Polecamy Recenzje Przed premierą Publicystyka Warto zagrać Artykuły PREMIUM

Publicystyka

Publicystyka 6 marca 2012, 11:08

autor: Filip Grabski

Poprzednio w Mass Effect

W dniu światowej premiery Mass Effect 3 streszczamy fabułę dwóch poprzednich części sagi, aby przypomnieć najważniejsze wątki kosmicznej opery od BioWare.

Mass Effect

Znacie komandora Sheparda? Ten facet to żywa legenda. Tak, wiem – wielu twierdzi, że Shepard była kobietą, ale dla spójności tego przypomnienia uznajmy tę postać za nieco niedogolonego twardziela płci bardzo męskiej. Na początku określmy podstawy – ta historia dzieje się w roku 2183, ponad 3 dekady po tym, jak ludzkość trafiła na ruiny pozostawione przez starożytną rasę Protean. Dzięki temu odkryciu nasza rasa zdobyła wiedzę na temat podróżowania z ponadświetlnymi prędkościami i nawiązała kontakt z wieloma inteligentnymi przedstawicielami obcych ras. Wróćmy jednak do Sheparda.

Widmo (Spectre) – wł. Wywiad i Działania Militarno-Obronne; najbardziej elitarny oddział specjalny podlegający tylko Radzie Cytadeli, jego członkowie mogą działać ponad prawem, by osiągać wyznaczone cele.

Poznajemy go tuż przed tym, jak dowodzony przez niego statek SSV Normandia wylądował na terenie kolonii Eden Prime. Misja: odzyskanie niedawno odkrytego nadajnika Protean, a przy okazji jest to test, mający sprawdzić, czy Shepard nadaje się na stanowisko Widma (byłby pierwszym człowiekiem o takim statusie). Po dotarciu na miejsce drużyna spotyka Ashley Williams, żołnierza płci żeńskiej, która informuje ich, że kolonia jest atakowana przez gethów – rasę inteligentnych maszyn. Z czasem wychodzi na jaw, że przewodzi im Saren Artenius, zbuntowane Widmo. Nim Shepardowi udaje się go dopaść, ten odlatuje, pozostawiając nienaruszony nadajnik, który uaktywnia się w obecności komandora, wyświetlając w jego głowie przedziwną wizję, pokazującą Protean wyniszczanych przez potężne maszyny. Ten aspekt jednak musi poczekać. Rada Cytadeli powinna poznać prawdę o jednym ze swoich najbardziej cenionych agentów, słowa Sheparda nie spotykają się z przychylnym przyjęciem galaktycznego gremium: „To niemożliwe!”, „Potrzebujemy dowodów!”

Saren zabija Nihilusa na Eden Prime.

Proteanie – wymarła 50 tysięcy lat temu niezwykle zaawansowana technologicznie rasa, która jako jedyna w tamtym okresie opanowała podróże międzygwiezdne.

Shepard z pomocą swojej nowej drużyny – biotyka Kaidana Alenko, wspomnianej Ashley Williams, a także „nowych”: oficera ochrony na Cytadeli Garrusa Vakariana, krogańskiego najemnika Urdnota Wreksa oraz quariańskiej mechanik Tali’Zorah – zdobywa potrzebne dane. Nagranie, w którym Saren rozmawia o zwycięstwie na Eden Prime z Benezią, potężną biotyczką z rasy asari, okazuje się być wystarczające. W tym miejscu pada po raz pierwszy nazwa Żniwiarzy, ale nie wiadomo co się za nią kryje. Póki co Shepard zostaje pierwszym ludzkim Widmem, a jego nowa misja to dopaść Sarena, zanim ten odnajdzie tajemniczy Kanał (Conduit).

