Polecamy Recenzje Przed premierą Publicystyka Warto zagrać Artykuły PREMIUM

Publicystyka

Publicystyka 7 marca 2017, 16:36

Systemy RPG, które chcielibyśmy ujrzeć w postaci gier wideo

Dopiero co wyszedł nowy Torment, gra osadzona w settingu Numenery, wyczekujemy też adaptacji Cyberpunku od CD Projektu. A to przecież nie jedyne systemy RPG, które gracze chcieliby zobaczyć na ekranach konsol i PC.

Spis treści

Wolsung – steampunk z Polski

Na początek polski akcent. Steampunk może nie jest najczęściej wykorzystywaną przez twórców stylistyką, ale ma swoich miłośników i od czasu do czasu powstaje gra właśnie dla nich. Tak jak śliczne, choć puste The Order: 1886 czy kultowe w niektórych kręgach RPG Arcanum. Zwłaszcza to drugie pokazywało, jak wspaniały i złożony świat da się wykreować, gdy do jednego worka wrzucimy maszyny parowe, magię i trochę Tolkienowskich stworów.

Nagle okazuje się, że możemy dostać fascynującą przygodę w kompleksowej krainie, wiele mówiącej o współczesnych problemach ukrytych za fasadą niesamowitych wynalazków i czarów. Nic też nie stoi na przeszkodzie, by upchnąć, gdzie się da, nawiązania do współczesnej popkultury, tak by pasowały jak ulał do reszty układanki.

Z podobnego założenia wyszli twórcy stołowego RPG Wolsung: Magia wieku pary. Tyle że poszli o krok dalej. Ich gra to właściwie steampulp, odmiana steampunku, która na pierwszym miejscu stawia kreatywną zabawę z rozmaitymi kliszami. Tutaj Mistrz Gry może poprowadzić kampanię, w której Avengersi ścigają Rozpruwacza po fikcyjnym, zamieszkanym głównie przez elfy Londynie (Lyonesse), gdzie łapę na podziemiu trzymają rodziny niziołków.

Znajdzie się nawet coś dla miłośników campu spod znaku Iron Sky i zombie nazistów – w odległych krajach kryją się niedobitki armii dowodzonej przez nekromantów o dziwnie niemiecko brzmiących nazwiskach. Bo też i sam świat to praktycznie nasza Europa z przełomu XIX i XX wieku, odmieniona za pomocą magii i trybików. Dzięki temu zabiegowi Wolsung pomieści wszystko, każdą opowieść, każdy cytat z kultowego filmu, gry czy książki, znajdzie się tu miejsce dla niemal każdej konwencji i rodzaju bohatera.

Ten system aż prosi się o rozbudowane RPG, grę akcji, przygodówkę czy nawet globalną produkcję strategiczną, odwołującą się do jednego z wielkich konfliktów naśladujących wojny z naszego świata (Wolsung: Total War?).

Oczywiście Wolsung nadaje się również do opowiadania kameralnych historii, ale najbardziej kusi szukanie guza, rozmaite awantury, wątki kryminalne, tajemnice i odjechany mistycyzm. Bo też i takich bohaterów chcemy w ten świat wpuścić – czarowników, detektywów, poszukiwaczy przygód, złoczyńców i tajemnicze damy, które okazują się szpiegami nieustępującymi w niczym Macie Hari czy Bondowi. Po prostu zyskujemy sposobność, by nadać temu efektowną otoczkę i stworzyć niezwykły nastrój historii, która mogłaby rozegrać się wszędzie i nigdzie.

CIEKAWOSTKA

Dobrym wstępem do tego steampulpowego świata są dwa tomy zbiorów opowiadań Wolsung: Antologia, w których obok debiutantów takich jak niżej podpisany publikowali znani pisarze, np. Paweł Majka, Marcin Przybyłek czy Jakub Ćwiek. Książki pokazują, jak odmienne podejście do świata można mieć przy odrobinie kreatywności. W ramach rozszerzania marki wypuszczono też wolsungową grę figurkową.

Hubert Sosnowski

Hubert Sosnowski

Do GRYOnline.pl dołączył w 2017 roku, jako autor tekstów o grach i filmach. Obecnie jest szefem działu filmowego i portalu Filmomaniak.pl. Pisania artykułów uczył się, pracując dla portalu Dzika Banda. Jego teksty publikowano na kawerna.pl, film.onet.pl, zwierciadlo.pl oraz w polskim Playboyu. Opublikował opowiadania w miesięczniku Science Fiction Fantasy i Horror oraz pierwszym tomie Antologii Wolsung. Żyje „kinem środka” i mięsistą rozrywką, ale nie pogardzi ani eksperymentami, ani Szybkimi i wściekłymi. W grach szuka przede wszystkim dobrej historii. Uwielbia Baldur's Gate 2, ale na widok Unreal Tournament, Dooma, czy dobrych wyścigów budzi się w nim dziecko. Rozmiłowany w szopach i thrash-metalu. Od 2012 roku gra i tworzy larpy, zarówno w ramach Białostockiego Klubu Larpowego Żywia, jak i komercyjne przedsięwzięcia w stylu Witcher School.

więcej

TWOIM ZDANIEM

Grywasz w stołowe gry RPG?

Tak.
35,5%
Nie, ale kiedyś grywałem/grywałam.
31,7%
Nie.
32,8%
Zobacz inne ankiety
Wiedźmin RPG pod lupą – czy Witcher: Tabletop Role-Playing Game jest fajne?
Wiedźmin RPG pod lupą – czy Witcher: Tabletop Role-Playing Game jest fajne?

Granie w Wiedźmina 3 bez komputera ani konsoli? Tak, to możliwe! Wydrukowana karta postaci i dwie kości to wszystko, czego potrzeba do sesji RPG z podręcznikiem The Witcher TRPG. Ale czy ta zabawa na pewno jest tak łatwa i przyjemna, jak się wydaje?

Systemy RPG, które chcielibyśmy ujrzeć w postaci gier wideo – część II
Systemy RPG, które chcielibyśmy ujrzeć w postaci gier wideo – część II

W poprzedniej odsłonie zestawienia wymieniliśmy systemy RPG, które jeszcze nie pojawiły się na naszych monitorach i telewizorach. Tym razem idziemy dalej – obok systemów niezbadanych przypominamy te dawno nieodwiedzane.

Role play na turowo – 25 najlepszych taktycznych gier RPG
Role play na turowo – 25 najlepszych taktycznych gier RPG

Tak jak jeden skrajny biegun gatunku RPG wyznaczają hack’n’slashe, tak drugi stanowią taktyczne gry role playing – kładące nacisk na złożone, iście strategiczne walki w turach. Przed Wami ranking 25 najlepszych pozycji tego typu według naszej redakcji.