Forum Gry Hobby Sprzęt Rozmawiamy Archiwum Regulamin

Forum: Programowanie gier

08.08.2014 18:37
Szymon_1904
1
Szymon_1904
79
Rivski pogromca

Programowanie gier

Witam. Mam 15 lat i od kilku miesięcy uczę się języka programowania Pascal, a nie dawno zacząłem C++. Chciałbym stworzyć własną grę. Czytałem w sieci o jakiejś "tekstowej przygodówce". Czy mógłby mi ktoś dokładnie wytłumaczyć, co to takiego, jak się w to gra itp? I jeszcze jedno. Nie mogę sobie poradzić w włączeniem trybu graficznego w Pascalu, kompilator wywala z błędem. Nawet przykłady z książki nie działają. Czy może mi to ktoś wyjaśnić, jak uruchomić ten tryb graficzny? Z góry dziękuję.

08.08.2014 18:51
2
odpowiedz
Łysy.
73
Konsul

przykład tekstowej gry:
http://pl.wikipedia.org/wiki/Zork

Co do Pascala, cóż, nie pomogę, nie znam języka. Mało kto go dziś używa.
Osobiście mogę zasugerować przerzucenie zainteresowań na Pythona. Świetny język, prosty do nauczenia, na pewno Ci się spodoba.

08.08.2014 18:54
Szymon_1904
3
odpowiedz
Szymon_1904
79
Rivski pogromca

Tak, w przyszłości będę się uczył C++, Pascal to tylko na początek. Dzięki za link, sprawdzę go. ;-)

08.08.2014 19:07
Azerath
4
odpowiedz
Azerath
156
Senator

Z tymi tekstowymi przygodówkami to najprawdopodobniej masz na myśli gry stworzone za pomocą Twine. Tutaj program: http://twinery.org/ , tutaj przykładowe gry: http://www.freeindiegam.es/2013/12/best-of-2013-twine/

Jeśli myślisz teraz stricte o zabawie z tworzeniem gier, to możesz się zainteresować programem takim jak GameMaker (darmowy, ma własny język), który w głównej mierze odwala ciężką robotę za ciebie.

08.08.2014 19:23
Legion 13
5
odpowiedz
Legion 13
158
The Black Swordsman

@Azerath, GameMaker Jest dość mało rozbudowany, przez co jest bardzo ograniczony.
@Szymon_1904 Nie ma sensu uczyć się teraz Pascala, ten język jest martwy, możesz przejść na Pythona (jak proponował łysy) albo na C++ / C#.
Mimo wszystko nie polecam tworzenia gier od podstaw, dużo lepiej pobrać gotowy silnik i na nim spróbować coś zrobić (dość prosty i darmowy jest Unity, możesz też spróbować tego GameMakera)
Jak mimo wszytko chcesz tworzyć wszystko od podstaw to czeka cię długa droga.

08.08.2014 19:25
Szymon_1904
6
odpowiedz
Szymon_1904
79
Rivski pogromca

Ale mi chodzi o napisanie swojej gry używając do tego poznanego języka programowania Pascal w kompilatorze Lazarus. To, że istnieją programy do tworzenia gier wiem od dawna. Mimo tego dzięki za zainteresowanie.

08.08.2014 19:29
Szymon_1904
7
odpowiedz
Szymon_1904
79
Rivski pogromca

@Legion 13 > A znasz jakąś stronę z kursem tego języka gdzie wszystko jest idealnie napisane? Mimo tej trudności chciałbym spróbować.

08.08.2014 19:43
😊
8
odpowiedz
Łysy.
73
Konsul

W sensie Pythona?

'Learn Python The Hard Way'

i oficjalny z www.python.org

08.08.2014 20:06
Azerath
9
odpowiedz
Azerath
156
Senator

GameMaker jest bardziej niż wystarczający dla kogoś, kto z programowaniem/tworzeniem gier dopiero zaczyna. Obeznanemu z programem wystarczy parę dni na stworzenie funkcjonalnego prototypu. Zwłaszcza komuś tak młodemu, gdzie jest sporo czasu na hobbystyczne zajęcia jak i jednoczesną naukę czegoś bardziej pożytecznego, polecałbym GM. Lista gier stworzonych za jego pomocą jest raczej imponująca: Hotline Miami, Gunpoint, Risk of Rain, Samurai Gunn, Nidhogg, prototyp Spelunky, Stealth Bastard, Malidta Castilla, Gods Will Be Watching, Cook, Serve, Delicous, Nuclear Throne czy nadchodzący Hyper Light Drifter.

