Polecamy Recenzje Przed premierą Publicystyka Warto zagrać
Przed premierą 4 czerwca 2009, 13:07

autor: Krystian Smoszna

Fan black metalu i szeroko rozumianych gier akcji. Kocha Dooma miłością prawdziwą.

Mass Effect 2 - Pierwsze wrażenia (E3 2009)

Pierwszy zwiastun drugiej części Mass Effect sugerował, że komandor Shepard zginął. Widzieliśmy jednak w akcji kontynuację tej gry, a w niej również tego bohatera mającego się całkiem dobrze.

Przeczytaj recenzję Mass Effect 2 - recenzja gry

Artykuł powstał na bazie wersji X360.

Druga odsłona Mass Effect jest dla wielu graczy jedną z najważniejszych produkcji 2010 roku, dlatego liczyłem na to, że koncern Electronic Arts zaserwuje w Los Angeles solidną dawkę informacji na jej temat. Życzenie to udało się „Elektronikom” spełnić połowicznie – co prawda zobaczyłem fragment rozgrywki w Mass Effect 2 na zamkniętym pokazie, ale przedstawiał się on raczej skromnie i na dodatek zawierał bardzo duży spojler dotyczący fabuły, o którym niekoniecznie będziecie chcieli tutaj przeczytać.

Zgodnie z wcześniejszymi zapowiedziami nowy Mass Effect będzie drugim odcinkiem trzyczęściowej opowieści o załodze statku kosmicznego SSV Normandy (Normandia), która swoimi poczynaniami wpłynie na losy wszechświata. Komandor Shepard nadal pozostaje głównym bohaterem trylogii, więc to właśnie nim będziemy kierować podczas gry – plotki o rzekomej śmierci bohatera, którą sugerował pierwszy zwiastun filmowy, na szczęście okazały się nieprawdziwe.

Shepard żyje i ma się dobrze.

Zanim zobaczyłem w akcji fragment gry, prowadzący prezentację pracownik Electronic Arts poinformował, że w Mass Effect 2 będzie można wykorzystać postać z pierwowzoru, jeśli więc macie save’y z „jedynki”, nie pozbywajcie się ich, gdyż okażą się one bardzo pomocne. Twórcy zdradzili ponadto, że do zabawy będą bez problemu mogli przystąpić również ci gracze, którzy z „jedynką” nie mieli kontaktu. Nowi fani Mass Effect będą mogli liczyć zapewne na krótkie przypomnienie wydarzeń, które miały miejsce w poprzedniej części, dzięki czemu nie trafią do świata gry kompletnie zieloni.

Podczas prezentacji zobaczyliśmy parę znakomicie zrealizowanych scen dialogowych, a także kipiący akcją spory fragment gry, w którym Shepard i jego towarzysze zajęli się walką z przeciwnikami. Jeśli chodzi o ten pierwszy aspekt, rewolucyjnych zmian nie ma. W Mass Effect 2 dialogi przypominają przerywniki filmowe – warto tu nadmienić, że wykonane są z jeszcze większym rozmachem niż w pierwowzorze. Gracz obserwuje dyskutantów z różnych kamer i w trakcie projekcji szybko dokonuje wyboru preferowanych tekstów. Tak naprawdę jedyną istotną nowinką jest możliwość brutalnego przerwania konwersacji, gdy na ekranie pojawi się na ułamek sekundy specjalna ikona. Widzieliśmy to zresztą w akcji – Shepard dyskutował przez chwilę z negatywnie nastawionym do niego rozmówcą, a gdy nadszedł odpowiedni moment, po prostu ni stąd ni zowąd wypchnął go przez barierki w przepaść, pozbywając się tym samym stojącej na drodze przeszkody. Manewr ten można było wykonać właśnie poprzez naciśnięcie jednego z przycisków, gdy jego symbol pojawił się na ekranie.

Cyberpunk 2077 – czego spodziewać się po RPG większym niż Wiedźmin 3?
Cyberpunk 2077 – czego spodziewać się po RPG większym niż Wiedźmin 3?

Przed premierą

Choć temat Cyberpunka 2077 nie schodzi z naszych ust od ponad czterech lat, mamy bardzo mało informacji o tym, czym będzie nowa gra RPG studia CD Projekt RED. Nie brakuje jednak przesłanek, które dają wyobrażenie, czego możemy oczekiwać.

