Polecamy Recenzje Przed premierą Publicystyka Warto zagrać Artykuły PREMIUM

Publicystyka

Publicystyka 22 stycznia 2017, 11:42

Najlepsze mody do gry Wiedźmin 3: Dziki Gon – grafika jak żyleta i inne cuda

Choć wsparcie dla modów nie należy do największych przymiotów Wiedźmina 3, dzieło CD Projekt RED cieszy się aktywną sceną moderską. Sprawdzamy najlepsze modyfikacje, które udało się spreparować fanom w ciągu półtora roku od premiery Dzikiego Gonu.

Półtora roku po premierze to zdanie może już wybrzmieć z całą mocą – Wiedźmin 3 przegrał, jeśli chodzi o wsparcie dla modów. Gdy każdy zainteresowany zrobił w Dzikim Gonie wszystko, co było do zrobienia dzięki twórcom gry, Velen, Novigrad i Skellige powinny otworzyć się na niezliczone nowe przygody, dostarczane przez samych fanów. Ale nic z tego. CD Projekt RED pokpił sprawę i zamiast narzędzi do przerabiania gry z prawdziwego zdarzenia wypuścił tylko zabawkę, jaką jest MODkit. Dlatego z góry Cię przepraszam, Czytelniku, jeśli rozczarujesz się brakiem propozycji nowych lokacji do zwiedzania czy zadań do wykonania w niniejszym tekście – Wiedźmin 3 po prostu nie jest przygotowany na takie „szaleństwa”.

Nie znaczy to jednak, że Dziki Gon cieniutko przędzie w kwestii popremierowego wsparcia ze strony graczy. Wręcz przeciwnie, wokół tego tytułu zgromadziła się całkiem aktywna grupa moderów, grzebiąca w kodzie programu na tyle, na ile się da. Ciągle powstają kolejne przeróbki, podkręcające grafikę, modyfikujące określone aspekty rozgrywki, podmieniające modele postaci czy przedmiotów albo i nawet delikatnie tu i ówdzie rozbudowujące grę (bo mimo wszystko w jakimś stopniu jest to możliwe). Jeśli więc nie przystąpisz do lektury tego artykułu ze zbyt wysokimi oczekiwaniami, masz szansę znaleźć tu coś ciekawego dla siebie.

SPIS TREŚCI... dla tych, którzy wolą na skróty:

  1. Przygotowania – zanim zaczniesz ściągać mody -> TUTAJ

Nowa zawartość / Przygody

  1. The Daily Monster Hunt Challenge – namiastka nowych przygód -> TUTAJ
  2. Witcher Book Collection (PL) – więcej tekstów do przeczytania -> TUTAJ
  3. Forgotten Worlds – powrót do niezwykłych krain -> TUTAJ

Zmiany w mechanice

  1. Random Encounters – bardziej niebezpieczny szlak -> TUTAJ
  2. Better Call Ciri – dwie grywalne postacie -> TUTAJ
  3. Gwent Plus Plus – edycja rozszerzona gwinta -> TUTAJ
  4. Skilled Humans – bandyci nauczyli się machać mieczem -> TUTAJ

Ułatwienia

  1. The Gwent Card Dealer – kup je wszystkie! -> TUTAJ
  2. All Quest Objectives on Map – mała rzecz, a cieszy -> TUTAJ

Kosmetyka

  1. Extra Animations – mało praktyczne, ale klimatyczne -> TUTAJ
  2. Witcher 2 Gear – ależ klasa, ależ szyk! -> TUTAJ
  3. Lore-friendly Witchers – bardziej wiedźmińscy wiedźmini -> TUTAJ

Technikalia

  1. Immersive Cam – widok FPP i wszystko, czego kamera zapragnie -> TUTAJ
  2. The Witcher 3 HD Reworked Project – grafika ostra jak żyleta -> TUTAJ

Jeszcze jedno zastrzeżenie, zanim przeskoczysz na następną stronę – pamiętaj, że nie jest to nasz pierwszy artykuł o modach do Wiedźmina 3. Jeśli więc nie znajdziesz w tym tekście informacji o jakiejś świetnej modyfikacji, dzieje się tak prawdopodobnie dlatego, że pisaliśmy o niej (lub jej podobnej) już wcześniej. Dotyczy to pozycji takich jak:

  1. Better Combat Enhanced;
  2. E3FX;
  3. Extreme Weather Conditions;
  4. Friendly HUD;
  5. Slots, Slots, Slots;
  6. Super Turbo Lighting;
  7. Ultra Low.

Jednak mogło zdarzyć się również tak, że po prostu coś przegapiliśmy (bądź co bądź, mody do Wiedźmina 3 można już liczyć w tysiącach). W takiej sytuacji nie omieszkaj podać swoich propozycji w komentarzu.

Każdy mod opisany w niniejszym tekście został przetestowany w grze w wersji 1.31 z GOG.com (wydanie „standardowe”, nie Edycja Gry Roku), wyposażonej we wszystkie dodatki. Ponieważ nie zawsze modyfikacje są ze sobą kompatybilne, w miarę możliwości starałem się wskazać, którym przeróbkom jest razem nie po drodze.

Przygotowania – zanim zaczniesz ściągać mody

Na sam początek garść złotych zasad dotyczących zabawy modami:

  1. Zanim przystąpisz do edytowania/podmieniania jakichkolwiek plików, zrób ich kopie zapasowe. Zacznij od swoich plików zapisu.
  2. Pamiętaj, że instalowanie modów bywa ryzykowne – przeróbki mogą zarówno spowodować wszelkiego rodzaju błędy podczas rozgrywki, jak i doprowadzić do poważnego uszkodzenia Twoich plików zapisu albo nawet gry jako takiej.

1. Nexus Mod Manager / folder Mods

Wszystkie przeróbki opisane na dalszych stronach tekstu pochodzą z serwisu Nexus Mods – dlatego można je instalować przy użyciu programu Nexus Mod Manager. Aplikację tę pobierzesz stąd. Najpierw jednak musisz założyć darmowe konto na rzeczonym portalu (jest ono niezbędne również do ściągania większości innych plików). Gdy program znajdzie się na Twoim dysku, zainstaluj go i uruchom. Następnie:

  1. Poczekaj, aż Nexus Mod Manager skończy skanowanie dysku w poszukiwaniu zainstalowanych gier, i potwierdź wykryte ścieżki dostępu (o ile są prawidłowe), klikając zielone parafki przy poszczególnych tytułach. Potem kliknij „OK”.
  2. Wybierz Wiedźmina 3 z listy gier.
  3. Skonfiguruj lokalizację folderów roboczych Nexus Mod Managera (nie musisz tutaj niczego zmieniać).

Po tej wstępnej konfiguracji aplikacja jest gotowa do użycia – czyli do ściągania i instalowania modów:

  1. Mając zainstalowanego Nexus Mod Managera, możesz ściągać pliki z serwisu Nexus Mods bezpośrednio do programu. Wystarczy klikać wyróżnioną opcję „Download with Manager” przy poszczególnych plikach modów (zakładka „Files”) na stronie. (Możesz też ściągać pliki ręcznie na dysk, a następnie wskazywać ich lokalizację programowi, klikając ikonę zielonego plusa).
  2. Pobrane mody pojawiają się na liście w głównej części okna Managera (w folderze „Unassigned” lub w innej kategorii, jeśli została dodana). Aby zainstalować którąś przeróbkę, wybierz ją i kliknij ikonę zielonej parafki.
  3. Mody możesz też łatwo wyłączać – wystarczy kliknąć czerwoną ikonę przekreślonego okręgu po wybraniu którejś pozycji.

