Newsroom Wiadomości Najciekawsze Komiksy Tematy RSS
Poza grami Testy wydajności gier 24 listopada 2009, 11:07 focus

S.T.A.L.K.E.R.: Zew Prypeci - test wydajności

Trzecia część popularnego cyklu S.T.A.L.K.E.R. jest jedną z pierwszych gier, wykorzystujących efekty spod znaku DirectX 11. Postanowiliśmy to przetestować.

S.T.A.L.K.E.R.: Zew Prypeci (ang.: S.T.A.L.K.E.R. Call of Pripyat) jest wyczekiwaną grą z przynajmniej kilku powodów. Według zapowiedzi ma on być powrotem do klimatu jaki towarzyszył graczom w pierwszej części: Cieniu Czarnobyla, a który gdzieś uleciał w Czystym Niebie. W drugiej kolejności S.T.A.L.K.E.R.: Zew Prypeci zainteresować powinien ze względu na szatę graficzną, która została wzbogacona o efekty DirectX 11. Jak w tej grze wypadają karty graficzne? Czy rzeczywiście DirectX 11 wprowadza nową jakość? Zapraszamy na test!

DirectX 11

Kolejne generacje środowiska DirectX sukcesywnie poprawiają jakość szaty graficznej w grach PC. Poprzedni – DX10 – pojawił się na rynku jeszcze w 2006 roku i przez ten czas wydano kilkadziesiąt gier wykorzystujących (w mniejszym bądź większym stopniu) efekty „dziesiątki”. Niestety z różnych względów, a w tym z powodu bardzo chłodnego przyjęcia systemu operacyjnego Windows Vista, DirectX 10 nie stał się tak popularny, jakby tego chcieli producenci kart graficznych oraz sam Microsoft. Gigant z Redmond chcąc zatrzeć złe wrażenie po Windows Vista oraz bezpośrednio związanym z nim DX10, wzbogacił Windows 7 właśnie o DirectX 11. Oczywiście jest on również obecny w Windows Vista, ale nikt głośno o tym nie mówi – z wiadomych względów. Kluczowych zmian między wersją 10 a 11 brak. Raczej chodzi tu o kosmetykę. Ale teoria nie zawsze pokrywa się z praktyką, więc przejdźmy do tej drugiej. Na początek jedno porównanie jakości obrazu w grze S.T.A.L.K.E.R.: Zew Prypeci między trybami DirectX 9, 10 oraz 11:

DirectX 9 <––>DirectX 10 <––>DirectX 11

Zobacz różnice między trybami DirectX 9, 10 oraz 11!

Więcej na temat DirectX 11 znajdziecie na czwartej stronie niniejszego artykułu.

Zasady

Naszą intencją było pokazanie płynności na określonych kartach graficznych ale w komputerach, które są dostępne dla większości z Was. Z tego też względu wszystkie karty graficzne testowaliśmy na dwóch platformach, których podstawą były komputery kosztujące około 2000 oraz 4000 złotych. Wybraliśmy komponenty, które są najbardziej odpowiednie do gier w tym przedziale cenowym. Oto podstawowe elementy wchodzące w ich skład:

Zestaw do 2000 złotych:

  • procesor Intel Pentium Dual Core E5300 LGA775;
  • płyta główna Gigabyte P43-ES3G;
  • pamięci RAM OCZ Platinum 2x 2GB DDR2-800 (wyjątkowo dla tego testu).

Zestaw do 4000 złotych:

  • procesor Intel Core i5 750 LGA1156;
  • płyta główna Gigabyte P55-UD3;
  • pamięci RAM OCZ Platinum 2x 2GB DDR3-1333.

Powyższe zestawy zostały uzupełnione stosownym zasilaczem, obudową, dyskiem twardym, napędem optycznym itd. Na obydwu komputerach pracował system operacyjny Windows 7 w wersji 64-bitowej.

Wszystkie karty graficzne, których było w sumie 19, przetestowaliśmy w czterech rozdzielczościach (typowych dla popularnych monitorów) z wyłączonym wygładzaniem krawędzi oraz filtrowaniem anizotropowym:

  • 1024x768;
  • 1280x1024;
  • 1680x1050;
  • 1920x1200.

We wszystkich przypadkach testowaliśmy na maksymalnych ustawieniach graficznych przy pełnym oświetleniu używając bibliotek DX10. Tylko tych, ponieważ karty graficzne NVIDIA nie obsługują jeszcze DX11, co uniemożliwia obiektywne porównanie możliwości kart konkurencji. Dodatkowo przeprowadziliśmy testy w DirectX 11 tylko na kartach ATI - wyniki znajdziecie na stronie numer 4. Testy przeprowadziliśmy w trzech miejscach:

  • miasto, godziny popołudniowe;
  • miasto, słoneczny poranek (przed godziną 8:00);
  • bar.

Taka specyfika testu wymuszona została przez samą grę. Podobnie jak to miało miejsce w poprzedniej części cyklu S.T.A.L.K.E.R. nad ranem (po godzinie 05:30), przy ładnej pogodzie pojawia się dodatkowe oświetlenie (tzw. SunShafts), które mocno obciąża kartę graficzną. Kończy się to o godzinie 8:00 (chyba, że w ogóle nie występowało ze względu na duże zachmurzenie – jest to losowo dobierane przez grę) i wówczas w tym samym miejscu możemy mieć od 50 do nawet 100% wyższą płynność gry. Ponieważ większość misji i tak jest wykonywana za dnia i w przeważającej części przypadków można owy poranek przeczekać, kryterium wydajności określane jest na podstawie testu „za dnia”, co na wykresie przedstawione jest jako „Południe”. Test „Bar” odbywa się, zgodnie z nazwą, w barze, gdzie spotkamy kilkunastu towarzyszy, którzy odpoczywają, rozmawiają ze sobą itd. W takich miejscach gra całkiem dużo wymaga od procesora, zaś kolejność kart graficznych zmienia się w wielu przypadkach.

Testowaliśmy na maksymalnych ustawieniach, wymuszonych ręcznie w zakładce „zaawansowane”. Ustawienie „High” nie przekłada się niestety na sporo wyższą wydajność. Uzyskujemy płynność lepszą o zaledwie 10-15%, co często może nie pozwolić na włączenie wyższej rozdzielczości.

Z racji dużych wymagań najnowszego S.T.A.L.K.E.R.-a skupiliśmy się na trybach bez wygładzania krawędzi. Ale dla bardziej dociekliwych czytelników testy w tych trybach również zamieściliśmy, ale na osobnej stronie. Tam też znajdziecie porównanie wydajnościowe DirectX 10 do DirectX 11.

Koparka. Dość duża zresztą.


Użyliśmy następujących wersji sterowników:

  • ATI Catalyst 9.11;
  • NVIDIA ForceWare 195.55.
1 2 3 4 5