Polecamy Recenzje Przed premierą Publicystyka Warto zagrać
Przed premierą 20 lutego 2014, 13:24

autor: Amadeusz Cyganek

Test wersji beta gry Age of Wonders III - turowej strategii dla fanów Heroesów - Strona 3

Po kilku całkiem udanych odsłonach serii Overlord holenderskie studio Triumph wraca do swoich korzeni – Age of Wonders III ma przywrócić fantastyczne wspomnienia z bitew rozgrywanych w krainie Evermore. Wygląda na to, że są na to spore szanse.

Potyczki z bliska wyglądają bardzo ładnie. - 2014-02-20
Potyczki z bliska wyglądają bardzo ładnie.

Pomiędzy kolejnymi bitwami również nie możemy narzekać na nudę – z czasem tury znacznie się wydłużają, głównie z powodu narastającej ilości obowiązków koniecznych do ogarnięcia. Mapy wypełnione są różnego rodzaju budynkami oraz punktami, których kontrolowanie wnosi do naszego budżetu różnorodne profity w postaci dodatkowych zasobów złota, kryształów czy many. Te zaś możemy przeznaczyć na ulepszenia i budynki w obrębie miast, a co za tym idzie – tworzyć nowe oddziały, charakteryzujące się coraz lepszymi możliwościami bojowymi. Tak naprawdę ciągle coś jest do roboty – zróżnicowanie terenów umieszczonych na mapie pozwala na wykorzystanie różnorodnych oddziałów, a hordy złodziei czy barbarzyńców zlokalizowanych przy głównych traktach mogą stać się źródłem bardzo ciekawych i drogocennych łupów. Nie można także zapomnieć o możliwości odwiedzania jaskiń, w których nie brak złota. Niewiele zmieniło się za to w kwestii dyplomacji – twórcy oparli się na sprawdzonym już koncepcie, dorzucając doń kilka nowych rozwiązań w kwestii tworzenia aliansów i zawierania paktów regulujących przepływ środków, wymianę handlową czy przystępność granic.

Weterani na swoim

Mając za sobą kilkanaście godzin spędzonych z próbną wersją Age of Wonders III muszę stwierdzić jedno: gra stanowi spore wyzwanie nawet dla graczy, którzy mają w pamięci mechanizmy rozgrywki stosowane w poprzednich odsłonach serii. Tyczy się to zwłaszcza bitew, w których jeden nierozważny ruch może przechylić szalę zwycięstwa na korzyść przeciwnej armii. Gra wymusza na nas rozsądne gospodarowanie siłami i solidne zabezpieczenie swoich włości – pozostawienie jednego z miast bez opieki w krótkim czasie kończy się szybkim najazdem, dla nas zaś oznacza to konieczność mozolnego odbijania terytorium z rąk wroga. Twórcy co prawda obiecują większe zróżnicowanie poziomów w finalnej wersji tej produkcji, niemniej fanatycy wymagającej rozgrywki z pewnością będą zadowoleni.

Test wersji beta gry Age of Wonders III - turowej strategii dla fanów Heroesów - ilustracja #2

Ci, którzy obawiali się problematycznego przejścia tej serii w pełen trójwymiar, mogą spać spokojnie – choć trudno tutaj o jakikolwiek przepych i graficzne fajerwerki, oprawa spełnia swoje zadanie. Mapy są przejrzyste i bardzo schludne, a przede wszystkim pełne niespodzianek i kryjące wiele ciekawych miejsc – nawigacja po nich okazuje się bezproblemowa i dzięki specjalnym filtrom szybko odnajdujemy kolejne armie, budynki czy miasta. Bardzo ładnie prezentują się również potyczki – choć pola bitew i projekty jednostek nie rzucają na kolana, to ich animacja i sposób prezentacji starć nie odstaje od współczesnych standardów. W tym aspekcie ekipa Triumph Studios nie ma się raczej czego wstydzić.

Nadzieje, jakie z powrotem serii Age of Wonders wiążą zarówno jej fani, jak i wielbiciele turowych strategii fantasy są spore, ale wszystko wskazuje na to, że autorzy raczej ich nie zawiodą. Nie znajdziemy tutaj wielkiej rewolucji w stosunku do mechanizmów rozgrywki rządzących poprzednimi częściami, ale twórcze (i przede wszystkim w większości trafione) rozwinięcie konceptów stojących za sukcesem poprzednich odsłon tej sagi. Age of Wonder III to „ładniej, więcej i lepiej”, z rozbudowanym i stanowiącym wyzwanie modułem rozgrywania batalii oraz ulepszoną sztuczną inteligencją. Choć oczywiście testowaną wersję beta trapiły różnorodne problemy techniczne, to powinny one w większości zostać wyeliminowane w finalnej wersji, a i tak nie wpływały one w znacznej mierze na mechanikę zabawy i konstrukcję poszczególnych modułów rozgrywki. Dobrych strategii turowych nigdy za mało – a gdy zapowiada się bardzo obiecujący powrót znanej i lubianej serii, to nie pozostaje nic innego, jak tylko czekać. Dodam od siebie - z olbrzymią niecierpliwością!

Amadeusz Cyganek | GRYOnline.pl

Age of Darkness to strategia, którą kocham i nienawidzę
Age of Darkness to strategia, którą kocham i nienawidzę

Przed premierą

Na rynku pojawił się Dark Souls gier RTS – mowa o Age of Darkness: Final Stand. Produkcja ta sprawiła, że popadłem w otchłań szaleństwa i rozpaczy. Zapraszam do lektury, jeżeli chcecie się dowiedzieć dlaczego.

Po co komu nowe Heroes of Might and Magic, skoro nadchodzi Songs of Conquest
Po co komu nowe Heroes of Might and Magic, skoro nadchodzi Songs of Conquest

Przed premierą

W niszy, która powstała po porzuceniu przez Ubisoft serii Heroes of Might and Magic sukcesy odnosić mogą mniejsi twórcy, tacy jak Lavapotion. Ich Songs of Conquest może być najlepszą grą w stylu „hirołsów” od czasów kultowej trójki.

Path of Exile 2 będzie wielkim zagrożeniem dla Diablo 4
Path of Exile 2 będzie wielkim zagrożeniem dla Diablo 4

Przed premierą

Największy rywal Diablo obrał kurs kolizyjny i planuje pokrzyżować plany Blizzarda. Path of Exile 2 to w zasadzie całkiem nowa gra i wygląda na to, że na rynku gier hack’n’slash dojdzie do pojedynku samców alfa o przewodnictwo w stadzie.