Polecamy Recenzje Przed premierą Publicystyka Warto zagrać Artykuły PREMIUM
Przed premierą 28 czerwca 2004, 11:03

autor: Daniel Sodkiewicz

Soldiers: Ludzie Honoru - przed premierą

Soldiers: Heroes of World War II to gra strategiczna, w której naszym zadaniem jest dowodzenie oddziałem świetnie wyszkolonych żołnierzy, wykonujących rozmaite działania, przeważnie na tyłach wroga, w czasie II Wojny Światowej.

Przeczytaj recenzję Soldiers: Ludzie Honoru - recenzja gry

Artykuł powstał na bazie wersji PC.

Powstające dzisiaj gry trudno jest klasyfikować na wyraźne gatunki, co odbija się na niełatwym zaszufladkowaniu samego siebie do grona fanów ściśle określonych produkcji. Aby wirtualny produkt XXI wieku, zdołał w choć minimalnym stopniu zaspokoić rozrywkowe potrzeby dzisiejszych graczy, musi oferować m.in. zróżnicowaną i pozbawioną schematów rozgrywkę. Całość powinna zaś dopełniać świetnej jakości, trójwymiarowa grafika, niebanalna fabuła i najwyższych lotów grywalność. Ladies and gentelmen, przed Wami produkt godny miana trzeciego tysiąclecia.

Soldiers: Heroes of World War II, tak właśnie brzmi pełna nazwa gloryfikowanego przeze mnie kilka linijek wyżej bóstwa, Soldiers:HofWWII to „imię” gry która spowoduje, że świat binarnej rozgrywki już nigdy nie będzie taki sam; będzie lepszy, gdyż przybędzie mu kolejne dzieło kwalifikujące się na miano „wzorca” (kto wie czy program nie trafi do Sevres pod Paryżem ;)).

Historia bohaterów

W roku 2003 developerzy z ukraińskiego studia BestWay otworzyli projekt „OutFront”, który miał przybrać postać trójwymiarowej strategii z fabułą opowiadającą o zagubionym podczas II wojny światowej na niemieckich ziemiach, dowódcy rosyjskiego czołgu. Projektem zainteresował się rosyjski dystrybutor gier - 1C Company, poczym zaprezentował go światu na ubiegłorocznych targach E3. Rok później (czyli tegoroczne E3), OutFront zmienił nazwę na Soldiers: Heroes of World War II, co więcej, tym razem ukazał się na targach pod banderą Codemsters. Dość burzliwa przeszłość programu, jak sami jednak się przekonacie przyniosła mu same korzyści, których namiastkę postaram się tutaj udokumentować.

Wycinki z historii

Fabułą gry będą autentyczne wydarzenia II wojny światowej, w których odwzorowanie prawdy zostanie lekko zmodyfikowane, tylko wtenczas, gdy będzie to niezbędne do zapewnienia należytej grywalności produktu. Tryb dla pojedynczego gracza będzie podzielony na cztery kampanie, podczas których rozegramy wojnę po stronie Rosji, Niemiec, Anglii i Ameryki. Do przejścia będziemy mieli razem 30 misji, w których nie zabraknie oczywiście epizodu z zagubioną na froncie, rosyjską załogą czołgu.

Zupa wojskowa – grochówka

Soldiers to pomieszanie i poplątanie kilku gatunków gier, jednak składniki z jakich się składa nie są przypadkowe lecz gustownie dobrane, co zalicza grę do hybryd wykwintnych na tle konkurencyjnych pomyj. Prócz elementów RTS, program zawierać będzie patenty z gier taktycznych i zręcznościowych. Chcąc na siłę przyrównać Soldiers do jakiegoś gatunku można go nazwać strategią czasu rzeczywistego z możliwością włączenia aktywnej pauzy. Rozgrywka na pierwszy rzut oka przypomina tą znaną np. z Blitzkrieg, jednak możliwość zatrzymania (lub spowolnienia) czasu i wydania w tym momencie rozkazów sprawia, iż Soldiers nabiera taktyczno-strategicznej głębi. W tej grze, każdy żołnierz jest na miarę złota (możliwe, że będzie to wyglądać trochę inaczej w przypadku kampanii rosyjskiej :)), dlatego odpowiednie rozmieszczenie wojsk i wydanie im rozważnych rozkazów będzie nierozłącznym elementem rozgrywki. Potwierdza to zresztą tryb Direct Control, który pozwala na całkowite przejęcie kontroli nad wybraną jednostką. Za pomocą klawiszy kierunkowych (poruszanie się) i myszki (celowanie i strzelanie), własnoręcznie walczymy jako pojedynczy żołnierz, czołg, samolot (ale tylko nim jeździć, latać nie możemy), samochód czy sterujemy działem artyleryjskim. Połączenie trybu zręcznościowego z możliwością wydawania rozkazów naszym żołnierzom, umożliwia prowadzenie na własną rękę działań dywersyjnych, podczas gdy pozostałe wojska będą nacierać na wroga, bez konieczności naszej ingerencji (takie cooperative: my z komputerem ;)).

Po co komu nowe Heroes of Might and Magic, skoro nadchodzi Songs of Conquest
Po co komu nowe Heroes of Might and Magic, skoro nadchodzi Songs of Conquest

Przed premierą

W niszy, która powstała po porzuceniu przez Ubisoft serii Heroes of Might and Magic sukcesy odnosić mogą mniejsi twórcy, tacy jak Lavapotion. Ich Songs of Conquest może być najlepszą grą w stylu „hirołsów” od czasów kultowej trójki.

STALKER 2 – jak może wyglądać powrót do Strefy?
STALKER 2 – jak może wyglądać powrót do Strefy?

Przed premierą

W jednym z „fałszywych” zakończeń gry S.T.A.L.K.E.R.: Cień Czarnobyla bohater wyraża życzenie: „Chcę, by Zona zniknęła”. I rzeczywiście, cykl, który dał nam Strefę, zaginął na lata – aż teraz nagle zapowiedziano jego kontynuację. Czy to może się udać?

Graliśmy w My Summer Car – samochodowy survival dla wytrwałych
Graliśmy w My Summer Car – samochodowy survival dla wytrwałych

Przed premierą

Lato, urlop, własna bryka – My Summer Car brzmi jak lekka, wakacyjna przygoda, ale w rzeczywistości to hardkorowy symulator dla wytrwałych.