Graliśmy w SEVEN: The Days Long Gone – polskie RPG czerpie garściami z serii Thief i Assassin's Creed
Graliśmy w SEVEN: The Days Long Gone – polskie RPG czerpie garściami z serii Thief i Assassin's Creed

Przed premierą

Ostatnie kilka lat to wysyp klasycznych RPG w rzucie izometrycznym. IMGN.PRO poszło jednak o krok dalej i postawiło na unikalną konstrukcję świata i system poruszania się, któremu bliżej do Mirror’s Edge niż Baldur’s Gate.

Graliśmy w Pathfinder: Kingmaker – klasyczne RPG dla hardkorowców
Graliśmy w Pathfinder: Kingmaker – klasyczne RPG dla hardkorowców

Przed premierą

Twórcy Pathfinder: Kingmaker doskonale zdają sobie sprawę z tego, że nie tworzą gry, która wpasuje się w każde gusta. To tytuł dla specyficznego odbiorcy, rozkochanego w klasycznych RPG-ach, który niedoświadczonych graczy zrazi swoim skomplikowaniem.

Komentarze Czytelników (31)

Dodaj swój komentarz
Wszystkie komentarze
04.06.2009 14:10
odpowiedz
bovva
9
Pretorianin

Hmm przyzwyczaiłem się do Sheparda, szkoda żeby umarł :/
Co do samej gry to czekam z niecierpliwością, fabuła naprawdę świetna i wciągająca.(przynajmniej w jedynce). Dopóki nie zagrałem myślałem że to gniot, na szczęście bardzo się myliłem ;)

04.06.2009 14:12
odpowiedz
juz_sam_nie_wiem
90
Pretorianin

Ciekawe o jaki rodzaj save im chodzi? O zapis z gry czy o zapisaną postać (automatycznie się zapisuje po zakończeniu gry). Mam nadzieję, że to drugie bo mam 4 postacie, każdą dobrą w innej dziedzinie:)

04.06.2009 14:23
odpowiedz
viesiek
134
the doge

spoiler start

Bardziej niż śmiercią Sheparda przejąłem się zniszczeniem Normandii :p Fajny stateczek był >< Poza tym, jeżeli dobrze rozumiem, to nasza śmierć nie jest konieczna. Bo jeżeli "nasze działania mogą doprowadzić do śmierci Sheparda", to równie dobrze mogą do tej śmierci NIE doprowadzić. Choć podejrzewam, że będzie to polegało na wyborze - Shepard, albo Joker :O

spoiler stop


Tak czy śmak, doczekać się nie mogę >< Robię sobie nawet komplet save'ów z różnymi postaciami :p

04.06.2009 14:27
odpowiedz
SplinterFisher16
12
Generał

mnnie to jakoś aż tak bardzo nie ciekawi wole Assasin Creed 2

04.06.2009 14:37
odpowiedz
bovva
9
Pretorianin

''SplinterFisher16 [ Level: 1 - Pretorianin ]

mnnie to jakoś aż tak bardzo nie ciekawi wole Assasin Creed 2 ''

Nie ma to jak nabijanie postów...to po diabła się tu udzielasz.

04.06.2009 14:39
odpowiedz
SebeqPLEQ
72
Pretorianin

@SplinterFisher16 to po co tu piszesz? Mass Effect II zapowiada się świetnie no i pól roku to wcale nie tak długo...nic tylko czekać:)

04.06.2009 14:42
odpowiedz
SplinterFisher16
12
Generał

bowa i SebeqPLEQ - nie chodzi mi tu o to że gra mi sie nie podoba (mi ona bardzo sie podoba) jednak np. taki AC2 zrobił na mnie większe wrażenie ale nawet pomimo tego czekam z niecierpliwością !

04.06.2009 14:43
odpowiedz
Ammonek
15
Centurion

Ten pokaz był AŻ tak zamknięty, że nie pozwolono na udostępnienie tego fragmentu rozgrywki w sieci? Bo obejrzeć a przeczytać to dwie różne czynności.

