Polecamy Recenzje Przed premierą Publicystyka Warto zagrać Artykuły PREMIUM
Publicystyka 18 października 2006, 17:05

autor: Michał Bobrowski

Xbox 360 wkracza pod strzechy!

Rok po swojej premierze światowej, pół roku przed europejską premierą PS3, Xbox 360 wkracza na polski rynek.

Rok po swojej premierze światowej, pół roku przed europejską premierą PS3, Xbox 360 wkracza na polski rynek. Byliśmy na oficjalnej fecie Microsoftu w Warszawie, dowiedzieliśmy się, kiedy i za ile będziemy mogli na Xboksie pograć, po ile i jakie gry w rodzimej wersji otrzymamy.

W poniedziałkowy wieczór uwagę wszystkich, którzy w godzinach wieczornych mieli okazję znaleźć się na warszawskim Placu Trzech Krzyży na pewno zwróciła dość charakterystyczna, zielona iluminacja, za jaką skrył się Dom Dochodowy (czyli świeżo odremontowana kamienica skrywająca m.in. nowy lokal Magdy Gessler).

Dom Dochodowy w wersji „Xbox Green”.

O ile z daleka trudno było postronnym zorientować się o co właściwie chodzi, o tyle z bliska, charakterystyczny logotyp „trzystasześćdziesiątki” rozwiewał wszelkie wątpliwości – na ten wieczór bowiem firma Microsoft zaplanowała imprezę, w trakcie której dość licznie zgromadzonej grupie muzyków, aktorów i przedstawicieli mediów zaprezentowano możliwości, jakie oferuje konsola Xbox 360. Konsola, która oficjalnie zadebiutuje na rynku polskim 3 listopada. Cytując za „oficjaną informacją prasową firmy Microsoft” w ten wieczór mieliśmy do czynienia z „wydarzeniem, zapowiadającym rozpoczęcie się nowej ery elektronicznej rozrywki”.

Po stronie firmy Microsoft, rolę gospodarza imprezy pełnił Piotr Pągowski, dyrektor działu Entertainment & Devices w polskim oddziale oraz Stefan Lampinen, dyrektor regionu EMEA w dziale Entertainment & Devices.

Tomasz Kammel w roli konferansjera oraz Piotr Pągowski – dyrektor działu Entertainment & Devices w Microsoft Polska.

Obok specjalnego występu muzycznego Reni Jusis i AbraDaba, projektant mody Maciej Zień zaprezentował inspirowaną konsolą Xbox 360™ kolekcję.

Projektant Maciej Zień i jego nowa kolekcja.

Możliwości różnorodnych tytułów gier zainstalowanych na licznych dostępnych do testów konsolach sprawdzili m.in: Reni Jusis, Marcin Prokop, Oliwier Janiak, Jerzy Gruza, Maciej Dowbor, Rafał Mroczek, Borys Szyc, AbraDab, Mes, Pjus, WSZ, CNE, Dj Bart, DJ Zero, Bartek Królik i Marek Piotrowski z zespołu Sistars, Paweł Stasiak z zespołu Papa Dance, Bartosz Obuchowicz czy Marcin Turski.

Dla porządku dodam, że w konferansjera wcielił się Tomasz Kammel.

Tomasz Kammel.

No dobrze, impreza imprezą. Celebrities niech sobie będą i imprezują, ale czy coś więcej można obok tego faktu wspomnieć... Tak naprawdę znacznie istotniejsze (i zapewne znacznie ciekawsze dla Was) są wszystkie informacje, które niejako przy okazji tej imprezy zebrałem, a które na spokojnie, wracając wtorkowym ekspresem do Krakowa spisałem. Dodam, że część z poniższych informacji uzyskałem w tracie naprawdę interesującej rozmowy ze Stefanem Lampinenem, którą miałem przyjemność poprowadzić w dwóch odsłonach – wpierw jeszcze w siedzibie Microsoftu, a następnie już w trakcie samej imprezy.

