Przed premierą 22 sierpnia 2009, 16:29

autor: Hed

Alpha Protocol: Szpiegowska gra RPG - Wrażenia (gamescom 2009)

Gry fabularne w szpiegowskich klimatach to naprawdę niecodzienny widok. Dlatego też z zainteresowaniem udaliśmy się na pokaz Alpha Protocol w trakcie targów gamescom 2009.

Przeczytaj recenzję Alpha Protocol: Szpiegowska gra RPG - recenzja gry

Artykuł powstał na bazie wersji PC.

Chociaż targi gamescom 2009 odbywają się w niemieckiej Kolonii, to prezentacja Alpha Protocol rozpoczęła się w wirtualnej Moskwie. Tam znajduje się jedna z kryjówek głównego bohatera (wiemy, że będzie działał on także w Arabii Saudyjskiej i Tajpej). Na miejscu otrzymujemy dostęp do wielu funkcjonalnych ciekawostek. Jedną z nich jest możliwość zmodyfikowania jego wyglądu. W kreatorze nie można, co prawda, zmienić kluczowych cech, jak np. rysów twarzy, ale poza tym mamy sporą dowolność. Nic nie stoi na przeszkodzie, żeby wystylizować bohatera na intelektualistę i założyć mu gustowne okularki, co też uczynił deweloper pokazujący grę. Następnie przeszliśmy do komputera. Można na nim sprawdzić pocztę, którą gracz otrzymuje często od niezależnych postaci oraz zrobić zakupy na czarnym rynku. Do kupienia jest szereg gadżetów, od pistoletów i karabinów aż po miny, granaty, zbroje (także kamuflażowe) oraz rozmaite modyfikacje do nich.

Najważniejszym towarem na czarnym rynku są zdecydowanie informacje. Pakiety danych, magazynowane w przejrzystej bazie, dotyczą i poszczególnych misji, i postaci. Sprawa jest na tyle poważna, że od ilości posiadanej wiedzy zależy nasze powodzenie podczas danego zadania. Może to wpłynąć nawet na dostępne opcje dialogowe. Odpowiednie przygotowanie się do spotkania jest więc bardzo istotne. Warto w tym momencie wyjaśnić kwestię samych rozmów. Są one dynamiczne i klimatyczne. Napięcie podkreśla system wybierania odpowiedzi spośród kilku wariantów tematycznych. Na podjęcie decyzji zawsze mamy ograniczoną ilość czasu, więc trzeba wysłuchać wypowiedzi rozmówcy do końca i w ostatnim momencie podjąć błyskawiczną decyzję.

Chociaż nie zmienimy wyglądu twarzy bohatera, to mamy szansę wybraćjego strój oraz różne dodatki.

Główny bohater gry to niejaki Michael Thorton, agent pracujący na własną rękę i ścigany przez rząd Stanów Zjednoczonych. Może on działać na kilka frontów i zdobywać zaufanie wielu różnych frakcji. Jak zaznaczyli twórcy, ich pokazowa postać specjalizuje się w działaniu z ukrycia i kwestiach technicznych. Rozwój bohatera wpływa zasadniczo na to, jak potraktujemy poszczególne misje. W przykładowej bohater podpływa do statku motorówką i dostaje się na pokład. Tam rozpoczyna się rzeźnia, oczywiście we wspomnianym wyżej stylu. Thorton zakrada się do kolejnych wrogów i może ich zabić na miejscu lub tylko unieszkodliwić (autorzy chwalili się, że można przejść grę, nie zabijając nikogo). Jedna z przydatniejszych umiejętności pozwala wyczuwać przeciwników nawet przez ściany (widać ich w postaci strzałek, wskazujących dodatkowo kierunek poruszania się).

Zadanie było relatywnie krótkie. W pewnym momencie agent musiał użyć swoich umiejętności hakerskich, co zostało zobrazowane w postaci minigry. Na końcu czekało go spotkanie z pewną kobietą. Posiadaczka fioletowych włosów wypaliła do niego równocześnie z dwu pistoletów, jednak Thorton w poradził sobie z nią bez większych problemów. Przed graczem w Alpha Protocol pojawi się wiele wyborów. W przypadku tej misji dochodzi do konfrontacji z ranną dziewczyną. Bohaterka milczy, a Mike stara się wyciągnąć z niej informacje. W końcu otrzymujemy możliwość zastrzelenia jej lub darowania życia. Tym razem prezentujący grę deweloper decyduje się oszczędzić kobietę i zakończyć misję. Dziewczyna na jakiś czas znika, ale za chwilę okazuje się, że cała powyższa sytuacja wywrze zasadniczy wpływ na rozgrywkę i otworzy nowe możliwości dla gracza.