04.06.2009 14:44
odpowiedz
bovva
9
Pretorianin

Splinter, to są dwie zupełnie inne gry. Tak poza tym co robi większe wrażenie dowiemy się dopiero jak osobiście zagramy ;)

04.06.2009 14:58
odpowiedz
Otton_von
10
Konsul

Ciekawe jak to będzię tymi zapisami ?
Będziemy mieć taki sam wygląd postaci czy zostaną też przeniesione umiejętności? Bo to będzie dziwne jak przerzucę postać z 60 lvl i nie będę mógł już jej rozwinąć.

04.06.2009 15:15
odpowiedz
Ammonek
15
Centurion

Odsyłam do swojego poprzedniego posta, bo może ktoś wyszukał ten filmik? :)

spoiler start

Intryguje mnie jeszcze jedna rzecz. Ze zwiastunów można wywnioskować, że napotykani w czasie podróży bohaterowie uważają Sheparda za martwego. Z kolei końcówka tego tekstu sugeruje, że Normandia zostanie zniszczona na sam koniec gry wyrzucając tym samym komandor/a w przestrzeń kosmiczną. Jak zatem nasz bohater ma być uważany za martwego skoro wydarzenia ta rozegrają się na sam koniec? Powiem też jak to wygląda u mnie: Normandia zostaje zniszczona wraz ze wstępem do Mass Effect 2. Niby martwy Shepard dostaje się na statek odpowiedzialny za zniszczenie jego cuda (czyli Normandii ;)) i jakimś sposobem z niego ucieka. Zostaje on już jednak uznany za martwego i jest jak jest.

spoiler stop

04.06.2009 15:35
odpowiedz
U.V. Impaler
157
Hurt me plenty

Ammonek ---> Przed pokazaniem tej sceny, prowadzący prezentację człowiek zapowiedział, że jest to olbrzymi spojler. Trudno powiedzieć kiedy dojdzie do tej akcji, ale gdyby była ona na początku gry, to w żaden sposób nie ma tu mowy o psuciu czegokolwiek, bo w końcu wiemy, że wszystko jest OK. Pozostaje jeszcze możliwość, że spojlerem jest...

spoiler start

...zniszczenie Normandii, ale film był tak sugestywny, że tu na pewno chodziło o Sheparda.

spoiler stop

04.06.2009 16:31
odpowiedz
dresX94
42
Senator

Gra świetna ale ja wciąż nie mogę się zebrać z jedynka:/ Muszą w końcu zagrać:P

04.06.2009 16:33
odpowiedz
Ammonek
15
Centurion

Tak naprawdę jedyną istotną nowinką jest możliwość brutalnego przerwania konwersacji, gdy na ekranie pojawi się na ułamek sekundy specjalna ikona. Widzieliśmy to zresztą w akcji – Shepard dyskutował przez chwilę z negatywnie nastawionym do niego rozmówcą, a gdy nadszedł odpowiedni moment, po prostu ni stąd ni zowąd wypchnął go przez barierki w przepaść, pozbywając się tym samym stojącej na drodze przeszkody. Manewr ten można było wykonać właśnie poprzez naciśnięcie jednego z przycisków, gdy jego symbol pojawił się na ekranie.

http://e3.gamespot.com/video/6211459/
Mowa o tym? Jeżeli tak, to prezentuje się naprawdę ciekawie. Klimat gry też uległ drastycznym zmianom. Sam bohater wydaje się bardziej mroczny niż w poprzedniej części.

04.06.2009 16:36
odpowiedz
andrzej1
30
Senator

Gra do tej pory mi się nie podobała, lecz gdy pojawiają się coraz to nowe wiadomości zaczynam zmieniać zdanie i możliwe jest że za niedługo będę się cieszył z gry w Mass Effect( jedynkę oczywiście) :-))))))

04.06.2009 16:56
odpowiedz
kazimek
45
Generał

A mi sie ta gra nie podobal , slyszalem duzo pozytywnych opini na jej temat , a jak zagralem to mnie znudzila na maxa.

04.06.2009 16:58
odpowiedz
Zingus123
22
Antyterrorysta

tylko czekać

04.06.2009 17:16
odpowiedz
panZDZiCH
98
Konsul

Dobrze, że wersja PC będzie bez poślizgu. Przynajmniej się nie będę ślinił za każdym razem jak usłyszę "Mass Effect 2"...

