Polecamy Recenzje Przed premierą Publicystyka Warto zagrać Artykuły PREMIUM
Publicystyka 23 grudnia 2016, 11:50

5. Gdzie ta VRewolucja?. Rok wtop, czyli 15 wpadek 2016 roku

Bywały w historii gier wideo zdecydowanie gorsze lata, ale bywały też druzgocąco lepsze. 2016 rok dobiega końca, a to dobra okazja, by ponarzekać na wszystko to, czym branża podpadła nam przez ostatnie dwanaście miesięcy.

5. Gdzie ta VRewolucja?

Pamiętacie ubiegłoroczne zapowiedzi? Rok 2016 miał być momentem, kiedy wirtualna rzeczywistość na stałe zawita pod strzechy. No, może nie do końca pod strzechy – ceny oraz wymagania sprzętowe poszczególnych gogli odstraszały graczy bez grubych portfeli – ale mimo to ostatnie dwanaście miesięcy miało przynieść rewolucję, dzięki której nowa technologia przebije się do szerszej świadomości i zostanie w niej na bardzo długi czas. Wyszło raczej średnio – choć trzeba przyznać, że urządzenia obsługujące wirtualną rzeczywistość faktycznie trafiły na rynek i działają całkiem przyzwoicie (problemy techniczne są dość częste, ale zazwyczaj nie uniemożliwiają dobrej zabawy), aczkolwiek nadal potrafią siać spustoszenie wśród osób z nieprzyzwyczajonym błędnikiem.

Wirtualna rzeczywistość miała wywołać rynkową rewolucję, ale na razie trudno znaleźć argumenty za zakupem jakichkolwiek urządzeń wykorzystujących tę technologię. - 2016-12-22
Wirtualna rzeczywistość miała wywołać rynkową rewolucję, ale na razie trudno znaleźć argumenty za zakupem jakichkolwiek urządzeń wykorzystujących tę technologię.

Pomimo tego – i pomimo wielkich premier Oculus Rifta, HTC Vive oraz PlayStation VR – po wcześniejszej ekscytacji wirtualną rzeczywistością w tym momencie nie ma śladu. Temat ucichł krótko po trafieniu na sklepowe półki ostatniego z tych urządzeń – bo po buńczucznych zapowiedziach technologia musiała zacząć bronić się sama, najlepiej serwując niezapomniane przeżycia. A tych, jak dotąd, brakuje. Niemal każda gra, która korzysta dziś z gogli, jest albo bardzo krótka, albo prosta w kwestii zastosowanych mechanik, albo posiada technologiczne ograniczenia, których deweloperom nie udaje się przeskoczyć (znana sprawa shootera Onward, w którego nie może zagrać nikt poniżej 1,67 m wzrostu). I choć pierwsze doznania w wirtualnej rzeczywistości zazwyczaj są wyjątkowo ekscytujące, trudno zachwycać się technologią, której potencjał na razie nie jest wykorzystywany nawet w ułamku procenta.

Wysokie wymagania sprzętowe, niebotyczna cena, rozmaite problemy – niestety, 2016 to nie rok, w którym każdy gracz znajdzie gogle do wirtualnej rzeczywistości pod choinką. Część z nas nawet ich nie wypróbuje, bo po prostu nie ma gdzie. W sklepach ze sprzętem elektronicznym ze świecą szukać stoisk, na których sprawdzimy ten gadżet, pozostają więc wszelkiej maści imprezy branżowe. A że na te nie każdy się uda, trudno przetestować nową technologię, zaś kupowanie w ciemno to raczej kiepski pomysł. Nie skreślamy oczywiście wirtualnej rzeczywistości – ba, jesteśmy przekonani, że kiedyś zapewni nam tonę dobrej zabawy – ale w mijającym roku zaliczyła, niestety, falstart.

Jakub Mirowski

Jakub Mirowski

Z GRYOnline.pl związany od 2012 roku: zahaczył o newsy, publicystykę, felietony, dział technologiczny i tvgry, obecnie specjalizuje się w ambitnych tematach. Napisał zarówno recenzje trzech odsłon serii FIFA, jak i artykuł o afrykańskiej lodówce low-tech. Poza GRYOnline.pl jego materiały na temat uchodźców, migracji oraz zmian klimatycznych publikowane były m.in. w Krytyce Politycznej, OKO.press i Nowej Europie Wschodniej. W kwestii gier jego zakres zainteresowań jest nieco węższy i ogranicza się do wszystkiego, co wyrzuci z siebie FromSoftware, co ciekawszych indyków i tytułów typowo imprezowych.

więcej

TWOIM ZDANIEM

Wtopa 2016 to:

Źle dobrana data premiery Titanfalla 2
3,6%
Słaba organizacja The Game Awards 2016
0,7%
Współzałożyciel Riot Games oszukujący w League of Legends
1%
The Division miało być lepsze
4,5%
Koniec przedpremierowych recenzji gier Bethesdy
1,1%
Battleborn, czyli śmierć gry w trzy tygodnie
1%
„Remake” pierwszego Diablo
2,7%
Remastery na pół gwizdka
1,3%
DLC do nieukończonych gier
2,8%
Słaba optymalizacja pecetowych portów gier AAA
21%
Falstart rewolucji VR
1,9%
Mafia III, czyli sandboksowa nuda
19,7%
Hazardowy skandal w Counter-Strike’u: Global Offensive
2,2%
Universal Windows Platform
1,5%
No Man’s Sky, No Man’s Lie
35,1%
Zobacz inne ankiety
No Man's Sky

No Man's Sky

League of Legends

League of Legends

Mafia III

Mafia III

Diablo III

Diablo III

Counter-Strike: Global Offensive

Counter-Strike: Global Offensive

Tom Clancy's The Division

Tom Clancy's The Division

Titanfall 2

Titanfall 2

Battleborn

Battleborn

Borderlands 3 się uda? Wszystkie grzechy Gearbox Software
Borderlands 3 się uda? Wszystkie grzechy Gearbox Software

Zapowiedź Borderlands 3 wywołała ekstazę wśród graczy, którzy chyba zapomnieli, że za tytułem tym stoi Gearbox Software, firma wielu hitów, ale i głośnych porażek. Oto różne grzechy twórców nowych Borderlandsów.

Wtopy roku – oto 9 największych blamaży 2018 roku
Wtopy roku – oto 9 największych blamaży 2018 roku

Rok w rok branża daje nam co najmniej kilka powodów, by wątpić w dobre intencje wydawców. Minione dwanaście miesięcy nie były niestety wyjątkiem, a niektóre z antykonsumenckich praktyk i idiotycznych decyzji doprowadziły nas do szewskiej pasji.

Parszywa trzynastka – 13 najgorszych gier 2016 roku
Parszywa trzynastka – 13 najgorszych gier 2016 roku

Rok 2016 zapisał się w kronikach kilkoma spektakularnymi wtopami, więc aż prosi się o jeszcze jedno podsumowanie – oto lista najgorszych tytułów minionych dwunastu miesięcy.