SpellForce 3 Przed premierą

Przed premierą 23 sierpnia 2017, 12:36

autor: Jakub Mirowski

Miłośnik gier dla jednego gracza – niby przez lepszy klimat, ale tak naprawdę jest słaby w multi.

Widzieliśmy grę SpellForce 3 – efektowna hybryda gatunków RPG i RTS

Na kilka miesięcy przed premierą SpellForce 3 robi wrażenie przemyślanej, rozbudowanej hybrydy gatunków RPG i RTS. Produkcja studia Grimlore Games ma spore szanse, by zdobyć uznanie nie tylko fanów serii, ale i przyciągnąć nowych graczy.

Zapowiadana premiera gry: grudzień 2017.

Artykuł powstał na bazie wersji PC.

Trudno zazdrościć zagorzałym sympatykom serii SpellForce. Trzeciej pełnoprawnej części tego cyklu wyglądają już ponad dekadę i wcale nie mają pewności, czy jego nowa odsłona nie zawiedzie ich oczekiwań – w końcu pracuje nad nią studio, dla którego będzie to debiutancki projekt. Mamy jednak dobre wieści prosto z Kolonii: dzieło Grimlore Games na zaledwie kilka miesięcy przed premierą prezentuje się naprawdę świetnie. SpellForce 3 ma szansę nie tylko zadowolić fanów poprzednich części serii, ale także przyciągnąć do siebie nowych graczy.

SpellForce dla każdego?

Sądzę, że „trójka” może przyciągnąć nowych fanów dlatego, że choć gra jest bardzo rozbudowana i poszczególne jej elementy mocno na siebie oddziałują, podczas prezentacji na gamescomie nawet przez chwilę nie czułem się zagubiony w rozmaitych mechanizmach zabawy. Deweloperzy nie stworzyli produkcji, która zadowoli wyłącznie fanów poprzednich odsłon cyklu: nowicjusze też szybko się tu odnajdą. Niewymagana będzie także znajomość fabuły pierwszej i drugiej części: SpellForce 3 przedstawia bowiem wydarzenia, które miały miejsce pięćset lat przed katastrofalnym w skutkach rytuałem, jaki rozerwał krainę Eo na sieć połączonych portalami wysepek. Miłośnicy wcześniejszych gier z serii zobaczą więc sporo znajomych miejsc, jednak ogromna część oferowanego obszaru została zaprojektowana od zera.

Eo nie będzie przy tym otwartym światem w pełnym tego słowa znaczeniu – poszczególne tereny czy większe budynki wymagają wczytywania, a ponadto niektóre terytoria pozostaną przez jakiś czas niedostępne dla naszych bohaterów. Nie zmienia to jednak faktu, że przedstawione na gamescomie lokacje prezentują się wyśmienicie. Od niewielkich elfich osad, przez nękane atakami meduz wybrzeże, aż po podziemia, w których roi się od niepokojąco wyglądających posągów – widać, że deweloperzy mają konkretny pomysł na poszczególne miejscówki.

Gra wygląda przepięknie

Największe wrażenie robi jednak rozmach, z jakim zaprojektowano miasta. Podczas targów w Kolonii mieliśmy okazję zobaczyć jedną z największych ludzkich osad, Everlight, która imponuje nie tylko rozmiarami, ale i tętniącym w niej życiem. Na ulicach non stop coś się dzieje, pomiędzy straganami przechodzą dziesiątki przechodniów, ktoś nas zatrzymuje, by poprosić o pomoc – jest na co popatrzeć. A że SpellForce 3 powstaje na nowym silniku, całość prezentuje się naprawdę widowiskowo. Grimlore Games utrzymało bogatą, wyrazistą kolorystykę poprzednich części, ale całość jest teraz bardziej szczegółowa i nawet w zbliżeniach wygląda solidnie.

Na szczęście oprawa wizualna to nie jedyny atut tej gry. Na korzyść trzeciego SpellForce przemawia przede wszystkim płynne połączenie mechanizmów znanych z gatunków RTS i RPG – twórcom udało się to zrealizować w taki sposób, że ich dzieło nie robi wrażenia ani nazbyt skomplikowanego, ani totalnie uproszczonego w żadnym aspekcie. Dla przykładu zdobywanie surowców nie ogranicza się wyłącznie do wzniesienia budynku, który zapewniałby stały dostęp do chociażby drewna: trzeba także oddelegować poddanych (których liczba zawsze jest ograniczona), aby cały czas go obsługiwali. Zasoby nie są zresztą powszechnie dostępne: jeśli zajmiemy nowy sektor mapy, początkowo będziemy musieli importować materiały za pomocą wozów kupieckich, które mogą zostać w każdej chwili zaatakowane.