Środkiem do celu jest odszukanie Benezii, ale zanim to następuje, załoga natrafia na jej córkę, dr Liarę T’Soni, potężną biotyczkę i eksperta od rasy Protean, która dołącza do Sheparda. Wzmocniona załoga ląduje na planecie Noveria, gdzie Benezia i Saren przeprowadzają eksperymenty na owadziej rasie raknii. Podczas konfrontacji z Benezią okazuje się, że została ona zindoktrynowana przez Sarena i tak naprawdę nie chciała mu pomagać. Od niej Shepard dowiaduje się, że w genetycznej pamięci raknii jest ukryta lokalizacja Przekaźnika Mu, którego szuka Saren.

ISTOTNY WYBÓR

Pod starciu z Benezią Shepard może zadecydować o losie całej rasy raknii. Jeśli zdecyduje się zachować istoty przy życiu, królowa okazuje mu wdzięczność, a podczas historii przedstawionej w Mass Effect 2 pojawia się mała wzmianka o raknii. Jest wielce prawdopodobne, że rasa ta odegra istotną rolę w trzeciej części sagi.

Benezia próbuje powstrzymać Sheparda.

Shepard wraz z załogą lądują na planecie Feros, zaalarmowani niezwykłą aktywnością gethów. Szybko okazuje się, że działająca na terenie jednej z kolonii firma ExoGeni bada niezwykłą istotę zwaną Torianem, która posiada zdolność kontrolowania umysłów. Saren był tutaj wcześniej i poświęcając jedną ze swoich sojuszniczek, uzyskał od Toriana wiedzę na temat Protean, co z kolei pozwala zrozumieć wizje wywoływane przez nadajnik z Eden Prime w umyśle jego oraz Sheparda. Teraz te informacje posiada również komandor.

ISTOTNY WYBÓR

Podczas pobytu na planecie Virmir dochodzi do spięcia między Wreksem a Shepardem. Kroganin dowiaduje się o rzekomym leku na genofagium, chorobę uniemożliwiającą jego rasie rozmnażanie się, Shepard jednak jest zmuszony podążać za dużo ważniejszym celem - Sarenem. Jeśli podczas kłótni oszczędziliśmy Wreksa, pojawi się w drugiej części gry jako przywódca klanu Urdnot.

Normandia otrzymuje wiadomość z Cytadeli na temat możliwego miejsca pobytu Sarena. Drużyna leci na Virmir, by odkryć tam wielką placówkę rozrodczą, którą Saren wykorzystuje do stworzenia armii krogan. Instalacja musi zostać zniszczona, jednak zanim to następuje, Shepard odkrywa drugie dno działań Sarena. Okazuje się bowiem, że za indoktrynacją arcywroga stoi jego okręt flagowy, Suweren. Niejako „przy okazji” odnaleziony zostaje na na Virmirze kolejny nadajnik Protean, z którym zetknięcie wywołuje u bohatera następną wizję. Sytuacja szybko wymyka się spod kontroli i nawet tak sprawny dowódca jak Shepard nie jest w stanie jej opanować. W trakcie krótkiego spotkania z Sarenem (któremu udaje się uciec) dowódca musi podjąć straszliwą w skutkach decyzję, w wyniku której jeden z członków jego drużyny zostaje na planecie w trakcie detonacji ładunku nuklearnego niszczącego placówkę.

ISTOTNY WYBÓR

Na Virmirze trzeba podjąć drugą ważną decyzję. W wyniku chaosu i rozdzielenia drużyny Shepard musi zadecydować o życiu Kaidana Alenko lub Ashely Williams – przed zniszczeniem placówki czasu wystarczy tylko, by pomoc jednej osobie.

Suweren, potężny statek Sarena, okazuje się być jednym ze Żniwiarzy, posługującym się wszystkimi niczym marionetkami. Przy okazji drużyna poznaje motywy maszyn – co kilkadziesiąt tysięcy lat ma miejsce apogeum cyklu wyniszczania i wszystkie rasy, które opanowały podróże międzygwiezdne, zostają zlikwidowane – właśnie to spotkało Protean w przeszłości.

