Przed premierą 17 czerwca 2010, 12:44

autor: Krzysztof Gonciarz

Rage - E3 2010

Ludzie, którzy wymyślili gry FPS, chcą je teraz wynieść na kolejny poziom. RAGE, bo o nim mowa, ma być połączeniem mistrzowskich elementów efpeesowych z otwartym światem, swobodą, sekcjami „jeżdżonymi” i najbardziej zaawansowaną technologią na rynku.

Przeczytaj recenzję Legenda powraca na tarczy - recenzja gry Rage

Artykuł powstał na bazie wersji PC.

Ludzie, którzy wymyślili pierwszoosobowe strzelaniny, chcą je teraz wynieść na kolejny poziom. Id Software jako jedno z najlepszych i najbardziej zasłużonych studiów, tworzących gry na świecie, od dłuższego już czasu porcjuje informacje na temat swojej najnowszej produkcji. RAGE, bo o nim mowa, ma być połączeniem mistrzowskich elementów efpeesowych z umiarkowanie otwartym światem, swobodą działania, sekcjami „jeżdżonymi” i najbardziej zaawansowaną technologią na rynku. id Tech 5 to 60 klatek na sekundę na PC, Xbox 360 i PlayStation 3. To przepiękne modele postaci. To złożony, wielopoziomowy świat. I najważniejsze – to świat ręcznie narysowany co do piksela.

Termin „megatekstury” (megatexture) pojawia się w prezentacjach gry RAGE od samego początku. Stworzone przez Johna Carmacka rozwiązanie ma pozwalać na dowolną edycję wyglądu świata (tekstur) przez grafików i projektantów poziomów, bez troski o oszczędność miejsca na nośniku (powtarzalność tekstur w grach bierze się właśnie stąd). Zaprezentowany w trakcie E3 fragment rozgrywki pokazywał to dobitnie – tak nieprzewidywalnego i różnorodnego świata jeszcze w grach nie było. Zwykle się nie zauważa, że podłoga składa się z zapętlonych, identycznych fragmentów. Ale rozwiązanie zastosowane tutaj zauważymy na pewno.

Szybka powtórka: świat został zniszczony przez asteroidę, większość ludzkości cofnęła się do epoki kamienia łupanego, a ostoją cywilizacji stały się pozostałości tzw. Eden Project – rządowego programu polegającego na stworzeniu podziemnych bunkrów, które po stabilizacji planety miałyby dźwignąć ludzi na nogi. OK, schemat skądś znamy. Sama gra przedstawi nam raczkującą cywilizację pustkowi, nadzorowaną przez organizację znaną jako Władza (Authority). Nietrudno się domyślić, że wpadniemy w konflikt z tymże reżimem.

W RAGE będziecie mogli zasiąść za kierownicami pojazdów.

Prezentujący grę Tim Willits przenosi nas więc na owe pustkowia. Znajdujemy się w pewnym wąwozie, na drodze do miasta Wellspring. Nieopodal widzimy jakąś zapyziałą chatę – w środku spotykamy pustelnika i możemy przetestować system dialogów. No, może za dużo powiedziane, bo rozmowy w grze będą pasywne. NPC mówi, my słuchamy. Potem co najwyżej możemy go zastrzelić. Crazy Joe ostrzega nas przed atakami mutantów. Uwagę zwraca świetna animacja jego gestów (zgrana z dźwiękami ocierania się o siebie części jego stroju przy każdym ruchu) i ogólny design. Czuć tu trochę Borderlandsy, choć na osi realizm-komiks RAGE jest zdecydowanie bliżej tego pierwszego niż produkcja Gearbox.

