Poradniki do gier Kody i trainery Nowe poradniki Popularne Współpraca Nielimitowany dostęp
Pobierz Poradnik do Gry PDF, ePUB lub iBooks

Need for Speed: Most Wanted (2005) - poradnik do gry

Need for Speed: Most Wanted (2005) - poradnik do gry

Pobierz Poradnik do Gry PDF, ePUB lub iBooks
SPIS TREŚCI

Sterowanie pojazdem | Podstawy | Need for Speed Most Wanted (2005) poradnik Need for Speed: Most Wanted (2005)

Ostatnia aktualizacja: 5 sierpnia 2019

Need for Speed: Most Wanted jest typem gry nie mającej zbyt wiele wspólnego z realizmem. Jeśli więc do tej pory miałeś do czynienia z bardziej zaawansowanymi produkcjami, choćby pokroju nie do końca rozbudowanego Juiced, zaprezentowane w omawianej ścigałce motywy mogą Cię nieco zdziwić. O ile w wielu pozostałych produkcjach swoją uwagę trzeba było w głównej mierze skupić na bezbłędnym opanowaniu maszyny, o tyle w przypadku Most Wanted najważniejsze jest poznanie trasy, a w szczególności tych elementów, dzięki którym można wypracować sobie upragnioną przewagę. Trzeba bowiem dodać, iż poszczególne maszyny zachowują się w dość zbliżony sposób. To samo tyczy się ich osiągów. Mam tu na myśli przede wszystkim końcową część kariery, kiedy to dostęp do wszystkich najlepszych części zostaje całkowicie odblokowany. W takiej sytuacji można dojść do założenia, iż nawet jednym z początkowych pojazdów będzie można wygrać niemal każdy wyścig. Najważniejsze jest to, aby był odpowiednio zmodyfikowany. Poniższe akapity opisują wiele najistotniejszych elementów z tym związanych, w tym tuning osiągów, który został całkowicie pominięty w opisie trybu kariery.

Pokonywanie zakrętów. Tak jak już przed chwilą wspomniałem, opanowanie aktualnie rozgrywanej trasy jest podstawą do osiągania jakichkolwiek sukcesów. Przede wszystkim, pamiętaj o korzystaniu z widocznej w rogu ekranu mapy. Jest to szczególnie wskazane w początkowej fazie gry, gdy rozkład kolejnych zakrętów nie jest ci jeszcze w pełni znany. Miej jednak na uwadze to, iż niektóre skróty nie będą widoczne na mapie. To samo tyczy się mniej oczywistych rozwidleń. Nie można więc przez cały czas się do niej odwoływać. W przypadku łagodniejszych zakrętów najczęściej sprawdza się taktyka spuszczenia nogi z pedału gazu, bez jakichkolwiek prób wyhamowania pojazdu. Przemawia za tym kilka czynników. Najważniejszy dotyczy samych aut. Przeważająca część z nich sprawia bowiem wrażenie przyklejonych do jezdni. Hamować powinieneś wyłącznie w przypadku pokonywania ostrzejszych zakrętów, tj. gdy istnieje spora szansa uderzenia o bandę. Tego typu sytuacji powinieneś za wszelką cenę unikać. Na zderzeniu z bandą stracisz bowiem o wiele więcej. Jednocześnie powinieneś zwrócić uwagę na to, iż większość zakrętów można bezproblemowo ścinać, tj. zjeżdżając na przylegającą do toru trawę. Co więcej, w przypadku serii szykan można na niej pozostać znacznie dłużej, gdyż spowalnia ona pojazd w minimalnym stopniu. Nie musisz się więc obawiać utraty aktualnej pozycji. Co więcej, można przy tym równocześnie skręcać. Ścinanie zakrętów możliwie jak najszybciej powinno ci więc wejść w krew, gdyż pozwala ono w miarę komfortowo pokonywać większość napotykanych zakrętów.

Tuning osiągów. Omawiana ścigałka na pierwszy rzut oka pozbawiona jest jakichkolwiek opcji pozwalających na modyfikację poszczególnych ustawień pojazdu. Jak się jednak okazuje, takie elementy zostały zawarte, przy czym z oczywistych względów odgrywają znikomą rolę. Zapewniam, iż KAŻDY wyścig można wygrać bez dokonywania zmian w ustawieniach. Jeśli więc komuś ten element gry nie odpowiada, nic nie stoi na przeszkodzie żeby go całkowicie pominąć. Do okna tuningu osiągów można przejść dopiero po rozpoczęciu wyścigu i wybraniu odpowiedniej opcji z menu pauzy.

