Polecamy Recenzje Przed premierą Publicystyka Warto zagrać
Przed premierą 26 sierpnia 2008, 11:28

autor: Vercetti

Risen - GC 2008

Risen postara się udowodnić, że to on jest duchowym spadkobiercą oryginalnej trylogii Gothic.

Przeczytaj recenzję Risen - recenzja gry

Artykuł powstał na bazie wersji PC.

Półtoraminutowy teaser był wszystkim, co grupa Piranha Bytes pokazała w Lipsku w związku ze swym rdzennie role-playowym, aczkolwiek już niegothicowym projektem o nazwie Risen. Deweloperzy z Essen wyszli z założenia, że lepiej roztoczyć wokół całego przedsięwzięcia aurę tajemniczości, niż co rusz sypać z rękawa kolejnymi asami. Dlatego na konferencji prasowej podczas targów Games Convention twórcy ograniczyli się do ujawnienia jedynie garści istotnych szczegółów. Tym niemniej wszystko, czego udało się dowiedzieć o konkurencie czwartego Gothica wprost u źródeł, możecie przeczytać poniżej.

W Risen ponownie przeniesiemy się w czasy średniowiecza.

Mimo konieczności zerwania ze starą marką Risen stanowi dla Piranhi powrót do korzeni jej koronnego gatunku. Wciągająca walka, wymierny wpływ gracza na losy fabuły oraz skomplikowany charakter postaci, mają być tym, co przyciągnie odbiorców do projektu niemieckich weteranów. Akcja zostanie umiejscowiona na dość obszernej wyspie, kryjącej w swym sercu tryskający lawą wulkan – teren, w którym z pewnością swój początek znajdzie któraś z kluczowych misji, gdyż na zboczu krateru usadowiona zostanie ważna dla opowiadanej historii świątynia. Sama wyspa będzie lokacją dość słusznych rozmiarów, jednak nie na tyle dużą, by jej poszczególne zakątki trzeba było przemierzać na grzbiecie wierzchowca. Wszędzie da się dotrzeć pieszo, do czego będzie zachęcał zresztą styl rozgrywki, polegający na eksplorowaniu lokacji w sposób liniowy – zgodnie z ustaloną kolejnością poszczególnych rozdziałów. Odejścia od głównej osi wciąż będą możliwe, ale musimy być przygotowani na to, że badając obszar, który nie jest jeszcze istotny dla fabuły, natrafimy na zamknięte drzwi albo nieczynne portale – o ile te drugie w finalnej wersji Risen w ogóle się pojawią.

Plusem będzie brak konieczności doczytywania kolejnych części wyspy oraz obecność w grze elementów wirtualnego życia. Bohaterowie niezależni zajmą się wykonywaniem swoich codziennych obowiązków w domu i w zagrodzie, nie zwracając uwagi na pojawienie się gracza w wiosce, a grasujące na peryferiach osad potwory, przyciśnięte głodem, zaczną się wzajemnie atakować. Sytuacji będziemy mogli przyglądać się zarówno w dzień, jak i w nocy, bo w niemieckim tytule zobaczymy pełną animację cyklu dobowego.

Cyberpunk 2077 – czego spodziewać się po RPG większym niż Wiedźmin 3?
Cyberpunk 2077 – czego spodziewać się po RPG większym niż Wiedźmin 3?

Przed premierą

Choć temat Cyberpunka 2077 nie schodzi z naszych ust od ponad czterech lat, mamy bardzo mało informacji o tym, czym będzie nowa gra RPG studia CD Projekt RED. Nie brakuje jednak przesłanek, które dają wyobrażenie, czego możemy oczekiwać.

