Polecamy Recenzje Przed premierą Publicystyka Warto zagrać Artykuły PREMIUM
Publicystyka 23 grudnia 2016, 11:50

2. Universal Windows Platform próbuje wygryźć Steama. Rok wtop, czyli 15 wpadek 2016 roku

Bywały w historii gier wideo zdecydowanie gorsze lata, ale bywały też druzgocąco lepsze. 2016 rok dobiega końca, a to dobra okazja, by ponarzekać na wszystko to, czym branża podpadła nam przez ostatnie dwanaście miesięcy.

2. Universal Windows Platform próbuje wygryźć Steama

Universal Windows Platform, czyli cyfrowa platforma Microsoftu, która łączy cały produkowany przez giganta z Redmond sprzęt w jedną sieć, to jeden ze zdecydowanie najgorszych punktów ubiegłego roku. Pomysł szczególnie dotknął graczy. Microsoft postanowił bowiem najwidoczniej, że UWP będzie stanowić poważną konkurencję dla niezwykle popularnego Steama, i ograniczył możliwość przemieszczania się pomiędzy tymi dwoma systemami. Szczególnie przykre konsekwencje miało to w przypadku Call of Duty: Infinite Warfare. Activision jeszcze przed premierą zapowiedziało bowiem, że kopie zakupione przez Windows Store nie tylko nie będą wspierać zabawy pomiędzy użytkownikami PC i konsol marki Xbox, ale nie pozwolą także na wspólne mecze użytkowników UWP i Steama.

Czy Microsoft chciałby zamknięcia rynku PC? To daleko idące wnioski, jednak kontrowersje wokół Universal Windows Platform zdecydowanie mogą budzić takie podejrzenia. - 2016-12-22
Czy Microsoft chciałby zamknięcia rynku PC? To daleko idące wnioski, jednak kontrowersje wokół Universal Windows Platform zdecydowanie mogą budzić takie podejrzenia.

Sytuacja niektórych produkcji wydawanych przez Microsoft Universal Windows Platform też przyprawiała graczy o ból głowy. Gears of War: Ultimate Edition oraz Forza Horizon 3 to przykłady tytułów dostępnych wyłącznie za pośrednictwem Windows Store. Byłoby to łatwiejsze do zniesienia, gdyby sama platforma nie została słabo zaprojektowana: brakuje w niej wsparcia dla rozmaitych technologii, inne z kolei są wymuszane, niemożliwe jest korzystanie z niektórych popularnych aplikacji, o opcji przypisania danej pozycji do Steama i używania tamtejszej nakładki nawet nie wspominając. Gracze oczywiście wyrazili swój pogląd na temat wielu nietrafionych pomysłów związanych z Universal Windows Platform i Windows Store, ale jak dotąd poza paroma obietnicami stanowczej reakcji ze strony Microsoftu brak.

Na szczęście wśród produkcji wydanych wyłącznie przez Windows Store raczej brakuje kandydatów do tytułu gry roku. - 2016-12-22
Na szczęście wśród produkcji wydanych wyłącznie przez Windows Store raczej brakuje kandydatów do tytułu gry roku.

Nic więc dziwnego, że zaczynają pojawiać się opinie, jakoby gigant z Redmond takimi zagrywkami chciał po prostu osłabić pozycję Steama, nie zważając wcale na wygodę samych graczy. Najbardziej dobitnie sytuację opisał Tim Sweeney, szef studia Epic Games, który stwierdził wprost, że Microsoft poprzez zmuszanie deweloperów do wydawania swoich produkcji za pośrednictwem Universal Windows Platform i jednoczesne wypuszczanie aktualizacji, które pogorszą działanie platformy Valve na Windowsie 10, konsekwentnie będzie zamykać rynek PC. Tak czarna wizja wydaje się jednak niezbyt prawdopodobna, biorąc pod uwagę, jaką popularnością cieszy się Steam. Zdecydowanie bardziej możliwy jest za to scenariusz, w którym Universal Windows Platform okaże się po prostu klapą pokroju Games for Windows Live.

Jakub Mirowski

Jakub Mirowski

Z GRYOnline.pl związany od 2012 roku: zahaczył o newsy, publicystykę, felietony, dział technologiczny i tvgry, obecnie specjalizuje się w ambitnych tematach. Napisał zarówno recenzje trzech odsłon serii FIFA, jak i artykuł o afrykańskiej lodówce low-tech. Poza GRYOnline.pl jego materiały na temat uchodźców, migracji oraz zmian klimatycznych publikowane były m.in. w Krytyce Politycznej, OKO.press i Nowej Europie Wschodniej. W kwestii gier jego zakres zainteresowań jest nieco węższy i ogranicza się do wszystkiego, co wyrzuci z siebie FromSoftware, co ciekawszych indyków i tytułów typowo imprezowych.

więcej

TWOIM ZDANIEM

Wtopa 2016 to:

Źle dobrana data premiery Titanfalla 2
3,6%
Słaba organizacja The Game Awards 2016
0,7%
Współzałożyciel Riot Games oszukujący w League of Legends
1%
The Division miało być lepsze
4,5%
Koniec przedpremierowych recenzji gier Bethesdy
1,1%
Battleborn, czyli śmierć gry w trzy tygodnie
1%
„Remake” pierwszego Diablo
2,7%
Remastery na pół gwizdka
1,3%
DLC do nieukończonych gier
2,8%
Słaba optymalizacja pecetowych portów gier AAA
21%
Falstart rewolucji VR
1,9%
Mafia III, czyli sandboksowa nuda
19,7%
Hazardowy skandal w Counter-Strike’u: Global Offensive
2,2%
Universal Windows Platform
1,5%
No Man’s Sky, No Man’s Lie
35,1%
Zobacz inne ankiety
No Man's Sky

No Man's Sky

League of Legends

League of Legends

Mafia III

Mafia III

Diablo III

Diablo III

Counter-Strike: Global Offensive

Counter-Strike: Global Offensive

Tom Clancy's The Division

Tom Clancy's The Division

Titanfall 2

Titanfall 2

Battleborn

Battleborn

Borderlands 3 się uda? Wszystkie grzechy Gearbox Software
Borderlands 3 się uda? Wszystkie grzechy Gearbox Software

Zapowiedź Borderlands 3 wywołała ekstazę wśród graczy, którzy chyba zapomnieli, że za tytułem tym stoi Gearbox Software, firma wielu hitów, ale i głośnych porażek. Oto różne grzechy twórców nowych Borderlandsów.

Wtopy roku – oto 9 największych blamaży 2018 roku
Wtopy roku – oto 9 największych blamaży 2018 roku

Rok w rok branża daje nam co najmniej kilka powodów, by wątpić w dobre intencje wydawców. Minione dwanaście miesięcy nie były niestety wyjątkiem, a niektóre z antykonsumenckich praktyk i idiotycznych decyzji doprowadziły nas do szewskiej pasji.

Parszywa trzynastka – 13 najgorszych gier 2016 roku
Parszywa trzynastka – 13 najgorszych gier 2016 roku

Rok 2016 zapisał się w kronikach kilkoma spektakularnymi wtopami, więc aż prosi się o jeszcze jedno podsumowanie – oto lista najgorszych tytułów minionych dwunastu miesięcy.