Liczba możliwych w danym momencie modyfikacji (maksymalnie jest ich siedem) jest uzależniona od rodzaju zakupionych w sklepie części - Sterowanie pojazdem | Podstawy | Need for Speed Most Wanted (2005) - Need for Speed: Most Wanted (2005) - poradnik do gry

Liczba możliwych w danym momencie modyfikacji (maksymalnie jest ich siedem) jest uzależniona od rodzaju zakupionych w sklepie części. W początkowej fazie gry niewiele można tu więc zdziałać. Suwak Układ kierowniczy pozwala ustalić czułość sterowanego pojazdu na wykonywane przez nas ruchy. Zgodnie z podpowiedzią gry, niemal zawsze powinien być on maksymalnie zwiększany. Jedyny wyjątek stanowią te etapy, w których zasadnicza część wyścigu rozgrywa się na długich prostych (np. autostradzie). Tego typu wyzwania pojawiają się jednak wyjątkowo rzadko. Suwak Prowadzenie pozwala dostosować, czy chcemy żeby samochód łatwiej wpadał w poślizgi, czy może stabilniej się prowadził. Osobiście radziłbym oczywiście wybierać tę drugą możliwość, tym bardziej, iż w trakcie zabawy nie przewidziano żadnych trybów Drift, doskonale znanych z poprzednich odsłon serii. Kolejny suwak to Hamulce. Przy jego użyciu ustala się rozkład sił pomiędzy zatrzymywaniem przednich, a tylnich kół. Odnoszę jednak wrażenie, iż w trakcie właściwej zabawy nie odczujesz różnicy pomiędzy poszczególnymi ustawieniami. Nie warto więc zawracać nim sobie głowy. Suwak Prześwit daje możliwość ustalenia wysokości, na której pojazd zostanie "zawieszony". Zmniejszanie prześwitu jest wskazane na tych odcinkach, które rozgrywają się na równej powierzchni. W przypadku torów zlokalizowanych w centralnych dzielnicach miasta (chodniki), czy na jego obrzeżach (polne drogi) należy go z kolei zwiększać. Piąty suwak to Aerodynamika. W tym przypadku dokonujemy manipulacji pomiędzy dwoma wartościami - przyczepnością (kręte odcinki) a prędkością maksymalną (liczne proste). Suwak Nitro pozwala ustalić siłę wtrysku N20. Wybór odpowiedniej pozycji jest uzależniony od tego, czy chcemy dysponować krótszym, ale potężnym przyspieszeniem, czy może osiągnąć przeciwny efekt. Osobiście radziłbym wybierać pierwszy wariant, gdyż w przeciwnym przypadku załączenie nitro może nie wystarczyć do wyprzedzenia danego przeciwnika. Ostatni suwak to Turbosprężarka. W tym przypadku musimy ustalić, czy chcemy dysponować wysokim momentem obrotowym przy wyższych, czy może niższych obrotach silnika. Pierwszy wariant jest wskazany w przypadku odcinków z dużą ilością szybko pokonywanych prostych, drugi sprawdza się na krętych trasach, na których nigdy nie rozwijamy prędkości maksymalnej.

Korzystanie ze skrótów. Element ten praktycznie od samego początku istnienia serii Need for Speed odgrywał istotną rolę. Nie inaczej może być w tym przypadku. Lokalizacje poszczególnych skrótów ukazane zostały oczywiście w odpowiednich miejscach pierwszego rozdziału poradnika. Zapewniam, iż zdecydowanie warto z nich możliwie jak najczęściej korzystać. Skróty generalnie możemy podzielić na dwie grupy. Pierwsza z nich tyczy się zazwyczaj niewielkich przesmyków, które w najlepszym przypadku pozwalają na uzyskanie ułamków sekund. W takim przypadku trzeba sobie zadać pytanie czy skorzystanie z danego skrótu nie jest zbyt ryzykowne. W wyniku niewielkiej nawet pomyłki można bowiem stracić wiele sekund. Drugą grupę stanowią przejazdy pozwalające na skrócenie danego przejazdu nawet o kilka sekund. W takim przypadku najczęściej mamy do czynienia z oddzielnymi dróżkami, niejednokrotnie nie pokrywającymi się z właściwą trasą. W tym przypadku warto już ryzykować, gdyż istnieje realna szansa uzyskania sporej przewagi nad pozostałymi maszynami. Uwaga! Korzystanie z wszelkich możliwych skrótów w pewnym punkcie kariery staje się koniecznością. Przeciwnicy zaczynają bowiem jeździć praktycznie bezbłędnie, przez co utrzymanie się na prowadzeniu może stanowić spory problem.