Po wyjściu z chaty atakują nas mutanty – niewielkie małpoludy o obleśnych gębach. Tim eliminuje je z pistoletu, a jednemu obcina głowę, używając kolczastego bumerangu. Po pozbyciu się towarzystwa bohater wsiada do terenowego pojazdu i rusza wzdłuż wąwozu. Dookoła krajobraz, który ponownie przypomina o megateksturach – czuć niepowtarzalność każdej mijanej skały (wiem, że to brzmi przesadnie, ale sami zobaczycie). Pojazd ma wbudowany dopalacz i działka, których użyjemy w walce. Ma też miękkie zawieszenie, przy czym „miękkość” to słowo, które często przychodzi na myśl, gdy patrzy się na tę grę. Pustkowia nie są tu przygnębiające i szorstkie, to miejsce, które aż prosi się o odwiedziny.

Wchodzimy do Wellspring. „Każde miasto w grze ma swój unikalny klimat” – mówi Willits – „Wellspring jest zainspirowane realiami westernów”. Faktycznie, po wejściu odpala się nawet osadzona w tej stylistyce muzyczka (podobna do motywu z Megatony z Fallouta 3). Ciągle napotykamy jakieś skrzyżowania i rozgałęzienia, czuć, że w grze będzie dużo zwiedzania. Wchodzimy do knajpy, gdzie miejscowi prowadzą rozmowy. Mijamy sklepik „Outfitters”, gdzie możemy opchnąć zebrany po drodze złom i ulepszyć sprzęt. Trafiamy na grupę tubylców, którzy zapraszają nas do hazardowej minigierki – nie wiem, na czym polegała, ale wizualnie przypominała hologramowe szachy z Gwiezdnych Wojen. „Ludzie w świecie gry będą nas rozpoznawać, komentować nasz ubiór i dokonania” – tłumaczy dyrektor kreatywny id Software, po czym prezentuje uliczkę dla zmotoryzowanych – możemy tam odwiedzić mechanika i popodziwiać wielkiego dmuchanego goryla. Poziom detali urzeka.

Graliśmy w Hellblade: Senua’s Sacrifice – krew, szaleństwo i mitologia nordycka
Graliśmy w Hellblade: Senua’s Sacrifice – krew, szaleństwo i mitologia nordycka

Przed premierą

Nie czekaliście? Czas zacząć! Nowe dzieło studia Ninja Theory – Hellblade: Senua’s Sacrifice – to wyjątkowo mroczna produkcja, w której mamy okazję przekonać się, jak wielkim sojusznikiem szaleńców są głosy w głowie.

Graliśmy w Uncharted: Zaginione Dziedzictwo – 5 powodów, dla których warto czekać
Graliśmy w Uncharted: Zaginione Dziedzictwo – 5 powodów, dla których warto czekać

Przed premierą

Za niecały miesiąc pożegnamy się ze światem Uncharted. Nadchodzące Zaginione dziedzictwo zapowiada się na godne zwieńczenie świetnej serii. Mieliśmy okazję je przetestować, przygotowaliśmy więc listę powodów, dla których warto czekać na The Lost Legacy.

Graliśmy w Wolfensteina II: The New Colossus – w III Rzeszy bez zmian
Graliśmy w Wolfensteina II: The New Colossus – w III Rzeszy bez zmian

Przed premierą

Podczas wizyty w Londynie mieliśmy okazję przetestować grę Wolfenstein II: The New Colossus. Następna odsłona przygód B.J. Blazkowicza nadal serwuje mnóstwo świetnej i satysfakcjonującej zabawy. Zabraknie za to znaczących nowości.

Komentarze Czytelników (37)

Dodaj swój komentarz
Wszystkie komentarze
17.06.2010 14:37
odpowiedz
annihiluzz
49
Annihilator

