Polecamy Recenzje Przed premierą Publicystyka Warto zagrać Artykuły PREMIUM
Przed premierą 24 sierpnia 2009, 15:38

autor: Szymon Liebert

Heavy Rain - Wrażenia (gamescom 2009) - Strona 4

W przeszłości pojawiło się wiele produkcji określanych mianem interaktywnego filmu. Jak na razie żadnej z nich nie mogliśmy jednak nazwać thrillerem obyczajowym, którym najwyraźniej jest świetnie zapowiadający się Heavy Rain.

Przeczytaj recenzję Heavy Rain - recenzja gry

Brzmi to niezwykle, ale pojawiają się oczywiste obawy, czy tego typu pomniejsze sceny, w których tak naprawdę niewiele się dzieje, nie okażą się nudne. Cage wyklucza taką możliwość, bo opisany wyżej fragment jest tylko małym wycinkiem, niejako wprowadzającym nas w klimat epizodu i przedstawiającym samopoczucie bohatera. Na dowód zaprezentowano krótki film z dalszych przygód Ethana. Rzeczywiście drastycznych i dynamicznych scen w nim nie brakowało. Bohater uda się w pościg za tytułowym mordercą i – jak można było zauważyć – najprawdopodobniej spotka Madison, czyli jedną z ujawnionych wcześniej postaci. Miejmy nadzieję, że autorzy znajdą złoty środek pomiędzy akcją i codziennością, którą najwyraźniej też chcą pokazać. To nietypowe, ale i ryzykowne podejście. Jak zostało zrealizowane? O tym opowiedział sam Ethan Mars.

Samotny bohater zmaga się ze swoimi demonami.A to tylko wstęp do prawdziwej walki z tytułowym mordercą.

David Cage zaprosił do pomieszczenia Pascala Langdale’a, czyli aktora, który odgrywa Ethana. Aktor dosłownie wciela się w wirtualną postać, bo została ona odwzorowana na podstawie jego wyglądu, ruchów oraz głosu. Cage wyjaśnił, że na początku myślano o gwiazdorskiej obsadzie. Szybko zdano sobie sprawę, że artyści tej rangi nie mogliby poświęcić się w pełni projektowi i nie jest pewne, czy wykazaliby dla niego zrozumienie. Uczestnicy projektu musieli nauczyć się swoich kwestii na pamięć, żeby można było nagrywać dialogi wraz animacją twarzy i ruchem oczu. Sam Langdale, znany głównie z pomniejszych ról i występów teatralnych, mówi, że w gry nie gra, chociaż lubił je, gdy był młodszy (zagrywał się w serię Elite). Obecnie nie są one dla niego atrakcją, bo – podobnie jak Cage – uważa on, że oferują jedynie bezmyślną rozrywkę.

Interaktywny, ambitny film, jakim właściwie stara się być Heavy Rain, wymaga, jak widać, pełnej obsady aktorskiej. Z jednej strony to nieco absurdalne (może łatwiej byłoby po prostu nakręcić dobry film?). Z drugiej – bardzo obiecujące, bo w końcu może uda się wpleść do gry pewien czynnik ludzki, którego w większości produkcji brakowało. Konsekwencją takiego podejścia może być np. to, że zamiast takich emocji jak chęć zemsty czy zabijania, gracze poczują pustkę, smutek, zagrożenie, zakłopotanie i lęk. Ostatnie odczucia David Cage obrazuje przypadkiem bohaterki Madison, która w jednej ze scen będzie musiała wykonać striptiz dla uzbrojonego człowieka. Czytając te słowa, przeciętny męski gracz pomyśli: „super, będzie golizna”. Jednak podczas gry w Heavy Rain nasz stosunek się zmieni. Poczujemy strach, zakłopotanie, chęć ucieczki i konieczność walki o przetrwanie. Odczujemy to na własnej skórze. Bo Madison będzie jak najlepsza przyjaciółka, którą za wszelką cenę zechcemy ochronić.

Szymon „Hed” Liebert

STALKER 2 – jak może wyglądać powrót do Strefy?
STALKER 2 – jak może wyglądać powrót do Strefy?

Przed premierą

W jednym z „fałszywych” zakończeń gry S.T.A.L.K.E.R.: Cień Czarnobyla bohater wyraża życzenie: „Chcę, by Zona zniknęła”. I rzeczywiście, cykl, który dał nam Strefę, zaginął na lata – aż teraz nagle zapowiedziano jego kontynuację. Czy to może się udać?

The Elder Scrolls VI - jaki powinien być następca Skyrima?
The Elder Scrolls VI - jaki powinien być następca Skyrima?

Przed premierą

Bethesda Softworks nie pozostawia nam złudzeń – upłynie jeszcze dużo czasu, zanim The Elder Scrolls VI trafi do naszych rąk. Jednak od premiery Skyrima minęło już prawie pięć lat, więc to pytanie samo ciśnie się na usta: czego oczekujemy od jego następcy?

Graliśmy w My Summer Car – samochodowy survival dla wytrwałych
Graliśmy w My Summer Car – samochodowy survival dla wytrwałych

Przed premierą

Lato, urlop, własna bryka – My Summer Car brzmi jak lekka, wakacyjna przygoda, ale w rzeczywistości to hardkorowy symulator dla wytrwałych.