Poradniki do gier Kody i trainery Nowe poradniki Popularne Współpraca Nielimitowany dostęp

Mashinky - poradnik do gry

Mashinky - poradnik do gry

SPIS TREŚCI

Jak działają semafory? | Podstawy rozgrywki | Mashinky poradnik Mashinky

Ostatnia aktualizacja: 3 października 2019

Semafory to proste urządzenia, które potrafią stworzyć potężna sieć kolejową. Bez nich, na danej trasie, nie będzie kursował więcej niż jeden pociąg. Odpowiednie zrozumienie, jak działają semafory oraz jak zachowują się pociągi, może pomóc ci stworzyć naprawdę duże i skomplikowane połączenia. Sygnalizacja jest niezbędna, aby na jednej trasie mógł jeździć więcej niż jeden pociąg.

Semafory dwukierunkowe

Podstawowy typ sygnalizacji, który zatrzyma i pozwoli przejechać lokomotywom z obu stron - Jak działają semafory? | Podstawy rozgrywki | Mashinky - Mashinky - poradnik do gry

Podstawowy typ sygnalizacji, który zatrzyma i pozwoli przejechać lokomotywom z obu stron. Czasem jednak prowadzi to do sytuacji, gdzie dwa pociągi stoją zwrócone do siebie, ponieważ chcą przejechać w przeciwną stronę. Warto używać tych semaforów tylko przy prostych połączeniach, niektórych skrzyżowaniach, odcinkach drogi lub wjazdach na stację.

Semafory jednokierunkowe

Najczęściej używany typ sygnalizacji - Jak działają semafory? | Podstawy rozgrywki | Mashinky - Mashinky - poradnik do gry

Najczęściej używany typ sygnalizacji. Pozwalają przejechać lokomotywom tylko w danym kierunku. Pociąg będzie tak planował trasę, aby nie jechać pod prąd. Sprawdzają się idealnie przy stawianiu mijanek, tras złożonych z kilku linii, wjazdów oraz wyjazdów ze stacji i nie tylko.

Semafory i podział na Bloki

Gra naliczą każdą trasę bez semaforów, jako jeden Blok. W takim obszarze, może poruszać się jeden pociąg. Gra nie wypuści z zajezdni innych składów, ponieważ nie będzie to bezpieczne dla już jeżdżącej lokomotywy. Semafory pozwalają dzielić już istniejącą trasę na większa ilość Bloków, stwarzając warunki potrzebne do wpuszczenia w obieg następnych pociągów.

Dodanie dwóch semaforów stworzy dwa bloki, które będą rozpatrywane, jako dwie oddzielne trasy. To jedna jeszcze za mało aby puścić drugi pociąg i cieszyć się płynnym ruchem. - Jak działają semafory? | Podstawy rozgrywki | Mashinky - Mashinky - poradnik do gry
Dodanie dwóch semaforów stworzy dwa bloki, które będą rozpatrywane, jako dwie oddzielne trasy. To jedna jeszcze za mało aby puścić drugi pociąg i cieszyć się płynnym ruchem.

Wyobraź sobie, że zbudowałeś pętle, która łączy dwie stację oraz zajezdnię. Jeśli postawisz jeden semafor w dowolnym miejscu, nie podzieli go na dwa Bloki, choć stworzy punkt, który przetnie to miejsce. Pociąg stanie przy tym semaforze, ponieważ sygnalizator naliczy tył tego pociąg jak inny obiekt i zatrzyma go w miejscu. Jeśli postawisz drugi sygnalizator, podzielisz całą trasę na dwa bloki. Dzięki temu, w jednym z tych bloku będzie mógł jechać jeden pociąg, a do drugiego zostanie wpuszczony następny.

Stworzenie pięciu bloków przyspieszy przejazd pociągów. Teraz można bez problemu dodać następny pociąg do tej pętli. - Jak działają semafory? | Podstawy rozgrywki | Mashinky - Mashinky - poradnik do gry
Stworzenie pięciu bloków przyspieszy przejazd pociągów. Teraz można bez problemu dodać następny pociąg do tej pętli.

Dostawianie następnych sygnalizatorów stworzy większą ilość bloków, w ten sposób każdy pociąg będzie krócej czekał na zwolnienie kolejnego obszaru. Większą ilość sygnalizatorów warto dorzucić przy coraz większych i dłuższych trasów, gdzie jeździ duża ilość pociągów. Jeśli nie jesteś pewien gdzie masz postawić semafor, warto zawsze umieścić jeden przed i za stacją. Dodatkowo, budowanie sygnalizatorów jednokierunkowych zapobiegnie tworzeniu się zatorów.

Dopóki żaden pociąg nie wjedzie na skrzyżowanie (centralny blok) to wszyscy mają zielone światło (1). Jednak w momencie, kiedy jakiś pociąg wjedzie w to miejsce, każda droga dojazdowa ma czerwone światło (2). - Jak działają semafory? | Podstawy rozgrywki | Mashinky - Mashinky - poradnik do gry
Dopóki żaden pociąg nie wjedzie na skrzyżowanie (centralny blok) to wszyscy mają zielone światło (1). Jednak w momencie, kiedy jakiś pociąg wjedzie w to miejsce, każda droga dojazdowa ma czerwone światło (2).