09.08.2014 12:46
Szymon_1904
10
odpowiedz
Szymon_1904
79
Rivski pogromca

Ale już tyle się nauczyłem tego Pascala, szkoda teraz mi to tak zostawić. I wracam do mojego poprzedniego tematu. Jak uruchomić ten tryb graficzny w Pascalu, oraz proszę o wypowiedzi związane z programowaniem gier tekstowych, opiera się to tylko na programowaniu obiektowym i nie ma tam żadnych elementów graficznych tylko wyświetlany jest tylko tekst? Chciałbym sobie na początek zrobić taką gierkę.

09.08.2014 13:42
11
odpowiedz
antyhak
1
Legionista

skoro znasz pascala to możesz przerzucić się na delphi, które jest rozwijane non stop i można pisać aplikacje na iOS, Androida, a Lazarus to nawet na linuxa. Gry dowolne też napiszesz bez problemu, nawet takie jak GTA (pomijam fakt, że skill wysoki wymagany i mnóstwo pracy jak w każdym języku). Ale jak w przyszłości chciałbyś szukać pracy jako programista to wtedy zainteresuj się innymi językami jak java, c++ i może c# bo głównie oferty pracy są z tych języków, inne pracodawcy często mają gdzieś.

09.08.2014 14:01
Azerath
12
odpowiedz
Azerath
156
Senator

W przygodówkach tekstowych mogą zostać wykorzystane elementy graficzne. Jeśli chcesz zrobić taką grę, to polecam zalinkowane wcześniej Twine, w którym tworzyć może osoba niepotrafiąca zapisać jednej linii kodu. Jeśli chcesz sam taką grę zaprogramować w tym Pascalu, to zabawa z Twine może ci pomóc w zrozumieniu, jak takie coś może działać, co pomoże ci przy projektowaniu twojego projektu od zera.

09.08.2014 15:24
Szymon_1904
13
odpowiedz
Szymon_1904
79
Rivski pogromca

A znasz jakąś dobrą stronę z kursem Delphi od podstaw? I jeszcze jedno. Pisało, że Pascal jest językiem wysokopoziomowym a Delphi niskopoziomowym. Co to znaczy?

09.08.2014 19:15
14
odpowiedz
antyhak
1
Legionista

4programmers.net/Delphi/Kompendium

tu masz za darmo książkę przepisaną na stronę

09.08.2014 19:18
15
odpowiedz
Wenomob
12
Chorąży
10.08.2014 12:47
Szymon_1904
16
odpowiedz
Szymon_1904
79
Rivski pogromca

A mogę spytać, ile osób odpowiadających tutaj jest profesjonalnymi programistami?
@antyhak > A w tym kursie co dałeś mi linka jest wszystko napisane o Delphi? Czy jeżeli go ukończę będę mógł napisać jakieś duże, skomplikowane programy? I jakie będę miał korzyści przechodząc z Pascala na Delphi?

10.08.2014 14:41
17
odpowiedz
Lucius Fox
55
Pretorianin

A w tym kursie co dałeś mi linka jest wszystko napisane o Delphi? Czy jeżeli go ukończę będę mógł napisać jakieś duże, skomplikowane programy? I jakie będę miał korzyści przechodząc z Pascala na Delphi?

Po jednym kursie nie będziesz jeszcze programistą, który samodzielnie będzie tworzył duże i skomplikowane programy. Jesteś jeszcze młody i na wszystko przyjdzie czas. Osobiście proponowałbym ci zacząć od C++, albo Javy ale jak się upierasz na Delphi to twój wybór.

10.08.2014 15:10
Szymon_1904
18
odpowiedz
Szymon_1904
79
Rivski pogromca

@Lucius Fox > Tak, ale czytałem w sieci, że przygodę z programowaniem zacząć od prostego języka, takiego jak Pascal, Delphi czy Python. W przyszłości będę się uczył już takich bardziej zaawansowanych. I tu jest problem. Nie wiem, czy uczyć się wtedy C++, Javy czy jakiegoś innego. Nie wiem, czy bym sobie poradził teraz z C++, Javą, C# czy jakimś innym, składnia wymienionych języków jest trochę trudna, albo tylko mi się tak wydaje. Doradzcie mi proszę, z czego będę bardziej zadowolony oraz jak to jest w pracy. Za dotychczasową pomoc wszystkim dziękuję. :-)

10.08.2014 16:07
19
odpowiedz
Lucius Fox
55
Pretorianin

Ja zaczynałem od C++ w liceum, a na studiach pierwszym językiem był C. Z tego co wiem na PW kiedyś (z kilkanaście lat temu) uczyli właśnie Pascala, ale zrezygnowali z tego względu, że nikt go nie używa, a nauka C to podwaliny pod późniejszą naukę C++.