Graliśmy w SEVEN: The Days Long Gone – polskie RPG czerpie garściami z serii Thief i Assassin's Creed
Graliśmy w SEVEN: The Days Long Gone – polskie RPG czerpie garściami z serii Thief i Assassin's Creed

Przed premierą

Ostatnie kilka lat to wysyp klasycznych RPG w rzucie izometrycznym. IMGN.PRO poszło jednak o krok dalej i postawiło na unikalną konstrukcję świata i system poruszania się, któremu bliżej do Mirror’s Edge niż Baldur’s Gate.

Graliśmy w Pathfinder: Kingmaker – klasyczne RPG dla hardkorowców
Graliśmy w Pathfinder: Kingmaker – klasyczne RPG dla hardkorowców

Przed premierą

Twórcy Pathfinder: Kingmaker doskonale zdają sobie sprawę z tego, że nie tworzą gry, która wpasuje się w każde gusta. To tytuł dla specyficznego odbiorcy, rozkochanego w klasycznych RPG-ach, który niedoświadczonych graczy zrazi swoim skomplikowaniem.

Komentarze Czytelników (35)

Dodaj swój komentarz
Wszystkie komentarze
26.08.2008 12:11
odpowiedz
Halas6
91
Ksiadz Proboszcz

Ale którzy twórcy??

26.08.2008 12:18
odpowiedz
marszym
95
Let The Sky Fall

alexej - Tworząc Gothica 1 Piranie miały pełną swobodę działania. I stworzyły wspaniałą grę (choć z bugami, ale ich tam jednak jakoś nie odczułem bardzo ), która odniosła ogromny sukces. Podczas tworzenia "trójki" Piranie były cały czas pod kontrolą JoWooda, który zresztą wymusił wydanie gry, zanim tak naprawdę była gotowa. Tworząc Risen Piranie znów mają wolną rękę. Wnioski pozostawiam do wyciągnięcia samemu

26.08.2008 12:22
odpowiedz
lordpilot
134
Senator

Ale którzy twórcy??

Zapewne chodzi mu o Piranha Bytes - przez 3 części Gothica nie potrafili napisać porządnego enginu i odpowiednio go zooptymalizować. Przy czym 3 część to do dzisiaj jest wersja beta. Więc podobnie jak alexej nie jestem nastawiony zbyt optymistycznie jeśli chodzi o Risen - ale małą nadzieje mam, że ci partacze jednak tym razem się przyłożą.... Bo piękna grafa to nie wszystko.

26.08.2008 12:41
odpowiedz
Dark Thorus
21
Legionista

Zapewnienia twórców o liniowości rozgrywki paradoksalnie są dla mnie wspaniałą nowiną. Liczę na co najmniej świetną fabułę (poziom Gothica 1).

26.08.2008 12:45
odpowiedz
Szaku
113
Szaman

Ja jestem pozytywnie nastawiony! Czuję, że uda im się bo mają wolną rękę.

26.08.2008 13:23
odpowiedz
andr5e
26
Pretorianin

na zdjeciach ciekawie wygląda ale jak zobaczyłem date premiery 2010 to sie zawiodłem...

26.08.2008 13:24
odpowiedz
Michael_999
66
Legend

Jeżeli tą grę robi "Piranha Bytes" to musi się ona udać. Oby tylko nie miała po premierze tyle błędów co Gothic 3. No i żeby nie miała aż tak kosmicznych wymagań sprzętowych, jak Gothic 3 ;)

26.08.2008 13:36
odpowiedz
realkrytyk96
10
Centurion

GRA FAJNIE WYGLąDA TYLKO JESZCZE JAK BY BYłA NA PS3 ALBO XBOX 360 TO BYM SIE UCIESYł HAH

26.08.2008 13:40
odpowiedz
Slow Motion
45
Generał

marszym - Gram właśnie teraz w pierwszego Gothica, więc wiem, że jest tam wpizdu bugów. Dwa razy musiałem już szukać starych sejwów, a jestem na początku gry - raz jak Lester zablokował się w ziemi i nie mógł nic robić, a dwa że z chwilą kiedy uderzyłem przeciwnika na arenie cały obóz rzucił się na mnie. Gdyby nie to że zapisuje na różnych slotach co jakiś czas, nie mógłbym ukończyć gry.

