Forum Gry Hobby Sprzęt Rozmawiamy Archiwum Regulamin

Wiadomość Według Epic Games konsole nowej generacji wymuszą dwukrotny wzrost budżetów gier

14.11.2012 09:03
Jonasz95
1
Jonasz95
142
Pretorianin

Już teraz wielu ma problemy z zarobieniem na swojej produkcji, a co dopiero wtedy?

14.11.2012 09:14
2
odpowiedz
Dycu
65
zbanowany QQuel

Gry indie dopiero widzę czeka rozkwit w takim razie : )

14.11.2012 09:20
3
odpowiedz
zanonimizowany858379
6
Konsul

To będzie ryzyko z kasą żeby nie zbankrutować na jakiejś produkcji ,ale pożyjemy zobaczymy : )

14.11.2012 09:28
lordpilot
4
odpowiedz
lordpilot
211
Legend

No sam jestem ciekawy jak wybrną z tego producenci gier AAA, którzy już teraz nierzadko stoją "pod ścianą".

Ciekawego wywiadu udzielił ostatnio (dla Eurogamera) głównodowodzący Crytek'a - otóż przy "Crysisie" i "Crysis 2" firma jest "bliska wyjścia na zero", czyli... wciąż są pod kreską (stąd zapewne decyzja o przejściu na model F2P, co mnie akurat bardzo smuci, bo ten model to dla mnie totalny, przeważnie casualowy kał).

^^ Nieco mnie to zdziwiło, bo pierwszy Crysis (chociaż chyba łącznie z dodatkiem Warhead, tutaj już nie pomnę) dobił do 3 mln. egzemplarzy na samym PC, dwójka (już multiplatformowa) też sprzedała się w podobnym nakładzie. To jaki budżet miały te tytuły, że przy sprzedaży 3 mln sztuk deweloper wciąż jest pod kreską ?

Jedno jest pewne - w następnej generacji walka w mainstreamie będzie jeszcze bardziej brutalna i zażarta, a ryzyko klapy jeszcze większe. Pewnie kilka firm produkujących gry typu AAA zbankrutuje albo zawczasu zmienią model produkcji.

14.11.2012 09:37
5
odpowiedz
zanonimizowany669088
49
Generał

Inni developerzy z kolei wypowiadają się, że produkcja na następnej generacji ma być... tańsza. Osobiście nie wierzę w ani jedno słowo, że będzie drożej. Szukają usprawiedliwienia dla dalszego rozwoju DLC, ograniczania licencji i ogólnopojętego dymania graczy, to będą mieli idealne. Władują w grę 10mln, w reklamę 100mln i pójdzie fama, że: "gry są strasznie drogie i musicie zrozumieć nasze działania".
Czemu wraz z przeskokiem na kolejną generację narzędzia do tworzenia miałyby nie ulegać wielu ułatwieniom dla dev'ów? Grafa i fizyka z nextgenów niemal na stówę nie przebije Crysis 1 na ultra - ewentualnie niewiele odbiegnie - a nikt nie szczekał o budżecie Crysisa. Mało tego - po sprzedaży 1mln tej gry twórcy już coś przebąkiwali, że im się produkcja zwróciła.

@lordpilot
Ciekawego wywiadu udzielił ostatnio (dla Eurogamera) głównodowodzący Crytek'a - otóż przy "Crysisie" i "Crysis 2" firma jest "bliska wyjścia na zero", czyli... wciąż są pod kreską
GÓWNO prawda. Powiedział, że "Crysis wciąż na siebie nie zarobił" mimo sprzedania 3mln na samym PC. W wolnym tłumaczeniu cytat może znaczyć: "Ach wiecie, chcemy żeby się zwrócił 10-ciokrotnie, stąd naszym zdaniem jeszcze na siebie nie zarobił".

14.11.2012 09:39
6
odpowiedz
Lutz
173
Legend

w zaleznosci od typu klienta pokazuje sie te same dane ale odpowiednio przygotowane, a to juz zadanie ksiegowych.

zyski z reguly sie inwestuje, potem wystarczy powiedziec dziennikarzowi ze "byl ciezki czas bo firma zanotowala maly zysk"

14.11.2012 10:13
7
odpowiedz
wcogram
153
Generał

Pieprzy bez sensu. O ile stworzenie nowej marki świata, mechaniki, animacji, skryptu itp. itd. jeżeli gra jest długa i rozbudowana trwa długo i kosztuje. Natomiast teraz mamy kontynuacje za kontynuacją. Niech nie mówi, że stworzenie CODx trwa tyle samo czasu co COD4, gdzie mają gotowe 80% gry + edytor bardziej rozbudowany. Koszt produkcji to pewnie z 20mil albo mnie. a zysk. To samo ME o ile pierwsza część zajęła trochę czasu to ME2 i ME3 korzystały w 60-70% z komponentów ME, a zawierały odpowiednio mniej zawartości.

