Poradniki do gier Kody i trainery Nowe poradniki Popularne Współpraca Nielimitowany dostęp
Pobierz Poradnik do Gry PDF, ePUB lub iBooks

SimCity - poradnik do gry

SimCity - poradnik do gry

Pobierz Poradnik do Gry PDF, ePUB lub iBooks
SPIS TREŚCI

Jak zacząć? | Podstawy rozgrywki w SimCity poradnik SimCity

Ostatnia aktualizacja: 31 lipca 2019

Po wybraniu lokacji, na której zamierzamy wybudować miasto, musimy dokładnie przyjrzeć się okolicy. Musimy zbadać dosłownie wszystkie elementy zastanego środowiska - bo od umiejscowienia poszczególnych złóż zależy rozplanowanie całej metropolii. W pierwszej kolejności trzeba zlokalizować wszystkie ujęcia wody, jakie znajdują się pod powierzchnią ziemi, korzystając z filtru wody dostępnego z prawej strony interfejsu (screen poniżej). Na polach oznaczonych niebieskim kolorem będziemy w przyszłości budować wieże ciśnień [Water Tower] i pompy wodne [Water Pumping Station]. Należy oddzielić je od stref przemysłowych i wszystkich "brudnych" budynków, które mogłyby zanieczyścić wodę (patrz rozdział: Woda).

W drugiej kolejności wypada zbadać kierunek wiatru (screen poniżej) - Jak zacząć? | Podstawy rozgrywki w SimCity - SimCity - poradnik do gry

W drugiej kolejności wypada zbadać kierunek wiatru (screen poniżej). Zadecyduje on o tym, w którą stronę poleci dym z fabrycznych kominów. Strefy przemysłowe oraz inne budynki wydzielające zanieczyszczenia powietrza należy umieszczać jak najbliżej granicy miasta - tak aby smog był zwiewany poza mapę. Trzeba przy tym brać poprawkę na to, ze kierunek wiatru potrafi się nieznacznie zmienić - czasem nawet o kilkadziesiąt stopni w ciągu tygodnia.

Następnym krokiem jest zlokalizowanie miejsc, w których występują surowce naturalne - węgiel, ruda oraz ropa (screen poniżej) - Jak zacząć? | Podstawy rozgrywki w SimCity - SimCity - poradnik do gry

Następnym krokiem jest zlokalizowanie miejsc, w których występują surowce naturalne - węgiel, ruda oraz ropa (screen poniżej). Właśnie w tych punktach powstaną stosowne kopalnie oraz szyby naftowe, niezbędne przy specjalizacji wydobywczej i pozwalające miastu na handlowanie cennymi zasobami. Aby je zobaczyć, wystarczy włączyć odpowiednie filtry z prawej strony interfejsu.

Dysponując tymi podstawami, musimy zastanowić się nad kierunkiem rozwoju miasta - Jak zacząć? | Podstawy rozgrywki w SimCity - SimCity - poradnik do gry

Dysponując tymi podstawami, musimy zastanowić się nad kierunkiem rozwoju miasta. Chcemy skupić się na wydobywaniu surowców, czy postawić na turystykę? A może nie powinniśmy specjalizować się w żadnej konkretnej dziedzinie, lecz po prostu zbudować dobrze prosperujące miasto, handlujące prądem, wodą i innymi podstawowymi zasobami? Decyzja nie jest łatwa i zależy od wielu czynników.

Zacznijmy od tego, że jeśli miasto posiada jakiekolwiek surowce naturalne, to należy je bezlitośnie eksploatować. Węgiel, ruda i ropa pozwalają na uzyskanie bardzo wysokich zysków z handlu, a w dalszej perspektywie - na tworzenie bardziej zaawansowanych produktów, takich jak plastik czy procesory. Oczywiście wiąże się to z zanieczyszczeniem środowiska, ale nie jest ono aż tak uciążliwe, aby przekreślić otrzymywane profity. W większości przypadków jest to najlepszy z możliwych wyborów.

