Przed premierą 19 marca 2010, 15:17

autor: Adrian Werner

Sid Meier's Civilization V - zapowiedź

Legenda powraca po raz piąty, a wraz z nią heksy, nowy silnik i cała masa innych zmian. Czy gra dorówna swoim wspaniałym poprzedniczkom? Prognozy są obiecujące.

Przeczytaj recenzję Sid Meier's Civilization V - recenzja gry

Artykuł powstał na bazie wersji PC.

Każda szanująca się platforma ma kilka gier, które ją definiują. Nintendo ma serie Mario i Zelda, Xbox ma Halo, a dla pecetów jednym z tytułów spełniających taką rolę od zawsze była Cywilizacja. Wystarczy spojrzeć na jakąkolwiek przyzwoitą listę najlepszych gier wszech czasów, dzieło autorstwa Sida Meiera zawsze znajduje się gdzieś w czołówce takich zestawień. Czwarta odsłona cyklu odniosła olbrzymi sukces, znajdując grubo ponad 3 miliony nabywców i stając się tym samym najbardziej popularną grą z serii. Na kolejną Cywilizację czekaliśmy długo. W międzyczasie otrzymaliśmy kilka pobocznych projektów, ale to nie było to, co tygrysy lubią najbardziej. Co prawda Colonization okazało się bardzo sympatyczną produkcją, a i konsolowe Revolution spodobało się wielu graczom. Ale dla prawdziwych fanów były to jedynie przystawki – tym, na co naprawdę czekają, jest pełnoprawna kontynuacja.

Tej jesieni w modzie będą heksy.

Przede wszystkim trzeba zacząć od uspokojenia tych sympatyków serii, którzy obawiali się, że rozwiązania z Revolution przenikną do wydania pecetowego i doprowadzą do uproszczenia rozgrywki. Firaxis istotnie chce ułatwić graczom szybsze opanowanie podstaw zabawy, ale nie oznacza to spłycenia gry, a jedynie uczynienie jej mechanizmów czytelniejszymi i łatwiejszymi do kontrolowania. Widoczne jest to m.in. w niezaśmiecaniu ekranu niepotrzebnymi informacjami. Elementy interfejsu zostały zepchnięte w narożniki planszy, tak by nie odwracały uwagi od mapy. Na przykład w przypadku kontrolowania jednostek najczęściej stosowane komendy widoczne są w lewym dolnym rogu. Jednocześnie ich lista może zostać na nasze życzenie rozwinięta, odsłaniając pełen zakres poleceń. Istotą interfejsu jest minimalizm, przy jednoczesnym zadbaniu, by do wszystkich możliwych opcji można było dotrzeć jednym kliknięciem myszki.

Innym przejawem nowej filozofii są powiadomienia. Poprzednio musieliśmy przedzierać się przez chaotyczną listę tekstowych informacji. Tym razem pojawiają się one jako ikonki, po kliknięciu na które zostajemy przeniesieni we właściwe miejsce. Kolejnym wyciągnięciem pomocnej ręki w stronę nowicjuszy jest wzmocnienie roli doradców. Zastąpią oni ministrów i jednocześnie będą spełniać funkcje samouczka, podpowiadając zagubionym graczom, co też powinni w danym momencie uczynić. Firaxis zadbało jednak także o podtrzymanie tradycji i górę ekranu wypełnią takie ważne statystyki, jak zadowolenie podwładnych, tempo produkcji, wydobycie złota itp.

Jedną z największych zmian jest porzucenie kwadratów na rzecz heksów, co otworzy przed nami multum nowych możliwości taktycznych i strategicznych. Na konkretnym polu będzie mógł przebywać tylko jeden oddział danego rodzaju (czyli po jednej jednostce wojskowej, cywilnej, powietrznej oraz specjalnej, każda oznaczona odpowiednią flagą, żebyśmy się nie pogubili). Ma to zapobiec powszechnej w przypadku poprzednich gier sytuacji, gdy gracze zapełniali pole wieloma oddziałami wojskowymi, ładując je jeden na drugi, niczym makaron w lasagne. Współgra to ze wzmocnieniem znaczenia terenu. Modyfikatory do ataku czy obrony uzyskiwane dzięki rzekom, górom, wzgórzom itp. będą teraz miały większe znaczenie niż w poprzednich częściach cyklu. Wszystko to wzbogaca wydatnie warstwę taktyczną rozgrywki. Przykładem może być bitwa, w której łucznicy strzelali do wroga ponad powierzchnią jeziora, jednocześnie będąc otoczeni ze wszystkich stron przyjaznymi oddziałami specjalizującymi się w walce wręcz. W ten sposób gracz zabezpieczył łuczników przed kontratakiem przeciwnika. Wprowadzone zmiany oznaczają też, że będzie można powtórzyć wyczyn króla Leonidasa i zatrzymać w ciasnym przejściu pochód liczniejszej armii wroga, wykorzystując fakt, że ten dzięki nowemu systemowi nie może rzucić wszystkich swych sił na jedno pole.