W prawie każdej grze opartej na EU3 woda jest taka sama, błyskawice, wybuchy, ogień, część tekstur bo są one zawarte w edytorze silnika i twórcy tego nie robią.

14.11.2012 10:16
8
odpowiedz
musio3
82
Konsul

Na pewno koszty wzrastają - tutaj nie ma żadnych wątpliwości.
Kiedyś nie projektowano tekstur HD, nie było dźwięku 5.1 i wielu wielu innych rzeczy.
Pensje pracowników - również były inne.
Gdyby tak nie było (że koszty wzrastają) mielibyśmy nowe konsole już wcześniej - bo nie byłby to problem dla nikogo. Jeżeli ich nie ma - znaczy się, że coś jest na reczy.

W sumie, po co inwestować w hiperrealistyczną grafikę. Spokojnie obecny poziom technologiczny wystarcza.
Niech skupiają się na miodności gier, na ich dopracowaniu, na unikaniu bugów i inwestowania nie w SPRZĘT tylko w INNOWACYJNOŚĆ gier.

14.11.2012 10:17
9
odpowiedz
komenty
69
Senator

-> Niezmordowany - a kto mówił, ze produkcja gier w następnej generacji ma być tańsza, któy deweloper? A jeśli chodzi o Crysisa to on rzeczywiście na siebie nie zarobił, co oznacza że z biznesowego punktu widzenia był nieopłacalny i jest to jeden z powodów dla którego Crytek przechodzi na f2p.

14.11.2012 10:51
raziel88ck
10
odpowiedz
raziel88ck
196
Reaver is the Key!

Już próbują nas omamić, żeby usprawiedliwić swoje niecne plany względem graczy...

14.11.2012 11:17
11
odpowiedz
zanonimizowany669088
49
Generał

@komenty na przykład Strauss Zelnick z Take-Two: ps3site.peel/ile-zaplacimy-za-gry-nowej-generacji/132036
Ja z kolei poproszę o dokładną informację z ust developera, że koszta produkcji i promocja Crysisa były WYŻSZE niż zyski z jego sprzedaży.

Jakoś developerzy się nie skarżą, że koszt powstania gry na PC jest wyższy lub dużo wyższy niż na konsolach (od portów po gry, które bardziej rozwijają skrzydła na PC). Nieznane wcześniej studio nagle tworzy Metro 2033, które jest na podium najładniejszych gier w historii - a o wysokim budżecie nie napomknęli ANI RAZU.

14.11.2012 11:17
Koktajl Mrozacy Mozg
12
odpowiedz
Koktajl Mrozacy Mozg
195
VR Evangelist

Ale sami do tego darza, w tej generacji zwykla destrukcja nie poszla do przodu tylko wciaz grafika, grafika, grafika a gameplay staje sie coraz ubozszy. Takie rzeczy jak nieliniowosc SP, itp powinny byc na porzadku dziennym

14.11.2012 11:25
marcing805
😁
13
odpowiedz
marcing805
186
PC MASTER RACE

Czyli co? Nintendo ze swoim WiiU już wygrało przyszłą generację konsol?

14.11.2012 11:28
14
odpowiedz
108
3 grosze

1. "pod kreską" pewnie oznacza "nasi księgowi postarali się, aby nie wykazać zysku, przez co nie musimy płacić podatku"

2. przy współczesnym zaawansowaniu grafiki lepsza drogą będzie dopracowanie scenariusza, grywalności itp. a nie bawienie się w ładny papierek do owinięcia g... (przepraszam za nieelegancki skrót myślowy)

14.11.2012 11:38
15
odpowiedz
Tuminure
105
Senator

Nintendo ze swoim WiiU już wygrało przyszłą generację konsol?
Well... to było do przewidzenia.

14.11.2012 11:39
16
odpowiedz
Piotrek.K
203
... broken ...