Na turystykę oraz hazard można zdecydować się w sytuacji, w której miasto nie dysponuje żadnymi naturalnymi zasobami i ma tranzytowe położenie - czyli droga dojazdowa przebiega przez nie, a nie obok niego. Wskazana jest również bliskość akwenów wodnych (turyści podróżują na statkach wycieczkowych i promach) oraz połączenie kolejowe, gwarantujące znaczny przepływ ludzi z regionu i ze świata.

Brak jakiejkolwiek specjalizacji jest na ogół nieopłacalny: zyski wyciągane z handlu podstawowymi dobrami nie są zbyt wysokie, a potencjał ulega zmarnowaniu. Jeśli tworzymy pierwsze miasto w regionie, to takie rozwiązanie jest w zasadzie strzałem w stopę - w okolicy nie będzie nikogo, kto mógłby od nas cokolwiek kupić. Dlatego należy się wyspecjalizować.

Rozważmy wszystko na konkretnym przykładzie - Jak zacząć? | Podstawy rozgrywki w SimCity - SimCity - poradnik do gry

Rozważmy wszystko na konkretnym przykładzie.

Przykład: Jak pokazano na powyższym screenie, w mieście Czarnów występują bogate złoża wszystkich zasobów naturalnych - węgla [1] i rudy [2] na północy, a ropy [3] na wschodzie. Wody jest sporo na wschodnim wybrzeżu, gdzie znajduje się rzeka [4]. Wiatr wieje na północ, więc przemysł należy umiejscowić jak najbliżej północnej granicy miasta [5]. Optymalna wydaje się specjalizacja wydobywcza, więc właśnie na niej oprzemy rozwój miasta. Inwestycja w turystykę byłaby intratna (z racji bliskości jeziora, tranzytowego położenia miasta oraz bliskości kolei) ale górnictwo jest zwykle bardziej zyskowne.

Pierwsze poczynania najlepiej planować i realizować w trybie pauzy - Jak zacząć? | Podstawy rozgrywki w SimCity - SimCity - poradnik do gry

Pierwsze poczynania najlepiej planować i realizować w trybie pauzy. Początek rozgrywki przebiega zwykle dość podobnie. Jeśli w mieście istnieje już jakaś droga, to należy przy niej zbudować pierwsze strefy, a następnie rozszerzać ich zasięg przy pomocy kolejnych ulic, równocześnie dbając o potrzeby simów (prąd, wodę, wywóz śmieci, opiekę służb porządkowych itd.).

Jeśli nie dostaliśmy żadnej ulicy w spadku po naszych poprzednikach, to należy zainwestować nieco simeonów i wybudować aleję średniej gęstości [Medium Density Avenue], która wkrótce stanie się główną arterią miasta. Nie powinna być zbyt długa, bo kosztuje 10$ za metr, a my dysponujemy zaledwie 50000 $ na rozbudowę miasta. Warto zrobić przy niej od razu skrzyżowanie, na którym później postawimy budynki użytkowe (kliniki, posterunki policji, jednostki straży pożarnej itd.) i zadbać o to, by nowowybudowana ulica nie kolidowała z dostępem do zasobów naturalnych (screen powyżej, z nieco późniejszego etapu rozbudowy).

Przykład: miasto Czarnów ma dość komfortową sytuacje - od początku istnieje w regionie jedna droga, przy której możemy się rozbudować (screen powyżej) - Jak zacząć? | Podstawy rozgrywki w SimCity - SimCity - poradnik do gry

Przykład: miasto Czarnów ma dość komfortową sytuacje - od początku istnieje w regionie jedna droga, przy której możemy się rozbudować (screen powyżej). Wypada potraktować ją jak własną i umieścić przy niej strefy mieszkaniowe oraz komercyjne. Jak pokazano na screenie powyżej, tych pierwszych musi być zdecydowanie więcej niż tych drugich. Warto zadbać o to, by simowie mieli łatwy dostęp do sklepów - dlatego domy należy poprzedzielać małymi pasmami handlowymi (patrz rozdział: Strefy - Podstawy i Strefy - Proporcje).

