Poradniki do gier Kody i trainery Nowe poradniki Popularne Współpraca Nielimitowany dostęp
Pobierz Poradnik do Gry PDF, ePUB lub iBooks

Warhammer 40,000: Dawn of War III - poradnik do gry

Warhammer 40,000: Dawn of War III - poradnik do gry

Pobierz Poradnik do Gry PDF, ePUB lub iBooks
SPIS TREŚCI

Punkty i jednostki elitarne | Rozgrywka Poradnik Dawn of War III

Ostatnia aktualizacja: 28 kwietnia 2017

Jednostki elitarne, a przede wszystkim sam mechanizm ich działania, to nowość w najnowszej odsłonie serii Warhammer 40,000 Dawn of War. We wcześniejszych częściach gracz miał dostęp do jednostek-bohaterów, w trójce też on jest, jednak znacząco się zmienił. Dzieje się to z dwóch powodów - konieczności doboru jednostek przed rozpoczęciem rozgrywki i zdobycie odpowiedniej ilości surowca, by je nająć.

Aktualnie wybrane jednostki elitarne widoczne są przy lewej krawędzie ekranu. - Punkty i jednostki elitarne | Rozgrywka - Warhammer 40,000: Dawn of War III - poradnik do gry
Aktualnie wybrane jednostki elitarne widoczne są przy lewej krawędzie ekranu.

Jednostki elitarne pełnić mogą jedną z kilku ról, takich jak:

  • Zabójca (Assassin) - Zabójcy zadają znacznie większe obrażenia niż pozostałe elity, są w stanie poruszać się szybciej po polu walki czy, bardzo często, teleportować z miejsca na miejsce. Zwiększone obrażenia i mobilność mają jednak cenę - elity te są bardzo wrażliwe na obrażenia. Doskonale nadają się do szybkiej eliminacji celów i działań zaczepnych.
  • Kontrola tłumu (Crowd Control) - jednostki elitarne z tej grupy posiadają zdolności, które są w stanie uciszyć, ogłuszyć, bądź przemieścić wrogie oddziały, często też są w stanie wywoływać te efekty i zadawać obrażenia obszarowe. Jednostki tę służą w głównej mierze do uprzykrzania życia wrogowi - dzięki nim znacząco osłabisz, bądź całkowicie wyłączysz wrogie oddziały z walki. Mają one też swoje minusy - efekty ograniczające kontrole działają często krótko, a same jednostki elitarne z tej grupy nie nadają się za bardzo do otwartej walki.
  • Niszczyciel (Nuker) - jednostki z tej grupy posiadają umiejętności, które zadają olbrzymie obrażenia pojedynczym celom, a bardzo często też całym grupom wrogów na danym obszarze. Są podobni do Zabójców, z tym, że skupiają się raczej na eliminacji dużych grup jednostek przy pomocy swoich zdolności, gorzej radzą sobie z walką z pojedynczymi celami.
  • Wsparcie (Support) - jednostki z tej grupy posiadają zdolności, które, najogólniej rzecz biorąc, służą do wzmacniania sojuszniczych jednostek. Mogą leczyć, nakładać tarcze czy nawet teleportować sprzymierzone oddziały. Są przeciwieństwem jednostek elitarnych z grupy kontrola tłumu - zamiast szkodzić przeciwnikom, pomagają sojuszniczym oddziałom. Podobnie jak jednostki ze wspominanej grupy, nie za bardzo nadają się do otwartej walki, gdyż zadają stosunkowo niewielkie obrażenia.
  • Tank - jednostki z tej grupy charakteryzują się olbrzymią wytrzymałością, co sprawia, że bardzo ciężko się ich pozbyć. Często posiadają też zdolności, które pozwalają się im leczyć, bądź ograniczyć w jakiś sposób obrażenia otrzymywane od wrogów. Doskonale nadają się do nękania wroga i ograniczania jego swobody - są w stanie dosłownie przykleić się do przeciwnika i zadawać mu ciągłe obrażenia. Jednostki elitarne z tej grupy doskonale radzą sobie z praktycznie wszystkimi jednostkami w grze, są jednak wrażliwi na ataki dystansowe.