Pierdzelenie o Chopenie.

konsole nowej generacji i tak pewnie jedynie DOGONIA z wygladu gry obecnie dostepne na PC (a juz na pewno wzrosnie rozdzielczosc wyswietlana na tv - licze, ze co najmniej do full hd ;) ). Nie powinno wiec byc mowy o wzroscie kosztow bo roznice nie beda wielkie (a przeciez nowe narzedzia develeporskie maja za zadanie ULATWIC produkcje gier)...

14.11.2012 11:53
😁
17
odpowiedz
z0ltar
39
Pretorianin

Jeśli koszty by tak wzrosły (w co nie wierzę :P) to tak jak ktoś wspomniał, gry indie czeka prawdziwy rozkwit. Jak dla mnie grafika może być jakościowo z roku 2007 byle sam pomysł na rozgrywkę był fajny. Co mi z super grafiki skoro gra ma do zaoferowania mniej niż w złotej erze gier pc?

14.11.2012 12:05
18
odpowiedz
Demilisz
193
Generał

A niedawno chyba ktoś z Take2 twierdził, że gry w nowej generacji będą tańsze w produkcji. Ciekawe, czyje prognozy się sprawdzą (ja obstawiam, że Epic, bo wzrost kosztów produkcji gier to taki ficzer kolejnych generacji sprzętu)

@lordpilot
3 mln sam Crysis, Warhead dorzucił jeszcze połowę tego (dane z maja 2010), w sumie 4.5 mln.

@Niezmordowany
Wystarczy, że Sony tradycyjnie pójdzie swoją ścieżką i już koszta będą rosły, bo na ich platformę trzeba będzie programować inaczej.

14.11.2012 12:14
kaszanka9
19
odpowiedz
kaszanka9
109
Bulbulator

Ta jasne, czyli gry też razy 2 nie? Super, rodzina piratów się powiększy i dobrze.

14.11.2012 12:17
20
odpowiedz
zanonimizowany669088
49
Generał

Owszem jedyny wzrost kosztów jakie devsi odnotują, to co najwyżej z powodu trudnych/innych/nowych architektur przyszłych konsol. Powtarza się to co generację, a koszta wraz z kolejnymi latami opanowywania architektur maleją by przy nowej generacji znów wzrosnąć. Jeśli jednak wierzyć plotkom o APU AMD w obu z nich - nie zanosi się na to.

14.11.2012 12:41
panZDZiCH
21
odpowiedz
panZDZiCH
138
Generał

Marketingowy bełkot. Koszty wzrastają. Zyski coraz mniejsze. Nasze narzędzia pozwolą zaoszczędzić BAZYLIONY. My biedne dewelopery a tu straszne piractwo i nie ma co dzieciom do garka włożyć, trzeba nowe Call of Duty... Przed oczami tylko złote monety.

14.11.2012 14:12
22
odpowiedz
Zero-Cool
42
Pretorianin

lordpilot [ gry online level: 76 - Generał ]

^^ Nieco mnie to zdziwiło, bo pierwszy Crysis (chociaż chyba łącznie z dodatkiem Warhead, tutaj już nie pomnę) dobił do 3 mln. egzemplarzy na samym PC..

Pierwszy Crysis zszedl w ponad 3 milionach kopii na PC (dane podane parę miesięcy przed premierą dwójki) bez wliczania wersji z Maximum Edition - czyli do dzisiaj może to być ok 3,5 mln kopii. Warhead zszedl w liczbie 1,5 mln kopii.

14.11.2012 14:25
23
odpowiedz
zanonimizowany845313
2
Konsul

To teraz nie 200 a 300zł będą kosztować premierówki na konsole, aż w końcu znajdą usprawiedliwienie do tego aby przejść na model prepaid i płacić za minuty grania, no bo przecież nikogo na te gry nie będzie w końcu stać

14.11.2012 14:31
.:Jj:.
😁
24
odpowiedz
.:Jj:.
147
    ENNIO MORRICONE    

14.11.2012 16:42
25
odpowiedz
zanonimizowany674990
53
Pretorianin

(W głównym nurcie) Koszty większe ale poziom zawartości mniejszy (stawiam na to wypłatę); pewnie fizyka i interaktywność ze światem dalej na słabym poziomie, rozmachu w projektowaniu lokacji jak na lekarstwo (rozmiar, szczegółowość, wypełnienie jej czymś przemyślanym), a treść jeszcze głupsza. Będzie można zapomnieć o innych gatunkach i nowych markach, już dzisiaj wszyscy chcą robić jedynie gry akcji. Pewnie standardem dla nowej generacji zamiast 10h będzie 5h.

Jedyna nadzieja w niezależnych twórcach.

