Polecamy Recenzje Przed premierą Publicystyka Warto zagrać Artykuły PREMIUM

Publicystyka

Publicystyka 26 sierpnia 2012, 12:00

autor: Redakcja GRYOnline.pl

Gra na słowa - Honor Harrington, Fałszywi bogowie i egipscy asasyni

W sierpniowym wydaniu "Gry na słowa" recenzujemy "Fałszywych bogów" - powieść ze świata Warhammera 40 000, "Lwa Kairu" czyli wariację na temat asasynów oraz przyglądamy się klasyce militarnego SF. Zapraszamy!

Witamy serdecznie w sierpniowym wydaniu „Gry na słowa”. Wakacje zamykamy dwiema recenzjami: Fałszywych bogów ze świata Warhammera 40 000 oraz Lwa Kairu, godnego uwagi przynajmniej za osadzenie akcji w realiach bliskich nam asasynów. Na półce klasyki znalazło się zaś miejsce dla jednej z najpopularniejszych serii militarnego SF w historii. Za miesiąc odcinek specjalny poświęcony… postapokalipsie. Zapraszamy!

Recenzje

Fałszywi bogowie

Fałszywi bogowie to kolejny po Czasie Horusa tom kwadrylogii otwierającej Herezję Horusa, epicką opowieść o początkach Imperium Człowieka i genezie jego konfliktu z Potęgami Chaosu. Pałeczkę od Dana Abnetta przejmuje kolejny pisarski weteran z uniwersum Warhammera 40 000 – Graham McNeill, będący nie tylko twórcą sagi o Ultramarines czy Storm of Iron, ale również współautorem wielu kodeksów (opisów poszczególnych frakcji) do bitewnej odmiany „czterdziestki”.

Razem z nim ponownie wracamy do 30 wieku i Wielkiej Krucjaty pożerającej kolejne niezależne układy i zmieniającej ich mieszkańców w wiernych obywateli Imperium. Na nieskazitelnym do tej pory wizerunku imperialnych konkwistadorów pojawiają się pierwsze rysy. Agenci Chaosu zapuszczają głęboko macki swych intryg w struktury sił Krucjaty, korumpując zarówno zwykłych żołnierzy, jak i szlachetnych Astartes. W końcu nawet sam ukochany syn Imperatora, Mistrz Wojny Horus – ranny i oplątany siecią intryg swego doradcy Erebusa z Głosicieli Słowa – daje się uwieść spaczeniu i zwraca przeciwko ojcu.

Fałszywi bogowie to opowieść o upadku Horusa. Tak dosłownym, jak i metaforycznym. Najwierniejszy z synów Imperatora odwraca się od ojca i wypowiada mu posłuszeństwo. Agenci Chaosu zatruwają jego myśli, wywołują wątpliwości, subtelnie nim sterują, tak by w chwili swej największej fizycznej i psychicznej słabości poddał się spaczeniu. Szlachetność zostaje zastąpiona przez bezwzględność, honor przez żądzę władzy, a najlepszy z synów ludzkości staje się jej katem.

McNeill prowadzi fabułę nieco przewrotnie, a jak na książkę będącą, bądź co bądź, zamówioną adaptacją gry – wręcz wzorowo. Kreuje Horusa z jednej strony na ofiarę spisku wyznawców Chaosu, z drugiej dowodzi, że decyzja o przyjęciu pomocy Potęg jest w pełni świadoma. Dodatkowo, niejako w tle, dają się zaobserwować zmiany zachodzące w Kwadrze i początek konfliktu, który – jak wiadomo – na zawsze podzieli szeregi Astartes.

Polskich Fałszywych bogów charakteryzuje doskonała jakość wydania i świetne merytorycznie tłumaczenie. Zdarzają się jednak wpadki językowe i nieco skomplikowane konstrukcje zdań, ale poza tym niewiele można im zarzucić.

Cały cykl Herezji Horusa, a w szczególności pierwsza kwadrylogia, to prawdziwa gratka dla fanów kosmicznego bitewniaka. Daje im możliwość poznania jego początków i zrozumienia, co doprowadziło Imperium do tego, czym jest „współcześnie”. Pewna dwuznaczność i pokazywanie realistycznych pobudek niektórych z późniejszych przywódców Herezji nadaje jej dodatkowy klimat. Oczywiście jest to książka kierowana przede wszystkim do ludzi nieźle znających uniwersum Kosmicznych Marines. Uważna gra w komputerowe edycje „czterdziestki” wystarczy, żeby ją zrozumieć, jednak by dotrzeć do wszystkich smaczków, potrzebna jest wiedza o wiele rozleglejsza. Zapoznać się z tą pozycją jednak warto, zwłaszcza jeżeli wcześniej przeczytaliśmy Czas Horusa, bo i Warhammer 40 000, i sama Herezja Horusa zasługują na swoją szansę.

JaXa

Warhammer 40,000: Space Marine

Warhammer 40,000: Space Marine

Warhammer 40,000: Dawn of War

Warhammer 40,000: Dawn of War

Warhammer 40,000: Dawn of War II

Warhammer 40,000: Dawn of War II

Warhammer 40,000: Dawn of War – Dark Crusade

Warhammer 40,000: Dawn of War – Dark Crusade

Warhammer 40,000: Kill Team

Warhammer 40,000: Kill Team

Najciekawsze książki postapo - wrześniowa Gra na słowa
Najciekawsze książki postapo - wrześniowa Gra na słowa

Fallout, Metro 2033, STALKER to w grach klasyczne przedstawienia świata po apokalipsie. Dla miłośników tej konwencji przygotowaliśmy listę najciekawszych literackich wizji postapo. Zapraszamy!

Gra na słowa - recenzja Diablo III: Zakon, Zborowski Jacka Komudy, Pan Lodowego Ogrodu Grzędowicza
Gra na słowa - recenzja Diablo III: Zakon, Zborowski Jacka Komudy, Pan Lodowego Ogrodu Grzędowicza

W lipcowym wydaniu Gry na słowa na tapetę bierzemy powieść Diablo III: Zakon autorstwa Nate'a Kenyona, nową książkę Jacka Komudy, skutego lodem Stalkera, a z klasyki - Pana Lodowego Ogrodu Jarosława Grzędowicza. Zapraszamy!

Gra na słowa - Warhammer 40 000, Pilipiuk, Diablo III: Zakon, Gears of War, Halo: Upadek Reach
Gra na słowa - Warhammer 40 000, Pilipiuk, Diablo III: Zakon, Gears of War, Halo: Upadek Reach

W czerwcowym wydaniu "Gry na słowa" na celownik bierzemy powieść "Czas Horusa", nowy zbiór opowiadań Andrzeja Pilipiuka oraz koniec świata według Majów. Poza tym nowe powieści ze światów Diablo, Gears of War i Halo.