Poradniki do gier Kody i trainery Nowe poradniki Popularne Współpraca Nielimitowany dostęp
Pobierz Poradnik do Gry PDF, ePUB lub iBooks

Frostpunk - poradnik do gry

Frostpunk - poradnik do gry

Pobierz Poradnik do Gry PDF, ePUB lub iBooks
SPIS TREŚCI

Technologie | Podstawy rozgrywki | Frostpunk poradnik Frostpunk

Bez postępu technologicznego twoje miasto zginie. Zapoznaj się z poniższymi poradami, aby uniknąć takiego losu.

Ostatnia aktualizacja: 30 lipca 2019

Gra oferuje dostęp do szeregu różnych technologii po wybudowaniu Warsztatu (Workshop). Pozwalają one odblokować nowe budynki oraz usprawnić działanie istniejących budynków. Całość została podzielona na cztery części. Każda z nich posiada dodatkowo 5 stopni zaawansowania, które możesz odblokować przez opracowanie każdego stopnia z osobna. Oczywiście każda technologia kosztuje i wymaga odpowiedniej ilości drewna i/lub stali. Każda z nich odnosi się do określonego aspektu funkcjonowania miasta. W tym rozdziale przedstawione zostaną opisane poszczególne kategorie drzewka technologii:

Ogrzewanie

Ta część jak sama nazwa wskazuje skupiają się na technologiach, które pozwalają na utrzymanie w twoim mieście odpowiedniej temperatury - Technologie | Podstawy rozgrywki | Frostpunk - Frostpunk - poradnik do gry

Ta część jak sama nazwa wskazuje skupiają się na technologiach, które pozwalają na utrzymanie w twoim mieście odpowiedniej temperatury. Do najważniejszych ulepszeń zalicza się tutaj ulepszenia generatora. Dzięki tym technologiom możesz odblokować wiele usprawnień takich jak "Generator Power Upgrade" oraz "Generator Range Upgrade". Ulepszenia te są niezwykle przydatne szczególnie w późniejszym etapie rozgrywki, gdy temperatura otoczenia spada do skrajnie niskich temperatur. Pozwalają one na wygenerowanie dużych temperatur w dość dużej odległości od generatora. Dodatkowo możesz również opracować technologię "Generator Efficency Upgrade", która pozwala na zmniejszenie zużycia węgla przez generator. Każdą z tych technologii można ulepszać kilkukrotnie na kolejnych stopniach zaawansowania. Zwiększa w temacie sposób efekt ich działania.

W tym samej części znajdziesz również ulepszenie "Heaters". Umożliwia ona ogrzewanie budynków przemysłowych, żywieniowych czy medycznych niezależnie od generatora. Po odblokowaniu tej technologii na panelu budynku znajdziesz opcję która pozwoli Ci uruchomić ten tryb.

W zależności od stopnia opracowanego ulepszenia tryb ten podnosi temperaturę w budynku od 1 do 3 stopni - Technologie | Podstawy rozgrywki | Frostpunk - Frostpunk - poradnik do gry

W zależności od stopnia opracowanego ulepszenia tryb ten podnosi temperaturę w budynku od 1 do 3 stopni. Oczywiście kosztuje to odpowiednią ilość węgla, którą możesz zmniejszyć kolejną technologią. Jest to niezwykle przydatna technologia. Pozwala bowiem na ogrzanie budynków oddalonych znacznie od generatora małym kosztem.

Ostatnia technologia jaką możesz opracować to "Steam Hub". Jest to mniejszy budynek grzewczy, który może być postawiony nad drogą. Tworzy on mniejszą strefę ogrzewania, którą możesz stworzyć w dowolnym miejscu podłączonym z siecią drogową. Podobnie jak w przypadku generatora możesz modyfikować jego zasięg działania. W tym celu musisz opracować kolejne ulepszenia z wyższych stopniach. Dodatkowo Steam Hub posiada dwa tryby pracy. Może działać całodobowo lub tylko od 8 do 18. Druga opcja świetnie sprawdza się gdy za pomocą tego budynku chcesz ogrzewać skupiska budynków przemysłowych. Pozwoli Ci bowiem na zaoszczędzenie sporych ilości węgla.

Zasoby

Kolejnym odgałęzieniem drzewka technologicznego w Frostpunk są zasoby. Znajdziesz tutaj wszystko co jest niezbędne do utrzymania sprawnego funkcjonowania budynków wydobywczych. Znajdziesz tutaj technologię ogólne, które pozwalają na zwiększenie efektywności wszystkich budynków wydobywczych. Oraz wyspecjalizowane działy skupione na konkretnym surowców.