Stafan Lampinen – dyrektor regionu EMEA w dziale Entertainment & Devices.

Oczywiście pozwolę sobie pominąć to, co jest oczywiste, czyli wszelkie dywagacje nad samą konsolą – ta wszak swoją światowe premierę miała prawie rok temu i na naszych łamach zdążyliśmy poświęcić jej niejeden artykuł (szczególnie zapraszam do tekstu przygotowanego przez Shinobixa). Zainteresowanych tą tematyką zachęcam również do obszernych tekstów Łosia, podsumowujących jego wrażenia z pobytu na tegorocznym X06.

„Xboxowe” hostessy.

Pamiętacie może oficjalny polski debiut pierwszego Xboxa? Nie pamiętacie? To dobrze – bo naprawdę nie ma czego pamiętać (dla niewtajemniczonych przypomnę, że to „doniosłe” wydarzenie zorganizowane przez dystrybutora produktów Microsoftu miało miejsce mniej więcej dwa lata temu w trakcie Warsaw Game Show 2004) – widać wyraźnie, że mimo wszystko Microsoft nie powtórzył tego samego błędu i tym razem do rynku polskiego podszedł znacznie, znacznie poważniej. Oczywiście wynika to również z faktu, że decyzja o wejściu na rynki Europy Środkowej i Wschodniej zapadła na szczeblu centralnym. Jednak już pierwsze posunięcia pozwalają wysnuć tezę, że tym razem Microsoft naprawdę zamierza stanąć do ostrej walki konkurencyjnej z „zadomowionym” już na polskim podwórku głównym konkurentem. Co skłania mnie do takiego wniosku?

... ponownie „xboxowe” hostessy...

Po pierwsze wg. mnie widać wyraźnie, że zaplanowana strategia jest obliczona nie tyle na krótkotrwałą obecność w Polsce, co na wieloletnie budowanie silnej pozycji rynkowej. Jak przyznał Stefan Lampinen, swoje pierwsze wizyty w Polsce, będące niejako zapowiedzią tego, z czym mamy obecnie do czynienia, miały miejsce już rok temu. O poważnym podejściu do tematu świadczy również spektakularne „transfery personalne” takich osób, jak np. Piotr Pągowski (wcześniejszy dyrektor regionalny na Europę Środkowo-Wschodnią w firmie Intel).

Rafał Mroczek – aktor.

Po drugie, oceniając na gorąco wszystkie uzyskane informacje związane z poszczególnymi elementami strategii marketingowej, stwierdzam, że (zakładając konsekwencje w jej realizacji) ma ona duże szanse powodzenia. Trzeba jednak pamiętać, ze zapewne Sony Poland na najbliższe tygodnie i miesiące również ma w rękawie niejednego asa i zapewne walka o nowych posiadaczy konsol będzie dość szybko nabierać rumieńców. Z drugiej strony warto jednak wspomnieć, że akurat na polu konsol nowej generacji Microsoft od swojego głównego konkurenta dostał nieoczekiwany prezent, jakim było opóźnienie europejskiej premiery Playstation 3.

Bartosz Obuchowicz – aktor.

Po trzecie, o poważnym podejściu do polskiego podwórka świadczy decyzja o wyborze nowego partnera jeżeli chodzi o dystrybucje gier Microsoftu na Xboxa 360 (przypomnę, że jest nim CD Projekt, który w moim odczuciu gwarantuje duży profesjonalizm jeżeli chodzi o zarówno ew. przygotowywanie wersji polskojęzycznych, jak i skuteczny sposób dystrybucji. I przyznam, że mam dużą nadzieję, że całkowicie w zapomnienie odejdą czasu, gdy wieloletni dystrybutor produktów Microsoftu, firma A.P.N. Promise traktowała gry jako jakieś zło konieczne...).

Borys Szyc – aktor.

