League of Legends - poradnik dla początkujących

Słowniczek

9 lutego 2015Autor solucji: Qwert (gry-online.pl) - dotyczy wersji PC

Niniejszy słowniczek zawiera zwroty i skróty używane w poradniku, jak i w trakcie trwania samej rozgrywki. Poznanie ich znacznie ułatwi komunikacje w drużynie, a przede wszystkim ją przyśpieszy. Nie zawsze jest czas, aby budować składne zdania podczas trwającej walki więc skróty zdecydowanie ułatwią życie. Słowniczek, dla łatwiejszej orientacji, został stworzony w kolejności alfabetycznej.

  1. AA (Auto Attack) - Atak automatyczny, który bohater wykona po kliknięciu PPM na cel.
  2. Ace - Oznacza zabicie całej drużyny przeciwnika. Jest to dobry moment na zdobycie jakiegoś celu: zabicie Smoka, Barona lub po prostu pozbycie się wieży/inhibitora.
  3. AD (Attack Damage) - Obrażenia fizyczne, które nasza postać wyrządza za pomocą zwykłych ataków.
  4. AFK (Away From Keyboard) - Określenie, które używa się w momencie gdy na chwilę trzeba przerwać rozgrywkę i pozostawić postać samą sobie. Określenie to ma również negatywną formę w przypadku, gdy któryś z graczy po prostu przestaje grać, a tym samym jest AFK.
  5. AoE (Area of Effect) - Działanie umiejętności na pewnym obszarze (np. Niepowstrzymana Siła u Malphite'a, Wybuch Ki u Riven).
  6. AP (Ability Power) - Siła umiejętności magicznych. Z AP korzystają zazwyczaj Magowie.
  7. AR (Armor) - Pancerz.
  8. AS (Attak Speed) - Prędkość ataku bohatera.
  9. Aura - Bonusowy efekt, który swoim działaniem obejmuje często również członków drużyny, np. aura z dodatkowym AS, MR itd.
  10. BD (Backdoor) - Określenie, które oznacza niezauważone prześlizgnięcie (lub przeteleportowanie) się jednego (lub wielu) z bohaterów za plecami wroga i zdobycie jakiegoś celu w ich bazie: zniszczenie wieży, inhibitora, a nawet Nexusa.
  11. BG (Bad Game) - Skrótu BG używa się przeważnie po skończonej rozgrywce, aby wyrazić swoje niezadowolenie z wyniku, np. przez to, że któryś z sojuszników odłączył się od rozgrywki i cała drużyna zmuszona była grać 4 na 5.
  12. Bot - Nazwa dolnej alejki na mapie.
  13. BRB (Be Right Back) - Zaraz wracam.
  14. Brush - Zarośla, które rozmieszczone są w różnych miejscach mapy.
  15. Buff - Bonus zmieniający statystyki naszej postaci i utrzymujący się przez pewien czas, np. Niebieski Buff od Golema.
  16. Build - Określone zestawienie umiejętności dla danego bohatera
  17. Burst - Zadanie ogromnej ilości obrażeń w jak najkrótszym czasie
  18. CC (Crowd Control) - Określenie to oznacza wszystkie efekty, które ograniczają kontrolę nad postacią, jak np. strach, ogłuszenie, spowolnienie, podrzucenie itd.
  19. CD (Cooldown) - Czas schłodzenia (odnowienia się) danej umiejętności.
  20. Champion - Bohater.
  21. Creep - Minion, czyli neutralny stwór maszerujący wzdłuż każdej z alejek.
  22. DC (Disconnect) - Odłączenie się z gracza z rozgrywki.
  23. DMG (Damage) - Skrót, który oznacza zadawane obrażenia.
  24. DoT (Damage Over Time) - obrażenia zadawane przez pewien okres czasu
  25. Feeder - Określenie dla gracza, który feeduje ("karmi") przeciwny team poprzez ciągłe ginięcie na ich korzyść. Łączy się z tym pojęcie "Fed", czyli "Nakarmiony", które określa gracza, który ma na koncie dużą ilość zabójstw
  26. Gank - Określenie na pomoc teamu w zabiciu przeciwnika. Jeśli piszemy do kogoś żeby zaatakował wroga na naszej linii to wtedy prosimy o gank.
  27. Gate - Brama
  28. GG (Good Game) - Skrótu GG używa się przeważnie po skończonej rozgrywce, aby podziękować przeciwnikom i sojusznikom za grę.
  29. GJ (Good Job) - Jeśli któryś z sojuszników dobrze spisał się w którejś akcji, warto nagrodzić go krótkim GJ - Dobra Robota!
  30. GL (Good Luck) - Skrót, którego używa się na początku rozgrywki, aby życzyć przeciwnikom i sojusznikom szczęścia w grze.
  31. HF (Have Fun) - HF używa się na początku rozgrywki, przeważnie razem z GL, aby wszyscy wyrazić nadzieję, że wszyscy będą czerpać przyjemność z gry.
  32. Kite'owanie - Kite'ować, oznacza utrzymywać przeciwnika na dystans w taki sposób, aby nie mógł zbliżyć się na tyle do naszej postaci, aby skutecznie prowadzić wymianę.
  33. Leaver - Określenie dla gracza, który opuścił trwającą rozgrywkę i już do niej nie wrócił.
  34. Harass - Konsekwentne nękanie przeciwnika atakami, które mają na celu zburzenie jego morale i obniżenie paska zdrowia.
  35. Lane - Linia, alejka, których na mapie znajdują się trzy.
  36. MIA (Miss in Action) - Oznacza, że kogoś aktualnie nie ma na danej linii.
  37. MID - Nazwa dla środkowej alejki na mapie.
  38. MOUNT - Czyli koń lub inny zwierzak/pojazd na którym można poruszać się po mapie.
  39. MS (Movement Speed) - Oznacza szybkość poruszania się.
  40. Noob - Niezbyt miłe i nadużywane określenie w stosunku do graczy, który nie potrafią zachować się w czasie gry i celowo utrudniają życie innym. Często mylone z pojęciem Newbie.
  41. Newbie - Określenie na gracza, który dopiero rozpoczyna swoją przygodę z daną grą.
  42. OOM (Out Of Mana) - Gracze w ten sposób informują drużynę, że nie posiadają many, aby dalej móc korzystać z umiejętności.
  43. OP (Overpowered) - Określenie stosowane względem postaci, które aktualnie są znacznie silniejsze od innych i wymagają zbalansowania.
  44. Passive - Pasywna umiejętność postaci.
  45. RE (Return) - Określenie używane w przypadku, gdy po zgubieniu przeciwnika z pola widzenia, wrócił on na swoją pozycję.
  46. Root - Negatywny efekt, który uniemożliwia poruszanie się bohaterowi
  47. Silence - Negatywny efekt, który uniemożliwia korzystanie z jakiejkolwiek umiejętności, ucisza dany cel (np. Natchnienie u Soraki).
  48. Skillshot - Umiejętność, która wymaga pewnej zręczności i ręcznego nacelowania, aby trafić w przeciwnika.
  49. Skin - Oznacza dodatkową skórkę dla naszej postaci, która można kupić za prawdziwe pieniądze.
  50. SS - Skrót od "Miss", który oznacza to samo co MIA.
  51. Stun - Ogłuszenie, które obezwładnia przeciwnika i uniemożliwia podjęcie jakiejkolwiek akcji.
  52. Support - Określenie na bohaterów wspomagających drużynę dodatkowymi efektami: aurami, leczeniem itd.
  53. Trinket - Talizman, który można nabyć za darmo w sklepie i użyć, aby np. postawić Warda.
  54. Suppresion - Negatywny efekt, który uniemożliwia używanie umiejętności przez bohatera.
  55. Tank - Postać, której zadaniem jest skupienie na sobie ataków wroga i przyjmowanie obrażeń, jak i rozpraszanie przeciwników, aby drużyna mogła atakować.
  56. TBH (To Be Honest) - Będąc szczerym. Skrótu używa się do wyrażenia szczerej opinii na dany temat.
  57. TOP - Nazwa dla górnej alejki na mapie.
  58. TP - Teleport.
  59. Taunt (Kpina, Prowokacja) - Negatywny efekt, który prowokuje cel do atakowania postaci, która użyła takiej umiejętności. Sprowokowany bohater traci kontrolę nad postacią na czas trwania taunta.
  60. Ult - Ultimate, czyli ostania z umiejętności postaci, zazwyczaj pod przyciskiem "R".