14.11.2012 17:08
Azerath
26
odpowiedz
Azerath
156
Senator

Przekopiuję swojego posta sprzed 7 miesięcy:

Jeszcze się okaże, że Wii U będzie większym sukcesem niż nowy Xboks i Playstation. Zazwyczaj przy przejściu na nową generację koszt produkcji gry zwiększał się kilkakrotnie, pokażę na podstawie konsol Sony: PSX: 4-5 mln, PS2: 12-15 mln, PS3: 20-30 mln (gdzie takie GTAIV, Red Dead Redemption czy Gran Turismo 5 kosztowały około 100 mln, a Killzone 2 np. 60 chyba) . Można więc powiedzieć, że koszta produkcji gier na konsole nowej generacji Microsoftu i Sony będą gdzieś na poziomie od 50- 70 mln dolarów. To bardzo dużo. Już teraz większość studiów poza gigantami takimi jak Bioware, Epic, Infinity Ward, Bethesda czy Blizzard żyje w na skraju bankructwa licząc na to, że starczy im do pierwszego. Już przy obecnej generacji prawie całkowicie znikły gry ze średniej półki zostawiając nam tylko kaszanki i gry AAA. Dlaczego? Bo tak się tylko opłaca. Czy więc przy przesiadce na nowe konsole te dziesiątki mniej znanych studiów będzie stać na robienie gry na next-geny? Nie. Co im pozostaje? Konsola Ninny. Konsola, która sprzeda równie dobrze jak jej poprzednik albo nawet lepiej (Wii - około 100 mln, X360 i PS3 - około 50 mln każda z osobna). Więc jaka przyszłość czeka Wii U? Absolutnie fantastyczne gry od studiów wewnętrznych Nintendo (dziesiątki dobrych gier, m.in. blockbustery z serii Mario, Zelda, Donkey Kong, Metroid), gry ze wstecznej kompatybilności (Wii, Gamecube i pozostałych konsol wielkiego N), porty gier z PS3 i X360 (na razie wiadomo o Darksiders 2 i Aliens Colonial Marines, mówi się też o takim GTAV i o grach, które już miały swoje premiery: Assasyny, różne części Call of Duty, RDR - sami wybierzcie) i gry z tych studiów, które nie będzie stać na przesiadkę na nowe konsole - innymi słowy dopracowane i różnorodne gry od dziesiątek studiów niezwiązanych z Nintendo, coś, czego nie miały ostatnie konsole Ninny (nie licząc handheldów) i co było wymieniane jako największe wady tych konsol. Więc reasumując: Wii U? Ogromny rynek zbytu (duża liczba sprzedanych konsol) i mnóstwo gier na tą konsolę. Co zrobią duże studia i wydawcy, gdy to zobaczą? Lepiej będzie dla nich zrobić tytuł AAA na Wii U czy grę na konsole konkurencji za kilkukrotnie większą sumę? Nie chcę wieścić, że w przyszłości konsole M$ i Sony będą takimi Wii obecnej generacji, ale przyszłość Nintendo nie wydaje się być taka brzydka jak może się wydawać.

14.11.2012 19:41
dj_sasek
27
odpowiedz
dj_sasek
153
Freelancer

Pieprzenie głupot. To tak samo jakby komuś powiedzieć "...a świstak siedzi i zawija je w te sreberka"... "Taa oczywiście." Next joke pls!

14.11.2012 20:59
28
odpowiedz
UbaBuba
106
Generał

Jezeli myslicie ze gra na UE4 bedzie kosztowac tyle samo co na UE3 to jestescie w wielkim bledzie. Trzeba opracowac mase (MASE!) szczegolow, co pochlania czas, a wiec koszty ida do gory.

Osoby ktore wypowiadaja sie ze to bzdura, widac maja zerowa wiedze na temat developingu gier. Pozatym po co tu o tym dyskutowac? To problem developerow, oni wiedza ile im koszty pojda do gory.

14.11.2012 22:45
29
odpowiedz
Tuminure
105
Senator

@up
Widać, że masz tak samo zerowa wiedze na temat developingu gier. Na UE4 prawdopodobnie będzie można wyprodukować grę tak samo szybko, jak na UE3. Problem w tym, że to zaledwie tylko silnik graficzny - kropla w morzu zwanym procesem tworzenia gry.