Kiedy ustawiliśmy już podstawowe strefy, ale upływ czasu nie został jeszcze włączony, powinniśmy zbudować pierwszą wieżę ciśnień [Water Tower] przy zasobach wody (screen powyżej) a następnie zdecydować się na którąś z elektrowni (patrz rozdział: Energia) - Jak zacząć? | Podstawy rozgrywki w SimCity - SimCity - poradnik do gry

Kiedy ustawiliśmy już podstawowe strefy, ale upływ czasu nie został jeszcze włączony, powinniśmy zbudować pierwszą wieżę ciśnień [Water Tower] przy zasobach wody (screen powyżej) a następnie zdecydować się na którąś z elektrowni (patrz rozdział: Energia). Ta druga decyzja jest brzemienna w skutkach i zależy od wielu elementów. Jeśli budowane przez nas miasto jest pierwszym w regionie, to należy zainwestować w elektrownie wiatrowe albo słoneczne - bo są tanie i wystarczają na kilka pierwszych etapów gry. Jeżeli w okolicy jest parę innych miast, które borykają się z problemami energetycznymi, to warto wybudować elektrownie węglowe lub na ropę i zarabiać na eksporcie elektryczności (ale tylko wtedy, kiedy sami posiadamy wymagane surowce i stać nas na kopalnie!). To drugie rozwiązanie jest dość komfortowe, bo raz postawionych elektrowni przez długi czas nie będzie trzeba ulepszać - oferują bowiem sporo energii.

Przykład: W mieście Czarnów zbudowałem elektrownię wiatrową - niezbyt efektywną, ale za to tanią (w późniejszym okresie zastąpi ją taka, która korzysta z ropy) - Jak zacząć? | Podstawy rozgrywki w SimCity - SimCity - poradnik do gry

Przykład: W mieście Czarnów zbudowałem elektrownię wiatrową - niezbyt efektywną, ale za to tanią (w późniejszym okresie zastąpi ją taka, która korzysta z ropy). Jako że jest to pierwsze miasto w regionie i wyjściowe 50000 simeonów topnieje w oczach, nie było sensu, żeby rzucać się na większe inwestycje.

Simowie muszą gdzieś pracować, dlatego trzeba wznieść dla nich strefę przemysłową - Jak zacząć? | Podstawy rozgrywki w SimCity - SimCity - poradnik do gry

Simowie muszą gdzieś pracować, dlatego trzeba wznieść dla nich strefę przemysłową. Ta musi znajdować się jak najdalej od mieszkań i sklepów, by nie zanieczyszczać przyległego do nich terenu i nie powodować chorób. Dlatego też należy poprowadzić aleję średniej gęstości [Medium Density Avenue] do krańca mapy, przy którym wieje wiatr i tam ustanowić kilka fabryk (screen powyżej). Droga dojazdu do pracy będzie dość długa, ale jest to nieuniknione.

Mniej więcej w tym momencie miastu zacznie brakować pieniędzy (chociaż zależy to od wielu zmiennych) - Jak zacząć? | Podstawy rozgrywki w SimCity - SimCity - poradnik do gry

Mniej więcej w tym momencie miastu zacznie brakować pieniędzy (chociaż zależy to od wielu zmiennych). Nie należy brać pożyczki, lecz wyłączyć na kilka godzin pauzę. W mieście pojawią się wówczas pierwsze budynki zamieszkane przez simów, generujące przychód do miejskiego skarbca (screen powyżej). Kiedy pojawią się pierwsze budynki i woda oraz prąd zostaną do nich doprowadzone, należy wybudować ratusz [City Hall] w centrum miasta i podwyższyć podatek strefy mieszkalnej do optymalnego poziomu 12% (patrz rozdział: Budżet).