Co ciekawe, jednostki elitarne w większości przypadków należą do więcej niż jednej grupy. Elity z kategorii Tank często są więc dobrymi jednostkami kontroli tłumu, zabójcy często posiadają cechy niszczycieli i tak dalej.

Samo wezwanie jednostki elitarnej jest banalnie proste - wystarczy wybrać jej portret zlokalizowany przy lewej krawędzi ekranu (bądź wcisnąć klawisz F1-F3) i wskazać miejsce, w którym ma się pojawić. Jednakże, zanim w ogóle pomyśli się o rekrutacji, trzeba ustawić ją tak, by była dostępna podczas rozgrywki. O ile kampania dla pojedynczego gracza w dużej części narzuca to, jakie elity będziemy mieć tam dostępne, o tyle podczas starć wieloosobowych gracz ma pełną dowolność. Każdy może "wziąć ze sobą" na pole walki do 3 jednostek elitarnych. Ustawić można to tak w oknie konfiguracji jednostek elitarnych (przycisk przenoszący na ten ekran dostępny jest przy górnej krawędzi głównego menu), jak i już po dołączeniu do rozgrywki. W tym drugim przypadku, aktualnie wybrane jednostki elitarne podejrzeć można przy lewej krawędzi ekranu - klikając na dowolną z nich, możesz wejść do ekranu dostosowania jednostek i ją zmienić.

Nowe jednostki elitarne trzeba sobie najpierw odblokować. - Punkty i jednostki elitarne | Rozgrywka - Warhammer 40,000: Dawn of War III - poradnik do gry
Nowe jednostki elitarne trzeba sobie najpierw odblokować.

Drugą sprawą jest fakt, iż jednostki elitarne trzeba sobie najpierw odblokować. Domyślnie, każdy nowy gracz będzie miał dostęp do trzej podstawowych jednostek elitarnych - pośród których znajduje się "lider" frakcji (bohater, którego używa się podczas misji kampanii - Gabriel Angelos dla Space Marines, Macha dla Eldarów i Gorgutz dla Orków), jak i najdroższa dostępna dla frakcji elita, a zarazem jedna z kilku najsilniejszych jednostek w grze w ogóle. Dla każdej z frakcji przygotowane zostały dodatkowe jednostki elitarne - część z nich to podrasowane oddziały, które normalnie można rekrutować (jak Drednot walczący na dystans), a pozostałe to po prostu unikalne postacie (coś na wzór bohaterów z trzeciej części Warcrafta). Wreszcie, jednostki elitarne odblokować można przy pomocy Czaszek (Skulls), waluty, która służy właśnie do tego celu (jak i odblokowywania nowych doktryn). Ilość dostępnych Czaszek sprawdzić możesz w prawym dolnym rogu ekranu (ich sposób zdobywania opisany został w oddzielnym rozdziale).

Po uzbieraniu odpowiedniej ilości punktów elitarnych, wystarczy wezwać jednostkę na pole walki. - Punkty i jednostki elitarne | Rozgrywka - Warhammer 40,000: Dawn of War III - poradnik do gry
Po uzbieraniu odpowiedniej ilości punktów elitarnych, wystarczy wezwać jednostkę na pole walki.

Gdy już masz odblokowane i wybrane jednostki elitarne, które cię interesują, pora wejść do gry i je wezwać. Nie jest to jednak takie proste - potrzebna będzie odpowiednia ilość punktów elitarnych (Elite Points). Ich aktualny stan, jak i czas potrzebny do wytworzenia nowego punktu, sprawdzić można najeżdżając na ich wartość w lewym dolnym rogu ekranu (fioletowa ikonka). Domyślnie, gracz zdobywa jeden punkt elitarny co 120 sekund. Wartość tą jednakże zwiększyć można poprzez zajęcie i wybudowanie generatora punktów elitarnych na punkcie zasobów - każdy taki punkt zmniejsza czas ze 120 do 90 sekund.