ostatnia gra ID to DOOM3, ktory byl calkiem fajny

17.06.2010 14:58
odpowiedz
chelmianin
31
Chorąży

StoogeR => Dokładnie to było chyba tak, że id zleciło robotę Raven udostępniając im mocno przestarzały id tech 4, którego jakość nijak się ma do, chociażby, stale rozwijanego Source'a. Z kolei najgorszy multiplayer w historii fpsów stworzyło zacne studio Endrant, które zostało zaraz po swoim sukcesie rozwiązane, a id obiecało oczywiście pełne wsparcie, z których to obiecanek "wywiązało" się wydając jeden kompletnie bezużyteczny patch do multiplayera (4 miesiące zajęło im naprawienie sortowania listy serwerów po pingu, aż żal wymieniać inne 'usprawnienia') . Jak dla mnie wina leży w całości po stronie id, ale każdy może to widzieć inaczej. Z góry uprzedzam, iż nie ma sensu mnie przekonywać, że jest inaczej, bo jako osoba przez wiele lat związana ze sceną Enemy Territory bardzo liczyłem na nowego Wolfa (i nawet grałem w to multi do grudnia!) i przez ostatnie 17 lat, czyli od chwili gdy dostałem od rodziców Pegasusa, na żadnej innej grze się tak nie zawiodłem jak na tym potworze, w którym maczały palce id, Raven i Endrant. Nigdy więcej!

17.06.2010 15:32
odpowiedz
StoogeR
131
Generał

chelmianin => Nie bede Cie przekonywal :] Byc moze masz racje, nie wnikam kto zawalil w przypadku nowego wolfa, nie da sie ukryc jednak ze ktos zawalil mocno. U mnie zawodu nie bylo bo spodziewalem sie crapu i gry nawet nie kupilem.
Swoja droga tez dlugo gralem w ET, a jeszcze dluzej w starszego rtcw - od pierwszego mp testu do samego konca, czyli momentu kiedy cala scena rtcw przeszla na et. Lezka sie w oku kreci jak wspominam nawet zwykle ffa na dziwce czy asfalcie...ok sry za OT ;]

17.06.2010 16:00
odpowiedz
kasi surf men
12
Konsul

za bombowa to niejest

17.06.2010 16:16
odpowiedz
Invader01
94
Konsul

Jedna z tych gier, na które czekam najbardziej.

17.06.2010 16:26
odpowiedz
micmur13
16
Generał

ktoś tu borderlands skopiował?????????

17.06.2010 16:38
odpowiedz
Mepha
71
Mhroczny Pogromca

to może być dobre/lepsze od borderlands

17.06.2010 16:47
odpowiedz
Asasyn363
85
Generał

To będzie lepsze niż Borderlands. Myślę, że id Software da radę i pozamiata trochę jak wypuści Rage.

17.06.2010 17:12
odpowiedz
BigBoss86
27
Pretorianin

Kiedy zapowiadali tę grę parę lat temu mówili ze to będzie samochodówka. No ale nieważne. Gra może mieć ciekawy klimat, widać tutaj to co charakterystyczne dla Id Software, klimat trochę z Dooma, trochę z Q2 i Q4 + to co nie ich czyli Fallout. Może być ciekawie.

17.06.2010 17:23
odpowiedz
Asasyn363
85
Generał

A tak wogóle to wymagania będą duuuże raczej. Już zbieram kase na modernizacje kompa ;D.

17.06.2010 18:27
odpowiedz
Przyborek
11
Legionista

te autka przypominają mi Borderlands

17.06.2010 19:32
odpowiedz
Lukas172_Nomad_
25
Legend

RAGE jest najładniejszą grą, jaką widziałem na tegorocznych targach E3.

Nie wiem jak ta gra wygląda teraz ale screeny które zostały pokazane wcześniej mnie nie zachwyciły IMO grafika była na akceptowalnym poziomie nic ponad to.

17.06.2010 21:06
odpowiedz
kloszard nadobny
52
Konsul

Lukas172_Nomad_---> Zgadzam się z tobą w zupełności. Na screenach i trailerach in-game Rage prezentuje się na poziomie Brink (podrasowany idTech4).

17.06.2010 21:28
odpowiedz
Bear2010
2
Junior

http://e3.g4tv.com/videos/46674/E3-2010-Live-Hands-On-Rage-Overview-Demo/?quality=hd

Tutaj macie filmik w HD z pokazu RAGE-a, sam nie wierzyłem ale po tym filmiku (radze obejrzeć cały) widac że jest to najładniejsza z zaprezentowanych na E3 gier (w dodatku multiplatformowa).
Ciekawie wygląda w działaniu technologia megatexture, faktycznie teren jest bardzo zróżnicowany.