Kiedy w budżecie znajdzie się dość funduszy, należy zbudować ujście ścieków [Sewage Outflow Pipe] oraz wysypisko śmieci [Garbage Dump] - tak daleko od stref mieszkalnych i komercyjnych, jak to tylko możliwe - Jak zacząć? | Podstawy rozgrywki w SimCity - SimCity - poradnik do gry

Kiedy w budżecie znajdzie się dość funduszy, należy zbudować ujście ścieków [Sewage Outflow Pipe] oraz wysypisko śmieci [Garbage Dump] - tak daleko od stref mieszkalnych i komercyjnych, jak to tylko możliwe. Zwykle najlepszą lokalizacją są tereny przyfabryczne (screen powyżej). Chodzi o to, by simowie nie mieli kontaktu z zanieczyszczonymi terenami.

Kiedy ten etap mamy już za sobą, należy po kolei wybudować budynki służb publicznych - Jak zacząć? | Podstawy rozgrywki w SimCity - SimCity - poradnik do gry

Kiedy ten etap mamy już za sobą, należy po kolei wybudować budynki służb publicznych. Pierwsza w kolejności powinna być jednostka straży pożarnej, a dalej klinika i posterunek policji. Należy zbudować je w takim miejscu, aby ich pojazdy miały łatwy dostęp do wszystkich części miasta. Jeśli koszt utrzymania tych budowli byłby wyższy, niż przychody z podatków, to należy wytyczyć kilka nowych stref mieszkalnych.

Zwykle mniej więcej w tym momencie pojawiają się pierwsze problemy - Jak zacząć? | Podstawy rozgrywki w SimCity - SimCity - poradnik do gry

Zwykle mniej więcej w tym momencie pojawiają się pierwsze problemy. Należy nieustannie badać, czy wszystkie służby prawidłowo wywiązują się ze swoich zadań i stale uzupełniać braki (zwiększać ilość śmieciarek, powiększyć izbę przyjęć w klinice itd.). Warto też pomyśleć nad obniżeniem podatków do 11% - w mieście mogli się już pojawić średniozamożni obywatele, którzy znoszą mniej obciążeń finansowych. Jeśli w naszej metropolii panuje bezrobocie albo fabryki narzekają na braki w kadrach, to należy się tym zająć, wytyczając odpowiednie strefy (patrz rozdział: Strefy). Dane dotyczące zatrudnienia można odczytać w menu populacji (screen powyżej). Obszerniej opisano to w rozdziale Populacja.

Kiedy sytuacja jest już w miarę ustabilizowana, należy pomyśleć o poszerzeniu terytorium - trzeba wybudować nowe ulice i wyznaczyć przy nich strefy - Jak zacząć? | Podstawy rozgrywki w SimCity - SimCity - poradnik do gry

Kiedy sytuacja jest już w miarę ustabilizowana, należy pomyśleć o poszerzeniu terytorium - trzeba wybudować nowe ulice i wyznaczyć przy nich strefy. Jak napisano w rozdziale Drogi i transport, optymalnym rozwiązaniem są kwadratowe dzielnice poprzedzielane dużymi skrzyżowaniami. Przedstawiono to na screenie powyżej, pochodzącym z pewnego rozwiniętego już miasta.

Przykład: Niestety Czarnowo nie może sobie pozwolić na luksus kwadratowych dzielnic, ponieważ startowa droga została zakreślona na planie łuku - Jak zacząć? | Podstawy rozgrywki w SimCity - SimCity - poradnik do gry

Przykład: Niestety Czarnowo nie może sobie pozwolić na luksus kwadratowych dzielnic, ponieważ startowa droga została zakreślona na planie łuku. Aby stworzyć miasto złożone z kwadratów, należałoby ją wyburzyć - i to wraz ze wszystkimi przyległymi budynkami. Jako, że jest to całkowicie bezsensowne i w gruncie rzeczy niewykonalne (miasto w międzyczasie zbankrutuje), należy uruchomić plan B. Ten polega na dostosowaniu wcześniejszych założeń do zaistniałych warunków, czyli na stworzeniu dzielnic o kształcie zaokrąglonych prostokątów (screen powyżej).