W przypadku węgla masz możliwość odblokowania dwóch budynków wydobywczych - Technologie | Podstawy rozgrywki | Frostpunk - Frostpunk - poradnik do gry

W przypadku węgla masz możliwość odblokowania dwóch budynków wydobywczych. Pierwszym z nich jest "Coal Thumper". Jest to budynek pozwalający na Wydobycie z gleby złóż węgla. Dzięki temu w jej bezpośrednim sąsiedztwie tworzy się podstawowe źródło węgla. Chociaż to rozwiązanie oferuje dostęp do nielimitowanych ilości węgla, to wymaga bardzo dużej ilości pracowników. Również po ulepszenia nie poprawiają sytuacji. Generują one tylko dodatkowe złoża jednak nie modyfikują one ilości wymaganych pracowników. Stąd do każdego złoża musisz przypisać, aż 15 pracowników. Jest to mało efektywne rozwiązanie i nieskuteczne w przypadku, gdy liczy się czas. Dlatego lepiej jest nie inwestować w tą technologię.

Zdecydowanie lepszą opcją na wydobycie jest zainwestowanie w technologię "Coal Mine", dostępną od pierwszego stopnia zaawansowania drzewka. Odblokowany w ten sposób budynek o tej samej nazwie jest o wiele bardziej efektywny niż poprzednia opcja. Posiada także dwa ulepszenia samego budynku "Steam Coal Mine" oraz "Advanced Coal Mine", dostępne na 3 i 5 stopniu zaawansowania. Każde takie ulepszenie, podnosi efektywność wydobywania węgla. Dodatkowo na 2 i 3 stopniu masz dostęp do ulepszeń "Coal Mining Optimisation" oraz Coal Mining Rationalisation", które dodatkowo zwiększają efektywność kopalni o 10%. Są to bardzo przydatne technologie, w które powinieneś inwestować natychmiast jak tylko osiągniesz odpowiedni stopień, umożliwiający ich odblokowanie.

Masz także dostęp do dość specyficznej technologii "Charcoal Kiln". Jest ona dostępna od pierwszego stopnia zaawansowania drzewka i posiada dwa możliwe ulepszenia, które możesz opracować na 2 i 3 stopniu. Dzięki temu możesz produkować węgiel z drewna. Technologia jest przydatna, gdy wydobycie węgla w twoim mieście jest zbyt niskie. Możesz wówczas wykorzystać nadwyżki drewna, do rozwiązania tego problemu.

Również drewno doczekało się dwóch różnych budynków wydobywczych. I podobnie jak w przypadku pierwszy z nich - "Sawmill" możesz opracować na 0 stopniu zaawansowania. Odblokowany w ten sposób budynek, pozwala ci na wyrąb drewna znajdującego się na obszarze jego działania. Na 2 stopniu możesz ulepszyć ten budynek do "Steam Sawmill", co pozytywnie odbije się na jego efektywności. Dodatkowo masz dostęp także do dostępnego na 1 poziomie "Sawmill Upgrade", który zwiększa efektywność budynków tego typu. Oraz na 4 stopniu do "Sawmill Range Extension", które zwiększa zasięg działania Sawmill.

Sawmill nie zapewnia ogromnych ilości drewna możliwych do zebrania. - Technologie | Podstawy rozgrywki | Frostpunk - Frostpunk - poradnik do gry
Sawmill nie zapewnia ogromnych ilości drewna możliwych do zebrania.

Technologia ta świetnie sprawdza się jako uzupełnienie drugiej technologii związanej z wydobyciem drewna jaką jest "Wall Drill". Odblokowuje to budynek, który wydobywa drewno z lodowej ściany. Chociaż poza samym ulepszeniem budynku, nie ma tu żadnych technologii do opracowania, to jest to na tyle wydajna technologia, że powinna stanowić podstawę twojego wydobycia drewna.

Ostatnim elementem tego odgałęzienia drzewka technologicznego jest wydobycie stali. W tym przypadku jesteś ograniczony tylko do jednej technologii jaką jest "Steelworks". Posiada on tylko dwa usprawnienia budynku na 2 i 4 stopniu zaawansowania. W związku z tym jest to technologia, którą musisz opracować by móc zdobywać stal dla swojego miasta.

Eksploracja i przemysł

W tym odgałęzieniu drzewka będziesz mógł odblokować zwiadowców, którzy będą odkrywać kolejne punkty na mapie świata - Technologie | Podstawy rozgrywki | Frostpunk - Frostpunk - poradnik do gry

W tym odgałęzieniu drzewka będziesz mógł odblokować zwiadowców, którzy będą odkrywać kolejne punkty na mapie świata. Z racji tego, że stanowi to źródło cennych surowców i potencjalnych mieszkańców, to musisz jak najszybciej opracować technologię "Beacon". Dzięki niej będziesz mógł powołać do życia własną drużynę zwiadowczą. Dodatkowo na 1 i stopniu zaawansowania będziesz mógł zwiększyć limit posiadanych drużyn za pomocą technologii "More Scouts" i "Additional Scouts". Dzięki temu będziesz mógł badać kilka miejsc jednocześnie, co jest bardzo przydatne w momencie, gdy nadchodzi burza, a tobie zależy na zbadaniu jak największej liczby miejsc. Możesz także na 2 i 5 stopniu opracować technologie pozwalające na przyspieszenie przemieszczania się ekip zwiadowczych.