Możesz też zrezygnować z Nexus Mod Managera. W takiej sytuacji utwórz folder „Mods” w katalogu, w którym masz zainstalowanego Wiedźmina 3 – potem trzeba po prostu kopiować tam ręcznie pliki poszczególnych modyfikacji. Zresztą przy każdym modzie zamieszczam dokładną instrukcję jego instalacji i/lub konfiguracji, bo nie zawsze kończy się na opisanych wyżej krokach.

2. Unification patch

A konsola?

Przy niejednym modzie nieodzowny okazuje się także dostęp do konsoli, ale akurat projekty opisane w tym artykule jej nie wymagają. Jeśli mimo wszystko chcesz ją sobie odblokować, wykonaj następujące kroki:

  1. Wejdź do folderu, w którym masz zainstalowaną grę, a następnie przechodź kolejno do katalogów bin/config/base.
  2. W ostatnim z wymienionych folderów otwórz Notatnikiem plik „general.ini”.
  3. Odnajdź sekcję „[General]” i na jej końcu dodaj linijkę: DBGConsoleOn=true
  4. Od tej pory powinno dać się otwierać i zamykać konsolę podczas zabawy przy użyciu tyldy (~).

Wraz z wypuszczeniem Edycji Gry Roku studio CD Projekt RED spowodowało mały chaos w społeczności moderskiej. Standardowa wersja Wiedźmina 3 i wydanie „GOTY” różnią się bowiem od siebie pewnymi szczegółami, co jest przyczyną kłopotów z kompatybilnością modów. Na szczęście zaradni fani szybko uporali się z trudnościami. Aby uniknąć tych problemów, konieczna jest instalacja tzw. Unification patcha, który ujednolica obie wersje gry:

1. Pobierz patch i rozpakuj archiwum.

2. Skopiuj katalogi „content” i „Mods” do folderu, w którym masz zainstalowanego Wiedźmina 3 – zgódź się na podmianę wszystkich proponowanych plików.

Jeśli masz „zwykłą” wersję gry, o udanej instalacji patcha świadczyć będzie chociażby zniknięcie logotypów posiadanych dodatków z menu głównego albo losowy wybór tła i muzyki w tymże menu przy każdym uruchomieniu programu. Nie bój się, patch nie powoduje większych zmian – a już na pewno nie zagraża Twoim plikom zapisu czy ustawieniom.

Takie okienko pojawi się, gdy będziesz uruchamiać Wiedźmina 3 po zainstalowaniu Unification patcha.
Takie okienko pojawi się, gdy będziesz uruchamiać Wiedźmina 3 po zainstalowaniu Unification patcha.

3. Script Merger

Script Merger to kolejny bardzo użyteczny program – a w przypadku instalacji większej liczby modyfikacji wręcz niezbędny. Przydaje się on w sytuacjach, gdy różne mody okazują się niekompatybilne ze sobą i zaczynają wywoływać błędy. Aplikacja nie tylko wykrywa źródło problemów, ale zazwyczaj jest również w stanie je wyeliminować, generując nowe skrypty z obejściami. Dokładną instrukcję obsługi Script Mergera (naszego autorstwa) znajdziesz pod poniższym linkiem.

  1. Pobierz program Script Merger z naszego serwera FTP
  2. Instrukcja obsługi Script Mergera

4. Input.Settings Patcher

Ostatnie już narzędzie, które może okazać się bardzo przydatne przy niektórych modach – Input.Settings Patcher służy do łatwego definiowania skrótów klawiszowych, bez konieczności żmudnego grzebania Notatnikiem w pliku „input.settings”. Na razie wystarczy, że pobierzesz aplikację (z linku poniżej) i rozpakujesz ją w dowolnym miejscu – dokładną instrukcję użycia Patchera znajdziesz przy opisie odpowiednich modów.

  1. Pobierz program Input.Settings Patcher z naszego serwera FTP

The Daily Monster Hunt Challenge – namiastka nowych przygód

The Daily Monster Hunt Challenge:
  1. Język: angielski
  2. Twórca: smalldjo / AeroHD
  3. Rozmiar: 1,4 MB
  4. Premiera: luty 2016
  5. Obecna wersja: 2.2.1 (lipiec 2016 – wymaga „nieoficjalnej” poprawki)

Zaczynamy od moda będącego w zasadzie wodą na młyn wszystkich „wiedźminosceptyków”, którzy patrzą na Dziki Gon jak na grę MMO... a zarazem stanowiącego rzecz najbliższą nowym przygodom z prawdziwego zdarzenia, na jaką możemy liczyć (na tę chwilę). Jak sama nazwa wskazuje, przeróbka dodaje do gry... „daily questy”. Każdego dnia o północy na jedną z tablic ogłoszeniowych na obszarze Velen, Novigradu lub Skellige trafia oferta wzięcia udziału w polowaniu na losowego potwora. Gdy zerwiesz ogłoszenie, pojawi się Gaunter o’Dim we własnej osobie i w trakcie krótkiej rozmowy, prowadzonej łamaną angielszczyzną, zaprosi Cię do udziału w swojej grze.

W jednodniowe kontrakty wpleciono odrobinę hazardu. Akceptacji wyzwania towarzyszy ustalenie kwoty zakładu – jeśli upolujesz wskazane monstrum przed końcem doby (jego orientacyjne położenie zostaje oznaczone na mapie), podwoisz postawioną sumę; w przeciwnym razie odejdziesz z niczym. Choć nie jest to wyrafinowana forma rozrywki, potrafi dostarczyć trochę zabawy, stanowi przy tym niezłe źródło dochodu, no i przywraca rozgrywce jakąś celowość po oczyszczeniu mapy z „oficjalnych” zadań. Zresztą instalacja moda przed zwiedzeniem całego świata nie ma większego sensu – przede wszystkim dlatego, że kłopotliwe może być odgadywanie, na której spośród „świecących” się na żółto tablic wyskoczyło o północy nowe ogłoszenie.

  1. The Daily Monster Hunt Challenge na stronie Nexus Mods
  2. Zaktualizowana wersja moda w Unofficial 1.30–1.31 Mod Update Project
  3. Pobierz modyfikację z naszych serwerów FTP

Instrukcja obsługi

Uwaga! Nie polecam instalacji tego moda przez Nexus Mod Managera. W moim przypadku użycie programu uszkodziło grę, więc lepiej ręcznie skopiować pliki.

  1. Autor nie zadbał o kompatybilność moda z grą w wersji 1.31, więc pobierz go nie z oficjalnej strony, tylko z paczki Unofficial 1.30-1.31 Mod Update Project – z listy plików wybierz i zapisz na dysku „Daily Monster Hunt – for patch 1.30.7z”.
  2. Archiwum rozpakuj do folderu, w którym masz zainstalowanego Wiedźmina 3 (nie do katalogu „Mods”).

The Daily Monster Hunt Challenge zachowuje się ciekawie w parze z modem Better Call Ciri (opisanym na jednej z dalszych stron artykułu). Jeśli zamierzasz grać z obiema przeróbkami, miej na uwadze, że jednodniowe kontrakty są generowane odrębnie (w różnych miejscach) dla Geralta i Ciri, ale tylko jedna z postaci może brać udział w wyzwaniu w danej chwili. Ponadto Script Merger wykrywa konflikt skryptów między tymi modami, który warto zneutralizować (nawet jeśli nie uniemożliwia on włączenia gry).