Dochodzi kretyński i topornie reagujący system walki, zjebane sterowanie i ciągłe "blokowanie się" postaci w ziemi, ścianach czy kamieniach. Zaliczyłem też kilka wyjść do windy. Gra jest fatalnie napisana, podobnie jak dwójka i co dopiero trójka. Gdyby nie niesamowicie bogata warstwa fabularna i świetny klimat, nikt by na Gothica nawet nie spojrzał.

26.08.2008 13:45
odpowiedz
U.V. Impaler
157
Hurt me plenty

Slow Motion ---> A łatałeś? Bo sam niedawno skończyłem po raz pierwszy Gothica i nie było problemów. No, parę razy były problemy z kolizją, ale nic strasznego.

26.08.2008 13:53
odpowiedz
Slow Motion
45
Generał

U.V. Impaler - Czym miałem łatać? Jest aż jeden patch, który zresztą poprawia aż jednego buga.

Gothic Patch v1.08k Details
This patch adresses occasional crashes during gamestart under Win98. It fixes this problem on Radeon 7500, Radeon 8500 and GeForce 3 cards. The suggested driver version for Radeon users is 4.13.7191. This is for the english and german version of the game.

26.08.2008 13:58
odpowiedz
simson__
92
Forza Rossoneri

Slow Motion ---> Przeszedłem Gothica z 6 razy i nikt mi się nie zacinał w ścianach czy nie wywalało mnie do windy... Jednym bugiem jaki zauważyłem było troche lipne wchodzenie po drabinie, gdzie czasami na końcu się spadało, ale to nic strasznego :)

26.08.2008 14:00
odpowiedz
marszym
95
Let The Sky Fall

Slow Motion - Nie wiem, ale już również nie miałem styczności z takimi błędami jakimi opisałeś, dlatego wcześniej napisałem, że te, które występowały nie utrudniały mi gry.
Nie wiem, od czego to zależy, ale u mnie naprawdę wszystko było cacy.

26.08.2008 14:03
odpowiedz
Slow Motion
45
Generał

Ale to nie jest tak, że tylko mi się postaci blokują, skrypty się pierdzielą czy gra wychodzi do windy. Oficjalne forum aż się roi od podobnych problemów. W niektórych solucjach są nawet wypisane misje w których trzeba uważać na glitche które uniemożliwiają ukończenie gry.

Poza tym, marszym - gothic nie odniósł "ogromnego sukcesu" poza Niemcami i Polską. W stanach sprzedaż była bardzo niska.

26.08.2008 14:15
odpowiedz
Veganik
38
Pretorianin

Bardzo czekam na Risen i tak jak ktoś wspomniał również uważam, że PB ma teraz wolną rękę co do czasu i realizacji projektu więc wyjdzie cudowna gra na miare G1 (bo klimatycznie widać duże podobieństwo). Szkoda tylko, że dopiero 2010 (na 90% zaliczy jeszcze jakieś obsuwy). Czas gry też nie największy (w G3 miałem na oko przegrane 100h+, przy czym misje w Varancie w większości sobie odpuściłem nie mogąc doczekać się końca :D)

26.08.2008 15:38
odpowiedz
Zastepowy
17
Konsul

SlowMotion - Jest duzo patchy fanowskich, ktore poprawiaja naprawde sporo.

A na Risen czekam z niecierpliwoscia!

26.08.2008 17:41
odpowiedz
pawloki
15
Legend

Po co daje cię zapowiedz jak gra wychodzi za 2 lata.