Znajdziesz tutaj również technologię "Outpost Depot". Możesz ją opracować na 2 stopniu, jeśli wcześniej opracowałeś technologię "Beacon". Dzięki temu będziesz mógł powołać ekipę, która w wyznaczonych lokalizacjach będzie tworzyła placówki, dostarczające dane surowce. Technologia ta sprawdza się świetnie, gdy masz niedobory jakiegoś surowca.

W tym samym odgałęzieniu znajduje się również technologia "Factory". Jest ona możliwa do opracowania na 2 stopniu. Daje ona możliwość postawienia w twoim mieście Factory, który będzie zajmował się produkcją Automatons i opcjonalnie protez. Wszystkie ulepszenia, do których uzyskujesz dostęp po odblokowaniu tej technologii odnoszą się do poprawy działania jej produktów. Są to technologie istotne, w momencie gdy kładziesz silny nacisk na zastosowanie w twoim mieście Automatons.

Jedzenie, zdrowie i schronienie

Ostatni element drzewka technologicznego poświęcony jest wszystkiemu co związane jest z zapewnieniem twoim mieszkańcom podstawowych potrzeb.

W przypadku jedzenia technologie obejmują w dużej mierze usprawnienie procesu zdobywania jedzenia - Technologie | Podstawy rozgrywki | Frostpunk - Frostpunk - poradnik do gry

W przypadku jedzenia technologie obejmują w dużej mierze usprawnienie procesu zdobywania jedzenia. Znajdziesz tutaj technologię "Hunters' Gear". Jest ona bardzo istotna ponieważ pozwala ci już na początku rozgrywki zwiększyć ilość żywności produkowanej przez Hunter's Hut. Znajdziesz tutaj także technologię "Hunting Tactics", która pozwala na zmniejszenie liczby pracowników w budynkach łowców. Dodatkowo sam Hunter's Hut, można ulepszyć za pomocą technologii z 2 stopnia zaawansowania do Flying Hunters, co również znacząco zwiększa ilość zdobywanego surowego jedzenia. Są to bardzo przydatne technologie w początkowych fazach rozgrywki.

Druga opcja zdobywania jedzenia jest już stacjonarna. Na 1 stopniu możesz opracować technologię "Hothouse", która da ci dostęp do budynku o tej samej nazwie. Pozwala on na generowanie określonej liczby surowej żywności na godzinę. W budynku musi jednak panować odpowiednia temperatura. Daltego na 2 i 4 stopniu masz ulepszenia "Hothouse Insulation" i "Hothouse Insulation II", które pomagają utrzymać odpowiednią temperaturę. Budynek ten mimo wszystko jest mało efektywny, w stosunku do kosztów jego budowy. Natomiast jej ulepszona wersja dostępna po odblokowaniu technologii "Industrial Hothouse", sprawdzi się już bardzo dobrze.

Porównania efektywności Hothouse i Industral Hothouse. - Technologie | Podstawy rozgrywki | Frostpunk - Frostpunk - poradnik do gry
Porównania efektywności Hothouse i Industral Hothouse.

Jeśli chodzi o technologie związane z opieką zdrowotną to pierwszą technologią oraz furtką do kolejnych technologii, z tego zakresu jest dostępna na 1 stopniu "Medical Post Upgrade", jest to bardzo przydatna technologia, ponieważ sprawia że chorzy są leczeni o 10% szybciej. Tutaj podobnie jak w przypadku Hothouse na 2 i 5 stopniu masz dostęp do technologii "Healthcare Insulation" i "Healthcare Insulation II", które pomagają utrzymać odpowiednią temperaturę w budynku.

Na 2 stopniu zaawansowania drzewka uzyskasz także dostęp do "Infirmary". Dzięki temu odblokujesz dostęp do budynku o tej samej nazwie. Jest on budynkiem medycznym o większej ilości łóżek niż Medical Post, więc świetnie sprawdza się w większych miastach. Dodatkowo otrzymujesz do niego dwa niezwykle przydatne ulepszenia jakimi są "Infirmary Mechanisation" oraz "Infirmary Checklists". Pierwsze z nich zmniejsz liczbę pracowników w budynku. Drugi natomiast przyspiesza leczenie pacjentów o 10%.

Ostatnim elementem, na którym skupia się to odgałęzienie jest mieszkalnictwo. Dzięki temu będziesz mógł zapewnić mieszkańcom swojego miasta lepsze warunki mieszkalne. W tym celu otrzymasz możliwość odblokowania dwóch budynków: Bunkhouse na 1 stopniu i House na 3 stopniu. Oba te budynki posiadają ulepszenia związane z ich ociepleniem. Są to bardzo ważne ulepszenia w momencie, gdy temperatury spadają do bardzo niskich wartości.