League of Legends - poradnik do gry

Poradniki dostępne do tej gry:

League of Legends - poradnik dla początkujących
League of Legends - graj jak pro - poradnik do gry
League of Legends - poradnik TOP Lane
Aatrox - build i poradnik - LoL
Ashe - build i poradnik - LoL
Blitzcrank - build i poradnik - LoL
Braum - build i poradnik - LoL
Caitlyn - build i poradnik - LoL
Dr. Mundo - build i poradnik - LoL
Draven - build i poradnik - LoL
Elise - build i poradnik - LoL
Evelynn - build i poradnik - LoL
Ezreal - build i poradnik - LoL
Hecarim - build i poradnik - LoL
Janna - build i poradnik - LoL
Jax - build i poradnik - LoL
Jinx - build i poradnik - LoL
Kha'Zix - build i poradnik - LoL
Lee Sin - build i poradnik - LoL
Leona - build i poradnik - LoL
Lissandra - build i poradnik - LoL
Lucian - build i poradnik - LoL
Lulu - build i poradnik - LoL
Lux - build i poradnik - LoL
Malphite - build i poradnik - LoL
Malzahar - build i poradnik - LoL
Morgana - build i poradnik - LoL
Nami - build i poradnik - LoL
Nasus - build i poradnik - LoL
Nidalee - build i poradnik - LoL
Orianna - build i poradnik - LoL
Quinn - build i poradnik - LoL
Renekton - build i poradnik - LoL
Riven - build i poradnik - LoL
Sejuani - build i poradnik - LoL
Shen - build i poradnik - LoL
Shyvana - build i poradnik - LoL
Swain - build i poradnik - LoL
Tahm Kench - build i poradnik - LoL
Thresh - build i poradnik - LoL
Twisted Fate - build i poradnik - LoL
Udyr - build i poradnik - LoL
Vayne - build i poradnik - LoL
Vi - build i poradnik - LoL
Wukong - build i poradnik - LoL
Xin Zhao - build i poradnik - LoL
Yasuo - build i poradnik - LoL
Zac - build i poradnik - LoL
Zed - build i poradnik - LoL
Ziggs - build i poradnik - LoL