Polecamy Recenzje Przed premierą Publicystyka Warto zagrać Artykuły PREMIUM
Przed premierą 25 kwietnia 2001, 11:37

autor: Krzysztof Żołyński

Kozacy: Europejskie Boje - przed premierą

Cossacks: European Wars to strategia czasu rzeczywistego osadzona w XVI-XVIII wiecznych realiach, która umożliwi Wam wzięcie udziału w wielkich historycznych bitwach z tego okresu.

Przeczytaj recenzję Kozacy: Europejskie Boje - recenzja gry

Artykuł powstał na bazie wersji PC.

Od jakiegoś czasu bardzo głośno o grze RTS Cossacks - European Wars. Do jej wydania coraz bliżej, chociaż precyzyjnego terminu polskiej premiery jeszcze nie ma. Wiadomo, że na terenie naszego kraju dystrybucją zajmie się firma IM Group, więc na jej stronie internetowej można śledzić losy polskiego wydania.

Stworzeniem i wydaniem programu zajęła się para firm: CDV Software Entertainment i Strategy First. Pierwsza z nich powstała w 1989 w Karlsruhe (Niemcy) Ta niemiecka firma wyrosła na jednego z większych wydawców i dystrybutorów gier w Niemczech, Austrii i Szwajcarii. Najgłośniejsze tytuły, za jakimi stoi CDV to: Doom I/II, Duke Nukem 3D, Formula One, G-Police i mające ukazać się niedługo: Sudden Strike, Cossacks, Mystery of the Druids, WarCommander i Alcatraz. Obecnie zatrudnia 50 ludzi i ostatnio otworzył swe biura w Wielkiej Brytanii i USA.

Druga jest jednym ze światowych liderów wśród wydawców oprogramowania. Została założona w 1991 roku w Montrealu (Kanada) Początkowo bardzo udanie współpracowała z takimi potentatami jak: A&E Network, Lucas Arts, Cinar Films, Empire Interactive, i Strategic Simulations Inc. Następnie zaczęła działać całkowicie samodzielnie i dała się poznać jako znakomity wydawca.

Choć tworzeniem gry zajęły się zagraniczne firmy powinna ona być bliska naszemu sercu, bo dotyczy sporego kawałka historii Polski, a sporo bitew i kampanii będzie toczyć się na terenach należących niegdyś do Rzeczpospolitej, wtedy Obojga Narodów, lub całkiem blisko jej granic. Wszystko za sprawą tytułowych Kozaków.

Akcja gry będzie się toczyć w XVI i XVII wieku, kiedy takie państwa jak: Anglia, Francja, Hiszpania, Portugalia, Saksonia, Prusy, Rosja, Wenecja, Austria, Turcja i Rzeczpospolita Obojga Narodów były potęgami mającymi decydujący głos w sprawach całej Europy i od nich zależało być, albo nie być wielu mniejszych narodów.

Kozacy zamieszkiwali południowo wschodnie rubieże ówczesnej Polski. Początkowo byli oni całkowicie luźni i niezależni od żadnego władcy. Utrzymywali się z łowiectwa, myślistwa i hodowli. Część z nich, która zachowała niezależność osiedlała się na Zaporożu. Z czasem wytworzyli oddzielną organizację z hetmanem na czele, a na swą stolicę obrali Sicz (obwarowany obóz na wyspie na Dniestrze) Od tego czasu ich głównym źródłem utrzymania stały się łupy pochodzące z wojen z Turkami i Tatarami. Z czasem ich wyprawy spowodowały zaognienie stosunków Rzeczypospolitej z Turcją i chanatem krymskim, co spowodowało, że polskie władze starały się ograniczać swobodę Kozaków, a także wykorzystywać ich do obrony południowo wschodnich granic. Organizowano tzw. zaciągi, gdzie Kozacy zobowiązywali się do walki po stronie polskiej w zamian za obiecane pieniądze i przywileje. Jednak ze strony Rzeczypospolitej najczęściej kończyło się na obietnicach. To prowadziło do licznych powstań, a najbardziej znane wybuchło w 1648 pod wodzą Bohdana Chmielnickiego. Tu już „Ogniem i mieczem” się kłania i każdy, przynajmniej pobieżnie, zna jego losy.

Tyle faktów, bo najwyższa pora przejść do konkretów i napisać, co będzie miała do zaoferowania gra.

Po co komu nowe Heroes of Might and Magic, skoro nadchodzi Songs of Conquest
Po co komu nowe Heroes of Might and Magic, skoro nadchodzi Songs of Conquest

Przed premierą

W niszy, która powstała po porzuceniu przez Ubisoft serii Heroes of Might and Magic sukcesy odnosić mogą mniejsi twórcy, tacy jak Lavapotion. Ich Songs of Conquest może być najlepszą grą w stylu „hirołsów” od czasów kultowej trójki.

STALKER 2 – jak może wyglądać powrót do Strefy?
STALKER 2 – jak może wyglądać powrót do Strefy?

Przed premierą

W jednym z „fałszywych” zakończeń gry S.T.A.L.K.E.R.: Cień Czarnobyla bohater wyraża życzenie: „Chcę, by Zona zniknęła”. I rzeczywiście, cykl, który dał nam Strefę, zaginął na lata – aż teraz nagle zapowiedziano jego kontynuację. Czy to może się udać?

Graliśmy w My Summer Car – samochodowy survival dla wytrwałych
Graliśmy w My Summer Car – samochodowy survival dla wytrwałych

Przed premierą

Lato, urlop, własna bryka – My Summer Car brzmi jak lekka, wakacyjna przygoda, ale w rzeczywistości to hardkorowy symulator dla wytrwałych.