17.06.2010 22:29
odpowiedz
Lukas172_Nomad_
25
Legend

Nadal nie widzę nic pięknego ot co "tylko dobra grafika" niebo wygląda sztucznie,tekstury do tych z Crysis'a nie mają startu ,a sam design kompletnie bez polotu jedyne co mnie zachwyciło to modele postaci i świetne oświetlenie.Po raz kolejny muszę przyznać ,że miejsca zewnętrzne prezentują się gorzej niż wewnętrzne co jest chyba zmorą id.

Na E3 przecież był Crysis 2 ,a on wygląda znacznie lepiej ba dla mnie nawet Dead Space 2 wygląda lepiej (wiem to TPP więc ciężko porównać) ma nawet lepsze oświetlenie ;)

17.06.2010 23:14
odpowiedz
NFSV fan
93
Generał

A na mnie pokaz na tegorocznym E3 zrobił spore wrażenie. Graficznie wygląda dużo lepiej teraz niż na materiałach wcześniej prezentowanych. Poza modelem tego gościa w czapce na początku filmiku naprawdę ciężko się do czegoś przyczepić pod względem wizualnym.

Wnętrza są bardzo ładne i klimatyczne, natomiast teren na zewnątrz imho wygląda lepiej niż w jakiejkolwiek innej grze.

Zdecydowanie po tym pokazie ta gra zyskała w moich oczach.

18.06.2010 00:45
odpowiedz
Lothers
117
Generał

Biorę, ID Software fuszerki nie odwala, każda ich gra to sam miód.

18.06.2010 03:41
odpowiedz
Kazioo
86
Senator

"bez troski o oszczędność miejsca na nośniku (powtarzalność tekstur w grach bierze się właśnie stąd)"

Taak? A to karty graficzne potrafią przetwarzać ich dowolną ilość, dowolnej wielkości? To właśnie tu leży głównie problem, a nie z oszczędności miejsca.

18.06.2010 11:04
odpowiedz
kloszard nadobny
52
Konsul

Prawdę mówiąc rozgrywka z Rage nie zrobiła na mnie dużego wrażenia. W najnowszym dziele od id nie ma nic czego nie można by było okreslić starym i zuzytym sloganem "been there, done that..". Autorzy zachwalali swój produkt jako postapokaliptyczny, inteaktywny świat wzbogacony o emocjonujące wyścigi samochodowe. Niestety prezentacja rozgrywki dotyczyła mieszanki Half Life 2 z Borderlands. Zabawa opiera się na podróżowaniu z punktu A do B i eksterminowaniu średnio rozgarniętych potworków- przynajmniej tyle na tą chwilę zaprezentowała ekipa z id. W kilkuminutowej migawce zabrakło elementów rozwałki, które zapadły by w pamięć. Zobaczyłem natomiast kiepską mechanikę walki, gdzie banda średnio rozgarniętych stworków biegnie wprost pod lufę futurystycznego "kałacha". Podobnie jak w Doom 3 wrogowie dosłownie atakują po sznurku. Sama wymiana ognia jest surowa. Żadnych fajerwerków znanych z najnowszych arcade fps-ów od Epica. Przeciwnik pojawia się na linii strzału, dostaje serie i upada w mało wyrafinowanym ragdoll-owym szpagacie. Brak dynamiki, brak emocji i odpowiedniej dawki adrenaliny. Wszystko prezentuje się wyjątkowo ślamazarnie. Mam jednak cichą nadzieję, że wspomniany gameplay to jedynie przedsmak produkowanego od dobrych kilku lat fps-a.

18.06.2010 15:58
odpowiedz
victripius
88
Joker

Zapowiada się naprawdę dobrze. Graficznie wygląda niemal idealnie, zobaczymy, czym twórcy Rage nas jeszcze zaskoczą.

