic. Możliwe, że młodsi gracze tego nie doceniają. Nie zmusi się człowieka do tego by grał w jakiegoś "starocia", a tworzenie kanonu lektur growych też jest bez sensu. ;)
Odnośnie tego Obliviona nie do końca się zgadzam bo było w nim zarazem tyle bubli, że może to spowodowało tak radykalne kroki w Skyrimie.

22.10.2014 23:35
25
odpowiedz
earthshaker
14
Legionista

:3

23.10.2014 09:23
Kaze_PL
26
odpowiedz
Kaze_PL
37
Centurion

Velfrig spoko i bardzo dobrze cię rozumiem. Pytając cię ile ważył gothic, miałem na myśli, to ze gra nie ważyła dość dużo na dysku, a zawierała może i dość proste skrypty, ale już w takiej starszej produkcji można było odczuć życie npc-ów. Firma bethesda zaś dopiero coś takiego wprowadziła w oblivionie i w dodatku nie było tego co pokazywali na pewnym gameplayu. Krótko mówiąc AI w Oblivionie niczym nie zachwycał, a taki Skyrim tym bardziej niema się czym szczycić. Skyrim zubożał, chwalili się jakimś creation kitem, a wygląda to tak ze wyrzucili coś kosztem drugiego, by to chodziło w miarę dobrze, ale niestety było gorzej i musieli grę kilka razy patchować.
I gdzie niby ta reakcja świata na nasze poczynania, skoro i tak nasz bohater jest uważany za jakiegoś przybłędę. Oblivion choć nie był lepszy, można było to odczuć, gdy ludzie tzn. npc-e krzyczeli chwała czempionowi cyrodiil, choć nie było to doskonałe. Bo bywało tak ze wdanym momencie jeden mówił co innego i było to śmieszne.
Oblivion to najsłabsza z serii, zasłynęła wśród fanów serii tym, ze kłóciła się kilkakrotnie z lore TESa oraz tym ze wiele funkcji w grze zostało źle wykonanych, jak np. level scaling.
Skyrim zaś może lepszy od poprzedniczki, to bardziej od niej zubożały i nadal nie ma tego klimatu jaki miał stary morrowind, odkrywanie tajemnic, uczucie samotność i niebezpieczeństwa w nieprzyjaznym miejscu jakim były pustkowia Vvardenfell.
Dodam ze do morrowinda powstał mod w którym można było odczuć ze świat żyje, npc-e zamykali sklepy itd., może nie da się tego porównać do tego co jest w Skyrimie, ale spodziewałem się czegoś więcej od piątki, niedosyt pozostał.
AI o którym wspomniałeś długo się nie pojawi w grach, wystarczy spojrzeć jak obecnie wyglądają gry, stworzenie takiego AI to dużo pracy, a twórczy wolą skupić się na grafice albo jakieś epickiej walce ze stworem, gdyż młodzież to kupi, niż żyjący sam z siebie świat.
Kiedyś w grach trzeba było pomyśleć, dziś np. masz znacznik na mapie pokazujący gdzie co jest czy leży.
Chciałbym wierzyć ze kiedyś gracze w końcu pójdą po rozum do głowy i zbojkotują te wszystkie firmy tworzące gry.
Pozdrawiam.

23.10.2014 16:02
27
odpowiedz
Baadco
16
Centurion

Czasem mam wrażenie, że życie to taka gra z kiepskim AI ( ale to dlatego, że do tej pory unikałam interakcji :P z ludźmi - typowy introwertyk - a sobą byłam tylko w grach... cóż...Chwilowo zrezygnowałam z gier, aby pograć w życie - tylko mój level mi się nie podoba :)...hmmm... jestem noobem *otwarcie śmieję się z siebie*)

25.10.2014 23:10
Adrianun
👍
28
odpowiedz
Adrianun
122
Senator

Jak zwykle dobry materiał Arasza!

26.10.2014 13:57
29
odpowiedz
Shadow Khajiit
19
Centurion

I o to chodzi człowiek nie maszyna a bez yyy i ee przyjemnie się słucha więc co to za różnica jeśli on ten tekst pisał tak :)??

26.10.2014 20:37
30
odpowiedz
Visenna
3
Junior

Pirana bajts xD

27.10.2014 11:35
mackal83
31
odpowiedz
mackal83
147
Konsul

Dobry i ciekawy materiał,a muzyka ze Skyrim przecudowna.

07.11.2014 19:16
32
odpowiedz
Kenneh
12
Legionista

Gameplay ze Stalkera z muzyką z gry Skyrim ,to co najmniej słabe połączenie.

10.12.2015 14:09
Nolifer
33
odpowiedz
Nolifer
166
The Highest

Mam nadzieję, że im sprzęt będzie lepszy tym twórcy będą programować to coraz więcej skryptów dla każdych NPC i przykładowo taki kowal nie tylko będzie chodził do pracy, ale i spacerował, wychodził z rodziną na spacery i wykonywał inne czynności, niż tylko swoja profesja.

tvgry.pl Jak żyją postacie w grach, czyli AI w otwartym świecie