Forum Gry Hobby Sprzęt Rozmawiamy Archiwum Regulamin

Technologie Steam Box z systemem Linux?

06.01.2013 17:53
1
Kazioo
86
Senator

Androidowi nie przeszkodziło jądro linuksa w zdobyciu setek tysięcy gier, więc SteamOS również nie powinien się jądra linuksa wstydzić. W porównaniu do innych konsol i ich prymitywnych dedykowanych systemów startujących od zera to jest wręcz zaleta. Oczywiście Windows dałby od razu dostęp do mnóstwa gier, ale niestety odpada całkowicie z innych powodów - Microsoft nie pozwoliłby na licencję "pod konsolę" i nie ma mowy o zmodyfikowaniu Windowsa na uproszczoną wersję konsolową ze 100% obsługą padem (co jest absolutnie konieczne, a z Linuksem można zrobić wszystko, co się zechce).

Zresztą wydawców ani większości klientów nie interesują takie techniczne szczegóły, jak systemy operacyjne.
Ważne są konkretne platformy i ich potencjał ekonomiczny, a klientów interesuje oferta i możliwości.

Jeśli Steambox ze SteamOS będzie atrakcyjny dla wydawców (co zależy od podejścia Valve) - gry pojawią się tam błyskawicznie niezależnie od tego na czy ta technologia bazuje na linuksie czy czymkolwiek innym, a ewentualna kompatybilność takowych gier z dystrybucjami linuksa byłaby tylko nieinteresującym ich skutkiem ubocznym.

Największą bolączką Steamboxa będzie "grafika gorsza niż na konsolach", bo nawet ze sprzętem o wydajności identycznej z PS4 i Xbox720 byłby w praktyce słabszy od konsol ze 2-3 razy, bo API z PC (zarówno DirectX jak i Open GL) jest dużo, dużo wolniejsze niż pisanie gier "bezpośrednio" na sprzęcie (superszybkie API), jak to jest w konsolach. Co innego za kilka lat - wtedy Steambox z nowszymi podzespołami może stać się lepszy.

Valve pracuje intensywnie nad nowymi gamepadami, prawdopodobnie chcą zaoferować kontroler, który precyzją byłby bliższy myszce (co może być zaletą Steamboksa), bo aktualnie to największy problem padów. Valve to od dwóch lat to też firma sprzętowa z własnym laboratorium i szeregiem specjalistów hardware'owych - i ciągle rekrutują kolejnych.

06.01.2013 17:59
2
odpowiedz
zanonimizowany845313
2
Konsul

A idźcie wy w piz@@@ z tymi Steamami i innymi konsolami, jedno gorsze od drugiego

06.01.2013 18:00
kaszanka9
3
odpowiedz
kaszanka9
109
Bulbulator

No przecież nie z windowsem... litości

06.01.2013 18:08
👍
4
odpowiedz
zanonimizowany577884
45
Konsul

A idźcie wy w piz@@@ z tymi Steamami i innymi konsolami, jedno gorsze od drugiego

Dokładnie.

06.01.2013 19:02
dj_sasek
5
odpowiedz
dj_sasek
152
Freelancer

Moim zdaniem rynek i tak jest już przesadnie rozjechany. Już teraz porty różnych gier są kaszanione. Co to dopiero będzie jak będą robić kopie na kolejne platformy. Steam się pcha do koryta, a powinni się następnym HL-em zająć. Ciekawe jak to będzie wyglądać w praniu...? Będziemy wypożyczać te gry a nie kupować na tą platformę? Bo steam to już od jakiegoś czasu praktykuje, pewnie z tym będzie podobnie. Wypożyczymy grę na tydzień a potem nam z konta ucieknie, albo będziemy bulić abonament za gry. Kto czytał umowę licencyjną steama wie ocb.

