Polecamy Recenzje Przed premierą Publicystyka Warto zagrać Artykuły PREMIUM
Przed premierą 11 kwietnia 2017, 12:00

Frostpunk – survival w epoce pary i lodu od twórców This War of Mine - Strona 2

Polskie 11 bit studios zasłynęło świetnym This War of Mine. Kolejne dzieło ekipy, czyli Frostpunk, wpisze się w jej tradycję tworzenia ambitnych gier – tym razem przeniesiemy się do steampunkowej epoki lodu i pary, w której ludzkość mierzy się z mrozem.

Mroźne inspiracje

W Banished natura też była naszym wrogiem. - 2017-04-11
W Banished natura też była naszym wrogiem.

Wspomniałem już o Jacku Dukaju, jednak twórcy ujawnili nam jeszcze kilka innych mniej lub bardziej luźnych inspiracji. Pod względem artystycznym ważnym wpływem jest Dishonored z jego niesamowitym światem, napędzanym wielorybim tranem i ogarniętym szczurzą plagą. Miechowski i Stokalski wspominali również o survivalowej strategii Banished, podkreślając przy tym, że we Frostpunku warstwa społeczna będzie zdecydowanie wyraźniej nakreślona niż w produkcji Luke’a Hodorowicza.

XIX wiek to niezwykle zróżnicowana i ciekawa stylistyka, w którą elementy inspirowane choćby techniką czy architekturą Dishonored z pewnością świetnie się wpasują. Twórcy jednak zaznaczają, że nie należy brać tego dosłownie:

„Jest wiele elementów, którymi się inspirujemy, ale żaden z nich nie stanowi dla nas wykładni.”

11 bit studios przyzwyczaiło nas już do oryginalnego podejścia i z całą pewnością Frostpunk nie będzie tutaj wyjątkiem. Steampunkowa konwencja poszerzona o jednocześnie zbawienną i uciążliwą obecność lodu może być jednym z ciekawszych postapokaliptycznych światów. Wiek industrialny to również XIX-wieczny Londyn, dlatego spodziewałbym się wielu odniesień do tamtego specyficznego środowiska, w którym niesamowita i postępowa technika stawała się fetyszem.

Świat Dishonored też ma swoje mroźne strony – Tyvię – ale dla 11 bit studios wystarczająco inspirujące było samo industrialne Dunwall. - 2017-04-11
Świat Dishonored też ma swoje mroźne strony – Tyvię – ale dla 11 bit studios wystarczająco inspirujące było samo industrialne Dunwall.

Idzie zima bardzo zła

Nad produkcją pracuje obecnie na pełny etat ponad 40 osób, ale łącznie – wraz ze współpracownikami, dźwiękowcami i działem marketingu – jest ich niemal 100. Sukces This War of Mine pozwolił twórcom nabrać lodowatego wiatru w żagle i Frostpunk ma być dużą i głęboką grą. Cieszy również obecność Piotra Musiała, utalentowanego kompozytora znanego choćby ze ścieżki dźwiękowej do Wiedźmina 3: Krwi i wina. Przyznam, że jestem bardzo ciekaw, jaką muzykę dla duszy przygotuje nam ten młody artysta. Za oprawę filmową odpowiada natomiast sławne Platige Image (m.in. Wiedźmin 3, Kingsglaive: Final Fantasy XV czy zapowiedziany nowy film o przygodach Geralta), więc przy wsparciu Musiała może wyjść z tego naprawdę pamiętne dzieło sztuki.

Frostpunk – steampunkowy wiek pary i lodu od twórców This War of Mine - ilustracja #3

Piotr Musiał to młody i niezwykle utalentowany polski kompozytor muzyki wykorzystywanej w grach. Współpracował lub współpracuje między innymi z CD Projekt RED, People Can Fly, Farm 51 czy Platige Image. Tworzył muzykę do takich produkcji jak Wiedźmin 3: Krew i wino, Bulletstorm, This War of Mine czy Anomaly. Do jego pamiętnych utworów zaliczają się te z Wiedźmina, m.in. The Slopes of the Blessure czy The Banks of the Sansretour.

Zima stulecia w 2017 roku

W This War of Mine przeżywaliśmy losy pojedynczych postaci, we Frostpunku skala będzie większa. - 2017-04-11
W This War of Mine przeżywaliśmy losy pojedynczych postaci, we Frostpunku skala będzie większa.

