Polecamy Recenzje Przed premierą Publicystyka Warto zagrać Artykuły PREMIUM

Publicystyka

Publicystyka 24 grudnia 2016, 11:50

Rok pokemonów, czyli jak Nintendo szturmem zdobyło rok 2016

W tym roku byliśmy świadkami hucznego powrotu popularności marki Pokemon. Co więc sprawiło, że 2016 jest rokiem pokemonów i co sukces marki wróży przyszłości Nintendo?

Spis treści

Pikachu ewoluuje, a marka wraz z nim

Poza odsłonami z głównego nurtu, pokroju Pokemon Red i Blue czy tegorocznych Sun i Moon, Nintendo chętnie inwestuje też w inne projekty z potworkami, które wykraczają daleko poza erpegowe korzenie serii. Nowe bestie na 3DS-ie nie były jedyną produkcją z pokemonami, którą firma wydała w tym roku: w styczniu w Japonii miało premierę przygodowe Great Detective Pikachu, zaś w marcu posiadacze Wii U dostali eksperymentalną bijatykę Pokken Tournament. Mimo dobrych recenzji i zazwyczaj pozytywnego odbioru takich nietypowych produkcji z Pikachu i spółką fanów jednak najbardziej zdają się interesować pełnoprawne części cyklu.

Nintendo dobrze o tym wie, ale wykorzystuje markę do sprzedawania graczom tytułów, które mają urozmaicić ofertę i dać odpocząć głównej serii. W tym aspekcie kieszonkowe potwory przypominają wszechstronnego hydraulika Mario, który nie tylko ratuje świat grzybków przed złem, ale i – od czasu do czasu – odwiedza kort tenisowy, tory gokartowe lub nawet bierze udział w olimpiadzie u boku niegdyś zajadłego wroga – jeża Sonica.

Pikachu jako uzależniony od kawy Sherlock Holmes? Eksperymenty z marką potrafią być dziwaczne, ale Nintendo musi się na nie decydować, by ta pozostawała w pamięci graczy. Szczególnie kiedy pełnoprawne odsłony erpegowego cyklu wychodzą średnio co 2–3 lata.

Gdyby Nintendo poszło drogą Activision, wydając co roku pozycje z głównego cyklu, szybko uśmierciłoby markę (co amerykańskiemu wydawcy już nieraz się udało). Spin-offy Pokemonów nie są tak dobrze oceniane jak gry z głównego nurtu, ale i tak się sprzedają, a fan, czekając na „poważną” odsłonę serii, nie zapomina o marce. Nintendo próbowało już raz zbyt szybko odciąć kupony w przypadku kolorowych maszkar, ale efekt nie był najlepszy – wydane nieco rok po premierze pierwszych części Pokemon Black 2 i White 2 z 2012 r. pozostają po dziś dzień najgorzej sprzedającą się parą gier z głównej serii.

Analizując powracającą popularność marki, warto też mieć na uwadze jej obecność w mediach innych niż gry. Pokemony, jak żadna inna własność intelektualna Nintendo, święcą triumfy w komiksie i telewizji, nie wspominając już o ogromnym zapotrzebowaniu na maskotki i gadżety związane z tymi potworkami. W listopadzie rozpoczęto emisję serialu na bazie Sun i Moon, w internecie możemy obejrzeć miniserię Pokemon Generations, zaś w 2017 r. do kin trafi dwudziesty już film ze stworkami w roli głównej.

Samo Hollywood zaczęło się nawet nimi interesować, bo wydania kasowej produkcji z Pikachu chce się ponoć podjąć amerykańska wytwórnia Lionsgate. Powrót pokemonów nie jest jednak wynikiem popularności marki poza grami, tylko sukcesu pewnej aplikacji, którego nikt nie był w stanie przewidzieć – mowa oczywiście o Pokemon GO.

Jordan Dębowski

Jordan Dębowski

W 2012 r. pisał felietony i recenzje dla gameonly.pl. Z wykształcenia japonista. W 2013 r. rozpoczął pracę jako redaktor tvgry.pl. W latach 2014-2018 współprowadził i tworzył treści na kanał GamePressure na YouTube. Od 2020 r. prowadzi profil tvgry na instagramie, a od 2022, profil tvgry na TikToku. Od 2022 r. zastępca redaktora prowadzącego tvgry. W strukturach GRY-OnLine i tvgry zajmuje się planowaniem, tworzeniem oraz publikacją materiałów wideo. Planuje strategię oraz publikuje treści na profilach kanału w mediach społecznościowych. Bierze udział w streamach i komunikuje się ze społecznością. Pomaga wdrażać nowych pracowników w struktury firmy. Choć stara się śledzić ogół branży growej, szczególnie interesuje się grami niezależnymi, grami RPG, horrorami oraz szeroko-pojętym retro. Poza pracą dużo jeździ na rowerze, czyta reportaże, gotuje i zajmuje się swoim kotem – Jagą.

więcej

TWOIM ZDANIEM

Grałeś/grałaś kiedyś w Pokemony?

Tak, w kilka odsłon
70,4%
Tak, ale tylko w jedną odsłonę
12,3%
Nie, ale chcę spróbować
4,7%
Nie i nie zamierzam próbować
12,6%
Zobacz inne ankiety
Niewinny eksperyment stworzył nową religię. Niesamowita historia z pokemonami w tle
Niewinny eksperyment stworzył nową religię. Niesamowita historia z pokemonami w tle

Niewinna zabawa w ogrywanie kultowego klasyka przez Twitcha doprowadziła do narodzin nowej internetowej religii. Setki tysięcy grających stworzyło bogatą mitologię, a przy okazji wzbudziło dyskusję dotyczącą optymalnego sposobu sprawowania władzy.

Nawiedzony kartridż i zabójczy automat - straszne legendy miejskie i mity ze świata gier
Nawiedzony kartridż i zabójczy automat - straszne legendy miejskie i mity ze świata gier

Samokasująca się gra, nawiedzony kartridż, duch zmarłego brata Notcha nawiedzający Minecrafta czy pechowy automat, zagranie na którym potrafiło zabić - świat gier doczekał się wielu mrocznych i niepokojących miejskich legend.