Polecamy Recenzje Przed premierą Publicystyka Warto zagrać Artykuły PREMIUM
Przed premierą 26 października 2016, 15:10

Cyberpunk 2077 – czego spodziewać się po RPG większym niż Wiedźmin 3? - Strona 4

Choć temat Cyberpunka 2077 nie schodzi z naszych ust od ponad czterech lat, mamy bardzo mało informacji o tym, czym będzie nowa gra RPG studia CD Projekt RED. Nie brakuje jednak przesłanek, które dają wyobrażenie, czego możemy oczekiwać.

Jeszcze jedno interesujące zagadnienie to rozgrywka wieloosobowa, której implementacja w Cyberpunku 2077 jest praktycznie pewna. W ostatnich doniesieniach na jej temat pojawiło się określenie „seamless multiplayer”, nasuwające skojarzenia z serią Watch Dogs – rozumiane jako opcja zabawy z innymi graczami subtelnie wkomponowana w singleplayerowy otwarty świat. Czyżby „RED-zi” mieli pozwolić użytkownikom przemierzać wspólnie uniwersum gry w kilkuosobowych drużynach (i może nawet wykonywać razem misje fabularne)? Taka forma sieciowych interakcji doskonale pasowałaby do erpegowych korzeni Cyberpunka, ale jest jeszcze za wcześnie, by snuć daleko idące przypuszczenia na ten temat.

Warstwa merytoryczna pewnie zostanie zaktualizowana, by ocierać się problemy współczesnego świata, ale CDP RED prawdopodobnie zostawi w grze trochę archaicznej technologii. - 2016-10-26
Warstwa merytoryczna pewnie zostanie zaktualizowana, by ocierać się problemy współczesnego świata, ale CDP RED prawdopodobnie zostawi w grze trochę archaicznej technologii.

Ten świat też nie potrzebuje bohaterów

„Jako cyberpunk wchłaniasz technikę przez gardło i trzymasz się jej kurczowo. Masz wtyczki interface’u w swych nadgarstkach, broń w rękach, laser w oczach, zaprogramowane biochipy w umyśle. Stajesz się samochodem, który prowadzisz, bronią, którą strzelasz... Cybernetycznymi palcami łamiesz komputerowe zabezpieczenia; ulepszonymi zmysłami spoglądasz w Przyszłość.”

Cytat z podręcznika do Cyberpunka 2020

Po tym, co powiedzieliśmy sobie do tej pory, chyba nikt już nie ma wątpliwości, że od strony mechanicznej Cyberpunk 2077 będzie się ogromnie różnić od Wiedźmina 3, ale kto wie czy z jeszcze głębszą przepaścią nie zetkniemy się przy warstwie fabularnej. Jeżeli CD Projekt RED faktycznie chce dochować wierności papierowemu pierwowzorowi, na początku przygody powinien na nas czekać ekran tworzenia postaci. A jeśli pod względem dostępnych ról deweloper chce zawrzeć w grze równie bogate opcje jak te oferowane przez oryginał, możliwości kreacji bohatera powinno być multum.

Protagonistów w świecie Cyberpunka nazywa się... cyberpunkami. To osobnicy o rozmaitym pochodzeniu i zawodzie, których łączy w zasadzie tylko jedna rzecz: „Czy popełniają grupowo zbrodnie, czy przeciwstawiają się władzom, czy biorą udział w otwartej rewolucji – kwintesencją ich postępowania jest umotywowany bunt. (...) esencja Cyberpunka – odgrywanie swej roli w niezmiennym, cyniczno-idealistycznym stylu” (cytat z podręcznika do edycji 2020).

Cyberpunk 2077 okaże się zapewne nie tylko mroczniejszy, ale i znacznie bardziej brutalny niż Deus Ex. - 2016-10-26
Cyberpunk 2077 okaże się zapewne nie tylko mroczniejszy, ale i znacznie bardziej brutalny niż Deus Ex.

Fundamentem tworzenia postaci w Cyberpunku 2020 jest wybór jednej z dziewięciu podstawowych ról. Są to: rockman, netrunner (haker), solo (najemnik), technik (mechanik lub lekarz), reporter, gliniarz, businessman, nomad i fixer (działający poza prawem człowiek orkiestra – pośrednik, informator i/lub przemytnik w jednym). Wprawdzie w edycji 203x podział ten został zmodyfikowany – zaproponowano szablony 26 archetypów postaci, które w niewielkim stopniu pokrywają się z dawnymi rolami – ale pewnie dla niejednego fana systemu wcześniejsze rozwiązanie uchodzi już za kultowe.

Krzysztof Mysiak

Krzysztof Mysiak

Z GRYOnline.pl związany od 2013 roku, najpierw jako współpracownik, a od 2017 roku – członek redakcji, znany także jako Draug. Obecnie szef Encyklopedii Gier. Zainteresowanie elektroniczną rozrywką rozpalił w nim starszy brat – kolekcjoner gier i gracz. Zdobył wykształcenie bibliotekarza/infobrokera – ale nie poszedł w ślady Deckarda Caina czy Handlarza Cieni. Zanim w 2020 roku przeniósł się z Krakowa do Poznania, zdążył zostać zapamiętany z bywania na tolkienowskich konwentach, posiadania Subaru Imprezy i wywijania mieczem na firmowym parkingu.

więcej

The Elder Scrolls VI - jaki powinien być następca Skyrima?
The Elder Scrolls VI - jaki powinien być następca Skyrima?

Przed premierą

Bethesda Softworks nie pozostawia nam złudzeń – upłynie jeszcze dużo czasu, zanim The Elder Scrolls VI trafi do naszych rąk. Jednak od premiery Skyrima minęło już prawie pięć lat, więc to pytanie samo ciśnie się na usta: czego oczekujemy od jego następcy?

Path of Exile 2 będzie wielkim zagrożeniem dla Diablo 4
Path of Exile 2 będzie wielkim zagrożeniem dla Diablo 4

Przed premierą

Największy rywal Diablo obrał kurs kolizyjny i planuje pokrzyżować plany Blizzarda. Path of Exile 2 to w zasadzie całkiem nowa gra i wygląda na to, że na rynku gier hack’n’slash dojdzie do pojedynku samców alfa o przewodnictwo w stadzie.

Elveon - przed premierą
Elveon - przed premierą

Przed premierą

Gods: Kraina Nieskończoności nie było może wielkim hitem, ale też nie było kompletną porażką. Czy to samo, słowiańskie spojrzenie na RPG, wsparte silnikiem Unreal 3 i kilkoma dobrymi pomysłami, może przynieść Elveonowi sukces?