Polecamy Recenzje Przed premierą Publicystyka Warto zagrać Artykuły PREMIUM
Publicystyka 28 września 2016, 13:07

autor: Filip Grabski

Polskie akcenty w grach komputerowych - odsłona druga (4)

Polacy nie gęsi i swoje świetne studia deweloperskie mają. Ale przecież nie zawsze tak było i miło przeczytać o tym, że twórcy z innych krajów często nawiązywali do polskiej historii lub decydowali się umieszczać akcję gry na terenie naszego kraju.

Warszawa jak malowana! - 2016-09-28
Warszawa jak malowana!

Swego czasu niezwykle popularna w League of Legends była oficjalna skórka husarza. Wyglądała dobrze, więc w sumie nic dziwnego.

Skaczemy dalej – w 1999 roku (przyjmuję, że rok premiery i czasu akcji gry jest taki sam) na pierwszej konsoli PlayStation pojawiła się gra Rampage 2: Universal Tour. Sterowane przez graczy potwory niszczą miasta na całym świecie, w tym naszą kochaną Warszawę. Oczywiście odwzorowanie topograficzne jest żadne, a patrząc na tła, nasza stolica najwyraźniej leży w górach, niemniej jej obecność w zagranicznej grze sprzed 17 lat na pewno wielu ucieszyła. Podobnie fascynujący wgląd w Polskę na przełomie stuleci oferowała inna produkcja na PS1 – Covert Ops: Nuclear Dawn znane też w Japonii jako Chase the Express. Strzelanina TPP dziejąca się na pokładzie pędzącego pociągu, który (jeśli wierzyć mapie) przejeżdża przez Warszawę i Lublin.

Za ścianami wagonu na pewno jest Lublin. Nie, jednak Warszawa. A może Berlin lub wnętrze psa? - 2016-09-28
Za ścianami wagonu na pewno jest Lublin. Nie, jednak Warszawa. A może Berlin lub wnętrze psa?

Dużo lepsze wirtualne spojrzenie na to, co część z Was ma za oknami, zaproponowała gra czeskiego studia SCS Software. Mowa oczywiście o Euro Truck Simulatorze 2 z 2012 roku. Początkowo kierowcy ciężarówek mogli zwiedzić Szczecin, Poznań i Wrocław, zaś dzięki dodatkowi Going East! potężna mapa gry wzbogaciła się m.in. o Kraków, Warszawę, Łódź, Olsztyn, Gdańsk, Białystok, Lublin oraz Katowice. To bez wątpienia jeden z największych kawałków Polski, jaki kiedykolwiek został zakodowany w stricte rozrywkowym produkcie. Dzięki, bracia Czesi!

Finałowe dwa akcenty, o których chcę wspomnieć, to pocztówki z wycieczki w daleką przyszłość. Najpierw udajmy się do roku 2096, w którym ma miejsce fabuła gry Front Mission 4. Dzieło Square Enix zawiera wszystko, co ukochali posiadacze PS2 – charakterystyczne krzykliwe postacie, wielkie roboty, walkę o surowce, tajemniczych oponentów i taktyczne drużynowe starcia na dużą skalę. Wartość dodaną stanowi fakt, że część gry dzieje się w Polsce, a dzielni herosi pomagają naszej armii walczyć ze złem.

Ostatni na placu boju pozostał Polak o charakterystycznym nazwisku. W listopadzie roku 2145 gracze przybywają na Marsa, by przeżyć wydarzenia z trzeciego Dooma. Podczas wędrówki przez opanowaną przez demony bazę spotkać można niejakiego Larry’ego Kaczynskiego, który jest głównym badaczem Union Aerospace Corporation w laboratorium Alpha. Pana Kaczynskiego można uwolnić z zamkniętego pomieszczenia, by w zamian otrzymać gadżety przydatne przy eksterminacji zła. Oczywiście można postąpić zgoła inaczej, ale wtedy dzieją się rzeczy straszne, związane z krwią i flakami, a na tak ponurym akcencie nie wypada kończyć tego pozytywnego w swym wydźwięku tekstu. Polska jest obecnie dużym graczem w dziedzinie gamedevu, ale miło wiedzieć, że od dawna istniała i istnieje nadal w świadomości twórców z innych krajów.

Filip Grabski

Filip Grabski

Filip Grabski

Z GRYOnline.pl współpracuje od marca 2008 roku. Zaczynał od pisania newsów, potem przeszedł do publicystyki i przy okazji tworzył treści dla serwisu Gameplay.pl. Obecnie przede wszystkim projektuje grafiki widoczne na stronie głównej (i nie tylko) oraz opiekuje się ciekawostkami filmowymi dla Filmomaniaka. Od 1994 roku z pełną świadomością zaczął użytkować pecety, czemu pozostaje wierny do dzisiaj. Prywatnie ojciec, mąż, podcaster (od 8 lat współtworzy Podcast Hammerzeit) i miłośnik konsumowania popkultury, zarówno tej wizualnej (na dobry film i serial zawsze znajdzie czas), jak i dźwiękowej (szczególnie, gdy brzmi ona jak gitara elektryczna).

więcej

Wolfenstein: The New Order

Wolfenstein: The New Order

Deus Ex: Rozłam Ludzkości

Deus Ex: Rozłam Ludzkości

Doom 3

Doom 3

Crusader Kings II: Mroczne Wieki

Crusader Kings II: Mroczne Wieki

Company of Heroes 2

Company of Heroes 2

Age of Empires II: The Age of Kings

Age of Empires II: The Age of Kings

Sid Meier's Civilization V: Nowy Wspaniały Świat

Sid Meier's Civilization V: Nowy Wspaniały Świat

Metal Gear Solid 3: Snake Eater (2004)

Metal Gear Solid 3: Snake Eater (2004)

Darklands

Darklands

Polskie akcenty w grach komputerowych - Mass Effect, Call of Duty
Polskie akcenty w grach komputerowych - Mass Effect, Call of Duty

Nie tylko produkcje autorstwa rodzimych deweloprów zawierają jakieś nawiązania do Polski. Zdarza się, że twórcy z Zachodu (ale nie tylko) wplatają w fabułę swoich gier różnego rodzaju "polskie smaczki".