Frostpunk – survival w epoce pary i lodu od twórców This War of Mine - Strona 2
Polskie 11 bit studios zasłynęło świetnym This War of Mine. Kolejne dzieło ekipy, czyli Frostpunk, wpisze się w jej tradycję tworzenia ambitnych gier – tym razem przeniesiemy się do steampunkowej epoki lodu i pary, w której ludzkość mierzy się z mrozem.
Przeczytaj recenzję Recenzja gry Frostpunk – by przetrwać zimę stulecia, trzeba serca z lodu
Mroźne inspiracje
Wspomniałem już o Jacku Dukaju, jednak twórcy ujawnili nam jeszcze kilka innych mniej lub bardziej luźnych inspiracji. Pod względem artystycznym ważnym wpływem jest Dishonored z jego niesamowitym światem, napędzanym wielorybim tranem i ogarniętym szczurzą plagą. Miechowski i Stokalski wspominali również o survivalowej strategii Banished, podkreślając przy tym, że we Frostpunku warstwa społeczna będzie zdecydowanie wyraźniej nakreślona niż w produkcji Luke’a Hodorowicza.
XIX wiek to niezwykle zróżnicowana i ciekawa stylistyka, w którą elementy inspirowane choćby techniką czy architekturą Dishonored z pewnością świetnie się wpasują. Twórcy jednak zaznaczają, że nie należy brać tego dosłownie:
„Jest wiele elementów, którymi się inspirujemy, ale żaden z nich nie stanowi dla nas wykładni.”
11 bit studios przyzwyczaiło nas już do oryginalnego podejścia i z całą pewnością Frostpunk nie będzie tutaj wyjątkiem. Steampunkowa konwencja poszerzona o jednocześnie zbawienną i uciążliwą obecność lodu może być jednym z ciekawszych postapokaliptycznych światów. Wiek industrialny to również XIX-wieczny Londyn, dlatego spodziewałbym się wielu odniesień do tamtego specyficznego środowiska, w którym niesamowita i postępowa technika stawała się fetyszem.
Idzie zima bardzo zła
Nad produkcją pracuje obecnie na pełny etat ponad 40 osób, ale łącznie – wraz ze współpracownikami, dźwiękowcami i działem marketingu – jest ich niemal 100. Sukces This War of Mine pozwolił twórcom nabrać lodowatego wiatru w żagle i Frostpunk ma być dużą i głęboką grą. Cieszy również obecność Piotra Musiała, utalentowanego kompozytora znanego choćby ze ścieżki dźwiękowej do Wiedźmina 3: Krwi i wina. Przyznam, że jestem bardzo ciekaw, jaką muzykę dla duszy przygotuje nam ten młody artysta. Za oprawę filmową odpowiada natomiast sławne Platige Image (m.in. Wiedźmin 3, Kingsglaive: Final Fantasy XV czy zapowiedziany nowy film o przygodach Geralta), więc przy wsparciu Musiała może wyjść z tego naprawdę pamiętne dzieło sztuki.
Piotr Musiał to młody i niezwykle utalentowany polski kompozytor muzyki wykorzystywanej w grach. Współpracował lub współpracuje między innymi z CD Projekt RED, People Can Fly, Farm 51 czy Platige Image. Tworzył muzykę do takich produkcji jak Wiedźmin 3: Krew i wino, Bulletstorm, This War of Mine czy Anomaly. Do jego pamiętnych utworów zaliczają się te z Wiedźmina, m.in. The Slopes of the Blessure czy The Banks of the Sansretour.
Zima stulecia w 2017 roku
Frostpunk planowo ma rozpocząć epokę lodowcową na PC już w drugiej połowie 2017 roku, ale twórcy wciąż nie pokazali choćby skrawka samej rozgrywki. Podzielili się jednak z nami tyloma szczegółami o swoim niezwykłym świecie, że trudno nie dać się uwieść. Gra dla dorosłych z dojrzałą, filozoficzną wręcz refleksją, a przy tym ciekawe połączenie wielu gatunków osadzonych w nieprzystępnym, skutym lodem świecie – czy to może się nie udać? Może. Ale wiedząc, kto stoi za tym projektem, oraz pamiętając interesujące This War of Mine, jesteśmy spokojni. Ta sroga zima nadejdzie już wkrótce i mam nadzieję, że zaskoczy nie tylko drogowców, ale także miliony graczy na całym świecie.
KONKRETY:
- Frostpunk to połączenie strategii z survivalem;
- rdzeniem gry ma być umiejętne zarządzanie społeczeństwem w mieście;
- rozgrywka w czasie rzeczywistym;
- akcja dzieje się w alternatywnej historii XIX wieku;
- świat Frostpunka został zniszczony przez lodowy kataklizm, a ludzkość niemal doszczętnie wyginęła;
- stawką gry jest przetrwanie całego rodzaju ludzkiego;
- podejmowane tematy mają dotyczyć znaczenia jednostki wobec ogółu w potrzebie, a gracz ma dokonywać trudnych wyborów, które zaważą na całym społeczeństwie;
- gra ma zawierać rozbudowane podłoże filozoficzne, a twórcy chcą stworzyć trudną grę dla dorosłego gracza;
- akcja gry toczy się w mieście, ostatnim bastionie ludzkości, choć twórcy wspominają, że gracz odwiedzi również tereny poza jego murami;
- w toku fabuły gracz może odkryć, co było przyczyną zlodowacenia;
- technologia ludzkości opiera się na parze i lodzie – gra silnie nawiązuje do konwencji steampunku;
- twórcy inspirują się m.in. powieścią Jacka Dukaja pt. Lód, grami Banished i Dishonored oraz XIX-wiecznym Londynem i steampunkiem w ogóle;
- gra ukaże się prawdopodobnie tylko na PC, choć twórcy nie wykluczają całkowicie jednoczesnego debiutu na konsolach;
- za muzykę odpowiada uznany polski kompozytor, Piotr Musiał;
- filmy w grze tworzy studio Platige Image;
- nad projektem pracuje łącznie około 100 osób.
Maciej Pawlikowski | GRYOnline.pl