Po czwarte, Lampinen dość mocno podkreśla chęć współpracy z innymi polskimi wydawcami gier, dzięki czemu (w miarę coraz większej liczby rzeczywistych posiadaczy tej konsoli) istnieje duża szansa, że dostępne na polskim rynku portofolio gier będzie z czasem coraz bardziej kompletne.

Po piąte (to akurat wniosek wyciągnięty na podstawie ostatnich kilku miesięcy) – widać wyraźnie, że Microsoft naprawdę poważnie i profesjonalnie rozpoczął współpracę z polskimi mediami związanymi z tą formą rozrywki.

Od lewej: Maciej Dowbor, Oliwier Janiak, Reni Jusis i zupelnie nieznany mi gość...

Po szóste – o poważnym podejściu do tematu świadczy również zapowiadające się na naprawdę mocne uderzenie, jeżeli chodzi o dystrybucję samej konsoli. O ile nie posiadam jeszcze potwierdzonych informacji dotyczących niespodzianek premierowych np. z sieci MediaMarkt czy Saturn, o tyle, wystawiony już w poniedziałkowy wieczór w znajdującym się na rogu Nowego Swiatu Empiku stand, nie pozostawia złudzeń, że w przypadku akurat tej sieci klienci zainteresowani Xboxem 360 mogą liczyć na naprawdę ciekawą ofertę. Prywatnie przyznam, że na hasło „20 rat 0%” za konsolę w wersji Premium z dołączonym Kameo patrzę z coraz większym zainteresowaniem. A co konkretnie kryje się za tym hasłem? O obszerne wyjaśnienia poprosiłem Pana Nikodema Gołysia z Empiku Junior. Do 2 listopada włącznie klienci Empików (niestety – nie jest jasne, czy promocja będzie dotyczyć WSZYSTKICH Empików, czy tylko wybranych punktów) mogą zakupić za 1,99 PLN preorder dający prawo do skorzystania w dniach 3-10 listopada z promocji polegającej na zakupie konsoli Xbox 360 Premium z dołączoną grą Kameo w 20 nieoprocentowanych ratach po 83 złote (zapewne doliczyć do tego należy koszty obowiązkowego ubezpieczenia kredytu). Policzmy zatem... 20 x 83 = 1660 PLN, innymi słowy – nadal jesteśmy poniżej sugerowanej ceny detalicznej, czyli zapewne dla wszystkich tych, którzy dysponują gotówką na zakup konsoli, przygotowane zostaną jeszcze bardziej atrakcyjne ceny. Od strony finansowej, kredytów udziela GE Money Bank. Klienci zainteresowani zakupem powinni przynieść ze sobą dwa dokumenty tożsamości oraz zaświadczenie o zarobkach. Wszystkie dokumenty związane z umową mają być wypełniane na miejscu i przesyłane do banku drogą elektroniczną. Z założenia – samo oczekiwanie na decyzję powinno trwać około 15 minut. Dodam jeszcze, że wszystkie te osoby, które „nie załapią” się na okres promocyjny, w kolejnych dniach będą miały możliwość zakupu konsoli, tyle że w 10 (a nie w 20) nieoprocentowanych ratach.

AbraDab – muzyk.

No dobrze, było nieco „ochów i achów”. Czas dla odmiany wspomnieć o wszystkich tych elementach, które z kolei wszystkim dotychczasowym i potencjalnym, nowym użytkownikom Xboxa niekoniecznie muszą przypaść do gustu.

Niestety – tylko połowicznie sprawdziły się spekulacje dotyczące atrakcyjności zapowiadanych trzech poziomów cenowych dla gier – w przypadku gier premierowych sugerowana cena detaliczna została ustalona na poziomie 239,90 PLN, mid-price to 199,90 PLN, natomiast Klasyka będzie sprzedawana w cenie 119,90 PLN.