Witcher Book Collection – więcej tekstów do przeczytania

Witcher Book Collection:
  1. Język: polski (w większości)
  2. Twórca: KasparsBITELV
  3. Rozmiar: 4,6 MB
  4. Premiera: luty 2016
  5. Obecna wersja: 2.0 (wrzesień 2016)

Osoby interesujące się kulisami produkcji Wiedźmina 3 zapewne wiedzą, że do finalnej wersji gry nie trafiło wiele z planowanej zawartości – w tym sporo książek. Pewien fan postanowił wziąć sprawy w swoje ręce i przywrócił tyle tekstów, ile się dało. Efektem jego starań jest niniejszy mod, umieszczający w świecie Dzikiego Gonu jakieś 70 starych-nowych dokumentów do przeczytania. Co ciekawe, nie zostały one rozrzucone byle jak – twórca zadał sobie trud, by na nowe książki i inne zapiski trafiało się tam, gdzie ma to sens. Niektóre można kupić, inne znajduje się w toku eksploracji, część funkcjonuje nawet jako nagrody za zadania.

Jednak na tym lista zmian oferowanych przez Witcher Book Collection się nie kończy. Autor modyfikacji pokusił się też o wrzucenie do gry wszystkich książek z pierwszego Wiedźmina i Wiedźmina 2! Niestety, w obecnej wersji teksty są po angielsku, ponadto wszystkie zostały skupione w jednym miejscu – można je nabyć u księgarza na rynku w Novigradzie. Oprócz tego moder opatrzył setki przedmiotów krótkimi opisami (np. książki, składniki rzemieślnicze i obiekty związane z zadaniami). I jeszcze jedna dobra zmiana – w ofercie książęcego kamerariusa w Beauclair i w księgarni w Novigradzie pojawiły się brakujące pozycje o potworach.

  1. Pobierz modyfikację z naszych serwerów FTP

Instrukcja obsługi

  1. Pobierz plik „Witcher Book Collection” i wypakuj zawartość archiwum do folderu „Mods” w katalogu z zainstalowaną grą. (Albo użyj Nexus Mod Managera).

Forgotten Worlds – powrót do niezwykłych krain

UWAGA: Opis tego moda zawiera spojlery – w tekście wymienione są specjalne lokacje odwiedzane w toku głównej linii fabularnej Wiedźmina 3, jak również w dodatkach Serca z kamienia oraz Krew i wino.

Forgotten Worlds:
  1. Język: – (mod bez tekstu)
  2. Twórca: ducknukam
  3. Rozmiar: 0,17 MB
  4. Premiera: czerwiec 2016
  5. Obecna wersja: 1.31.1 (listopad 2016)

Biały Sad, Velen, Novigrad, Skellige, Kaer Morhen i Toussaint składają się na niezwykle rozległy świat do eksploracji w Wiedźminie 3. Jednak ten, kto przeszedł grę, wie, że na tym lista obszarów do zwiedzania się nie kończy, bo przygoda regularnie zabiera nas w dodatkowe, wyjątkowe miejsca – dostępne niestety tylko przez chwilę. Mod Forgotten Worlds powstał dla tych wszystkich graczy, którzy chcieliby jeszcze raz zobaczyć obce światy, przez które Avallac’h prowadził Geralta, albo poszwendać się po Krainie Tysiąca Baśni. Z tą modyfikacją za naciśnięciem jednego klawisza (no, właściwie dwóch) przeniesiesz się do tych lokacji.

Oczywiście wraz z teleportacją w dzienniku nie pojawią się znowu zadania, które pierwotnie wykonywało się w tych miejscach – mod należy potraktować w kategoriach atrakcji turystycznej. Wprawdzie masz szansę powalczyć z przeciwnikami właściwymi danej krainie, ale z przebywającymi tam NPC (jeśli jakichś spotkasz) raczej nie pogadasz. Ponadto trzeba liczyć się z rozmaitymi błędami, np. graficznymi. I jeszcze jedna ważna sprawa – twórca modyfikacji nie przewidział opcji powrotu w miejsce, z którego nastąpiła teleportacja, więc warto połączyć Forgotten Worlds z modem takim jak Fast Travel from Anywhere, żeby nie utknąć w grze.

  1. Pobierz modyfikację z naszych serwerów FTP

Instrukcja obsługi

  1. Pobierz plik „Forgotten Worlds” i wypakuj zawartość archiwum do folderu „Mods” w katalogu z zainstalowaną grą. (Albo użyj Nexus Mod Managera).
Domyślne skróty klawiszowe i przypisane im lokacje:
  1. [Ctrl] + [Num 0] – Wyspa Mgieł (pogodnie);
  2. [Ctrl] + [Num 1] – Wyspa Mgieł (mroczna aura);
  3. [Ctrl] + [Num 2] – pierwszy obcy świat: pustynny;
  4. [Ctrl] + [Num 3] – drugi obcy świat: dolina pełna chmur gazu;
  5. [Ctrl] + [Num 4] – trzeci obcy świat: podwodne ruiny;
  6. [Ctrl] + [Num 5] – czwarty obcy świat: mroźne pustkowia;
  7. [Ctrl] + [Num 6] – piąty obcy świat: Tir na Lia;
  8. [Ctrl] + [Num 7] – świat Pana Lusterko;
  9. [Ctrl] + [Num 8] – zimowa wersja Białego Sadu;
  10. [Ctrl] + [Num 9] – Kraina Tysiąca Baśni;
  11. [Ctrl] + [Num *] – Toussaint (przy Wiatraku Dulcynei);
  12. [Ctrl] + [Num -] – leże Ukrytego.

Oprócz tego mod wymaga skonfigurowania skrótów klawiszowych do teleportacji. Najprościej poradzić sobie z tym, pobierając ze strony Forgotten Worlds plik „input.settings”, a następnie podmieniając na niego jego odpowiednik w folderze „The Witcher 3” w Dokumentach.

Jest to jednak równoznaczne z usunięciem dodatkowych klawiszy skonfigurowanych na potrzeby innych modów, a także z przywróceniem podstawowego sterowania do domyślnych ustawień. Dlatego warto poświęcić trochę czasu na ręczną zmianę obłożenia przycisków:

  1. Zadanie ułatwi Ci pobranie programu Input.Settings Patcher. Gdy to zrobisz, rozpakuj archiwum gdziekolwiek i uruchom plik .exe.
  2. Na liście po lewej stronie zaznacz jedenaście pozycji: „[Boat]”, „[BoatPassenger]”, „[Combat]”, „[Combat_Replacer_Ciri]”, „[Diving]”, „[Exploration]”, „[Exploration_Replacer_Ciri]”, „[Horse]”, „[Horse_Replacer_Ciri]”, „[JumpClimb]” i „[Swimming]”.
  3. W polu „Insert key” po prawej stronie wpisz „IK_LControl”, natomiast w polu „Insert action name” tuż poniżej wpisz „FW_Enabled”. Następnie kliknij czerwony przycisk „Add Keybind”.

Tę samą operację (wpisywanie tekstu w dwa pola i klikanie przycisku) powtórz dwanaście razy dla następujących par wpisów:

  1. IK_NumPad0 – FW_IsleOfMistsCW
  2. IK_NumPad1 – FW_IsleOfMists
  3. IK_NumPad2 – FW_Desert
  4. IK_NumPad3 – FW_DarkValley
  5. IK_NumPad4 – FW_UnderwaterRuins
  6. IK_NumPad5 – FW_EternalCold
  7. IK_NumPad6 – FW_AenElle
  8. IK_NumPad7 – FW_MirrorsPalace
  9. IK_NumPad8 – FW_WhiteOrchardW
  10. IK_NumPad9 – FW_FantasyLand
  11. IK_NumStar – FW_Toussaint
  12. IK_NumMinus – FW_Unseen

Oczywiście nic nie stoi na przeszkodzie, by zdefiniować sobie inne skróty klawiszowe.