Jeśli chcesz stworzyć funkcjonalne skrzyżowanie, musisz postawić sygnalizatory na każdym wjeździe/wyjeździe. Powstanie wtedy 5 Bloków: cztery linię dojeżdżające i jeden pośrodku, pomiędzy sygnalizatorami. Dzięki temu, żaden pociąg nie wjedzie do środka, dopóki będzie tam inny pociąg. Przydaje się do przecinania dwóch linii, bo budowa mostu jest za droga, a łączenie tych linii jest niekorzystne.

Mijanki ułatwiają pracę dwóch pociągów. Kiedy pierwszy pociąg jest w mijance, ma czerwone światło (1). Drugi pociąg dopiero opuszcza stację, ale ma zielone światło na drugi tor (2). Dopiero kiedy opuści blok pomiędzy stacją a mijanką (3), pierwszy pociąg może wreszcie wjechać na stację (4). - Jak działają semafory? | Podstawy rozgrywki | Mashinky - Mashinky - poradnik do gry
Mijanki ułatwiają pracę dwóch pociągów. Kiedy pierwszy pociąg jest w mijance, ma czerwone światło (1). Drugi pociąg dopiero opuszcza stację, ale ma zielone światło na drugi tor (2). Dopiero kiedy opuści blok pomiędzy stacją a mijanką (3), pierwszy pociąg może wreszcie wjechać na stację (4).

Semafory możesz wykorzystać do stawiania mijanek. Jeśli zbudujesz pojedynczy tor i połączysz go z dodatkowym, równoległym torem, a następnie postawisz 4 sygnalizatory jednokierunkowe na każdym wejściu i wyjściu, to stworzysz 4 Bloki. Po jednym Bloku będzie przed i za mijanką, a kolejne dwa wewnątrz mijanki. W ten sposób, jeden pociąg wjeżdża do mijanki i czeka aż drugi pociąg zwolni miejsce na głównej trasie.

Blok po prawej stronie (brązowy) ma jedno światło dwu kierunkowe. Jako, że ta linia nie jest częścią głównej pętli, pociąg grzecznie czeka na zielone światło, które uprawni go do wjechania na następny Blok (pomarańczowy). - Jak działają semafory? | Podstawy rozgrywki | Mashinky - Mashinky - poradnik do gry
Blok po prawej stronie (brązowy) ma jedno światło dwu kierunkowe. Jako, że ta linia nie jest częścią głównej pętli, pociąg grzecznie czeka na zielone światło, które uprawni go do wjechania na następny Blok (pomarańczowy).

Wjazd do stacji opatrzony semaforem dwukierunkowym, bo pozwoli wjechać pociągowi na stację, a następnie wyjechać, kiedy dany tor będzie wolny. Tory łączące się z tą stacją powinny zawierać sygnalizatory jednokierunkowe, aby uniknąć niepotrzebnych zatorów. Więcej na temat wykorzystania sygnalizacji do budowy połączeń i stacji, w następnych rozdziałach.

Częstym błędem jest dodawanie torów bez nowych sygnalizatorów. Na górnej ilustracji widać brak sygnalizatora (1) w połączeniu z drugą nitką. W ten sposób środkowy blok składa się z dwóch linii, zamiast jednej (2). Pociąg, który tam aktualnie się znajduje, blokuje obie trasy, a sygnalizatory z tyłu mają czerwone światło (3). Po dostawieniu sygnalizatora (4), środkowy blok jest podzielony na dwa - górny i dolny (5). W ten sposób, dolna nitka jest w całości wolna dla ruchu kolejowego (6). - Jak działają semafory? | Podstawy rozgrywki | Mashinky - Mashinky - poradnik do gry
Częstym błędem jest dodawanie torów bez nowych sygnalizatorów. Na górnej ilustracji widać brak sygnalizatora (1) w połączeniu z drugą nitką. W ten sposób środkowy blok składa się z dwóch linii, zamiast jednej (2). Pociąg, który tam aktualnie się znajduje, blokuje obie trasy, a sygnalizatory z tyłu mają czerwone światło (3). Po dostawieniu sygnalizatora (4), środkowy blok jest podzielony na dwa - górny i dolny (5). W ten sposób, dolna nitka jest w całości wolna dla ruchu kolejowego (6).

Pamiętaj! Przy budowaniu semaforów unikaj stawiani sygnalizacji na każdym polu. Nie tylko jest to czasochłonne, ale również bardzo nieefektywne. Pociąg będzie ruszał i zatrzymywał się. W ten sposób będzie tracił cenny czas i spowalniał inne składy. Najlepiej jest ustawiać sygnalizatory, co kilka pól, na długość poruszających się pociągów. Kolejnym błędem jest tworzenie tras z sygnalizacją, a następnie dodawanie skrzyżowań i tras, które przecinają takie miejsca. Choć pociąg na danej trasie nigdy nie skorzysta z przecinającej linii, gra nalicza taki układ, jako jeden blok, przez co może zablokować wiele sygnalizatorów i sparaliżować całą linię. Jeśli nie musisz, to przecinaj już istniejących linii, ewentualnie stawiaj dodatkowe semafory lub mosty/tunele.