śmieszne

26.08.2008 17:43
odpowiedz
RENMEi
45
Chorąży

Ale powiedzmy sobie szczerze! Czym był by Gothic bez bugów :D Dlatego na Risen i tak liczę :D Nawet bugi mnie nie zniechęcą jeśli gra będzie miała klimat I i II (nie jestem wstanie zliczyć ile razy te gry przeszedłem, a ogólnie gry przechodzę tylko raz, więc coś musi być w tym ;P)

26.08.2008 17:44
odpowiedz
marszym
95
Let The Sky Fall

SlowMo - Nie przeczę, że tylko Niemcy i Polska, ale czy w porównwnaniu do gothica 3 nie można tego nazwać sukcesem ? :)

pawloki, sam jesteś śmieszny . zapowiedź jest z jednego prostego powodu - gra była na GC co z resztą jest wyraźnie zaznaczone w temacie ;)

26.08.2008 18:08
odpowiedz
Likfidator
87
Senator

A czy cały świat ma grać w to co chcą grać w USA?
Ja wolę nawet niskobudżetowe gry, ale zrobione pod gusta Europejczyków, niż to co oferują drogie "hity".

26.08.2008 19:31
odpowiedz
Big Macs
46
Konsul

Zapowiada się, nie powiem, interesująco. Dobrze, że twórcy nie będą starali się zrobić kolejnego Obliviona (jak było w przypadku Gothica 3), ale raczej coś bliższego klimatom pierwszej części ich kultowej sagi. Tak więc może z tego wyjść kawał naprawdę porządnego RPG-a. Trzymajmy kciuki.

26.08.2008 20:03
odpowiedz
se7e
29
Pretorianin

Zapowiada sie naprawde dobrze, zagram (prawie) na pewno ^^.

26.08.2008 21:34
odpowiedz
titanium
99
Legend

Slow Motion --> o tej samej grze myślimy? W moim G1 bugów nie uświadczyłem w ogóle :) Natomiast sterowanie jak dla mnie jest prawie że wzorcowym ideałem, perfekcyjnym, świetnie przemyślanym i po prostu nie doścignionym :) To chyba jedyny system walki który daje az tyle frajdy :)

26.08.2008 22:03
odpowiedz
klklk,m
7
Legionista

kur.wa to już gothica całkiem roz.pierdo.lili. Okrutny koniec pięknej gry

26.08.2008 23:08
odpowiedz
Big Macs
46
Konsul

klklk,m -> nie rozumiem o co ci chodzi. Przecież w tej zapowiedzi mowa jest o zupełnie innej produkcji, niemającej z Gothiciem - poza twórcami i zapewne podobną mechaniką gry - nic wspólnego.

26.08.2008 23:13
odpowiedz
mateofi
18
Centurion

Zapraszam wszystkich do dyskusji na forum o Risen. Będziemy z dumą oczekiwać na premierę gry Risen.

http://risen.org.pl/

Serdecznie zapraszam do krótkiej rejestracji i dyskusji. Przeżyjmy okres do premiery razem.

27.08.2008 01:30
odpowiedz
Alvarez
168
Carbon Based Lifeform

[31] Skąd tą dumę będziecie czerpać? ;)

27.08.2008 08:22
odpowiedz
marjok
16
Centurion

Zobaczymy czy wszystkie zapowiedzi twórców się spełnią.
Ja chciałbym żeby tak właśnie było.
Szkoda tylko, że premiera najprawdopodobniej w 2010....

27.08.2008 14:34
odpowiedz
Bajta
46
Pretorianin

->Slow Motion Bugi w jedynce?? No to stary odwaliłeś :D Zagraj w trojkę tam to jest bugów (oczywiście bez patchów).

Moim zdaniem Gothic to jedna z NAJLEPSZYCH serii gier RPG jakie powstały i teraz tak serio bardziej liczę na tego Risena (mmm kojarzy się z cukierkami xD) niż na Gothica 4.

30.08.2008 16:09
odpowiedz
giml
49
Pretorianin

Jak dla mnie jeżeli nie spartolą to jak gothic 3 to będzie dobra pozycja dla fanów tego gatunku ;) również dla mnie ;D

Dodaj swój komentarz
Wszystkie komentarze