Random Encounters – bardziej niebezpieczny szlak

Random Encounters:
  1. Język: polski
  2. Twórca: erxv / AeroHD
  3. Rozmiar: 10,3 MB
  4. Premiera: październik 2015
  5. Obecna wersja: 1.22.1 (lipiec 2016 – wymaga „nieoficjalnej” poprawki)

Gdyby ktoś zapytał mnie o zdanie, nie powiedziałbym, że w Wiedźminie 3 brakuje okazji do walki – potwory i bandyci czają się prawie pod każdym krzakiem. Mimo to zwróciłem uwagę na mod Random Encounters – jest to bowiem gratka dla osób, które chciałyby, żeby wzorem klasycznych RPG podróże były urozmaicane przez losowe spotkania z przeciwnikami... albo dla tych, którzy po prostu są spragnieni potyczek.

Choć założenia wydają się dość banalne, twórca modyfikacji podszedł do sprawy bardzo rzetelnie. W menu konfiguracji znalazło się mnóstwo opcji dotyczących owych losowych spotkań – można własnoręcznie ustalić częstotliwość starć z różnymi typami przeciwników (potwory naziemne i latające, ludzie, Dziki Gon), i to odrębnie dla dnia i nocy. Ponadto nic nie stoi na przeszkodzie, by wyłączyć ataki w miastach czy też umożliwić sobie zdobywanie trofeów na spotkanych w ten sposób wrogach. Ba, da się nawet wybrać z długiej listy, które gatunki potworów mogą napadać na Geralta. Mod uwzględnia również stworzenia z dodatku Krew i wino.

  1. Random Encounters na stronie Nexus Mods
  2. Zaktualizowana wersja moda w Unofficial 1.30–1.31 Mod Update Project
  3. Pobierz modyfikację z naszych serwerów FTP

Instrukcja obsługi

  1. Autor nie zadbał o kompatybilność moda z grą w wersji 1.31, więc pobierz go nie z oficjalnej strony, tylko z paczki Unofficial 1.30-1.31 Mod Update Project – z listy plików wybierz i zapisz na dysku „modRandomEncounters – for patch 1.30.7z”.
  2. Archiwum rozpakuj do folderu „Mods” w katalogu, w którym masz zainstalowanego Wiedźmina 3. (Albo użyj Nexus Mod Managera).
  3. Skopiuj folder „bin” do głównego katalogu gry.
  4. Skopiuj folder „DLCRandomEncounters” do katalogu „DLC” w głównym folderze gry.
  5. Skopiuj zawartość pliku „inputs.txt” (dwie linijki) i wklej je na samej górze w treści plików „input_azerty.ini”, „input_qzerty.ini” i „input_qzertz.ini”, które znajdują się w katalogu bin/config/r4game/legacy/base.
  6. Skopiuj następujący tekst:

<!-- modRandomEncounters -->

<Var builder="Input" id="RefreshRESettings" displayName="mod_menu_settings" displayType="INPUTPC" actions="RefreshRESettings"/>

  1. ...i wklej go tuż pod linijką „<VisibleVars>” w pliku „input.xml” (jego też otwiera się Notatnikiem), który znajduje się w folderze bin/config/r4game/user_config_matrix/pc.
  2. W grze w menu „Mapowanie klawiszy” powinna pojawić się pozycja „Odśwież ustawienia losowych starć” – przypisz jej dowolny przycisk.
  3. Na koniec przejdź do menu „Losowe starcia – mod” w zakładce „Mods” i skonfiguruj poszczególne opcje modyfikacji zgodnie z własnymi preferencjami (albo po prostu na każdym ekranie kliknij opcję „Domyślnie”). Pamiętaj, że za każdym razem, gdy wprowadzisz jakieś zmiany, musisz je zatwierdzić, naciskając klawisz, któremu przypisane zostało odświeżanie ustawień losowych starć.

Random Encounters gryzie się z modem Better Call Ciri (opisanym na następnej stronie). Wprawdzie konflikt skryptów, który uniemożliwia uruchomienie gry, można zażegnać przy użyciu Script Mergera, ale i tak polecam korzystać tylko z jednej z tych przeróbek naraz.

Better Call Ciri – dwie grywalne postacie

Better Call Ciri:
  1. Język: angielski
  2. Twórca: pMarK
  3. Rozmiar: 0,07 MB
  4. Premiera: czerwiec 2016
  5. Obecna wersja: 1.1 (październik 2016)

Pewnie niejednemu graczowi marzyło się, żeby Wiedźmin 3 został zaprojektowany, wzorem GTA V, jako gra z kilkoma równorzędnymi grywalnymi postaciami. Namiastkę takich atrakcji oferuje mod Better Call Ciri, który umożliwia swobodne przełączanie się między Geraltem a Ciri. I nie chodzi tu tylko o podmianę modeli postaci – wiedźminka dysponuje swoimi unikatowymi umiejętnościami (tymi samymi, z których korzystamy w wybranych sekwencjach fabuły), animacjami i interfejsem, ponadto zyskuje dostęp do własnego ekwipunku oraz może jeździć na Płotce i przeglądać okna, takie jak dziennik czy mapa.

Niestety, na ten moment Better Call Ciri to raczej ciekawostka niż prawdziwa gratka, bo wiele rzeczy nie działa, jak powinno. Ciri jest na poziomie 0 i nie zdobywa punktów doświadczenia, przez co niedostępne są dla niej takie przedmioty jak mikstury czy petardy. Co gorsza, nie może parać się rzemiosłem ani medytować, a brak opcji używania wiedźmińskich zmysłów na pozwala jej na wykonanie większości zadań. Ponadto nie udawało mi się korzystać ze specjalnego ataku Ciri ani przywołać Płotki, NPC w towarzystwie bohaterki prawie w ogóle się nie odzywali (nawet do siebie), natomiast w dialogach czasami zastępował ją... półnagi Geralt. Mimo wszystko warto wyróżnić ten mod – jeśli autor poprawi co trzeba, będzie to bardzo ciekawa propozycja.

  1. Pobierz modyfikację z naszych serwerów FTP

Instrukcja obsługi

  1. Pobierz pliki „Better Call Ciri 1.1” oraz „Menu File” (ten pierwszy można wgrać bezpośrednio do Nexus Mod Managera).
  2. Zawartość archiwum „Better Call Ciri” wypakuj do folderu „Mods” w katalogu z zainstalowaną grą. (Albo użyj Nexus Mod Managera).
  3. Zawartość archiwum „Menu File” wypakuj do folderu z zainstalowaną grą.
  4. Trzeba jeszcze skonfigurować skróty klawiszowe – najłatwiej wykonać to, pobierając program Input.Settings Patcher. Gdy to zrobisz, rozpakuj archiwum gdziekolwiek i uruchom plik .exe.
  5. Na liście po lewej stronie zaznacz cztery pozycje: „[Combat]”, „[Combat_Replacer_Ciri]”, „[Exploration]” i „[Exploration_Replacer_Ciri]”.
  6. W polu „Insert key” po prawej stronie wpisz „IK_8”, natomiast w polu „Insert action name” tuż poniżej wpisz „BCToggleReplacer”.
  7. Kliknij czerwony przycisk „Add Keybind” i zamknij program Input.Settings Patcher.
  8. Od tej pory możesz przełączać się między Geraltem a Ciri w dowolnym momencie, naciskając klawisz „8” (oczywiście nic nie stoi na przeszkodzie, by wybrać inny przycisk).
  9. Ponadto w menu opcji znajdziesz kilka parametrów do skonfigurowania – możesz określić chociażby, czy Ciri będzie w stanie zbierać przedmioty.