14.11.2012 23:59
dj_sasek
30
odpowiedz
dj_sasek
153
Freelancer

@UbaBuba - co ma do tego silnik graficzny? Bo mam wrażenie, że nie o tym napisałeś? Z resztą... z tymi developerami jest jak z politykami.
Niech mi się oni tylko później nie tłumaczą, że nie zrobili tego i tego bo im silnik nie pozwolił. Koszty zostaną te same. Narzędzia są obecnie lepsze, poradzą sobie.

15.11.2012 02:00
31
odpowiedz
Lutz
173
Legend

[26] Widziales ceny gier na wii U?

Kazdy normalny puka sie w czolo majac zaplacic za AC3 50 funtow...

Wii bedzie flopem takim, ze nintendo pewnie zaczelo juz zawczasu projektowac kolejna generacje

15.11.2012 09:11
diablo1991
👎
32
odpowiedz
diablo1991
46
Pretorianin

To jak wzrośnie cena produkcji gier, to wzrośnie cena sprzedaży czyli np. teraz gry na konsole kosztują 250 zł, to będą kosztować po 400 zł. to jest pojebane jak na zarobki w Polsce !

15.11.2012 09:30
33
odpowiedz
Bazylisheq
103
Konsul

Jakikolwiek wzrost cen gier to strzał w stopę dla całej branży. Mojm zdaniem pójdzie to w innym kierunku. Spadną zarobki w tej branży i to sporo.

15.11.2012 18:46
34
odpowiedz
zanonimizowany674990
53
Pretorianin

Bazylisheq prędzej zachowają obecne ceny gier ale zmniejszą za to ich zawartość. Tak jak pisałem, szykujcie się na strzelanki na 5h.

15.11.2012 18:58
Irek22
35
odpowiedz
Irek22
154
Legend

Będzie... jak będzie.
Ale coraz bardziej przeczuwam, że żadnej nowej konsoli już nie kupię i ograniczę się tylko do góra 3-4 nowych tytułów na rok (w związku z pierwszą częścią zdania chyba nie muszę dodawać, że wyłącznie na PC...), z czego co najmniej połowa to będą gry spod znaku indie lub finansowane za pośrednictwem inicjatyw pokroju Kickstartera.

15.11.2012 19:03
snopek9
36
odpowiedz
snopek9
210
Pogrubiony stopień

Cy Wy gadacie?

Jak wszedzie czytam, ze teraz gry to wiekszy biznes niz filmy...zarabiaja Ci najwieksi w tym Epic kosmiczne sumy w porownaniu ze zwyklymi zjadaczami chleba i jeszcze marudza?

15.11.2012 19:37
37
odpowiedz
zanonimizowany871989
0
Pretorianin

Marudza, bo pewnie teraz koszt produkcji to np 1 a zarabiaja 100 i chca tak dalej ciagnac....

16.11.2012 07:18
38
odpowiedz
Tuminure
105
Senator

@up
Weź sobie zarobki dobrego programisty/grafika 3d pomnóż przez kilkadziesiąt osób (przez kilka miesięcy). Do tego dodaj miliony wydane na marketing.

Nie trzeba znać dokładnie tej branży, by stwierdzić, że z pewnością koszt produkcji nie jest 100 razy mniejszy, niż zysk.

16.11.2012 09:54
39
odpowiedz
PierwszyWolnyJestZajęty
14
Generał

@up Jak ktoś nie ma mózgu i wydaje miliony na promocję crapu to już jego sprawa.
Jakoś twórcom Legend of Grimrock gra zwróciła się po tygodniu sprzedaży przy zerowej reklamie.
A co najlepsze: ta gra to jeden z najlepszych tytułów w obecnym roku.

W kwestii konsol - gry na konsole mogą być nawet po 1000 zł - niech idioci płacą, skoro nie potrafią obsługiwać komputera.
Według wielu już plotek (a w każdej jest ziarno prawdy) ps4 i xbox 720 zaoferują grafikę na poziomie obecnego PC klasy średniej (gtx 560) więc już na starcie są przegrane.

16.11.2012 14:01
40
odpowiedz
Tuminure
105
Senator

@up
Powiedziałbym, że LoG to bardzo specyficzna gra, z równie specyficznym marketingiem. Reklama nie była zerowa. I wcale nie jest to jeden z najlepszych tytułów w obecnym roku - ba, dla mnie jest to jedna z najbardziej przereklamowanych gier tego roku.
Nie dałoby się zastosować takiego samego marketingu w innym gatunku gier.

Wiadomość Według Epic Games konsole nowej generacji wymuszą dwukrotny wzrost budżetów gier