Surowce posłużą zresztą nie tylko do stawiania kolejnych budynków. W przedstawionym fragmencie rozgrywki w pewnym momencie mogliśmy poświęcić część zapasów, by wzmocnić magiczną barierę, która chroniła mieszkańców pewnego miasteczka przed atakiem potworów. Z jednej strony dawaliśmy sobie więc dodatkowy czas na przybycie osadzie z odsieczą, z drugiej jednak opóźnialiśmy rozwój własnej bazy. Twórcy zapewniają, że w grze pojawi się sporo podobnych dylematów – i bardzo dobrze, bo czynią one zarządzenie zasobami bardziej rozbudowanym, choć nadal przystępnym dla każdego gracza.

Widzieliśmy grę SpellForce 3 – Company of Heroes w klimacie fantasy Tolkiena
Widzieliśmy grę SpellForce 3 – Company of Heroes w klimacie fantasy Tolkiena

Przed premierą

Po dziesięciu latach przerwy powróci uznana mieszanka RTS-ów z RPG-ami. SpellForce 3 przyniesie wiele zmian w sprawdzonej formule – czy stara magia dalej będzie równie potężna, co dekadę temu?

Widzieliśmy w akcji SpellForce 3 - powrót słynnej hybrydy RTS-a z RPG
Widzieliśmy w akcji SpellForce 3 - powrót słynnej hybrydy RTS-a z RPG

Przed premierą

Zakończone w ubiegłym tygodniu targi Gamescom pozwoliły nam zapoznać się z bardzo wczesną wersją gry SpellForce 3 - kolejną odsłoną słynnej serii RTS-ów, która w udany sposób wplotła również elementy RPG.

Widzieliśmy grę Frostpunk – nadchodzi zima stulecia
Widzieliśmy grę Frostpunk – nadchodzi zima stulecia

Przed premierą

Wreszcie zobaczyliśmy w akcji nowe dzieło 11 bit studios. I wiecie co? Frostpunk to chyba najlepsza gra tych targów. Totalna nisza, ale i totalna masakra.

Komentarze Czytelników

Dodaj swój komentarz
Wszystkie komentarze
23.08.2017 14:47
2
Gorn221
33
Łowca Demonów

SpellForce 2 trochę obniżyło poziom, więc mam nadzieję, że trójeczka wróci jakościowo do jedynki.

23.08.2017 15:52
odpowiedz
qrosawa
13
Chorąży

@Gorn221
Dokładnie. Uprościli zanadto awans postaci, dali więcej ciasnych lokacji dla drużyny a mniej otwartych map i budowania baz i jednostek. Jedynka była świetna do dziś pamiętam niektóre mapy ze szczegółami ;)

23.08.2017 16:39
odpowiedz
1 odpowiedź
omatkoicorko
28
Chorąży

pamietam, ze jakis czas temu strasznie najezdzali na 3cia czesc, ale to byl alfa, poza tym duzo osob narzekalo ze nie ma zadnej wiesci o grze a jedynie przenoszona data premiery... ale jezeli dzieki temu bede tak swietnie sie bac jak przy SF1, to jestem za, do 1 wracam co jakis czas, jezeli im sie uda, zastapie 1, 3jka :)

23.08.2017 17:08
2
DarknessOverSun
1
Junior

Zaufaj mi. Nie zastąpisz. Trzecia część wygląda jakbyś zostawił "pomysł" jedynki. Potem wszystko z niej wykroił, wstawił odrobinę WarCrafta 3 z systemem baz z Company of Heroes i zostawił. Nawet HUD jest niedopracowany. Miejscami czcionki zbyt małe, co cholernie denerwuje. Jak chcesz zwiększyć, to teksty na siebie nachodzą. I to tylko jeden z wielu problemów tej części.

23.08.2017 17:05
1
odpowiedz
DarknessOverSun
1
Junior

Jak wygląda trójka? W tym, co jest pokazane w beta testach - jak WarCraft. 6 dostępnych bohaterów, gdzie każdy ma max po 6 skilli do wbicia na 3 poziom maxymalnie. Brak avatara i jakiegoś większego RPG. Zrobili tak, jakby gra była 80% RTS, 10%RPG. Te pozostałe 10% to "coś nowego", ale nie wiadomo co. Ogólnie, jako fan serii mam średnie odczucia. Gra została właśnie potraktowana jako "Bardziej przystępna dla nowicjuszy - strzał w kolano dla fanów".

26.08.2017 19:54
odpowiedz
1 odpowiedź
kaktanternak
1
Junior

Ciekaw jestem tylko singla, jakoś średnio widzi mi się Spellforce w multi. Najbardziej w podobała mi się wolność w trybie "free-play" z jedynki. Szkoda, że twórcy zrezygnowali z tego rozwiązania.

29.08.2017 12:18
DarknessOverSun
1
Junior

Tryb Single będzie. Jest przecież zakładka "Campaign" w głównym menu. Wystarczy, że wrzucą tam "Main Story" i "Free-play" i jest "stary" SP.

26.08.2017 19:57
odpowiedz
Predi2222
94
CROCHAX velox

Chyba jedyna gra na jaką czekam w tym roku :)

Dodaj swój komentarz
Wszystkie komentarze