Konkrety jeżeli chodzi o tegoroczne premiery też nieco rozczarowują. Plan wydawniczy Microsoftu na bieżący rok w odniesieniu do Xboxa 360, prezentuję w poniższej tabeli. Przyznam, że po cichu liczyłem, na nieco większą liczbę tytułów w wersji PL, jak również na to, że ew. wersje w pełni spolonizowane będą sprzedawane np. na niższym poziomie cenowym. Niestety, jak sami widzicie, Viva Piniata w pełnej polskiej wersji językowej to nadal 239,90 PLN. No cóż, widać, że Xbox 360 będzie pozycjonowany jako rozrywka z górnej półki i raczej nie powinniśmy się tu spodziewać jakiejś szybkiej rewolucji. Przestrzegałbym jednak z ew. zestawieniami cenowymi z grami np. na Playstation 2 - wszak to konsola wcześniejszej generacji i dopiero uzasadnione będzie porównanie poziomów cenowych z tymi, które Sony ustali dla Playstation 3. Warto pamiętać również o tym, aby przed ew. zakupem dokładnie porównać, czy w innym, dostępnym sklepie na daną grę nie ma czasem jakiejś atrakcyjnej promocji. dzięki której można będzie ową grę kupić znacznie poniżej sugerowanej ceny detalicznej.

Tytuł

Premiera

Cena Det.

Ninety-Nine Nights (Xbox360)

3.11

239.90 zł

Project Gotham Racing 3 (Xbox360)

3.11

199.90 zł

Dead or Alive 4 (Xbox360)

3.11

159.90 zł

Perfect Dark Zero (Xbox360)

3.11

119.90 zł

Kameo (Xbox360)

3.11

119.90 zł

Forza Motorsport (Xbox)

3.11

59.90 zł

Fable (Xbox)

3.11

59.90 zł

Halo 2 (Xbox)

3.11

59.90 zł

Gears of War (Xbox360)

17.11

239.90 zł

Fusion Frenzy 2 (Xbox360)

17.11

239.90 zł

Viva Pinata (pełna lokalizacja) (Xbox360)

1.12

239.90 zł

Dead or Alive: Xtreme 2 (wersja z napisami) (Xbox360)

8.12

239.90 zł

W najbliższych miesiącach, jak przyznał Stefan Lampinen, możemy spodziewać się kolejnych, 4-5 spolonizowanych tytułów na Xboxa 360 (dla porządku przypominam tu jednak, że cały czas mówimy o tytułach wydawanych przez Microsoft. Jak na razie brak oficjalnych informacji, czy inni polscy wydawcy również zdecydują się przygotować wersje PL gier na tę konsolę np. Ubisoftu, EA, Take 2, Konami czy innych zachodnich koncernów).

Niestety, nie udało mi się również zaspokoić mojej ciekawości, jeżeli chodzi o szczegóły związane z usługą Xbox Live w wersji PL. Wygląda na to, że aby w pełni korzystać z wszystkich dobrodziejstw, jakie pod tym względem oferuje Xbox 360 na najbliższe miesiące musimy się uzbroić w cierpliwość. Hmm, wcale się nie zdziwię, jak ew. premiera w pełni funkcjonalnej, polskojęzycznej wersji Xbox Live „całkiem przypadkowo” zbiegnie się z polską premiera Playstation 3.

Cóż mogę napisać na koniec... w sumie to naprawdę muszę stwierdzić, że „lepiej późno niż wcale”. Wiem, że dla wielu miłośników konsol, a szczególnie posiadaczy dotychczasowych modeli Playstation zabrzmi to nieco nieprzekonywująco, ale według mnie fakt mocnego wejścia Microsoftu z Xboxem 360 na polskie podwórko to... bardzo dobra informacja również dla NICH. Nic nie jest przecież korzystniejsze dla konsumentów, niż mocna i nieraz bardzo ostra konkurencja pomiędzy dwoma silnymi firmami.

Michał „Misza” Bobrowski