IS-3 Radzieckie czołgi ciężkie

World of Tanks - poradnik do gry

10 września 2014Autorzy solucji: Asmodeusz & Damian Klapczarek (gry-online.pl) - dotyczy wersji PC

Informacje ogólne

Nazwa - IS-3 - Radzieckie czołgi ciężkie - World of Tanks - poradnik do gry

Nazwa

IS-3

Typ

Czołg ciężki

Poziom

VII

Uzbrojenie

122 mm BL-9: penetracja 225mm; obrażenia 390

Pancerz

Kadłub: 110mm/90mm/60mm, wieża: 249mm/172mm/110mm

Wytrzymałość

1500 punktów życia

Mobilność

Prędkość maksymalna: 38km/h, silnik: 700KM

Rola

Walka w zwarciu, walka na średnim dystansie, czołg wsparcia

IS-3 jest drugim dostępnym w grze czołgiem serii IS. Jest to typowy czołg służący do walki w zwarciu i przełamywania pozycji defensywnych przeciwnika. Dobre opancerzenie, duża mobilność, świetna armata - te wszystkie elementy składają się razem na prawdopodobnie najlepszy czołg ciężki ósmego poziomu. Opanowanie tego pojazdu do perfekcji nie jest łatwe, ale walka nim daje dużo satysfakcji: bardzo często to właśnie my będziemy decydowali o przebiegu bitwy.

Rozwój, sprzęt, załoga

Grając IS-3 mamy dwie możliwości rozwoju: jeśli potrafimy wykorzystywać działo 122mm D-25T to w pierwszej kolejności powinniśmy odkryć nową wieżę. Jeśli jednak broń ta sprawia nam trudności, powinniśmy od razu zdecydować się na wynalezienie armaty 122 mm BL-9. Posiadając nowe działo i wieżę wynajdujemy pozostałe moduły oraz czołg IS-8.

Sprzęt preferowany: mechanizm dosyłający, stabilizator pionowy, ulepszona wentylacja.

Sprzęt opcjonalny: skrzynka z narzędziami, ulepszony system naprowadzania

Umiejętności i atuty: szósty zmysł dla dowódcy, naprawa dla reszty czołgistów. Następnie towarzysze broni dla całej załogi.

Słabe punkty

IS-3 jest pierwszym czołgiem w grze, który wykorzystuje nietypowy kształt przedniego pancerza kadłuba zwany nosem szczupaka - IS-3 - Radzieckie czołgi ciężkie - World of Tanks - poradnik do gry

IS-3 jest pierwszym czołgiem w grze, który wykorzystuje nietypowy kształt przedniego pancerza kadłuba zwany nosem szczupaka. Pomimo posiadania jedynie 110mm stali na froncie, dzięki ustawieniu przedniej górnej płyty pod naturalnym kątem, czołg ten nie musi ustawiać się kątem podczas walki - jest to nawet niezalecane. Strzelając w "policzki" górnej płyty, najlepiej ustawić się do nich pod kątem prostym i strzelać w ten, który jest bliżej nas. Jest to jedyna możliwość na przebicie ich działem ze 175mm penetracji. Drugim słabym punktem jest dolna przednia płyta. Przy walce na dystansie 50-100m, jeśli nasze działo nie posiada przynajmniej 200mm penetracji to właśnie ten punkt powinniśmy atakować. Boki IS-3 są wyjątkowo odporne na ostrzał! Czołg ten zawdzięcza tę wytrzymałość obecności podwójnego pancerza. Strzelając w górną boczną płytę trafiamy jedynie 30mm stali a pod spodem znajduje się kolejne 90mm pod bardzo dużym kątem, stąd ataki na ten punkt można przeprowadzać jedynie działami o penetracji rzędu 225mm. Jeśli bok IS-3 jest ustawiony do nas pod kątem, nigdy nie strzelajmy do niego. Nawet najsilniejsze armaty potrafią od niego zrykoszetować. Tył czołgu jest bardzo wrażliwy na atak a pod opancerzeniem znajduje się silnik. Magazyn amunicyjny znajduje się pod wieżą, stąd strzelając od frontu i celując powyżej radzieckiej gwiazdy na frontalnym pancerzu jesteśmy w stanie go uszkodzić. Jest to jeden z największych minusów tego pojazdu.

Wieża od frontu jest praktycznie niezniszczalna: 220mm pancerza pod dużym kątem będzie odbijała większość strzałów - IS-3 - Radzieckie czołgi ciężkie - World of Tanks - poradnik do gry

Wieża od frontu jest praktycznie niezniszczalna: 220mm pancerza pod dużym kątem będzie odbijała większość strzałów. W przypadku, gdy IS-3 przytuli się do nas możemy łatwo trafić i przebić jego kopułę dowódcy. Boczny pancerz wieży tego czołgu potrafi czasem odbić pociski, lecz w większości przypadków jest on łatwy do przebicia.

Jak grać...

...jako kierowca IS-3?

Czołg ten jest królem walki w zwarciu pośród pojazdów ósmego poziomu: świetne działo 122mm BL-9 jest w stanie regularnie przebijać pancerz większości przeciwników zadając olbrzymie obrażenia. Doskonały pancerz ochroni nas przed wieloma atakami a po ustawieniu pod kątem co mniej rozgarnięci gracze zmarnują amunicję strzelając w nasze nieprzebijalne boki.

Walcząc z czołgami niższych poziomów powinniśmy zawsze grać ofensywnie i dążyć do starcia na krótkim dystansie a nawet do przytulenia się do przeciwnika. W takiej sytuacji nasz czołg zawsze wygra pojedynek jeden na jednego.

Atakując czołgi tego samego poziomu musimy grać bardziej zachowawczo. Możemy śmiało prowadzić wymianę strzał za strzał: nasza duża pula punktów życia oraz olbrzymie obrażenia powodują, że wygramy każdy taki pojedynek.

Walcząc z czołgami wyższych poziomów nasz pojazd przechodzi do roli czołgu wsparcia. Nadal nasze działo jest w stanie uszkodzić każdego przeciwnika od frontu, jednak nasz pancerz jest niewystarczający. Atakujemy gdy przeciwnik przeładowuje, dzięki dużej mobilności uderzamy z flanki bądź od tyłu, wspieramy naszych sojuszników.

Grupa IS-3 może stworzyć wilcze stado a następnie zniszczyć flankę wroga i otoczyć jego główne siły. Warto zawsze pamiętać, że czołg ten jest jednym z najszybszych czołgów ciężkich ósmego poziomu.

...przeciwko IS-3?

Czołgiem niższego poziomu atakujemy go jako wsparcie innego pojazdu - flankując bądź strzelając w jego tył. Przód możemy przebić regularnie dopiero posiadając armatę z 200mm penetracji.

Grając czołgiem tego samego poziomu nie możemy wdawać się w wymianę strzał za strzał. Musimy wykorzystać naszą szybkostrzelność i ciągle zadawać obrażenia. Drugą możliwością jest atak na średnim bądź dużym dystansie, gdzie mniejsza celność IS-3 da mu się we znaki.

Prowadząc czołg wyższego poziomu musimy nadal pamiętać, że działo 122 mm BL-9 jest w stanie spenetrować nasz pancerz. Konieczne jest ustawianie się pod odpowiednim kątem i chowanie naszych słabych punktów. Strzelając do IS-3 wystarczy celować w jego przód a większość pocisków go przebije.

Ze względu na niski profil, IS3 jest dosyć ciężki do trafienia przez artylerię. Jeśli to możliwe, strzelajmy wzdłuż jego kadłuba a nie w poprzek.