06.01.2013 19:25
Herr Doktor
6
odpowiedz
Herr Doktor
47
Pretorianin

Ale o co Wam chodzi z tą niechęcią do SteamBoxa? To nie ma być kolejna platforma typu "exclusive" do wydawania (i kupowania po raz kolejny!) gier jak Xbox/PS3 i PC. To raczej uzupełnienie platformy PC w pełni uniezależniające Steam od Microsoftu. Już teraz na Steamie formalnie nie kupujemy gier, kupujemy tylko dostęp do usługi. Tak więc PC z MS Windows, Steambox i PC z linuksem mogą współdzielić konto (byle nie równocześnie) a przy tym nie kupuje się gier po kilka razy (na PC dla lepszej grafiki i sterownia, na konsole do grania na dużym TV). To raczej jedno konto - wiele platform (typowy PC z MS Windows i Steam, PC z linuksem i Steam oraz Steambox). Ten ostatni może być bardzo ciekawą propozycją. Lekka, dobrze skonfigurowana dystrybucja podobna w obsłudze do konsoli (a nie opasła i zabugowana krowa jak Ubuntu 12.04 na której na dziś działa klient Steam dla linuksa) oraz wydajność OpenGL/OpenAL/OpenCL może być bardzo obiecująca. Nawet na samym OpenGL współczesne gry od Valve (L4D itp) działają szybciej niż pod MS Windows na DirectX. Nie można też zapomnieć, że od wprowadzenia Xboxa360 Microsoft robi dużo by go wypromować i zaszkodzić graniu na PC - od NT6.x "zabił"akcelerację dźwięku w DirectSound, kolejne wersje DX są coraz bardziej ociężałe na coraz potężniejszym sprzęcie graficznym (GPU). To co zostało napisane w pierwszym poście to wierutne bzdury - Xbox360 ma trochę zmodyfikowane API DirectX 8.1, PS3 poza libcgn ma OPenGL ES 1.0, właściwie prawie ES 2.0, tyle że na konsolach developerzy muszą się postarać by tytuł chodził płynnie (o co ostatnio coraz trudniej i nie pomaga sprzedawania 720p jako "pełnego HD", ale trzeba już ciąć tekstury i efekty w porównaniu z dobrze zrobionymi wersjami na PC, a nie zwykłymi direct-portami. W przypadku tytułów na PC developerzy mają to gdzieś - to user ma wymienić grafikę, CPU itp. co 2-3 lata by developerzy mogli nie optymalizować za bardzo kodu (poza nielicznymi wyjątkami) i potem takie tytuły jak Metro2033 z dość przeciętną grafiką i fizyką w chwili premiery mają wymagania z kosmosu.
Nie wierzę, że Valve tak ufa w swoją siłę by wypuszczać SteamBoxa jako jedyne rozwiązanie - raczej jako specjalizowaną dystrybucję linuksa z Steamem do uruchomienia na dowolnym komputerze (taki Gameloader jak swego czasu małe Windows z rodziny 9x), a dla wyjątkowo leniwych przerażonych wizją własnoręcznego włożenia płyty do napędu i zainstalowania takiego gameloadera od zera pewnie będzie trochę Steamboxów w sprzedaży w Wallmartcie, tak jak swego czasu PC/laptopy z linuksem, ale nie sądzę by Valve udźwignęło dystrybucję sprzętu dla steamboxa jako jedyna opcja - raczej w modelu podobnym obecnie do ubuntu - możesz zamówić komputer z tym osem już zainstalowanym i skonfigurowanym, ale większość pobiera i instaluje go samodzielnie, z tą różnicą że deleloperzy ubuntu nie mają dochodu pewnie z 99,9% tak pobranych distro, natomiast Steam zarabia zawsze - czy to sprzedając gry bezpośrednio w Steam Store czy sprzedając je pośrednikom (GMG, Amazon, czy nawet Bauer wydając CD Action z wersjami gier pod Steam) a jednoczęsnie nie płaci haraczu Microsoftowi za przepuszczenie tych tytułów przez MS Store, co dla Steama byłoby zabójcze.

06.01.2013 19:28
Velfrig
7
odpowiedz
Velfrig
56
Pretorianin

Nikt nie powiedział jeszcze o tym o czym Gabe sam kiedyś powiedział, że chcieliby by gry ze steama otwierały się bezpośrednio na każdej konsoli więc prawdopodobnie będą się starali żeby na nowym boxie była automatyczna integracja gier z PC.

06.01.2013 20:41
8
odpowiedz
komenty
69
Senator

Problemem będzie niekompatybilność większości gier na rynku. Chyba, że rozmawiają z deweloperami nad przeniesieniem ich gier na Linuksa.

06.01.2013 20:45
Pan Dzikus
9
odpowiedz
Pan Dzikus
162
Generał

Trzymam kciuki za Valve. Oby im się udało. Moim marzeniem od dawna jest by Linux zajął miejsce Windows. Jeśli będą na niego gry to stanie się bardziej popularny, jeśli stanie się bardziej popularny to pojawią się i inne programy, których teraz nie ma na Linuxie choć są na Windows i MacOS (który to system pochodzi od FreeBSD).

Moim zdaniem Steam Box to będzie PC o określonej specyfikacji (konkretny procek i karta graficzna) z Linusem opartym na Ubuntu lub bezpośrednio na Debianie. Być może Valve będzie sam robił takie kompy ale raczej po prostu będzie je robił Dell, HP i inni producenci pecetów. Osobiście co 3 lata robiłbym upgrade takiego zestawu ale wymagałbym by wszystkie gry na generację następną działały w minimum 30 klatkach na sekundę w FULL HD i wysokich detalach na poprzedniej generacji.

Mam nadzieję, że SteamBox będzie standardowo sprzedawany z odpowiednikiem TrackIR (który jest cholernie drogi jak na 3 diody, kamerkę, czapeczkę i kilka linijek kodu) by można się było swobodnie rozglądać w kabinie samochodu czy samolotu. Od wszystkich gier w których ma to sens wydawanych na SteamBoxa powinna być wymagana także obsługa Oculus Rift i ewentualnych innych okularów VR.

06.01.2013 21:29
10
odpowiedz
zanonimizowany669088
49
Generał

UU cieszymy się. Rok 2013 rokiem innowacji :)

07.01.2013 09:03
👍
11
odpowiedz
nikt11
44
crywar

Bardzo dobra wiadomość, mam nadzieję, że się potwierdzi. Obecnie dużo(większość) gier działa pod Linuksem na wine. Tworzenie gry od razu na win/lin nie jest problemem, przecież teraz dużo gier niezależnych od razu jest projektowana na kilka platform win/lin/mac.

Technologie Steam Box z systemem Linux?