10.08.2014 16:27
20
odpowiedz
Łysy.
73
Konsul

Doradzcie mi proszę, z czego będę bardziej zadowolony oraz jak to jest w pracy. Za dotychczasową pomoc wszystkim dziękuję.

Każdy lubi co innego. Również, zależnie od tego jaką ścieżkę kariery zawodowej chciałbyś obrać, inne języki programowania mogą Ci się okazać potrzebne. Nie masz co wychodzić daleko w przyszłość, masz dopiero 15 lat, jeszcze wiele się zmieni, również w świecie programistów.

11.08.2014 11:22
Bri
21
odpowiedz
Bri
148
Hekatonhejr

Tekstówki to można w basicu na commodore pisać nawet :)

Pascal -> TurboPascal -> Delphi. Wszystkie trzy to zew przeszłości i nie ma się co nimi przejmować, choć jeśli orientujesz się w lazarusie to ogarniesz inne kompilatory - "buildery". Kiedyś to był kolosalny skok pisać w pascalu i c++ a potem przesiąść się na Delphi/C++ builder (identyczne aplikacje windows tylko z różnymi językami do operowania). Serio nic się z tym nie wiąż, nie marudź że już tyle czasu poświeciłeś i że tyle umiesz tylko jak najszybciej przejdź do czegoś co powstało w naszym stuleciu.

C++ to uniwersał ciągle w użyciu i w oparciu o jego składnię jest najwięcej kodu w podobnych językach (java, js, silnik gier Unity to gotowiec w js zrobiony). Perle, Pythony to raczej nisza, możesz iść w tą stronę ale nie teraz.

Osobiście poszedłem w c# gdyż potrzebowałem zrobić kilka prostackich apek do pracy. Podoba mi się wygląd kodu w "ce-płotku", jest podobny do js. I jest to dalej rodzina języków C a nie pascali.
Pod gry to patrzyłbym tylko na rozwiązania pod androida, nawet jakbym musiał się uczyć dodawania od początku.

Co wybierzesz - najprostsza droga to ściągnąć visual studio express od microsoftu (darmówka) z wybranym językiem, są przykłady, support, .net, asp potem xna.
Powodzenia

11.08.2014 14:10
Szymon_1904
22
odpowiedz
Szymon_1904
79
Rivski pogromca

Chyba też tak zrobię, rozpocznę naukę w C++. W przyszłości pragnę zostać programistą gier 3D. Zdaję sobie sprawę, że aby to osiągnąć będę musiał się wiele nauczyć. Teraz będę się teraz uczył podstaw C++, a dopiero w technikum bardziej się w ten język zagłębię. A czy język C# to czasami nie jest język stworzony przez Microsoft do pisania systemów? Coś o tym pisało w sieci, nie wiem tylko ile w tym prawdy, czy on jest TYLKO do pisania systemów, czy można też tworzyć jakieś inne rzeczy.

11.08.2014 14:19
23
odpowiedz
Lucius Fox
55
Pretorianin

@Szymon_1904
Do gier C# też może ci się przydać, jednak opanuj najpierw C++.

11.08.2014 15:16
Radanos
24
odpowiedz
Radanos
116
Szczęść Boże

Aj tam. Pascal i C++ są całkiem podobne, na pewno znajomość pierwszego pomoże przy wejściu do drugiego. Java to z kolei kompletnie inny język.

17.08.2014 13:29
Szymon_1904
25
odpowiedz
Szymon_1904
79
Rivski pogromca

Sorry, że przez długi czas nie odpisywałem. Myślałem nad tą sprawą, i myślę, że nauka C++ będzie najlepszym wyborem. W ofertach pracy język ten jest najbardziej poszukiwany.

Dziękuję wszystkim za udzielanie się, wasze wypowiedzi były bardzo pomocne. ;-)

Temat uważam za zamknięty.

Forum: Programowanie gier