Gwent Plus Plus – edycja rozszerzona gwinta

Gwent Plus Plus:
  1. Język: polski
  2. Twórca: NutellaPhreak
  3. Rozmiar: 1,7 MB
  4. Premiera: czerwiec 2016
  5. Obecna wersja: 1.2 (listopad 2016)

Odkąd na horyzoncie pojawił się samodzielny Gwint: Wiedźmińska gra karciana, oryginalna minigra z Wiedźmina 3 już nie wydaje się tak nęcąca jak wcześniej. Mimo to nie brakuje fanów, którzy nadal starają się zwiększyć potencjał tkwiący w tej karciance. Obok Gwenta Deluxe podobne zadanie realizuje mod Gwent Plus Plus. Jest to projekt zakrojony na imponującą skalę – twórca nie ograniczył się do pozmieniania wartości siły pierwotnych kart.

Po pierwsze, dorzucono garść niedostępnych wcześniej kart, np. Nekkera wojownika czy więcej machin oblężniczych dla Królestw Północy. Po drugie, wiele „jednostek” doczekało się zupełnie nowych, klimatycznych zdolności – ot, Villentretenmerth po zdjęciu z planszy wraca natychmiast jako Borch Trzy Kawki, a balisty i katapulty pojawiają się na polu bitwy od razu z „obsługą”. Wszystko to w celu lepszego wyważenia poszczególnych talii, które – jak wszyscy wiemy – początkowo nieco odstawały pod względem siły jedna od drugiej.

  1. Pobierz modyfikację z naszych serwerów FTP

Instrukcja obsługi

  1. Pobierz plik „Gwent Plus Plus” i wypakuj zawartość archiwum do folderu „Mods” w katalogu z zainstalowaną grą. (Albo użyj Nexus Mod Managera).

Tyle, jeśli chodzi o samą instalację. Oprócz tego warto przytoczyć porady autora dotyczące zabierania się za gwinta z modem Gwent Plus Plus, bowiem nastąpiły spore zmiany w talii startowej Królestw Północy. Optymalnym rozwiązaniem byłoby rozpoczęcie nowej gry (plus) po zainstalowaniu moda, ale możesz zrobić też dwie inne rzeczy. Nowe karty do talii początkowej da się kupić od Yoany we Wrońcach, ewentualnie szybko dodać je do swojej kolekcji, wpisując w konsolę polecenie „updategpp”.

Skilled Humans – bandyci nauczyli się machać mieczem

Skilled Humans:
  1. Język: – (mod bez tekstu)
  2. Twórca: WonDoe
  3. Rozmiar: 1,1 MB
  4. Premiera: wrzesień 2016
  5. Obecna wersja: 1.4 (październik 2016)

Stare porzekadło głosi, że „nec Hercules contra plures”, co w wolnym tłumaczeniu znaczy mniej więcej tyle: kiedy wrogów kupa, to każdy szermierz du... znaczy się rzyć. Jednak w Wiedźminie 3 to wszyscy poza Geraltem fechtują do d... to jest słabo. Na szczęście moderzy zajęli się i tym problemem. Skilled Humans zmienia bojowe algorytmy sztucznej inteligencji humanoidalnych stworzeń – czyt. bandytów, strażników i innych inteligentnych istot dwunożnych, które posługują się bronią białą – co czyni tychże przeciwników bardziej niebezpiecznymi.

Jak to osiągnięto? Po instalacji moda nieprzyjaciele znacznie chętniej blokują i kontrują ataki, ponadto nie odsłaniają się już głupio, by wykonywać wyzywające gesty. Poza tym podpatrzyli kilka wiedźmińskich technik – teraz potrafią odskakiwać oraz wyprowadzać niektóre ciosy z repertuaru dotąd zarezerwowanego dla gracza (szybkie i silne, w tym zmodyfikowaną wersję rozpłatania do przełamywania gardy Geralta). Oprócz tego przeciwnicy stają się szybsi i bardziej agresywni. Krótko mówiąc, Skilled Humans to gratka dla wszystkich, którym doskwiera ludzka głupota (i niski poziom trudności) w Wiedźminie 3.

  1. Pobierz modyfikację z naszych serwerów FTP

Instrukcja obsługi

  1. Pobierz plik „Skilled Humans 1.4” i wypakuj zawartość archiwum do folderu „Mods” w katalogu z zainstalowaną grą. (Albo użyj Nexus Mod Managera).

The Gwent Card Dealer – kup je wszystkie!

The Gwent Card Dealer:
  1. Język: polski
  2. Twórca: mangekyoumadara1987
  3. Rozmiar: 0,04 MB
  4. Premiera: grudzień 2015
  5. Obecna wersja: „finalna” (czerwiec 2016)

Karty zostały rozproszone po całym świecie, więc budowanie różnych talii gwinta to zadanie rozpisane na dziesiątki (jeśli nie setki) godzin gry w Wiedźmina 3. A jeśli ktoś chciałby szybko stworzyć i przetestować zestaw inny niż Królestw Północy... albo zwyczajnie nie ma cierpliwości, by polować na pojedyncze karty po zadaniach, turniejach, lochach i karczmach? Wówczas w sukurs przychodzi właśnie mod The Gwent Card Dealer, który umożliwia nabycie wszystkich kart, jakie istnieją (również tych z talii Skellige), u jednego kupca – kwatermistrza we Wrońcach.

Pomysł jest prosty (niestrudzeni kolekcjonerzy powiedzą zapewne: prostacki), ale twórca zadbał, by jego mod miał sens. W podstawowej wersji przeróbki najbardziej wyjątkowe karty – mowa o tych, które są związane z różnymi zadaniami – stają się dostępne w sklepie dopiero po osiągnięciu przez Geralta odpowiednio wysokiego poziomu (35. dla „podstawki”, 50. dla zawartości z Krwi i wina). No i trzeba pamiętać, że cały ten karciany asortyment swoje kosztuje – chęć skompletowania wszystkich pięciu talii może puścić Cię z torbami...

  1. Pobierz modyfikację z naszych serwerów FTP

Instrukcja obsługi

Wprawdzie mod nie jest opisany jako kompatybilny z najnowszą edycją gry, ale nie trzeba się tym przejmować – działa bez zarzutu z wersją 1.31.

  1. Na początek zdecyduj, która z dwóch wersji moda Cię interesuje – z opisanymi powyżej restrykcjami odnośnie poziomu, na którym w sklepie odblokowują się karty z zadań (górny plik na liście na stronie), czy bez nich (dolny).
  2. Niezależnie od wyboru w obu wypadkach instalacja przebiega tak samo – pobrane archiwum wypakuj do folderu „Mods” w katalogu, w którym masz zainstalowanego Wiedźmina 3. (Albo użyj Nexus Mod Managera).

The Gwent Card Dealer wchodzi w konflikt z modami Witcher Book Collection i Gwent Plus Plus – jednak można korzystać ze wszystkich trzech naraz po scaleniu odpowiednich skryptów programem Script Merger. Rzecz jasna, w ofercie kwatermistrza nie znajdziesz kart dodanych przez modyfikację Gwent Plus Plus.