Umiejętność improwizacji jest w SimCity bardzo ważna - jeżeli nie da się postępować optymalnie, to należy jak najbardziej zbliżyć się do ideału!

W tym momencie chodzi o to, aby przekroczyć limit 5000 obywateli - Jak zacząć? | Podstawy rozgrywki w SimCity - SimCity - poradnik do gry

W tym momencie chodzi o to, aby przekroczyć limit 5000 obywateli. Wówczas miasto awansuje na wyższy poziom i ratusz [City Hall] będzie można ulepszyć. Najlepszą inwestycją jest w tym momencie wydział finansów [Departament of Finance], bo pozwala na ustanowienie zróżnicowanej stawki podatkowej dla różnych grup simów (screen powyżej). Podatek trzeba ustawić na 12% dla ubogich mieszkańców i 11% dla średniozamożnych. W ten sposób osiąga się maksimum zysków i nie powoduje społecznego niezadowolenia. Obszerniej opisano to w rozdziale Budżet.

W dalszym ciągu należy stale uzupełniać braki w elektryczności, sprawdzać ilość dostępnej wody, przepustowość kanalizacji itd - Jak zacząć? | Podstawy rozgrywki w SimCity - SimCity - poradnik do gry

W dalszym ciągu należy stale uzupełniać braki w elektryczności, sprawdzać ilość dostępnej wody, przepustowość kanalizacji itd. - wszystko musi działać idealnie. Na tym etapie rozgrywki dochody z podatków powinny być wystarczające, aby uzbierać na szkołę podstawową [Grade School]. Pozwoli ona na edukowanie simów i tym samym uczyni z nich wzorowych obywateli. Miejsce jej postawienia nie jest zbyt istotne, bo dzieci i tak będą do niej dojeżdżać przy pomocy autobusów szkolnych. Ważne jest tylko to, aby szkoła nie znajdowała się na zatrutym terytorium i aby właściwie rozstawić przystanki dla autobusów (patrz rozdział: Edukacja).

Należy stale powiększać zaludnienie miasta i uzupełniać braki w służbach porządkowych oraz podstawowych zasobach - Jak zacząć? | Podstawy rozgrywki w SimCity - SimCity - poradnik do gry

Należy stale powiększać zaludnienie miasta i uzupełniać braki w służbach porządkowych oraz podstawowych zasobach. Kiedy metropolia rozrośnie się do 10000 mieszkańców, warto zbudować dom burmistrza [Mayor's House] w dzielnicy, którą chcemy urządzić dla średniozamożnych simów. Trzeba też zainwestować nieco grosza w średniozamożne parki ($$), aby zachęcić odpowiednio majętnych simów do naszego ukochanego ośrodka. Sporą wskazówką przy podejmowaniu decyzji o rozmieszczeniu tego typu budowli jest filtr wartości terenu [Land Value Map] dostępny w prawym dolnym rogu ekranu (screen powyżej).

Przykład: W Czarnowie parki postawiłem niedaleko posterunku policji, ratusza, kliniki i jednostki straży pożarnej, tym samym maksymalizując efekt (screen powyżej). O tym, jak optymalnie rozstawiać parki napisano w rozdziale im dedykowanym.