04.06.2009 18:16
odpowiedz
__ __
3
Chorąży

O jedynce nasłuchałem się ochów i achów, a okazała się kiepska i bez klimatu.

Teraz okazuje się, że 2 będzie jeszcze gorsze. Więcej strzelania do ułomnych przeciwników, ten sam idiotyczny system rozmów (skoro jest zrobiony po to żeby nie musieć rozmawiać, to mogli go w ogóle skasować) i jeszcze więcej żałosnego patosu (który niektórzy uważają z jakiegoś powodu za klimatyczny i fajny).

Zawsze najlepsze rpg to były te z fajnymi rozmowami, które coś dawały i były naprawdę ciekawe. A tu geniusze z Bioware uznali, że najfajniej będzie zatłuc przeciwnika, kiedy po prostu sobie stoi. Tylko patrzeć jak twórcy gier zaczną się tak tłumaczyć z kiepskiej "inteligencji" przeciwników: "Przecież to daje większe możliwości. Gracz może zabijać wrogów brakiem czynności. To naprawdę bardzo fajne."

Podsumowując: Mass Effect to przykład gry zbyt filmowej (żeby to chociaż był dobry film), w której wszystko, co nie jest filmem spieprzono i to koncertowo.

04.06.2009 18:57
odpowiedz
SILENTALTAIR
69
Akallabeth

1 oceniłbym tak na 7/10 czegoś mi brakowało w tej grze(tylko nie jedźcie teraz po mnie za to!) wygląda na to ze 2 bedzie troche lepsza moze 3 bedzie zasługiwać na 9/10??

04.06.2009 19:41
odpowiedz
Lipton07
66
Pretorianin

Mass Effect był bardzo ale bardzo fajną grą ta fajna fabuła która wciągała na parę godzin tylko mam nadzieje że poprawią stabilność gry potrafiła wywalić lub zawiesić podczas wczytywania (chodź na to były sposoby). Już nie mogę się doczekać!!!!

04.06.2009 20:45
odpowiedz
__ __
3
Chorąży

Lipton07 -> A co to był za sposób?

04.06.2009 23:46
odpowiedz
EvilAshxXx
13
Chorąży

z tego co widziałem to chyba w końcu będzie można wylądować na Ziemi,jak w jedynce odwiedziłem nasz układ słoneczny to poczułem sie jakoś dziwnie swojsko hehe

05.06.2009 08:10
odpowiedz
Konradfus
18
Konsul

Dobrze , że zachowałem savy na wszelki wypadek :D

05.06.2009 20:05
odpowiedz
magik603
32
Konsul

Jestem w trakcie przechodzenia ME i nie przeczytalem konca artykulu. Korci mnie ale nie. I tak zawsze mam wiele spojlerow przy przechodzeniu gier wiec teraz sie obejde.

06.06.2009 10:20
odpowiedz
darkk95
5
Legionista

Pierwsza część była jedną z najlepszych gier w które zagrałem. W drugą część z pewnością też zagram i już się nie mogę doczekać aż ją zainstaluje i zagram ;]

07.06.2009 22:02
odpowiedz
Skank
4
Legionista

sensowna rzecz z tymi save'ami. teraz tak naprawde można kontynuować przygodę, a nie zaczynać wszystko od początku jak w innych grach np. w gothicu

08.06.2009 16:49
odpowiedz
Oromu
28
Generał

Dobrze, że Shepard żyje, bo bez niego nie wyobrażam sobie Mass Effect 2

12.06.2009 12:17
odpowiedz
xardupa
11
Chorąży

miodzio jedynka byla suuupcio ciekawe jak tu :P

10.07.2009 16:37
odpowiedz
Lipton07
66
Pretorianin

A to był taki sposób że się klikało SATART--> Uruchamianie-->dxdiag(wpisać)--> zakładka Dzwięk--> i jest tam taki suwak "Poziom sprzętowego przyspieszenia dźwięku" i przesuwamy go w lewo stronę do końca, aż będzie pisało "Brak przyspieszenia" i juz!

Dodaj swój komentarz
Wszystkie komentarze