Punkty elitarne generowane są od momentu startu rozgrywki - jeśli więc twoja jednostka elitarna wymaga, na przykład, 3 punktów, będziesz w stanie wezwać ją po 360 sekundach, czyli w momencie, gdy gra przekroczy 6 minutę. Wiąże się to także z pewnym ograniczeniem, wynikającym z długości samych starć. Im rozgrywka jest dłuższa, tym potężniejsze jednostki elitarne będziesz w stanie wystawić, jednak działa to także w drugą stronę i podczas, na przykład, 20-minutowego meczu nie masz co liczyć na wysłanie na pole walki najlepszych elit z twojej frakcji. Jednostki elitarne dobierać należy więc w zależności od tego, w jakim trybie będziesz grać (1vs1, 2vs2 czy 3vs3), przewidując niejako ich długość. Nie warto brać najtańszych, gdyż wróg, który wyposażył się w droższe, da ci łupnia, jednak ma co pchać się w jednostki, które wymagać będą rozgrywek trwających 50 minut.

Wygląda to mniej więcej tak:

  • Starcia 1vs1 trwają zwykle maksymalnie 20 minut. Pozwala to wygenerować 10-12 punktów elitarnych, nie ma więc sensu przekraczać tej wartości przy doborze jednostek.
  • Starcia 2vs2 trwają zwykle w przedziale od 20 do 30 minut, pozwalając wygenerować od 10 do 20 punktów, dając tutaj większe pole do popisu.
  • Starcia 3vs3 trwają często ponad 30 minut, pozwalając wygenerować ponad 20 punktów elitarnych i umożliwiają rekrutację praktycznie najdroższych jednostek - warto tutaj poszaleć, by mieć czym walczyć w końcowych momentach meczu.

Wartości te mogą się, rzecz jasna, znacząco różnić - nie ma tutaj reguły. Warto jednak sugerować się właśnie tym, gdyż w "optymalnych warunkach", gdy wrogowie nie okopują się w bazach i nie są ponadprzeciętnie agresywni, starcia trwają mniej więcej tyle.

Na czerwono zaznaczone doktryny rozkazów, na niebiesko aur. - Punkty i jednostki elitarne | Rozgrywka - Warhammer 40,000: Dawn of War III - poradnik do gry
Na czerwono zaznaczone doktryny rozkazów, na niebiesko aur.

Na koniec warto jeszcze wspomnieć, iż jednostki elitarne posiadają własne doktryny, które wprowadzają do rozgrywki. Te dzielą się na dwie - doktryny rozkazów i aury. Te pierwsze aktywne są wtedy, gdy jednostka znajduje się na wyposażeniu, niezależnie od tego, czy zostanie przyzwana do walki czy też nie. Aury z kolei aktywują się wtedy, gdy jednostka elitarna pojawi się na polu walki. Aury oferują często znacznie ciekawsze bonusy. Co więcej, rozkazy można odblokować jako doktryny armii (więcej o tym w oddzielnym rozdziale), gdy awansuje się daną jednostkę elitarną na 8 poziom.

Podsumowując, warto pamiętać o:

  • Odpowiednim doborze jednostek elitarnych. Warto brać te, które uzupełnią twój styl rozgrywki - jeśli lubisz polegać na atakach przy pomocy olbrzymich armii, nie ma sensu brać mobilnych elit, które specjalizują się w działaniach zaczepnych.
  • Doborze jednostek pod względem kosztów przyzwania. Każda elita posiada swój własny koszt (od 2 do 10 punktów), a ilość wygenerowanych punktów elitarnych zależy od długości samych starć.
  • Gdy jednostka elitarna padnie w walce, będzie trzeba odczekać kilkadziesiąt sekund, by móc znowu ją wezwać. Ponowne wezwanie jest darmowe, jednak z każdą śmiercią jednostka elitarna potrzebuje więcej czasu, by się odrodzić.
  • Jednostki elitarne (w większości przypadków) wezwać można jedynie w obrębie własnej bazy, bądź zajętego punktu zasobów.
  • Czasami warto przetrzymać trochę chęć wezwania tańszej jednostki elitarnej, by móc wezwać droższą. Bardzo często nie będziesz mieć takiej możliwości, jednak wezwanie na pole walki elity kosztującej 9 czy 10 punktów może całkowicie zmienić równowagę sił.