Widzieliśmy grę Vampyr na E3 2017 – RPG-owy czarny koń roku?
Widzieliśmy grę Vampyr na E3 2017 – RPG-owy czarny koń roku?

Przed premierą

Studio Dontnod, znane ze świetnej przygodówki Life is Strange, zbliża prace nad grą Vampyr do wielkiego finału. Wielkiego, bo z prezentacji na targach E3 wyłonił się obraz diabelnie intrygującego RPG, które może mocno namieszać na rynku tej jesieni.

Graliśmy w Mount & Blade II: Bannerlord – dużo nowości w systemie walki
Graliśmy w Mount & Blade II: Bannerlord – dużo nowości w systemie walki

Przed premierą

Targi E3 stały się kolejną okazją, by pograć w Mount & Blade II, a dokładniej by zasmakować ulepszonego systemu walki – jako dowódca i jako podkomendny króla w bitwie. Krótka prezentacja zostawiła nas z apetytem na znacznie, znacznie więcej.

Graliśmy w grę Elex – ile czasu trzeba, by wyrzeźbić z drewna wielkie RPG?
Graliśmy w grę Elex – ile czasu trzeba, by wyrzeźbić z drewna wielkie RPG?

Przed premierą

Wzorem dla studia Piranha Bytes przy tworzeniu Elexa są ponoć pierwsze odsłony serii Gothic. Faktycznie, projekt świata i model rozgrywki zdradzają pewne podobieństwa. Niestety, to samo można powiedzieć o prehistorycznej technologii...

Komentarze Czytelników (23)

Dodaj swój komentarz
Wszystkie komentarze
22.08.2009 15:13
Djas
35
Generał

Dobra gra będzie, ciekawe połączenie gatunków.

22.08.2009 16:42
odpowiedz
Lukas172_Nomad_
25
Legend

może być ciekawie

22.08.2009 16:52
odpowiedz
Simba14
53
Generał

Z tego co wiem Obsidian tak jakby kumpluje się z BioWare i ten drugi udzielił jakiś rad studiu więc pewnie będzie udane:)

22.08.2009 17:02
odpowiedz
dresX94
41
Happy Bóbr

Bardzo fajne połączenie MGS z Mass Effect. Jeżeli gra będzie spolszczona na pewno kupię:P

22.08.2009 17:04
odpowiedz
skatefish
31
Generał

Zobaczymy ... ale osobiście czekam na lepsze cRPG'i

22.08.2009 17:15
odpowiedz
magik603
32
Konsul

Podoba mi się. Dużo gadania i wybierania opcji rozmowy. A na dodatek skradanie. Obsidian napewno tego nie zepsuje.

22.08.2009 17:23
odpowiedz
Lothers
116
Generał

To może być lepsze rpg niż Dragon Age. Taki czarny koń.

22.08.2009 17:29
odpowiedz
Emiel Regis Godefroy
31
Centurion

Gra zapowiada sie niezle, chociaz jak zauwazyl autor zapowiedzi - niektore postaci sa naprawde "od czapy" i nie wyobrazam sobie klimatu szpiegowskiego thrillera, jezeli biora w nim udzial takie postaci jak ta laska z fioletowym haircutem, albo niemiecka agentka z bronia wieksza od tulowia i biegajaca po zimowej scenerii w bezrekawniku... Wedlug mnie wygladaja jak wyciagniete z nowego Final Fantasy, no ale widac autorzy mieli takie widzimisie i trzeba bedzie z tym zyc. A szkoda.

22.08.2009 18:02
odpowiedz
Gusjon
49
Centurion

Nie widzę nic dziwnego że jedna postać ma fioletowe włosy lub dziwne ubranie. Na ulicy w realu można spotkać większych dziwaków. Jak dla mnie gra bomba kupie na 100% oby to był początek nowej sagi.

22.08.2009 18:08
odpowiedz
Coltain
62
Podpalacz Mostów

Po przeczytaniu tej zapowiedzi doszedłem do wniosku, że te gra może okazać się lepszym rpg niż taki Mass Effect 2. Cieszy mnie duża ilość dialogów, które były dość słabą stroną chociażby właśnie takiego ME. Wieże, że Obsidian jest w stanie stworzyć ciekawy i nietuzinkowy projekt. Tak, więc czekam z niecierpliwością.

22.08.2009 18:09
odpowiedz
damianex10
16
Chorąży

Mi się gra podoba , jak narażie najbardziej ciekawi mnie jak bedzie wyglądałą rozbudowa broni i modifikacje wyglądu oraz kilka ważniejszych misji .