Przeciwnicy. Most Wanted jest niestety jedną z tych gier, w których przeciwnik lubi oszukiwać, a robi to szczególnie wtedy, gdy zbliżamy się do mety danego etapu. W takich sytuacjach należy się szczególnie pilnować, gdyż najmniejszy nawet błąd może pozbawić nas wypracowywanego przez kilka ostatnich okrążeń prowadzenia. O ile w przypadku szybkich wyścigów oszustwa te można częściowo ograniczyć, o tyle w karierze trzeba się niestety z nimi "użerać". Przede wszystkim, nieprzerwanie powinieneś zwracać uwagę na poczynania przeciwników. To, że w danym momencie dzieli Cię od nich spora odległość wcale nie musi oznaczać, iż pozostanie tak do samego końca, nawet w sytuacji poruszania się z maksymalną prędkością i nie popełniania żadnych błędów. Z tego typu oszustwami można walczyć na dwa sposoby - korzystając z opisanych wyżej skrótów (szczególnie tych bardziej rozbudowanych) lub blokując (czy wręcz taranując) atakujące pojazdy. Pamiętaj, iż w grze nie zawarto modelu uszkodzeń, tak więc w najgorszym przypadku nieznacznie tylko zwolnisz. Możesz również próbować spychać oponentów na pojazdy cywilne czy rozlokowane wokół trasy obiekty (np. większe słupy czy drzewa).

Ruch uliczny. W ramach pocieszenia dodam, iż w omawianej ścigałce ruch uliczny jest zazwyczaj znikomy, tak więc tego elementu gry nie trzeba się jakoś szczególnie obawiać. Mimo wszystko, nie można go całkowicie ignorować. O ile w przypadku mniejszych aut zderzenie może Cię jedynie nieco zwolnić, o tyle starcie z ciężarówką czy TIR-em doprowadzi do całkowitego zatrzymania sterowanego pojazdu. Tego typu maszyn trzeba więc za wszelką cenę unikać, także w pościgach z udziałem policji, kiedy to pozostawanie w ciągłym ruchu liczy się najbardziej.

Przeszkody. W grze zawarto całą masę różnorakich obiektów. Przeważającą część z nich będziesz mógł niszczyć. Jest to szczególnie wskazane w przypadku rozgrywania pościgów. Za demolowanie otoczenia otrzymuje się bowiem dodatkowe punkty, niejednokrotnie niezbędne do zaliczenia jednego z obowiązkowych wyzwań. W przypadku klasycznych wyścigów na tego typu zderzeniach najczęściej niewiele się traci. Odrębną kategorię stanowią obiekty nieruchome. W tym przypadku trzeba już uważać, gdyż kontakt z takim przedmiotem doprowadza najczęściej do całkowitego wyhamowania pojazdu. Do tej grupy zaliczyć należy między innymi większe drzewa, których za wszelką cenę powinieneś unikać, szczególnie na otaczających miasto autostradach.

Nitro i spowolnienie czasu. Z obu tych "udogodnień" zdecydowanie warto korzystać, przy czym w moim osobistym przekonaniu instalacja podtlenku azotu odgrywa nieporównywalnie ważniejszą rolę. Podobnie jak w przypadku poprzedniej gry z serii, nitro może się stopniowo regenerować, szczególnie jeśli przewodzisz stawce biorących udział w zawodach pojazdów. Powinno Cię to dodatkowo mobilizować do utrzymywania prowadzenia, tak aby móc w cięższych chwilach dowolnie korzystać z nitro. W szczególności mam tu na myśli ataki pozostałych kierowców, dłuższe proste, a także wyjścia z ostrzejszych zakrętów, kiedy to przywrócenie odpowiednio wysokiej prędkości odgrywa kluczową rolę. W grze występuje kilka typów instalacji podtlenku azotu. Gdy tylko lepsze obiekty zostaną odblokowane koniecznie powinieneś się nimi zainteresować. Drugie istotne ułatwienie to spowolnienie czasu, dzięki któremu będziesz mógł łatwiej wykonywać różnorakie manewry. Jest ono szczególnie przydatnie w tych sytuacjach, w których bierzemy udział w większym pościgu, bądź też korzystamy z trudniejszych do "wycelowania" skrótów. Pamiętaj o tym, iż spowolnienie posiada bardzo ograniczony limit czasu, a także powoli się regeneruje. Należy więc korzystać z niego wyłącznie w najtrudniejszych chwilach.