All Quest Objectives on Map – mała rzecz, a cieszy (bardzo, bardzo)

All Quest Objectives on Map:
  1. Język: polski (w większości)
  2. Twórca: Wolfmark
  3. Rozmiar: do 1,8 MB
  4. Premiera: listopad 2015
  5. Obecna wersja: 1.30.10a (wrzesień 2016)

Może wiele osób uzna to za pierdołę, ale mało które rozwiązanie w mechanice Wiedźmina 3 irytowało mnie tak mocno – mówię o ograniczeniu możliwości aktywowania zadań do zaledwie jednego naraz. O ileż bardziej intuicyjna i przyjemniejsza byłaby rozgrywka, gdybym widział na mapie więcej znaczników misji i mógł łatwo zdecydować, gdzie udać się w dalszej kolejności, zamiast żmudnie przełączać się między dziennikiem a mapą i sprawdzać kolejno quest po queście. Na szczęście moderzy pomyśleli i o tym.

All Quest Objectives on Map kładzie kres skakaniu między oknami – po instalacji moda wszystkie cele wszystkich nieukończonych zadań stają się widoczne na mapie. Autor nie poszedł przy tym po linii najmniejszego oporu. Najechaniu kursorem na elegancki znacznik towarzyszy wyświetlenie informacji o czynności do wykonania i wymaganym poziomie, o tym ostatnim informuje też kolor ikony (szary, zielony itd.). Co ciekawe, mod w pełnej wersji zajmuje się także znacznikami kupców – przestają one znikać po udaniu się w inną część świata. Dotyczy to jednak tylko usługodawców spotkanych już po zainstalowaniu modyfikacji.

  1. Pobierz modyfikację z naszych serwerów FTP

Instrukcja obsługi:

Pierwszym krokiem jest wybór jednej z trzech wersji moda:

  1. Lite – pokazuje wszystkie zadania na mapie za pomocą jednolicie białych znaczników. Wersji tej nie poleca nawet twórca moda, ale może być ona użyteczna, jeśli All Quest Objectives on Map miałoby powodować nierozwiązywalne problemy z jakimś innym modem.
  2. Standard – pokazuje zadania przy użyciu kolorowych znaczników.
  3. Full – oprócz zadań pokazuje też wszystkich kupców, których spotkał Geralt od momentu instalacji moda.

Po podjęciu decyzji czeka Cię standardowa procedura – pobierz odpowiednie archiwum ze strony moda, a następnie rozpakuj je w folderze „Mods” w katalogu, w którym masz zainstalowanego Wiedźmina 3. (Albo użyj Nexus Mod Managera).

All Quest Objectives on Map wchodzi w konflikt z modami The Daily Monster Hunt Challenge i Forgotten Worlds – jednak można korzystać ze wszystkich trzech naraz po scaleniu odpowiednich skryptów programem Script Merger.

Extra Animations – mało praktyczne, ale klimatyczne

Extra Animations:
  1. Język: – (mod bez tekstu)
  2. Twórca: GreatArchimedes
  3. Rozmiar: 0,18 MB
  4. Premiera: czerwiec 2016
  5. Obecna wersja: 1.6.2 (wrzesień 2016)

Pewnie nie tylko ja byłem nieco zdziwiony i odrobinę rozczarowany, gdy stało się jasne, że Geralt w Wiedźminie 3 pije mikstury i spożywa posiłki w magiczny sposób – natychmiast, bez jakiejkolwiek animacji. A raczej nie „pewnie”, tylko „na pewno”, skoro powstały mody niwelujące ów „problem” z niewykonywaniem przez bohatera ruchów przy określonych czynnościach. Extra Animations to chyba najbardziej kompleksowa przeróbka spośród wszystkich z tej kategorii.

Autor zabrał się nie tylko za konsumowanie żywności i napojów (dotyczy to wyłącznie przedmiotów aktywowanych skrótami szybkiego dostępu). Dodatkowe animacje uwzględniają też akcje takie jak zaglądanie do pojemników, zrywanie ziół, nakładanie olejów na ostrza, a także ulepszanie oręża (przy dwóch ostatnich trzeba mieć dobytą broń) i pancerza (w tym przypadku Geralt... poprawia krawat). Wiedźminowi można też kazać usiąść jak do medytacji. Wprawdzie po jakimś czasie radość z pogłębionej immersji ustępuje wnioskowi, że unieruchamiające postać na kilka sekund animacje są mało praktyczne, ale mod i tak cieszy. Chyba mógłbym przywyknąć do faktu, że podczas starć mam czas tylko na picie eliksirów...

  1. Pobierz modyfikację z naszych serwerów FTP

Instrukcja obsługi

  1. Pobierz plik „extraAnimations” i wypakuj zawartość archiwum do folderu „Mods” w katalogu z zainstalowaną grą. (Albo użyj Nexus Mod Managera).

Oprócz tego autor proponuje podmianę kilku plików w celu ustalenia klawisza odpowiedzialnego za siadanie, ale możemy łatwiej (i bezpieczniej) obejść ten krok, korzystając z programu Input.Settings Patcher. Pobrawszy go, rozpakuj archiwum gdziekolwiek i uruchom plik .exe. Następnie z listy po lewej stronie wybierz pozycję „[Exploration]” i przejdź do dwóch pól tekstowych po prawej. W „Insert key” po znakach „IK_” wstaw dowolny klawisz (np. „U”), natomiast w „Insert action name” wpisz „Sit”. Jeszcze tylko kliknij przycisk „Add Keybind” i gotowe.

Niestety, wygląda na to, że mod Extra Animations jest nie do pogodzenia z The Daily Monster Hunt Challenge – nie udało mi się uruchomić gry z aktywnymi obiema przeróbkami. Natomiast konflikt między modyfikacjami Forgotten Worlds i All Quest Objectives on Map rozwiązał program Script Merger.

Witcher 2 Gear – ależ klasa, ależ szyk!

Witcher 2 Gear:
  1. Język: – (mod bez tekstu)
  2. Twórca: Holgar96 / Valas991
  3. Rozmiar: 143,2 MB
  4. Premiera: luty 2016
  5. Obecna wersja: 3.0 (marzec 2016 – wymaga „nieoficjalnej” poprawki)

Nie powiedziałbym, żeby eleganckim projektom pancerzy z Dzikiego Gonu potrzebna była podmiana, ale powstało tyle modów wprowadzających poprawki w garderobie Geralta, że wypadało uwzględnić w tekście któregoś reprezentanta tego nurtu. Mój wybór padł na wyjątkowo obszerny – i ciekawy – projekt, jakim jest Witcher 2 Gear. Mod oferuje dokładnie to, co sugeruje jego nazwa – dzięki niemu w Wiedźminie 3 pojawia się rynsztunek z Wiedźmina 2. A dokładniej – wchodzi w miejsce wybranych zbroi z „podstawki”. Gdyby ktoś się martwił, dodam, że autor wziął na celownik tylko 40 najbardziej pospolitych (czyt. najmniej efektownych) przedmiotów, modyfikacja trzyma się z dala od rynsztunku wiedźmińskiego i innych „unikatów”.