Widzieliśmy polskie Phantom Doctrine – szpiegowski XCOM
Widzieliśmy polskie Phantom Doctrine – szpiegowski XCOM

Przed premierą

Przez pierwsze minuty Phantom Doctrine odrzuca nieprzystępnością, skomplikowaniem i kiepską oprawą. Po tym mało zachęcającym wstępnym wrażeniu okazuje się jednak, że to niełatwa, wymagająca nieustannego skupienia i niezwykle wciągająca strategia turowa.

Widzieliśmy grę SpellForce 3 – efektowna hybryda gatunków RPG i RTS
Widzieliśmy grę SpellForce 3 – efektowna hybryda gatunków RPG i RTS

Przed premierą

Na kilka miesięcy przed premierą SpellForce 3 robi wrażenie przemyślanej, rozbudowanej hybrydy gatunków RPG i RTS. Produkcja studia Grimlore Games ma spore szanse, by zdobyć uznanie nie tylko fanów serii, ale i przyciągnąć nowych graczy.

Widzieliśmy grę Frostpunk – nadchodzi zima stulecia
Widzieliśmy grę Frostpunk – nadchodzi zima stulecia

Przed premierą

Wreszcie zobaczyliśmy w akcji nowe dzieło 11 bit studios. I wiecie co? Frostpunk to chyba najlepsza gra tych targów. Totalna nisza, ale i totalna masakra.

Komentarze Czytelników (25)

Dodaj swój komentarz
Wszystkie komentarze
19.03.2010 15:26
Byby
12
Centurion

Dobry obrazek z tą kałużą.

19.03.2010 15:46
odpowiedz
MrXX
75
Generał

"Największym problemem jest to, że przed nami jeszcze wiele miesięcy nerwowego oczekiwania"

Tiaaa - "nerwowego".... aż się zaczynam normalnie pocić...

19.03.2010 16:23
odpowiedz
bit_1
52
Pretorianin

CiV to dla mne najlepsza strategia wszech czasów, oby piątka podtrzymała tę tendencję.

19.03.2010 16:37
odpowiedz
zarith
179

szkoda że zrezygnowali z religii, ale przyznaję że ich argumenty sa słuszne... z przyjemnoscią zagram:)

19.03.2010 17:06
odpowiedz
YourMastaH
25
Centurion

MrxX na chuj tutaj trollujesz nygusie ? nie lubisz gier w ktorych trzeba myslec ? to won idz grac w postala czy jakiegos slashera, nie rozumiem takich ludzi jak ty ktorzy wchdza w watek gier ktore nie lubia tylko po to zeby wkurwic innych

19.03.2010 18:57
odpowiedz
V4n-d-all
56
Pretorianin

Kurcze, nie sądziłem, że w dzisiejszych, "casualowych" czasach zdarzy mi się to jeszcze powiedzieć, ale z zapowiedzi wygląda na to, że każda planowana zmiana, jest na lepsze :O

19.03.2010 19:25
odpowiedz
micmur13
16
Generał

nie sadzę - sześcioboczne pola jeszcze ujdą ale po 1 oddziale na pole i na 1 złoże?????????? WTF?!

mapy będą musiały mieć po ok 5-6 razy więcej pól żeby nie doszło do sytuacji gdzie na każdym polu stoi jakaś armia bo nie można ich upchnąć w 1 miejscu...

19.03.2010 21:54
odpowiedz
Riince
40
Centurion

rosti, ty spamerski debilu, tobie się naprawdę wydaje, że wszyscy są takimi durniami jak ty i będą w 'świat reklam' z twoim ID klikać???

20.03.2010 00:22
odpowiedz
Cold
15
Chorąży

micmur13
tak dużej armii nie wystawisz, bo jak wynika z artykułu: nie będzie Cię na nią stać :)
Chociaż ja obawiam się, czy na moim 5-cio letnim komputerze, będę w stanie swobodnie pograć.

20.03.2010 08:43
odpowiedz
Orzech Ziemny
27
Chorąży

Zapowiada się absolutnie rewelacyjnie. Bardzo cieszy mnie ograniczenie ilości jednostek - tak w ogóle jak i na pojedynczym polu. Wymusi to większą troskę o każdy oddział, jego zaawansowanie, pozycję, rodzaj. Podział na heksy wydaje mi się też bardzo korzystny - bardzo pasuje przy nowych zasadach (9 pól trudniej zastawić przed wrogiem niż nowe 6).
Złoża - ograniczają ilość jednostek, jestem za.
Zmiana dawnej roli religii - jestem za, bardzo irytowało mnie ciągłe gadanie SI o nawróceniu na ich jedyną słuszną religię.
Zwiększenie roli terenu - BARDZO popieram, zwiększy znaczenie strategii przy wybieraniu miejsca na miasto i rozstawieniu jednostek.
Dodam, że grywam tylko w trybie na jednego gracza na niewysokim poziomie, więc dla bardziej zaawansowanych zmiany mogą się wydać mniej lub bardziej korzystne.