Kiedy miasto osiągnie rozmiar 15000 mieszkańców, należy rozwinąć ratusz i dobudować do niego wydział służb użyteczności publicznej [Departament of Utilities] - Jak zacząć? | Podstawy rozgrywki w SimCity - SimCity - poradnik do gry

Kiedy miasto osiągnie rozmiar 15000 mieszkańców, należy rozwinąć ratusz i dobudować do niego wydział służb użyteczności publicznej [Departament of Utilities]. W ten sposób odblokują się zaawansowane budowle, takie jak oczyszczalnie ścieków [Sewage Traetment Plant] czy pompy wodne [Water Pumping Station]. To jedne z najważniejszych budowli w grze, dlatego warto w nie zainwestować. Ważne jest to, aby postawić je obok siebie, ale koniecznie na nieskażonym terenie - w ten sposób woda przefiltrowana w oczyszczalni będzie wędrować do pompy zasilającej miasto. To rozwiązanie przedstawiono na screenie powyżej.

Kiedy wszystkie potrzeby miasta zostały zaspokojone (i to z nadwyżką), można pomyśleć o specjalizacji - Jak zacząć? | Podstawy rozgrywki w SimCity - SimCity - poradnik do gry

Kiedy wszystkie potrzeby miasta zostały zaspokojone (i to z nadwyżką), można pomyśleć o specjalizacji. Najpierw należy doprowadzić drogi do surowców i zbudować nad nimi kopalnie oraz szyby naftowe. Kiedy te zostaną postawione i zapełnione pracownikami, trzeba zainwestować w skład handlowy [Trade Depot] - w ten sposób pozyskane zasoby będą miały gdzie podróżować (screen powyżej).

W samym składzie należy kliknąć na opcję zarządzania dostawami [Manage Global Market Deliveries] i wybrać eksport (screen powyżej) - Jak zacząć? | Podstawy rozgrywki w SimCity - SimCity - poradnik do gry

W samym składzie należy kliknąć na opcję zarządzania dostawami [Manage Global Market Deliveries] i wybrać eksport (screen powyżej). Od tego momentu można cieszyć się z profitów z handlu, chociaż nieodzowna może okazać się inwestycja w odpowiednią ilość wozów dostawczych i następne składy.

Miasto jest już rozwinięte i z pewnością przynosi duże zyski (screen powyżej) - Jak zacząć? | Podstawy rozgrywki w SimCity - SimCity - poradnik do gry

Miasto jest już rozwinięte i z pewnością przynosi duże zyski (screen powyżej). Dalsza część zabawy to przede wszystkim uzupełnianie strat i rozwijanie tych gałęzi infrastruktury, które niedomagają albo które da się uczynić bardziej zyskownymi.

Przykład: W Czarnowie zamieniłem elektrownię wiatrową na taką, która spala ropę, a dzięki nadwyżkom w elektryczności rozbudowałem kilka kolejnych dzielnic - Jak zacząć? | Podstawy rozgrywki w SimCity - SimCity - poradnik do gry

Przykład: W Czarnowie zamieniłem elektrownię wiatrową na taką, która spala ropę, a dzięki nadwyżkom w elektryczności rozbudowałem kilka kolejnych dzielnic. Dalej zainwestowałem w wydział bezpieczeństwa i budynki przez nie oferowane, zapewniając sobie trwałe zabezpieczenie przed pożarami oraz znacznie poprawiając kondycję zdrowotną simów (o skuteczniejszej policji nie wspominając). Kiedy pojawiły się kłopoty z korkami, kupiłem zajezdnię autobusów, w dalszych planach mając tramwaje (screen powyżej). Miasto osiągało wielkie zyski i rozwijało się prężnie aż do momentu, w którym je porzuciłem.

Co dalej? To już zależy wyłącznie od naszego widzimisię. Możemy rozwijać przemysł aby uzyskać bardziej skomplikowane surowce, zainwestować w edukację a potem sprzedawać elektronikę, pomyśleć o turystyce lub też... nasłać na miasto którąś z licznych katastrof i patrzeć, jak wszystko płonie. Nasze możliwości są nieskończone - jedynym ograniczeniem jest wyobraźnia!