18.06.2010 16:16
odpowiedz
Lukas172_Nomad_
25
Legend

natomiast teren na zewnątrz imho wygląda lepiej niż w jakiejkolwiek innej grze.

To jakiś żart ?

19.06.2010 02:14
odpowiedz
jrkjlh
51
Grievous

grubo !!!:)

19.06.2010 03:00
odpowiedz
Wulfen
6
Pretorianin

",tekstury do tych z Crysis'a nie mają startu"
żartujesz sobie prawda:D powtarzajace sie rozmyte tekstury z crysisa uwarzasz za lepsze niz mega textury w rage? proponuje wizyte u okulisty.
dla przypomnienia tekstury z crysisa
http://i272.photobucket.com/albums/jj161/Wulfen1/Crysis2010-01-2123-01-10-75.jpg?t=1276909013

19.06.2010 12:17
odpowiedz
Nolifer
95
The Highest

Myślę że ten Borderlandowsy styl + postapokaliptyczny styl dadzą grze duże szanse na miano najlepszej gry 2011 roku

19.06.2010 14:21
odpowiedz
Lukas172_Nomad_
25
Legend

żartujesz sobie prawda:D powtarzajace sie rozmyte tekstury z crysisa uwarzasz za lepsze niz mega textury w rage? proponuje wizyte u okulisty.
dla przypomnienia tekstury z crysisa

ojj Wulfen raz ,że dałeś screen ze średnich detali to jeszcze z jakiegoś gorzej wykonanego miejsca ;P przeszedłeś Rage'a ,że wiesz ,że tam wszędzie są te tylko dobre tekstury ?
Nie wiem czy wiesz ale Enemy Teritory Quake Wars też korzysta z tej funkcji ,a tekstury są tam biedne.Znaffca od siedmiu boleści.Ty nawet nie masz pojęcia za co odpowiada funkcja "mega texture" ,a się odzywasz.

PS.Twój tekst świadczy tylko o tym ,że nigdy w życiu nie widziałeś Crysis'a w Max detalach.ROTFL

19.06.2010 15:16
odpowiedz
Lukas172_Nomad_
25
Legend

Zapomniałem jeszcze dodać ,że Rage to tytuł multiplatformowy więc nie możliwe jest ,żeby posiadał lepsze tekstury niż Crysis.Każda gra konsolowa/multiplatformowa ma słabe/średnie tekstury.
Najlepszym tego przykładem jest Crysis 2 choć ten IMO i tak wygląda świetnie :
http://www.gry.gery.pl/gal.php?ID=74141&gal=screeny

20.06.2010 01:08
odpowiedz
Wulfen
6
Pretorianin

"Twój tekst świadczy tylko o tym ,że nigdy w życiu nie widziałeś Crysis'a w Max detalach.ROTFL "
w takim razie pokaż jak wygląda u ciebie ta tekstura, jest to 1 misja tuz przed wschodem słońca(first light), takich tekstur potrafię znaleźć mnóstwo.

http://i272.photobucket.com/albums/jj161/Wulfen1/Crysis2010-01-2123-01-10-75.jpg?t=1276909013
pokaz jak wygląda u ciebie. jak będzie wyglądać lepiej wyrzucę swoje konsole i pc przez okno i będę się modlił do crysisa.

20.06.2010 01:43
odpowiedz
chop
61
smiech to zdrowie

Gra bardzo mnie ciekawi.Id Software na pewno potrafi zrobić porządnego Fps-a i mam nadzieje,że taki właśnie będzie Rage.Oczekuje dobrej gry.Szkoda,że musimy jeszcze tyle czekać.

01.07.2010 01:26
odpowiedz
SSman92
26
Generał

będzie dobra gra pewnie Doom 4 też bedzie dobry czekam na zapowiedź Quake 5

22.07.2010 15:55
odpowiedz
konriiiiiiiiiii
50
Konsul

po co te doomy i aueki to głupie gry!

Dodaj swój komentarz
Wszystkie komentarze