Choć w mojej opinii wcale nie musi, bo projekty pancerzy z Zabójców królów też były bardzo fajne. Warto mieć na uwadze, że poszczególne modele nie zostały przeniesione 1:1 – poddano je zabiegowi pielęgnacyjnemu, więc nie odbiegają poziomem detali od przedmiotów z Dzikiego Gonu. Szkoda tylko, że autor wybierał zastępstwa trochę na chybił trafił; rzuca się to w oczy szczególnie w przypadku eleganckiego stroju dworskiego, który zmienił się w kozacką zbroję (widoczną na screenie poniżej)... ale dającą wciąż 1 punkt pancerza. Tak, statystyki nie ulegają modyfikacjom. Na koniec wypada wspomnieć, że mod uwzględnia zarówno napierśniki, jak i rękawice, buty oraz spodnie, ale tylko te noszone przez Geralta – wygląd NPC pozostaje bez zmian.

  1. Pobierz modyfikację z naszych serwerów FTP

Instrukcja obsługi

  1. Autor nie zadbał o kompatybilność moda z grą w wersji 1.31, więc pobierz go nie z oficjalnej strony, tylko z tego adresu – jest to „nieoficjalna” wersja poprawiona, przygotowana przez innego użytkownika Nexus Mods.
  2. Archiwum rozpakuj do folderu „Mods” w katalogu, w którym masz zainstalowanego Wiedźmina 3. (Albo użyj Nexus Mod Managera).

Lore-friendly Witchers – bardziej wiedźmińscy wiedźmini

Lore-friendly Witchers:
  1. Język: – (mod bez tekstu)
  2. Twórca: DazzlingDjango
  3. Rozmiar: do 22,6 MB
  4. Premiera: sierpień 2015
  5. Obecna wersja: 0.7 (kwiecień 2016)

W zasadzie kiedy grałem w Dziki Gon, nie myślałem, że z wyglądem wiedźminów jest coś nie tak... aż trafiłem na ten mod. Pod niniejszą pozycją kryją się w istocie dwie przeróbki, które razem składają się na „bardziej przyjaznych kanonowi wiedźminów”. Pierwsza z nich zajmuje się oczami – sprawia, że świecą w ciemności, a do tego wyglądają na bardziej kocie (dotyczy to nie tylko Geralta, ale również Vesemira i reszty zabójców potworów).

Druga część moda skupia się na samym Białym Wilku, czyniąc go... cóż, prawdziwie białym. Cera Geralta robi się znacznie bardziej blada i zaczynają delikatnie przebijać spod niej naczynia krwionośne, a brwi przestają być ciemne (jak kompletny zanik pigmentu, to kompletny, prawda?). Krótko mówiąc, wprowadzone zmiany to czysta kosmetyka – ale kosmetyka, która potęguje klimat i sprawia, że lepiej rozumiemy, dlaczego wiedźmin na każdym kroku jest wyzywany od parszywych odmieńców. Przy czym efekt nie jest tak dosadny jak przy zatruciu eliksirami, więc Geralt nadal może się podobać. ;-)

  1. Pobierz mod Lore-friendly Witchers ze strony Nexus Mods
  2. Pobierz modyfikację z naszych serwerów FTP

Instrukcja obsługi

W ramach uzupełnienia proponuję zainteresować się również modem Lore Friendly Ciri. Dzięki niemu wiedźminka zmywa z twarzy większość (szpecącego ją moim zdaniem) makijażu, jej oczy delikatnie zmieniają odcień (w stronę „czystej” zieleni), a włosy stają się nieco ciemniejsze – bardziej popielate niż białe. Zmiany dotyczą zarówno dorosłej, jak i młodej Ciri.

Jak wspomniano powyżej, Lore-friendly Witchers składa się z więcej niż jednej części. Dlatego ze strony moda trzeba pobrać aż trzy pliki: „Real Witcher Eyes”, „True Mutantism” i „True Mutantism: Hearts of Stone” (ostatni czyni modyfikację kompatybilną ze znamieniem na twarzy Geralta z dodatku Serca z kamienia).

  1. Wszystkie trzy archiwa należy wypakować w folderze „Mods” w katalogu, w którym masz zainstalowanego Wiedźmina 3. (Albo użyć Nexus Mod Managera).
  2. Warto jeszcze wspomnieć, że autor oferuje alternatywną wersję wiedźmińskich oczu – z szerszymi źrenicami (takimi jak oryginalne). Jeśli wolisz tę formę, pobierz i wypakuj plik Real Witcher Eyes: Vanilla Pupils” zamiast „Real Witcher Eyes”.

Pomimo faktu, że ostatnia wersja moda wyszła przed debiutem Edycji Gry Roku, nie napotkałem problemów z używaniem przeróbki w Wiedźminie 3 w wersji 1.31.

Immersive Cam – widok FPP i wszystko, czego kamera zapragnie

Immersive Cam:
  1. Język: polski (w większości)
  2. Twórca: ksolberg
  3. Rozmiar: 0,33 MB
  4. Premiera: wrzesień 2015
  5. Obecna wersja: 4.2 (grudzień 2016)

Swego czasu sporo emocji na łamach naszego portalu wzbudził mod z widokiem pierwszoosobowym do Wiedźmina 3, więc w artykule nie mogło zabraknąć jakiegoś narzędzia związanego z manipulacją kamerą. Jednak zamiast tamtej modyfikacji (zwącej się First person mode) postanowiłem wybrać bardziej kompleksowy projekt Immersive Cam. Pula opcji konfiguracji perspektywy dostępnych w ramach tego moda wprost onieśmiela.

Chcesz, żeby kamera wisiała nie centralnie za plecami, tylko nad ramieniem Geralta? Proszę bardzo. Marzy Ci się przełączanie w tryb FPP przy wchodzeniu do budynków? Nie ma sprawy. Używanie wiedźmińskich zmysłów zanadto przybliża widok? Bez problemu to zniwelujesz. A może lubisz efekciarskie spowolnienie czasu podczas walki? Teraz możesz cieszyć się nim do woli. Trzeba tylko poświęcić trochę czasu na instalację i konfigurację moda – ale jak najbardziej warto. Jakby tego było mało, autor zadbał o kompatybilność swojego dzieła z projektami takimi jak Friendly HUD czy Immersive Meditation (szczegóły pod linkiem poniżej). Słowem, chapeau bas!

  1. Pobierz modyfikację z naszych serwerów FTP

Instrukcja obsługi

  1. Pierwszy krok instalacji jest standardowy – trzeba pobrać plik „Immersive Cam v 4.2”, a następnie rozpakować zawartość archiwum w folderze „Mods” w katalogu, gdzie masz zainstalowanego Wiedźmina 3. (Albo użyć Nexus Mod Managera).
  2. Potem przejdź do folderu Mods/modImmersiveCam/gui_setup i znajdujący się tam plik „ImmCamMenu.xml” skopiuj do folderu bin/config/r4game/user_config_matrix/pc.

