Newsroom Wiadomości Najciekawsze Komiksy Tematy RSS
Poza grami Komputery PC 30 listopada 2009, 09:30 focus

Colin McRae: DiRT 2 - test wydajności

Ostatnią ważną pecetową grą w tym roku będzie Colin McRae: DiRT 2. Sprawdziliśmy, jak z najnowszą produkcją ze stajni Codemasters radzą sobie różne karty graficzne.

Od oficjalnej premiery Windows 7, a tym samym DirectX 11, upłynęło zaledwie nieco ponad miesiąc, a na rynku obecne są już trzy gry wykorzystujące efekty zawarte w nowym API. Obok BattleForge oraz ostatnio opisywanej i testowanej gry S.T.A.L.K.E.R.: Zew Prypeci, nasze oko będzie cieszyć nowa część doskonale znanej wszystkim samochodowej serii, czyli Colin McRae: DiRT 2. Co pod względem graficznym ma do zaoferowania najnowsza produkcja Codemasters? Zapraszamy na test kart graficznych w grze Colin McRae: DiRT 2!

DirectX 11

Na temat samego środowiska DirectX 11 pisaliśmy już nieco w teście kart graficznych w grze S.T.A.L.K.E.R.: Zew Prypeci. Wtedy na własne oczy mieliśmy okazję zobaczyć prawdziwą wartość DX11 – trzeba przyznać, dość niską. Różnice praktycznie niezauważalne w czasie grania sprowadzały się głównie do silniejszego oświetlenia sceny 3D. W przypadku DiRT 2 również obserwujemy marginalne różnice, które sprowadzają się w zasadzie do wyostrzenia obrazu w trybie DX11:

DirectX 9  <––>  DirectX 11  <––>  DirectX 11 (Ultra)


DirectX 9  <––>  DirectX 11 (Ultra)

Zobacz różnice między trybami DirectX 9, a DirectX 11 (Post Process: medium) oraz DirectX 11 Ultra (Post Process: high).

W trybie DX9 obraz jest delikatnie rozmyty i to właściwie wszystkie różnice względem zaaplikowanego DirectX 11 (pamiętajmy, że DX10 nie istnieje w ogóle w DiRT 2!). W czasie gry jest to zupełnie niewidoczne, gdyż gra i tak generuje niewielki „motion blur”, który potęguje prędkość, a tym samym zwiększa realizm rozrywki. Warto zaznaczyć, że tylko w trybie DX11 dostępne są najwyższe ustawienia opcji „Post Process”. Niestety, my nie zaobserwowaliśmy żadnych istotnych różnic. Co więcej, włączenie „high” powoduje spadek wydajności o około 10-15%.

Warto w tym miejscu powiedzieć o domyślnych ustawieniach gry w zależności od zainstalowanej karty. Na Radeonach serii HD 5000 DirectX 11 włącza się domyślnie, podczas gdy pozostałe karty korzystają z DX9. Różnica w jakości obrazu nie tyczy się więc opcji „Post Process”, a innych ustawień, które nie są niestety dostępne ani w menu ani w pliku konfiguracyjnym (bezpośrednio). Dopiero ręczna edycja pliku konfiguracyjnego i ustawienie opcji „forcedx9” na „true” pozwala włączyć tryb DirectX 9, a tym samym zwiększyć wydajność. Zobrazowaliśmy to na przykładzie Radeona HD 5850 (patrz wykresy wydajności). Słupki opisane jako: „Radeon HD 5850” to domyślny tryb działania przy maksymalnych ustawieniach, za wyjątkiem „Post Process”, gdzie daliśmy „medium”, tak jak w innych kartach DX9. „DX11 Radeon HD 5850” to najwyższe detale z „high” dla „Post Process”. Z kolei „DX9 Radeon HD 5850” to ręczne wymuszenie tego trybu w pliku konfiguracyjnym.

Rzecz jednak w tym, że przeciętny gracz i jednocześnie użytkownik Radeonów HD 5000 nie będzie wiedział, że trzeba edytować plik konfiguracyjny, by włączyć tryb DX9. Innymi słowy posiadacz Radeona HD 5850 na pozornie tych samych ustawieniach (mówiąc o tych dostępnych w menu) będzie miał wolniej niż kolega z GeForcem GTX 285. Oczywiście, gdy wymusi tryb DirectX 9, to ilość klatek na sekundę wzrośnie do poziomu wyższego niż na konkurencyjnej karcie ze stajni NVIDIA, ale to już wyższa szkoła.

Obok tradycyjnych rajdów dostępne są wyścigi po torze razem z przeciwnikami.

Zasady

Naszą intencją było pokazanie płynności na określonych kartach graficznych ale w komputerach, które są dostępne dla większości z Was. Z tego też względu wszystkie karty graficzne testowaliśmy na dwóch platformach, których podstawą były komputery kosztujące około 2000 oraz 4000 złotych. Wybraliśmy komponenty, które są najbardziej odpowiednie do gier w tym przedziale cenowym. Oto podstawowe elementy wchodzące w ich skład:

Zestaw do 2000 złotych:

  • procesor Intel Pentium Dual Core E5300 LGA775;
  • płyta główna Gigabyte P43-ES3G;
  • pamięci RAM OCZ Platinum 2x 1GB DDR2-800.

Zestaw do 4000 złotych:

  • procesor Intel Core i5 750 LGA1156;
  • płyta główna Gigabyte P55-UD3;
  • pamięci RAM OCZ Platinum 2x 2GB DDR3-1333.

Powyższe zestawy zostały uzupełnione stosownym zasilaczem, obudową, dyskiem twardym, napędem optycznym itd. Na obydwu komputerach pracował system operacyjny Windows 7 w wersji 64-bitowej.

Wszystkie karty graficzne, których było w sumie 19, przetestowaliśmy w czterech rozdzielczościach (typowych dla popularnych monitorów) z wyłączonym oraz włączonym wygładzaniem krawędzi (AA-OFF / AA x4) jak i filtrowaniem anizotropowym (Anizo-OFF / Anizo x16):

  • 1024x768;
  • 1280x1024;
  • 1680x1050;
  • 1920x1200.

We wszystkich przypadkach testowaliśmy na maksymalnych ustawieniach graficznych dostępnych w menu dla danej karty. W przypadku grafik obsługujących DirectX 11 (seria Radeon HD 5000) testy przeprowadziliśmy z wymuszonym trybem DX9 (ręczna edycja pliku konfiguracyjnego) oraz ze wszystkimi suwakami przesuniętymi w prawo. Dodatkowo przeprowadziliśmy test Radeona HD 5850 na pozornie tych samych ustawieniach jak inne karty DX9 (czytaj wyżej). Do testu użyliśmy trasy w Japonii z 7 przeciwnikami.

Piękne scenerie.

Użyliśmy następujących wersji sterowników:

  • ATI Catalyst 9.11 hotfix (DiRT 2);
  • NVIDIA ForceWare 195.62.
1 2 3 4