Wrex na powierzchni Virmiru

Żniwiarze (Starsze Maszyny) – prastara, zaawansowana technologicznie rasa gigantycznych, inteligentnych maszyn, która co 50 tysięcy lat dokonuje eksterminacji na wszystkich żyjących w Galaktyce stworzeniach. Twórcy przekaźników masy i Cytadeli.

Dzięki zdobytym informacjom Liara jest w stanie określić lokalizację Kanału – za pomocą Przekaźnika Mu Normandia udaje się na proteańską planetę Ilos. Tam Shepard i jego towarzysze natrafiają na starą sztuczną inteligencję imieniem Vigil. Dzięki temu spotkaniu dowiadują się, że Cytadela została stworzona przez Żniwiarzy i w istocie jest ogromnym przekaźnikiem masy służącym do natychmiastowej inwazji. Podczas ostatniego cyklu wyniszczenia kilku Proteanom udało się przeżyć i przedostać na Cytadelę celem sabotowania kolejnego nadejścia Żniwiarzy. Saren chce ten proces odwrócić i doprowadzić do zagłady wszystkich w zamian za ocalenie swojego życia i pozycję proroka, „łącznika” między światem organicznym a mechanicznym.

Suweren przyczepiony do Cytadeli

Efekt masy – niedawno odkryte przez ludzkość zjawisko fizyczne z pogranicza grawitacji i elektromagnetyzmu, umożliwiające między innymi podróżowanie z prędkością większą niż prędkość światła przez specjalne przekaźniki.

Shepard przedostaje się na Cytadelę, by ujrzeć przerażający widok: atak Suwerena i ogromnej armii gethów. Jedynym sposobem na przerwanie apokalipsy jest zniszczenie Suwerena i pokonanie Sarena. Olbrzymi Żniwiarz wyprał umysł byłego Widma, którego życie kończy się, gdy znowu staje twarzą w twarz z Shepardem. Skumulowane uderzenie Normandii i wszystkich statków floty niszczy Suwerena. Niestety, zagrożenie ze strony pozostałych Żniwiarzy jest faktem, ale Rada zamiast wspomóc Sheparda w dalszej walce, bagatelizuje sprawę, a opinie publiczną informuje, że Suweren był superzaawansowanym okrętem gethów.

ISTOTNY WYBÓR

Podczas walki z Suwerenem Shepard ma okazję zadecydować o losie Rady Cytadeli, która próbuje wydostać się ze stacji. Jeśli wybierze pomoc, Rada przeżyje, jeden z ludzi (ambasador Udina lub były dowódca Normandii, Anderson) zostanie jej członkiem, a Shepard będzie mógł łatwo odzyskać status Widma na początku ME2. Jeśli Rada zginie, zostanie powołane nowe ciało zarządzające, ale status Widma zostanie przywrócony Shepardowi tylko wtedy, jeśli członkiem nowej Rady zostanie Anderson.

Filip Grabski

Filip Grabski

Z GRYOnline.pl współpracuje od marca 2008 roku. Zaczynał od pisania newsów, potem przeszedł do publicystyki i przy okazji tworzył treści dla serwisu Gameplay.pl. Obecnie przede wszystkim projektuje grafiki widoczne na stronie głównej (i nie tylko) oraz opiekuje się ciekawostkami filmowymi dla Filmomaniaka. Od 1994 roku z pełną świadomością zaczął użytkować pecety, czemu pozostaje wierny do dzisiaj. Prywatnie ojciec, mąż, podcaster (od 8 lat współtworzy Podcast Hammerzeit) i miłośnik konsumowania popkultury, zarówno tej wizualnej (na dobry film i serial zawsze znajdzie czas), jak i dźwiękowej (szczególnie, gdy brzmi ona jak gitara elektryczna).

więcej

Mass Effect 3

Mass Effect 3

Mass Effect 2

Mass Effect 2

Mass Effect 2: Przybycie

Mass Effect 2: Przybycie