Poradniki do gier Kody i trainery Nowe poradniki Popularne Współpraca Nielimitowany dostęp
Pobierz Poradnik do Gry PDF, ePUB lub iBooks

Railroad Tycoon 3 - poradnik do gry

Railroad Tycoon 3 - poradnik do gry

Pobierz Poradnik do Gry PDF, ePUB lub iBooks
SPIS TREŚCI

Charakterystyka lokomotyw | Lokomotywy i wagony w Railroad Tycoon 3 poradnik Railroad Tycoon 3

Ostatnia aktualizacja: 17 września 2019

Charakterystyka lokomotyw

Wszystkie lokomotywy w grze charakteryzowane są za pomocą kilku współczynników. Tworząc kolejne pociągi powinniśmy wziąć je wszystkie pod uwagę. Budowanie składów na zasadzie "im nowsza maszyna, tym lepsza" nie przynosi w Railroad Tycoon 3 najlepszych rezultatów, często bowiem okazuje się, że starsze modele lokomotyw są o wiele efektywniejsze i przynoszą większe zyski. Aby ułatwić Ci dokonanie ewentualnego wyboru, opiszę poszczególne właściwości.

Typ: w Railroad Tycoon 3 dostępne są trzy rodzaje lokomotyw: parowe, spalinowe i elektryczne. Z parowozami będziesz mieć do czynienia przez całe dziewiętnaste stulecie i w gruncie rzeczy również w początkowym okresie dwudziestego wieku, pierwsza maszyna zasilana prądem pojawia się dopiero w 1904 roku. Ceny lokomotyw parowych nie są specjalnie wygórowane, ale ich eksploatacja wymaga stałego dostępu do wież serwisowych, w których uzupełniany jest zapas wody. Bez życiodajnej cieczy parowozy będą poruszać się wolniej, dlatego musisz wybudować przynajmniej jeden punkt jej uzupełniania na każdym odcinku trasy. Kolej elektryczna i spalinowa również wymaga dostępu do wież serwisowych, gdyż oprócz wody dostarcza ona także piasek, niezbędny do sprawnej komunikacji w terenach górskich. Najbardziej wydajne w grze są elektrowozy, ale do działania potrzebuje ona rozbudowanej trakcji, która jest bardzo kosztowna. Elektryfikacja pochłania ogromne środki z budżetu kompanii, dlatego decyzja o ewentualnej przebudowie torów powinna być dokładnie przemyślana.

Rok produkcji i data wycofania z eksploatacji: pierwsza wartość nie wymaga szerszego komentarza. Rok produkcji określa moment, w którym dana lokomotywa zostaje dopuszczona do sprzedaży. Data wycofania z eksploatacji informuje nas z kolei, kiedy maszyna staje się przestarzała, co automatycznie doprowadza do wycofania jej z oferty producentów pociągów. Oczywiście, jeśli w naszym taborze nadal znajduje się taka lokomotywa, nie znika ona automatycznie z trasy, ale gracz powinien powoli przymierzać się do jej wymiany na inny model. Wiek pociągu jest istotny również z innego względu. Im starsza maszyna, tym większa szansa na jej awarię, a ta - jak nietrudno się domyślić - znacząco wpływa na szybkość poruszania się składu, a co za tym idzie, ilość pozyskiwanych z niego pieniędzy.

Prędkość maksymalna: to jeden z tych czynników, na który powinniśmy zwracać szczególną uwagę. Przede wszystkim należy przyjąć do wiadomości fakt, że maksymalna prędkość z jaką porusza się lokomotywa, zmienia się w zależności od liczby wagonów i nachylenia terenu. Ten sam pociąg może bardzo dobrze sprawować się na równinach, ale już o wiele gorzej przy próbie pokonania wzniesień. A jeśli przy okazji przedobrzymy z wielkością składu, nasza "torpeda" zamiast pędzić, będzie poruszać się ślimaczym tempem. W dalszej części poradnika znajdziesz dokładny opis lokomotyw, wraz z wyszczególnionymi prędkościami maksymalnymi w zależności od liczby wagonów i rodzaju nachylenia terenu. Pomoże Ci on szybko i łatwo sprawdzić, jak dana maszyna będzie sprawować się na projektowanej trasie.

Cena: kwota jaką należy wyłożyć podczas kupna lokomotywy. Jest ona niezmienna, a to oznacza, że w wybranych latach (pomiędzy rokiem produkcji a datą wycofania z eksploatacji) za dany typ maszyny zapłacisz zawsze tyle samo.

Roczne utrzymanie: cena lokomotywy to jeszcze nie wszystko, musisz pokryć również koszt jej utrzymania. Suma odliczana jest co roku z Twojego konta, bez względu na to, czy Cię na to stać, czy nie. Warto pamiętać, że podana na początku kwota zmienia się z upływem czasu - im dłużej eksploatujesz daną maszynę, tym większe koszta będziesz ponosić.

Zużycie paliwa: im niższe, tym lepsze, gdyż pociąg może przejechać dłuższy odcinek trasy za mniejsze pieniądze. Najbardziej wydajne w kwestii zużycia paliwa są oczywiście lokomotywy elektryczne, ale kosztują też odpowiednio więcej. Poza tym trzeba się liczyć z koniecznością rozbudowy infrastruktury, czyli torów.

Przyspieszenie: określa, jak szybko lokomotywa jest w stanie osiągnąć prędkość maksymalną ze startu zatrzymanego. Im przyspieszenie większe, tym lepiej, zwłaszcza, że w Railroad Tycoon 3 pociągi stoją bardzo często: na stacjach, w trakcie mijania dwóch składów na jednym torze (skład o niższym priorytecie musi się zatrzymać) lub podczas ewentualnej awarii.

Niezawodność: tutaj sprawa jest bardzo prosta. Im większa niezawodność, tym mniejsza szansa, że lokomotywa podczas jazdy ulegnie awarii, a co za tym idzie, zatrzyma się na dłuższą chwilę. Musisz jednak pamiętać, że samo określenie niezawodności nie załatwia definitywnie problemów z uszkodzeniami pociągu. Duży wpływ ma tu również poziom oleju oraz wiek maszyny. W każdej chwili możesz na bieżąco sprawdzić aktualne ryzyko awarii, zaglądając do informacji szczegółowych danego składu.

Atrakcyjność dla pasażerów: zgodnie ze swoją nazwą, określa jak bardzo dana lokomotywa podoba się ludziom, którzy oczekują na transport na Twoich stacjach. Oczywiście ma to znaczenie tylko i wyłącznie w przypadku świadczenia usług ekspresowych. Super-fajne maszyny (najwyższa możliwa atrakcyjność) powodują, że pasażerowie są w stanie zapłacić więcej za przewóz z miejsca na miejsce (nawet o 30%). Im bardziej toporna lokomotywa, tym zainteresowanie korzystaniem z Twoich pociągów mniejsze. Brzydkie maszyny (najniższa możliwa atrakcyjność) powodują, że chęć podróżowania danym składem spada u pasażerów czekających na stacjach o 15%. Jeśli zamierzasz tworzyć pociąg towarowy, możesz bez wahania zignorować ten współczynnik. W przeciwieństwie do ludzi, surowcom jest wszystko jedno jaka maszyna ich wiezie.