autor: Łukasz Malik
Alpha Protocol: Szpiegowska gra RPG - E3 2008 - Strona 2
Prezentacja Alpha Protocol na E3 była krótka, ale za to treściwa. Choć premiera gry odbędzie się dopiero w lutym przyszłego roku, pokazano już wczesną, grywalną wersję alfa.
Przeczytaj recenzję Alpha Protocol: Szpiegowska gra RPG - recenzja gry
Strzelania w Alpha Protocol będzie sporo, przez co możemy odnieść niepokojące wrażenie, że to po prostu gra akcji, a nie RPG. Nic bardziej mylnego. Rozmowy odegrają kluczową rolę w tworzeniu historii. Podczas rozmowy będziemy mieli pełną kontrolę nad reakcjami Thortona, zatem sami wybierzemy kierunek, w jakim ma się rozwinąć dialog, przy czym zaleca się ostrożność, bo nasi rozmówcy będą częstokroć absolutnie nieprzewidywalni. Co ciekawe, już na tym etapie rozgrywki zapadną kluczowe dla fabuły decyzje, jednak o powyższy aspekt dzieła Obsidianu jestem absolutnie spokojny - opowiadana historia i rozmowy w produkcjach stworzonych przez wspomnianą firmę zawsze stały na naprawdę wysokim poziomie.
Alpha Protocol to pozycja nieliniowa, więc wiele wydarzeń będzie konsekwencjami naszych wyborów. Autorzy obiecują, że otaczający nas świat nie będzie czarno-biały, dlatego zostaniemy zmuszeni do dokonywania wielu moralnie niejednoznacznych wyborów. Prowadzona przez nas postać także będzie posiadała własną osobowość i poglądy, które w dużym stopniu wpłyną na późniejsze wydarzenia w grze. W zależności od sposobu postępowania, przed użytkownikiem otworzą się nowe możliwości i drogi rozgrywki.
Na etapie wczesnej alfy trudno czepiać się oprawy graficznej, która – co tu kryć – w chwili obecnej na pewno nie powala na kolana. Przypominam jednak, że przez cały czas mamy do czynienia z grą RPG, a nie potencjalnym konkurentem Crysisa. Produkt korzysta z silnika Unreal Engine 3.0, lecz sądząc po wyglądzie ekwipunku, pracy kamery i systemu celowania, jest to najpewniej wersja „przetrawiona” przez BioWare na potrzeby Mass Effecta. Nie zmienia to jednak faktu, że produkt w takim, a nie innym kształcie, zobaczą zarówno posiadacze pecetów, jak i konsol nowej generacji, bo Alpha Protocol ukaże się również na Xboksie 360 i PlayStation 3.
Maszynka marketingowa wokół planowanego na przyszły rok Alpha Protocol dopiero się rozkręca, a o wielu aspektach rozgrywki deweloperzy wciąż nie mogli albo w ogóle nie chcieli mówić. Tym niemniej to, co do tej pory pokazano, rokuje spore nadzieje. Poza tym trudno zaprzeczyć, że RPG-a w klimatach Bourne’a i 24 godzin po prostu jeszcze nie było. Za samą tematykę Obsidian ma więc u mnie bardzo dużego plusa.
Łukasz „Verminus” Malik