Polecamy Recenzje Przed premierą Publicystyka Warto zagrać Artykuły PREMIUM
Publicystyka 9 czerwca 2017, 16:52

6. Virtua Fighter. Najlepsze bijatyki – redakcyjne top 15

Cztery bijatyki z uznanych serii debiutujące na rynku w ciągu jednego miesiąca – takiego dobrobytu nie mieliśmy w gatunku od dawna. Z tej okazji sprawdziliśmy, w jakich grach najbardziej lubimy w redakcji prać się po twarzach.

6. Virtua Fighter

Oprawa pierwszego Virtua Fightera dziś może śmieszyć, ale to właśnie ona zainspirowała wielu twórców do tworzenia trójwymiarowych gier. - 2017-06-09
Oprawa pierwszego Virtua Fightera dziś może śmieszyć, ale to właśnie ona zainspirowała wielu twórców do tworzenia trójwymiarowych gier.
W SKRÓCIE:
  1. Rok premiery pierwszej odsłony cyklu: 1993
  2. Producent: Sega
  3. Platformy: automaty, PC, Sega Saturn, Mega Drive, Game Gear, Master System, Dreamcast, PS2, PS3, GameCube, Xbox 360, platformy mobilne

Podczas gdy większość bijatyk nie traktuje siebie zbyt poważnie, oferując zazwyczaj zwariowane grywalne postacie i mocne odstępstwa od realizmu, cykl tworzony przez Segę zawsze charakteryzowała pełna powaga – w pojedynkach biorą udział niemal wyłącznie zwykli mistrzowie sztuk walki, nie ma tu miejsca na magiczne ataki, a system starć jest bardzo techniczny i precyzyjny.

Z tego względu seria ta zawsze roztaczała wokół siebie aurę elitarności, przyciągając przede wszystkim graczy zainteresowanym inwestowaniem w nią wielu godzin i rozkładaniem mechanik na czynniki pierwsze. Przy okazji wyznaczała też nowe standardy graficzne dla całego przemysłu gier komputerowych – do inspiracji dziełem Japończyków przyznawali się m.in. twórcy Tomb Raidera, Quake’a, a nawet projektanci pierwszego PlayStation.

Michał Grygorcewicz

Michał Grygorcewicz

W GRYOnline.pl najpierw był współpracownikiem, zaś w 2023 roku został szefem działu Produktów Płatnych. Tworzy artykuły o grach od ponad dwudziestu lat. Zaczynał od amatorskich serwisów internetowych, które sam sobie kodował w HTML-u, potem trafiał do coraz większych portali. Z wykształcenia inżynier informatyk, ale zawsze bardziej go ciągnęło do pisania niż programowania i to z tym pierwszym postanowił związać swoją przyszłość. W grach przede wszystkim szuka opowieści, emocji i immersji, jakich nie jest w stanie dać inne medium – stąd wśród jego ulubionych tytułów dominują produkcje stawiające na narrację. Uważa, że NieR: Automata to najlepsza gra, jaka kiedykolwiek powstała.

więcej

TWOIM ZDANIEM

Jaka jest Twoja ulubiona seria bijatyk?

Mortal Kombat
50,6%
Tekken
30,6%
Street Fighter
4,2%
Soulcalibur
6,5%
Inna
7,1%
Marvel vs. Capcom
1,1%
Zobacz inne ankiety
Mortal Kombat

Mortal Kombat

Tekken 7

Tekken 7

Injustice 2

Injustice 2

Street Fighter V

Street Fighter V

Virtua Fighter 5

Virtua Fighter 5

Tekken 3

Tekken 3

Marvel vs. Capcom Infinite

Marvel vs. Capcom Infinite

Soulcalibur V

Soulcalibur V

X-Men: Children of the Atom

X-Men: Children of the Atom

Guilty Gear Xrd Rev 2

Guilty Gear Xrd Rev 2

Super Smash Bros.

Super Smash Bros.

Capcom zaczął słuchać fanów i wraca na szczyt
Capcom zaczął słuchać fanów i wraca na szczyt

Wśród czterech najmocniejszych premier początku roku aż dwa tytuły – Resident Evil 2 i Devil May Cry 5 - wyszły spod ręki japońskiej firmy, która jeszcze kilka lat temu ledwo utrzymywała się na powierzchni, co rusz rozczarowując swoich fanów.

Kudłaty, uspokój się. Shaggy w Mortal Kombat 11 to zły pomysł
Kudłaty, uspokój się. Shaggy w Mortal Kombat 11 to zły pomysł

Nowa internetowa moda wdziera się z butami tam, gdzie zdecydowanie nie jest jej miejsce – do najnowszej odsłony cyklu Mortal Kombat.

Dlaczego już nie gramy w bijatyki? Sukces, upadek i powolny powrót
Dlaczego już nie gramy w bijatyki? Sukces, upadek i powolny powrót

Choć bijatyki radzą sobie ostatnimi czasy całkiem nieźle, to do złotych czasów czy wyników najpopularniejszych gier wciąż im daleko. Dlaczego dawniej jeden z najpopularniejszych gatunków gier dziś walczy o to, by wyjść z niszy?