Właściwie w tym momencie mod jest już gotowy do użycia, ale ustawianie kamery suwakami w menu byłoby męczące, więc warto skonfigurować jeszcze skróty klawiszowe. W tym celu teoretycznie wystarczyłoby podmienić dwa pliki („input.settings” i „input.xml”) ich odpowiednikami dostarczonymi przez autora, ale bezpieczniej będzie ręcznie je edytować (żeby nie spowodować problemów z innymi przeróbkami):

  1. Otwórz Notatnikiem „input.xml” znajdujący się wśród plików moda (w katalogu Mods/modImmersiveCam/keybind_setup), a następnie skopiuj z niego cały blok tekstu, który znajduje się między nagłówkami „<!-- Immersive Cam Begin -->” i „<!-- Immersive Cam End -->” (łącznie z tymi dwiema linijkami).
  2. Otwórz oryginalny plik „input.xml” (w folderze bin/config/r4game/user_config_matrix/pc) i wklej do niego skopiowany tekst w analogiczne miejsce – nad linijką „<!-- [BASE_CharacterMovement] -->”.
  3. Teraz kolej na zdefiniowanie skrótów klawiszowych w pliku „input.settings”. Jak zwykle polecam do tej operacji program Input.Settings Patcher – jeśli jeszcze nie było Ci dane z niego korzystać, pobierz go, wypakuj gdziekolwiek na dysku i uruchom plik .exe.
  4. W aplikacji na liście po lewej stronie zaznacz pięć pozycji: „[Combat]”, „[Diving]”, „[Exploration]”, „[Horse]” i „[Swimming]”.
  5. W polu „Insert key” po prawej stronie wpisz „IK_Insert”, natomiast w polu „Insert action name” tuż poniżej wpisz „CamSet”. Następnie kliknij czerwony przycisk „Add Keybind”.

Tę samą operację (wpisywanie tekstu w dwa pola i klikanie przycisku) powtórz siedem razy dla następujących par wpisów:

  1. IK_End – CamReset
  2. IK_PageDown – CamHeightDecrease
  3. IK_PageUp – CamHeightIncrease
  4. IK_Up – CamDepthIncrease
  5. IK_Down – CamDepthDecrease
  6. IK_Left – CamOffsetDecrease
  7. IK_Right – CamOffsetIncrease

Dzięki temu od tej pory podczas rozgrywki można będzie używać kursorów oraz przycisków „Page Up” i „Page Down”, by manipulować kamerą (odpowiednio przesuwać ją oraz przybliżać i oddalać). Naciśnięcie „Insert” zachowa dane położenie jako domyślne, a klawisz „End” przywróci widok do tegoż domyślnego stanu. Oczywiście nic nie stoi na przeszkodzie, by zdefiniować sobie inne skróty klawiszowe. Pamiętaj też, że ustawienia zapisują się oddzielnie dla różnych sytuacji, np. eksploracji na piechotę, jazdy konnej, walki etc.

I ostatnia ważna rzecz – zaraz po instalacji mod trzeba skonfigurować w grze (na różnych ekranach w menu Opcje/Mods/Immersive Cam/Ustawienia kamery). Dotyczy to zwłaszcza pola widzenia (Field of View) – jeśli jest ono ustawione na 0, po przejściu do rozgrywki możesz zobaczyć na ekranie wielką kolorową plamę. Wybranie opcji „Vanilla” przywróci domyślną konfigurację.

Niestety, wygląda na to, że mod Immersive Cam jest nie do pogodzenia z Extra Animations – nie udało mi się uruchomić gry z aktywnymi obiema przeróbkami. Natomiast konflikt między modyfikacjami Forgotten Worlds i Random Encounters rozwiązał program Script Merger.

The Witcher 3 HD Reworked Project – grafika ostra jak żyleta

HD Reworked Project
  1. Język: – (mod bez tekstu)
  2. Twórca: HalkHogan
  3. Rozmiar: 361,8 MB
  4. Premiera: listopad 2015
  5. Obecna wersja: 4.1 (styczeń 2017)

A oto mod nad mody, aktualnie niekwestionowany faworyt społeczności serwisu Nexus Mods – flagowy przedstawiciel tak lubianej przez wszystkich kategorii projektów upiększających (i tak pięknego) Wiedźmina 3. Nie jest to jednak kolejna spośród wielu przeróbek, które podkręcają różnej maści efekty, pokroju oświetlenia, natężenia kolorów czy głębi ostrości. Tym razem mamy do czynienia z paczką importującą do gry tekstury i modele różnych obiektów w znacznie wyższej jakości.

Jako się rzekło, Wiedźmin 3 jest ładny sam z siebie, więc tak naprawdę na pierwszy rzut oka trudno zauważyć różnicę. Jednak wystarczy udać się do Novigradu, by doznać małego wstrząsu – błotniste podwórka, ceglane ściany, marmurowe posadzki oraz budynki kryte dachówką wyglądają ślicznie jak nigdy. Również bliższe przypatrzenie się skrzynkom, workom z ziarnem, skałom czy drewnianym stołom zdradza poddanie ich zabiegowi upiększającemu. Co zaś najlepsze, cała ta poprawa grafiki odbywa się bez spadku płynności animacji (a przynajmniej ja wcale takowego nie odczułem). Poza tym prace nad modem nie ustają, więc w przyszłości możemy oczekiwać dalszej poprawy różnych aspektów oprawy wizualnej Dzikiego Gonu.

  1. Pobierz modyfikację z naszych serwerów FTP

Instrukcja obsługi

  1. Pobierz plik „The Witcher 3 HD Reworked Project 4.1” i wypakuj zawartość archiwum do folderu „Mods” w katalogu z zainstalowaną grą. (Albo użyj Nexus Mod Managera).

O AUTORZE

Wiedźmin 3 i dodatki do niego wyjęły mi już w sumie ok. 200 godzin z życiorysu – a wciąż mam w nich trochę spraw do dokończenia. Twórczością Andrzeja Sapkowskiego i studia CD Projekt RED interesuję się od zarania dziejów – dowodem liczne teksty o Dzikim Gonie i nie tylko, które zdarzyło mi się opublikować na łamach GRYOnline.pl w ciągu kilku ostatnich lat.

Krzysztof Mysiak

Krzysztof Mysiak

Z GRYOnline.pl związany od 2013 roku, najpierw jako współpracownik, a od 2017 roku – członek redakcji, znany także jako Draug. Obecnie szef Encyklopedii Gier. Zainteresowanie elektroniczną rozrywką rozpalił w nim starszy brat – kolekcjoner gier i gracz. Zdobył wykształcenie bibliotekarza/infobrokera – ale nie poszedł w ślady Deckarda Caina czy Handlarza Cieni. Zanim w 2020 roku przeniósł się z Krakowa do Poznania, zdążył zostać zapamiętany z bywania na tolkienowskich konwentach, posiadania Subaru Imprezy i wywijania mieczem na firmowym parkingu.

więcej

Mody do gry Wiedźmin 3 - Dziki Gon ładniejszy i wygodniejszy
Mody do gry Wiedźmin 3 - Dziki Gon ładniejszy i wygodniejszy

Wiedźmin 3 nie może się równać z Gothiciem czy serią Elder Scrolls pod względem modów, ale nie znaczy to, że w 2022 roku nie jesteśmy w stanie uprzyjemnić sobie spotkań z Białym Wilkiem różnymi modyfikacjami.

7 najlepszych questów na 7. urodziny Wiedźmina 3
7 najlepszych questów na 7. urodziny Wiedźmina 3

Wiedźmin 3: Dziki Gon kończy dzisiaj siedem lat i ciągle jest wzorem, jeśli chodzi o konstrukcję zadań – zarówno głównych, jak i pobocznych. Poznajcie siedem naszym zdaniem najciekawszych questów w siódmą rocznicę premiery gry.

Trzy lata Wiedźmina 3 – jak Dziki Gon odmienił branżę gier
Trzy lata Wiedźmina 3 – jak Dziki Gon odmienił branżę gier

Trzy – tyle lat kończy Wiedźmin 3. Za dużo, żeby przepuścić taką okazję, ale za mało, żeby musieć Wam przypominać, za co pokochaliśmy tę grę. Dlatego zamiast wspominek o Dzikim Gonie proponujemy... wspominki o grach, które się na Dzikim Gonie wzorowały.