No i polecam wszystkim wypróbowanie Cywilizacji 4 gdyż nawet jeśli nie przepadacie za strategiami ta właśnie może wam się spodobać (tak właśnie było ze mną, pomimo, że podchodziłem do niej jak pies do jeża).

20.03.2010 10:04
odpowiedz
Trzyem
56
Centurion

A ja chcę Master of Orion 4. I nie podoba mi się limit jednostek na heksie. To, że można było upychac ich wiele na jeden hex, zwiększało realizm gry. Teraz hex staje się mniejszy, skoro mieści na się nim jeden oddział a tym samym cała planeta w grze zaczyna miec wielkośc sporego supermarketu :(

20.03.2010 11:35
odpowiedz
YaSekk
1
Junior

Miejmy nadzieję że CIV V utrzyma poziom....Ale jak tym razem nie będzie Polski to nie kupię tylko ściągne.Kara musi byc!

20.03.2010 12:40
odpowiedz
MarcoV86
53
Generał

TOP 10 GIER WSZECHCZASÓW (część 4)... Myślę, że tylko HEROES III z tym tytułem wygrywa... Po co Polska, jak i tak zawsze gram Roosveltem albo Bismarckiem...

20.03.2010 19:08
odpowiedz
micmur13
16
Generał

polska jest zbyt mało znaczącym krajem, a w historii zapisała się tylko w XVI wieku...

20.03.2010 19:38
odpowiedz
Kłosiu
170
Legend

Oczywiscie, przeciez tacy Zulusi czy Koreanczycy odcisneli sie na historii znacznie bardziej niz Polska, ktora przez 700 lat byla jedna z glownych poteg w Europie :)

20.03.2010 23:10
odpowiedz
leetomek
23
Legionista

to wszystko jest w kwestii producenta, fajnie byłoby pograć Polską ale wg naszych argumentów w grze musiałby być wszystkie narody Europy , bo każdy w jakimś stopniu odcisną się w historii świata jak nasz (np Szwedzi, Duńczycy , Włosi , Hiszpanie, Rosjanie, Turcy ....) i teraz jak to wygląda w grze - Polską wraz z innymi rozrzucamy po świecie (bo w tym momencie w grze nie ma Zulusów, Koreańczyków, Indian itp) i co ? Afryka Ameryka Południowa , Australia, Azja czyli znowu dla nas źle bo nagle jesteśmy w Afryce czyli dalsze petycje...no i w końcu mamy Polskę i jesteśmy w Europie na mapie gry a reszta świata co pusta ? czyli zawsze będzie źle i polakowi nie dogodzisz ! ???wg trudno trzeba zaakceptować to co zrobią twórcy !

21.03.2010 11:09
odpowiedz
Cainoor
186
Mów mi wuju

Całkiem spore zmikany. Czekamy :)

21.03.2010 11:48
odpowiedz
Indoctrine
88
Her Miserable Servant

Kłosiu -> To nie o to chodzi. Krajów Europejskich co silnie odcisnęły piętno na tym kontynencie, jest masa. Akurat Polska dość krótko była na tyle potężna i ważna by ją umieszczać w pierwszej piątce powiedzmy a obecnie nie jesteśmy na tyle silni i ważni by o nas pamiętać ;)
Tacy Zulusi muszą być, tak samo jak Koreańczycy, by dodać kolorytu :)
My się pojawimy jak zwykle w modach. Choć tym razem szkoda, bo na pewno mody nie będą tak ładne jak te oryginalne postacie.. No ale trudno.

21.03.2010 12:22
odpowiedz
Hitmanio
163
Legend

Mam nadzieję, że zrezygnowanie z religii nie znaczy, że tej religii nie będzie w ogóle? Skoro trzymamy się historii to chociaż będzie wybranie religii i jakieś tam jej + i - będą?
Ogólnie wszystko mi się podoba, tylko ta religia mnie zastanawia...

21.03.2010 14:13
odpowiedz
Indoctrine
88
Her Miserable Servant

Ma nie być w ogóle czegoś takiego jak religia.
Mnie to osobiście nie pasuje, bo dawało ciekawe możliwości dyplomatyczne jak rozwojowe :/

21.03.2010 20:50
odpowiedz
gemini4all
7
Legionista

Fajnie się zapowiada :)

21.03.2010 21:17
odpowiedz
masław
42
Centurion


Religie powinni dać szczególnie satanizm.

22.03.2010 10:22
odpowiedz
Nroht
51
Centurion

A moderatorzy śpią? Po co regulamin, którego nikt nie egzekwuje?

02.04.2010 01:55
odpowiedz
SSman92
26
Generał

powrót wielkiej seri

23.06.2010 19:15
odpowiedz
micmur13
16
Generał

satanizm??? wystarczy chrześcijaństwo...

Dodaj swój komentarz
Wszystkie komentarze