Polecamy Recenzje Przed premierą Publicystyka Warto zagrać
Recenzja gry 24 czerwca 2005, 11:32

autor: Daniel Sodkiewicz

Twierdza 2 - recenzja gry - Strona 3

Błąd na błędzie, a jednak da się w drugą część Twierdzy grać. Co więcej, zarządzanie średniowiecznym miasteczkiem daje wiele satysfakcji. Zajmujemy się ekonomią, dbamy o wykwintne życie naszego Lorda oraz budujemy zamki i prowadzimy wojny.

Można powiedzieć, że założenia gry i poszczególne jej części zostały wykonane z dużym zaangażowaniem i dbałością o szczegóły. Wszystko razem, nie jest jednak zbyt spójne. Rodzajów wojsk jest sporo, wszystkiego niby pod dostatkiem, ale rozgrywka wydaje się dość nudna, a walki mało wciągające. Przyczynę takiego stanu rzeczy należy upatrywać nie tylko w dużej ilości błędów, jakimi może poszczycić się gra. Ogromnie ważnym aspektem programów strategicznych jest inteligencja komputerowego przeciwnika. W Stronghold 2 takowa w ogóle nie istnieje. Zachowanie wroga opiera się bowiem na skryptach, co potęguje liniowość i schematyczność rozgrywki.

Warto przestrzec też o konieczności częstego zapisywania stanu gry. Program nie zrobi tego za nas i niejednokrotnie przytrafiło mi się (w kampanii ekonomicznej) powtarzać misję, bo gra nie zapisała się automatycznie po ukończeniu ostatniej planszy.

Marksburg w samej grze. A raczej jego wątła namiastka.

Co by nie chwalić...

Program przypomina obecnie wczesną wersję beta gry. Mimo drzemiącego weń potencjału, trudno cieszyć się rozgrywką w świecie tak mocno zabugowanym. Inna sprawa, iż w żadnej innej grze nie mamy tak fajnie rozwiązanych pomysłów na budowanie od podstaw średniowiecznych miast. Twierdza 2 w pewnym bowiem sensie zrealizowała moje marzenia o skomplikowanej i ciekawej grze strategicznej w realiach wieków średnich. Niemniej jednak, w obecnym stanie, program może spodobać się jedynie tym, którzy przymkną powieki na liczne błędy. W Polsce gra ukaże się około trzy miesiące po światowej premierze, miejmy więc nadzieję, że do tego czasu program przyjmie bardziej przyswajalną, zapatchowaną postać.

Dodam, że jak tylko ukaże się finalna polska wersja tej gry weźmiemy ją dokładnie "pod lupę" i sprawdzimy, czy wypuszczone patche wpłynęły na jej jakość.

Daniel „KULL” Sodkiewicz

PLUSY:

  • miejscami grywalność;
  • zróżnicowany aspekt ekonomiczny i militarny;
  • edytor map;
  • urozmaicona rozgrywka;
  • duże możliwości engine.

MINUSY:

  • niedopracowany silnik (spore wymagania systemowe);
  • fabuła;
  • przekłamania w fizyce (m.in. przenikające się obiekty);
  • AI komputera (same skrypty);
  • masa błędów i niedopracowanych elementów skutecznie utrudniających grę;
  • brak przyzwoitej pomocy w postaci informacji o ważnych wydarzeniach w królestwie.