22.08.2009 18:22
odpowiedz
dresX94
41
Happy Bóbr

Coltain----> Cieszy mnie duża ilość dialogów, które były dość słabą stroną chociażby właśnie takiego ME ?? Ty w ogóle w to grałeś? Przecież jednym z największych atutów ME były rewelacyjne dialogi

22.08.2009 18:53
odpowiedz
andrzej1
30
Senator

Nic ciekawego z tej gierki.

22.08.2009 19:06
odpowiedz
Lukxxx
147
Generał

zapowiada się nawet ciekawie.

22.08.2009 19:16
odpowiedz
Coltain
62
Podpalacz Mostów

dresX94 --> Taaa... Bardzo rewelacyjne. Szczególnie rewelacyjne był w nich ten genialny patent z trzema możliwościami wyboru. Jeśli się chciało grać jako renegat, wybierało się opcję czerwoną, jeśli jako idealista, to opcję niebieską, a jeśli czymś pośrodku to szarą. Nie ma co, jest to rozwiązanie wręcz cudowne i niezwykle innowacyjne. Choć z drugiej strony to, co opisałem to nie są do końca same dialogi, lecz mechanizm nimi kierujący. Niemienia to jednak faktu, że moim zdaniem wypadł tragicznie.

22.08.2009 20:41
odpowiedz
V4n-d-all
53
Pretorianin

@Coltain - w rzeczy samej dialogi ME były krytyczną porażką, do tego stopnia że zupełnie zniechęciły mnie do grania. Tak to jest jak dzisiejsi gracze nawet nie pamiętają możliwości dialogowych takiego np. Planescape'a...

Biorąc pod uwagę tytuły kilku ostatnich lat, klasyczne cRPG wielkiego formatu (w sensie nie jakieś 100 MB gry w stylu SNESa) dawno padło na rzecz Action-(pseudo)-RPG, i właśnie po ME odechciało mi się w zupełnie w nie grać, ale z tego co widzę tutaj jest pewna szansa na jakiś mały, bardziej ambitny, podgatunek Przygodówko-RPG. System dialogów rodem z Fahrenheita (którego uważam za genialna, choć czasem nielogiczną, grę) bardzo mi się podoba, a pomysł rozwoju postaci przez jej poczynania a nie wydawanie punktów moim zdaniem jest wręcz genialny.

Jak dla mnie właśnie dialogi będą decydującym czynnikiem przy decyzji o zakupie ME2, Dragon Age lub Alpha Protocol (im mniej, w trafnie opisanym przez Coltaina, stylu ME tym lepiej) i narazie AP wychodzi na tym najlepiej. Inna sprawa, że większość graczy woli wybuchy i fajerwerki od myślenia, ale ciągle są też tacy marudni gracze jak ja.

22.08.2009 22:05
odpowiedz
los_hobbitos
70
Rojiblanco

No, mój cichy faworyt zapowiada się coraz lepiej. Dobrze :)

23.08.2009 03:41
odpowiedz
Radanos
73
PUA

o tej grze to ja jeszcze nie slyszalem

23.08.2009 07:59
odpowiedz
niesfiec
53
Senator

Na początku po obejrzeniu pierwszych trailerów miałem pozytywne wrażenia. Teraz jak widzę te postaci wyjęte kompletnie z czapy mój optymizm przygasa. Poza tym czy ktoś może mi powiedzieć czy broń występująca w grze jest "markowa"?. W zajawkach widziałem podobieństwo do prawdziwego oręża ale na wizualnym podobieństwie się kończyło. Było np. coś a la FN Five-Seven albo jakieś kbk przypominające HK416, ale to wszystko bazowało odrobinę na wyglądzie zewnętrznym ni kuta nie mając nic wspólnego z "oryginałami". Co to ma do cholery być?. Współczesny action-crpg bez współczesnych broni?!. Widzieliście Bourne'a albo Bonda strzelających z pistoletów na wodę?

23.08.2009 10:33
odpowiedz
zdk95
2
Legionista
24.08.2009 10:16
odpowiedz
Kangi
16
Centurion

Nie ukrywam, że oczekuję na ten tytuł z zapartym tchem.

24.08.2009 12:07
odpowiedz
GreenDom
7
Chorąży

Zapowiada się ciekawa gierka, już od pierwszych informacji mnie zainteresowała... mam nadzieję że nie skopią tego tytułu :))

03.04.2010 00:55
odpowiedz
khmer
63
Pretorianin

Połowa tego studia to stare dobre black isle ktore robilo wiadomo jakie hity wiec wiadomo ze sei kumpluja z bioware.Szkoda ze nei zrobia kolejnego icewind dale'a...

Dodaj swój komentarz
Wszystkie komentarze