Frostpunk planowo ma rozpocząć epokę lodowcową na PC już w drugiej połowie 2017 roku, ale twórcy wciąż nie pokazali choćby skrawka samej rozgrywki. Podzielili się jednak z nami tyloma szczegółami o swoim niezwykłym świecie, że trudno nie dać się uwieść. Gra dla dorosłych z dojrzałą, filozoficzną wręcz refleksją, a przy tym ciekawe połączenie wielu gatunków osadzonych w nieprzystępnym, skutym lodem świecie – czy to może się nie udać? Może. Ale wiedząc, kto stoi za tym projektem, oraz pamiętając interesujące This War of Mine, jesteśmy spokojni. Ta sroga zima nadejdzie już wkrótce i mam nadzieję, że zaskoczy nie tylko drogowców, ale także miliony graczy na całym świecie.

KONKRETY:

  1. Frostpunk to połączenie strategii z survivalem;
  2. rdzeniem gry ma być umiejętne zarządzanie społeczeństwem w mieście;
  3. rozgrywka w czasie rzeczywistym;
  4. akcja dzieje się w alternatywnej historii XIX wieku;
  5. świat Frostpunka został zniszczony przez lodowy kataklizm, a ludzkość niemal doszczętnie wyginęła;
  6. stawką gry jest przetrwanie całego rodzaju ludzkiego;
  7. podejmowane tematy mają dotyczyć znaczenia jednostki wobec ogółu w potrzebie, a gracz ma dokonywać trudnych wyborów, które zaważą na całym społeczeństwie;
  8. gra ma zawierać rozbudowane podłoże filozoficzne, a twórcy chcą stworzyć trudną grę dla dorosłego gracza;
  9. akcja gry toczy się w mieście, ostatnim bastionie ludzkości, choć twórcy wspominają, że gracz odwiedzi również tereny poza jego murami;
  10. w toku fabuły gracz może odkryć, co było przyczyną zlodowacenia;
  11. technologia ludzkości opiera się na parze i lodzie – gra silnie nawiązuje do konwencji steampunku;
  12. twórcy inspirują się m.in. powieścią Jacka Dukaja pt. Lód, grami Banished i Dishonored oraz XIX-wiecznym Londynem i steampunkiem w ogóle;
  13. gra ukaże się prawdopodobnie tylko na PC, choć twórcy nie wykluczają całkowicie jednoczesnego debiutu na konsolach;
  14. za muzykę odpowiada uznany polski kompozytor, Piotr Musiał;
  15. filmy w grze tworzy studio Platige Image;
  16. nad projektem pracuje łącznie około 100 osób.

Maciej Pawlikowski | GRYOnline.pl

Maciej Pawlikowski

Maciej Pawlikowski

Redaktor naczelny GRYOnline.pl, związany z serwisem od końca 2016 roku. Początkowo pracował w dziale poradników, a później mu szefował, z czasem został redaktorem prowadzącym Gamepressure, anglojęzycznego projektu adresowanego na Zachód, aby w końcu objąć sprawowaną obecnie funkcję. W przeszłości recenzent i krytyk literacki, publikował prace o literaturze, kulturze, a nawet teatrze w wielu humanistycznych pismach oraz portalach, m.in. Miesięczniku Znak czy Popmodernie. Studiował krytykę literacką i literaturę na Uniwersytecie Jagiellońskim. Lubi stare gry, city-buildery i RPG-i, w tym również japońskie. Wydaje ogromne pieniądze na części do komputera. Poza pracą oraz grami trenuje tenisa i okazyjnie pełni funkcję wolontariusza Pokojowego Patrolu Wielkiej Orkiestry Świątecznej Pomocy.

więcej

Po co komu nowe Heroes of Might and Magic, skoro nadchodzi Songs of Conquest
Po co komu nowe Heroes of Might and Magic, skoro nadchodzi Songs of Conquest

Przed premierą

W niszy, która powstała po porzuceniu przez Ubisoft serii Heroes of Might and Magic sukcesy odnosić mogą mniejsi twórcy, tacy jak Lavapotion. Ich Songs of Conquest może być najlepszą grą w stylu „hirołsów” od czasów kultowej trójki.

STALKER 2 – jak może wyglądać powrót do Strefy?
STALKER 2 – jak może wyglądać powrót do Strefy?

Przed premierą

W jednym z „fałszywych” zakończeń gry S.T.A.L.K.E.R.: Cień Czarnobyla bohater wyraża życzenie: „Chcę, by Zona zniknęła”. I rzeczywiście, cykl, który dał nam Strefę, zaginął na lata – aż teraz nagle zapowiedziano jego kontynuację. Czy to może się udać?

Graliśmy w My Summer Car – samochodowy survival dla wytrwałych
Graliśmy w My Summer Car – samochodowy survival dla wytrwałych

Przed premierą

Lato, urlop, własna bryka – My Summer Car brzmi jak lekka, wakacyjna przygoda, ale w rzeczywistości to hardkorowy symulator dla wytrwałych.