Polecamy Recenzje Przed premierą Publicystyka Warto zagrać Artykuły PREMIUM
Publicystyka 23 grudnia 2016, 11:50

3. Hazardowy skandal w Counter-Strike’u: Global Offensive. Rok wtop, czyli 15 wpadek 2016 roku

Bywały w historii gier wideo zdecydowanie gorsze lata, ale bywały też druzgocąco lepsze. 2016 rok dobiega końca, a to dobra okazja, by ponarzekać na wszystko to, czym branża podpadła nam przez ostatnie dwanaście miesięcy.

3. Hazardowy skandal w Counter-Strike’u: Global Offensive

W 2016 roku branża doczekała się pierwszej naprawdę poważnej, wyhodowanej na własnym podwórku afery hazardowej. Odkąd w Counter-Strike’u: Global Offensive pojawiły się skórki zmieniające wygląd noszonej broni, gra nigdy nie była już taka sama: szybko stały się one dobrem luksusowym, a szczególnie rzadkie egzemplarze okazywały się warte kilkanaście tysięcy dolarów. Valve, wydawca tytułu, może miało złudną nadzieję, że uda się ograniczyć handel wirtualnymi dobrami wyłącznie do transakcji przez Steama – ale wkrótce musiało się jej pozbyć. Skórki szybko wypłynęły poza popularną cyfrową platformę, a przedsiębiorczy gracze błyskawicznie znaleźli sposób, jak dodatkowo na nich zarobić, zakładając serwisy, na których można było jak w ruletce wylosować skiny innych grających.

Jedną z takich witryn było CSGOLotto, które mimo szemranej natury całego przedsięwzięcia przyciągało ogromne rzesze fanów Counter-Strike’a. Nie bez przyczyny: na YouTubie co chwilę pojawiały się filmiki, w których popularni streamerzy w ułamku sekundy wygrywali tysiące dolarów w wirtualnych przedmiotach, a młodym widzom wizja szybkiego zarobku musiała wydawać się kusząca. Hazard zapewne trwałby w najlepsze, gdyby nie interwencja mało znanego youtubera o pseudonimie HonorTheCall, który odkrył, że osoby reklamujące w swoich materiałach CSGOLotto były jednocześnie właścicielami serwisu – o czym oczywiście nie wspomniały swojej widowni. Najpierw wpadli streamerzy TmarTn, ProSyndicate oraz JoshOG, nieco później do grona oszustów dołączył także były e-sportowiec m0e, związany z innym portalem, CSGODiamonds, który w zamian za promocję otrzymywał informacje o wynikach losowań.

Hazardowy skandal w dużym stopniu nadszarpnął zaufanie widzów do popularnych streamerów.

Próby zatarcia śladów spełzły na niczym – choć internetowi celebryci próbowali się wykręcić, twierdząc, że adnotacje o powiązaniach ze stronami hazardowymi zostały dodane na długo przed wybuchem afery, dowodów oszustwa było zwyczajnie zbyt wiele. Widząc skalę przekrętów, Valve postanowiło podjąć stanowcze kroki – odcięło się od działalności stron hazardowych, zaczęło blokować linki do nich oraz uniemożliwiło wykorzystywanie infrastruktury Steama przy ich tworzeniu. Niemniej fakt, że pomimo wątpliwej legalności takich serwisów pozwolono im funkcjonować, uderza w samych wydawców Global Offensive. Bo choć to streamerzy oszukiwali swoich często niepełnoletnich fanów, Valve stworzyło po temu doskonałe warunki.

Jakub Mirowski

Jakub Mirowski

Z GRYOnline.pl związany od 2012 roku: zahaczył o newsy, publicystykę, felietony, dział technologiczny i tvgry, obecnie specjalizuje się w ambitnych tematach. Napisał zarówno recenzje trzech odsłon serii FIFA, jak i artykuł o afrykańskiej lodówce low-tech. Poza GRYOnline.pl jego materiały na temat uchodźców, migracji oraz zmian klimatycznych publikowane były m.in. w Krytyce Politycznej, OKO.press i Nowej Europie Wschodniej. W kwestii gier jego zakres zainteresowań jest nieco węższy i ogranicza się do wszystkiego, co wyrzuci z siebie FromSoftware, co ciekawszych indyków i tytułów typowo imprezowych.

więcej

TWOIM ZDANIEM

Wtopa 2016 to:

Źle dobrana data premiery Titanfalla 2
3,6%
Słaba organizacja The Game Awards 2016
0,7%
Współzałożyciel Riot Games oszukujący w League of Legends
1%
The Division miało być lepsze
4,5%
Koniec przedpremierowych recenzji gier Bethesdy
1,1%
Battleborn, czyli śmierć gry w trzy tygodnie
1%
„Remake” pierwszego Diablo
2,7%
Remastery na pół gwizdka
1,3%
DLC do nieukończonych gier
2,8%
Słaba optymalizacja pecetowych portów gier AAA
21%
Falstart rewolucji VR
1,9%
Mafia III, czyli sandboksowa nuda
19,7%
Hazardowy skandal w Counter-Strike’u: Global Offensive
2,2%
Universal Windows Platform
1,5%
No Man’s Sky, No Man’s Lie
35,1%
Zobacz inne ankiety
No Man's Sky

No Man's Sky

League of Legends

League of Legends

Mafia III

Mafia III

Diablo III

Diablo III

Counter-Strike: Global Offensive

Counter-Strike: Global Offensive

Tom Clancy's The Division

Tom Clancy's The Division

Titanfall 2

Titanfall 2

Battleborn

Battleborn

Borderlands 3 się uda? Wszystkie grzechy Gearbox Software
Borderlands 3 się uda? Wszystkie grzechy Gearbox Software

Zapowiedź Borderlands 3 wywołała ekstazę wśród graczy, którzy chyba zapomnieli, że za tytułem tym stoi Gearbox Software, firma wielu hitów, ale i głośnych porażek. Oto różne grzechy twórców nowych Borderlandsów.

Wtopy roku – oto 9 największych blamaży 2018 roku
Wtopy roku – oto 9 największych blamaży 2018 roku

Rok w rok branża daje nam co najmniej kilka powodów, by wątpić w dobre intencje wydawców. Minione dwanaście miesięcy nie były niestety wyjątkiem, a niektóre z antykonsumenckich praktyk i idiotycznych decyzji doprowadziły nas do szewskiej pasji.

Parszywa trzynastka – 13 najgorszych gier 2016 roku
Parszywa trzynastka – 13 najgorszych gier 2016 roku

Rok 2016 zapisał się w kronikach kilkoma spektakularnymi wtopami, więc aż prosi się o jeszcze jedno podsumowanie – oto lista najgorszych tytułów minionych dwunastu miesięcy.